Ik ga vanaf halverwege april voor 24 dagen naar Bali en Java (21 nachten).
De eerste twee weken verblijf ik op Bali (staat al vast/is al geboekt). De overige 7/8 dagen wil ik rondreizen op Java.
Ik ben er inmiddels al achter dat 7/8 dagen erg weinig is en vind het dan ook moeilijk om een goed reisschema te maken.
Wellicht kan iemand mij hiermee op weg helpen? Ik kan namelijk totaal geen inschatting maken qua tijd.
Met het vliegtuig naar Yogyakarta (welke vliegtuigmaatschappijen zijn aan te bevelen?)
Yogyakarta
Prambanan
De Borobudur
Dieng (Dieng Plateau)
Bromo
Kawah Ijen
Nationaal Park Meru Betiri
Sukamade Strand
Met de boot terug naar Bali
Eigenlijk had ik bedacht om te vliegen naar Jakarta en vanuit daar meteen door naar Krakatau (maar denk dat dit echt never haalbaar zal zijn)
Krakatau
Bogor
Bandung
Pangandaran
Cirebon
Yogyakarta
En dan zie bovenstaande
Als jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik dat graag. Alle informatie en tips zijn welkom. Alvast heel erg bedankt!
Optie 2 is qua tijd niet mogelijk, dus ik zou voor optie 1 gaan En zels optie 1 is qua tijd al aan de krappe kant.
Wat ik zelf zou doen:
ik zou van Bali naar Yogyakarta vliegen. Wil je hier in NL je vlucht al boeken dan zou ik met Air Asia vliegen, maar je kan ook na aankomst op Bali een ticket boeken. Er zijn veel maatschappijen die dagelijks die kant op vliegen, bv. Air Asia, Lion Air en Garuda. Die laatste is de duurste optie.
Ik vind Yogya een erg leuke stad. Ik zou me niet willen haasten, en dus zou ik voor de Borobudur (en omgeving), Dieng en Prambanan ieder een dag uittrekken. Er zijn mensen die twee van de spots in één dag proppen, maar ik vind dat je dan teveel mist. Na terugkeer in Yogya kun je de stad verkennen, er is genoeg te doen
Zodra je klaar bent met Yogya boek je een trip naar het oosten. Je kan kiezen alleen de Bromo te doen, of de Bromo en Ijen. Die laatste trip duurt 3 dagen.
Als je Meru en Sukamade ook wilt zien, dan kun je maar korter in Yogya blijven. Je kan t/m Ijen in een groepje reizen, en daarna privé verder gaan.
Heel erg bedankt voor je snelle reactie Jenny! Dan ga ik aan de slag met optie 1.
Is het prima te doen om de overnachtingen en trips ter plaatse te boeken/regelen?
Is het meer aan te raden om langer in Yogyakarta te verblijven of zijn Meru en Sukamade ook zeer de moeite waard?
Hier zie je een voorbeeld van een trip naar het NP en Sukamade: Veel reizen doen Kalibaru aan op weg naar Bali. Je ziet dat het een excursie van 2 dagen is. Je schema vanuit Yogya ziet er dan als volgt uit:
dag 1: autorit van Yogya naar de Bromo
dag 2: bezoek Bromo bij zonsopkomst, door naar Kalibaru
dag 3: bezoek Ijen vanuit Kalibaru
dag 4/5: excursie NP en sukamade, misschien is het mogelijk om aan het eind van de dag de boot naar Bali te nemen
Je hebt dan 1-2 dagen over voor Yogya en omgeving. Dat is weinig. Je zal daarom moeten kiezen… Aangezien Yogya en omgeving écht wat anders is dan de rest zou ik daar voor kiezen. (Maar dat is uiteraard een persoonlijke keus. Misschien houd je wel niet van tempels, paleizen, batik, Javaanse cultuur, enz.)
Dan moet ik echt keuzes gaan maken. Ik dacht eerst eventueel één nacht extra te kunnen hebben op Java, maar na een herberekening is dit toch niet haalbaar. Ik moet het dus toch in 7 dagen gaan doen en wil wel de tijd kunnen nemen om alles goed te kunnen bezichtigen! Toch allemaal wat lastiger dan gedacht. Je hebt snel het idee dat het niet zo groot is omdat het eilanden zijn. Maar Java alleen al is ruim vier keer zo groot als Nederland!
Iemand anders ook nog tips voor mij? Alles is welkom!
Wijzelf blijven zeker vijf dagen in Yogya. Eerder heb ik (Chantal) twee maanden in Yogya verbleven en had daar toen nog niet genoeg van! Ik zou dus zeker een paar dagen blijven en zoals Jenny zegt een dag voor de grotere bezienswaardigheden uittrekken. Yogya is een leuke plek om te verblijven: laat je verrassen door met een becak je rond te laten rijden en sta open voor spontane ontmoetingen met mensen die je met alle plezier rondleiden! Naast de dingen die Jenny noemt kun je bijvoorbeeld naarJalan Malioboro, vogeltjesmarkt, Paleis van de Sultan, Pasar Malam, Ramayana ballet, Parangtritis strand…
Voor Yogyakarta en directe omgeving trekken de meeste mensen zo’n 4 a 5 dagen uit. Drie dagen is het absolute minimum. Borobudur, Prambanan en Ratu Boko kun je op een dag doen (maar dat is wel een volle dag). Wat ik je zeker verder kan aanraden: Kraton, Taman Sari (waterpaleis van de sultan), Masjid Bawah Tanah moskee (ligt er vlak achter), pasar Burung (vogeltjesmarkt), Jalan Malioboro, 's avonds Ramayana ballet en Kotagede. Als je naar het strand van Parangtritis (of liever naar het strand van Indrayanti wat veel mooier is) wilt zou ik daar de 3e dag voor reserveren. Yogyakarta en omgeving is erg leuk; ook om gewoon wat rond te lopen/fietsen etc.
Op onze website (vooral op de pagina “uitstapjes”) en onze Facebook pagina vind je allerlei foto’s van Yogyakarta en omgeving. Een andere leuke site met heel veel informatie over Yogyakarta is www.yogyes.com.
Jogja is voor mij de leukste dtad van Java en geniet altijd wanneer ik weer met groepen daar naar toe kom. Heel gezellig en mooi. Inderdaad 4 dagen is eigenlijk het minimum. Beter iets bezoeken met volle aandacht en genieten dan drie dingen en dan half-half.