Wij zijn van plan om in september naar Java te gaan voor onze huwelijksreis. Wij willen graag verblijven in een hotel van een kennis in de buurt van Yogyakarta. Helaas is vliegen op Yogyakarta heel wat duurder dan vliegen op Jakarta. We overwegen dan ook om de reis van Jakarta naar Yogyakarta over land te doen. Onze vragen: heeft er iemand goede tips: de trein, een gids? Is het bijvoorbeeld te doen om op Java (Jakarta) zelf een auto te huren? Ligt het vliegveld bijvoorbeeld buiten de stad en hoef je de enorme drukte van Jakarta niet in? En wat is een betrouwbaar verhuurbedrijf? In principe willen we geen binnenlandse vlucht van Jakarta naar Yogyakarta. Wij hopen op heel veel goede tips! Alvast enorm bedankt.
Ik zou niet zelf gaan rijden in Indonesie. De wegen zijn niet altijd goed (meestal niet), mensen rijden als gekken, er zijn geen bewegwijzeringsborden en men rijdt links - of dat zou men officieel moeten doen.
Je kan er echter voor kiezen om een auto met chauffeur te nemen, of je kan met de bus of met de trein gaan. Het is eventueel mogelijk om rechtstreeks te gaan, maar je kan ook onderweg een aantal stops maken.
Ik heb Java zonder gids bezocht, maar er lopen op dit forum verschillende topics van mensen die het met gids gedaan hebben. Succes!
Je kan ook vliegen van Jakarta naar Yogyakarta.
Als je tijdig boekt is het heel goedkoop .
Met AirAsia kost een enkele reis Rp 315.000 = Eur 26.-
Hebben jullie al gekeken op chase.nl. Volgens mij valt het verschil in kosten enorm mee. Gr. AEHGB
Ik zou deze reis met de trein willen doen om wat van het landschap te zien met eventueel ergens nog een tussenstop. Of zouden jullie toch gewoon de vlieger nemen?
Hangt af van hoeveel tijd je hebt.
Het landschap is inderdaad heel mooi, en de trein is best een comfortabele manier van reizen. Zelf ben ik onderweg in Bandung gestopt om van de vulkanen te genieten, en heb ik tevens een omweg gemaakt naar Pangadaran, het enige stukje jungle op Java.
Jungle is inderdaad schaars op Java, maar gelukkig vindt je hier en daar nog wel een stukje, Pangandaran zoals je als schreef. Maar dan heb je nog diverse nationale parken waar hier en daar nog een plukje jungle kan vinden. Ik denk bijvoorbeeld aan Ujung Kulon in het uiterste westen van Java, en Meru Betiri, Alas Purwo op Oost Java.
En Kenneth als je met de trein wilt, wat inderdaad een mooie maar lange zit is kun je beter je verblijf op Java met een paar dagen verlengen want als ik zie wat je allemaal van plan bent in Leuke tips voor onze Indonesie reis is 9 dagen niet genoeg. Want hou er rekening mee dat wanneer je hier en daar nog eens wilt uitstappen je gebonden bent aan de boemeltrein die bijna bij elk station stopt en dat schiet niet op. Als je weet dat de trein eksekutief (1ste klas en de Indonesische versie van Intercity) die rechtstreeks van Jakarta naar Yogya (1 stop onderweg) gaat er een uur of 8 over doet.
Hey Butoijo
Bedankt voor de goede raad. We gaan dan toch idd iets langer op Java verblijven. Onze data staan absoluut niet vast en we kijken vooral naar waar we het leuk vinden. De treinreis willen we daar zeker bij, dus dan blijven we gewoon wat langer op Java.