Van 14 november t/m 1 december zijn mijn vriendin en ik 2,5 week op Java. We vliegen allereerst naar Yogjakarta. En vertrekken op 1 december vanaf Jakarta.
In Yogjakarta willen we aan paar dagen blijven. Dan een paar dagen naar Wonosobo, naar het klooster voor dove kinderen. Dat ken ik via mijn werk.
En daarna denken we vooralsnog aan een dag of 5 in Pangandaran. Om dan langzaam - via Sukabumi (mijn vriendins geboorteplaats) - naar Jakarta te trekken.
We zijn beide niet bekend op Java. Zij was 2 toen ze met haar ouders naar Nederland vertrok.
Wie kan ons adviseren over vervoer en verblijf? Iemand zei ons dat het huren van een auto met chauffeur niet duur is. Is dat zo? Hoe kom je aan een betrouwbare chauffeur? Hoe kom je tot de juiste prijs? Zijn er goede alternatieven?
Wie heeft er andere tips voor deze route? Leuke plaatsen? Mooie plekken? Betaalbare schone logementen of hotels?
De meeste vragen die je hierboven stelt, zijn de laatste tijd al heel vaak beantwoord…
Kamers kun je vinden in een reisgids, bijvoorbeeld de Lonely Planet. Ook kom je met Google een heel eind als je zoekt bv zoekt op de naam van de stad waarin je wilt blijven plus het woord ‘hotel’. Je komt vaak meteen op sites uit waar je kan boeken.
De Lonely Planet geeft tevens suggesties hoe je kan reizen tussen de steden. Er rijden bussen en treinen. Je hotel kan je helpen met het boeken van kaartjes. Of je doet het zelf, moeilijk is het niet
Zoals inderdaad vaker geschreven is, is een auto niet duur. Prijzen variëren afhankelijk van het aantal dagen en de afstand. Maar als je een rondtrip van een dag maakt moet je voor 40 euro klaar kunnen zijn. Je hotel kan je helpen.
Yogyakarta is wel een van de makkelijkste (en waarschijnlijk een van de goedkoopste) plaatsen om dit te regelen. De kans is groot dat je een hotel boekt in de Sosrowijayan area (Malioboro) of Prawirotaman Area (Jalan Parantritus) en daar struikel je bijna over reisbureautjes en car rentals. Het is gewoon een kwestie om van te voren een duidelijk plan te maken, wat je wilt bezoeken en de route die je wilt afleggen en in Yogya die reisbureautjes tegen elkaar uit te spelen. (indicatie ±45 € per dag voor chauffeur inclusief benzine, hotel met een beetje luxe 30 € (Je kunt voor minder, je kunt voor heel veel meer).
Ik kom al meer dan 12 jaar bij Agung travel op de Prawirotaman 1 (Naast het Via Via reiskafee), er zullen waarschijnlijk goedkopere zijn maar ik ben zeer tevreden over hen.
Alternatieven zijn;
Het vliegtuig je mist dan alles wat tussen Yogya en Jakarta ligt.
Met de boemeltrein kom je overal waar je wilt, maar langzaam en je moet altijd nog wel transport regelen (bus, bemo of taxi) om jullie op plaats van bestemming te brengen
Bus goedkoop, maar stopt overal (behalve de lange afstandbussen) maar of dat nu zo ideaal is om in 2,5 week Java door te crossen laat ik aan jullie over.
Hoi, met de reacties die je al het gekregen ben ik het helemaal eens. Yogya is een erg leuke omgeving met een goede sfeer en dat hoeft niet duur te zijn. Ik heb een goede en betrouwbare vriend in Yogya en hij zou veel van jullie wensen kunnen regelen, ook de mooie minder toeristische plekken e.d. Ik ben zelf ook in november in Yogya en verblijf in Sosro-area. Veel plezier met plannen maar regel niet te veel vooraf, in november is het er niet zo heel erg druk en valt er ter plekke natuurlijk ook van alles te regelen.
1,5 jaar geleden huurden we regelmatig een auto op Java. Telkens voor een dag naar de volgende plaats, met stops onderweg. Chauffeur moest dus eind van de dag terugrijden. De prijs is dan wel anders dan een dagje omgeving.
Wij betaalden toen R 500.000 / R 750.000, afhankelijk van de afstand. maar we troffen ook wel die een miljoen wilden.
Uiteindelijk hebben we in Yogyakarta een auto voor 5 dagen geboekt om Oost Java te bezoeken, dan krijg je meer korting.