Vliegvelden jakarta yogjakarta

hallo
na een lange tijd weer eens met de reisplanning begonnen …tijd genoeg hoor vertrek is pas eind augustus!
we hebben totaal 20 dagen te besteden in indonesie zelf
en omdat we het niet te gejaagd willen doen kiezen we waarschijnlijk voor deze optie:
regie west skippen en vanaf jakarta een vlucht boeken naar yogjakarta
is er openbaar vervoer vanaf het vliegveld naar yogjakarta stad ? en gaat het er op de vliegvelden internationaal aan toe m.a.w
is engelse taal ingeburgerd? tot de inlichtingen borden aan toe? ( maak me hier beetje zorgen over )

Vliegvelden hebben bordjes in het Indonesisch, in het Engels en met pictogrammen. Niet echt lastiger dan in NL.

Vanaf het vliegveld gan Yogya gaat er een bus, maar ivm met bagage zou ik een taxi nemen. Ook omdat het lastig is om te weten waar je uit moet stappen, in indonesie zijn er geen haltes :wink:

dank je jenny

• Updated - - -

is drie dagen yogja genoeg om de omgeving te verkennen ? en hoe kunnen we dat het beste indelen als we daarna
doorgaan naar solo voor een nacht en dan naar malang (we willen auto met chauffeur huren)

Ik heb zelf Solo bezocht als dagtrip vanuit Yogya met de bus, dat was prima te doen.

Of 3 dagen Yogya voldoende is, hangt van je interesses af. In de stad zelf kan je je makkelijk twee dagen vermaken. In de omgeving zijn Dieng leuk (kan als dagtrip, maar ik heb het ook als 2-daagse trip gedaan), Kota Gede (zilver) de Borobudur met de kleine tempels op de Kedu-vlakte, Prambanan, misschien een dagje strand in Parangtritis, een bezoek aan de vulkaan Merapi is leuk… En dan ben je zo een week verder :wink:

wow dan hebben we vakantie tekort

Dan moet je voor nu keuzes maken, en later nog een keer terug gaan :wink:

Ik las vandaag in een ander draadje op dit forum dat iemand twee dagen Yogya genoeg vindt. Tja.

Drie dagen is m.i. het minimale aantal dagen dat je in Yogyakarta zou moeten rondbrengen om de highlights te bekijken. Het beste zou zijn om nog een paar dagen langer te blijven zodat je alles wat rustiger aan kan doen. Op onze website vind je ideeen over eventuele dagtochten. Ook vind je op onze website de gegevens van de travel agent waar we mee samenwerken. Hij is betrouwbaar, kent alle plekken en spreekt Nederlands dus als je een auto met chauffeur wilt huren (ze hebben er 4), zou ik met hem contact opnemen (ook treinkaartjes e.d. kan hij regelen).
Hou er rekening mee dat de Europese schoolvakanties t/m eind augustus duren dus dan is het in Indonesie druk. Na augustus is het een stuk rustiger dus als je niet aan schoolvakantie bent gebonden, zou ik zeker buiten het hoogseizoen gaan. De regentijd begint meestal pas ergens in oktober.

De taxichauffeurs in de grote steden spreken Engels, daarbuiten valt dat soms tegen. Borden zijn gewoon te lezen maar worden sporadisch neergezet dus verwacht niet bewegwijzering zoals in Nederland. Hou er ook rekening mee dat de meeste taxichauffeurs nooit zullen zeggen een adres niet te kennen. Als ze een adres niet kennen gaan ze gewoon rijden en na een kwartier ofzo eens een keer aan iemand vragen. Probeer zoveel mogelijk met de taximeter te rijden. Voor grotere ritten willen ze meestal een ritprijs onderhandelen (zeker als ze bijv. niet zeker weten of ze op de terugweg ook weer passagiers kunnen meenemen).

Vervoer van vliegveld naar de stad is prima te doen, taxi, bus, wat er ook maar staat dat je kan vervoeren. Als ze willen weten waar je heen wilt zegt je maar zoiets als Jalan Malioboro, dan kom je in hartje centrum en heb je genoeg accommodatie om je heen om uit te kiezen.

Als jullie avonturiers zijn zou ik aanraden om in Yogya gewoon voor paar dagen een scooter/motor te huren en daarmee naar Borobudur, Prambanan e.a. te gaan. Dit is ook leuk om te doen daar –> WISATA MANTUL DI GOA PINDUL - Jam Buka & Harga Tiket Masuk 2022

Heb al het bovenstaande zelf bereden met de scooter, veel meer vrijheid.

Overigens mag ik hopen dat jullie niet je 20 dagen gaan slijten in de omgeving van Yogyakarta :stuck_out_tongue: Zou ook zeker richting de oost kust trekken en daarbij de oud Nederlandse stad Malang niet vergeten om aan te doen. Van daaruit richting Bromo/Kawah Ijen en dan wellicht nog een paar dagen Bali zou ik ook zeker niet aan je voorbij laten gaan.

Vwb Yogyakarta, in 3 dagen heb je dat hoofdzakelijk wel gezien, behalve dan de uitstapjes die Jenny noemt. En wat Jenny idd zegt, sommige hebben Yogya in 2 dagen wel gezien, ik denk dat ik mij daar ook bij schaar, zo’n bijzondere stad vond ik het namelijk niet. Borobudur bijvoorbeeld vond ik persoonlijk al zonde van m’n tijd, haha …

Ik ga er over een paar weken overigens wel weer een week naar toe, haha. Al is dat meer omdat er familie woont :slight_smile: