Rondreis Java en Bali

Hallo allemaal,

Wij willen volgend jaar met onze dochter van dan bijna 4 naar Java en Bali. Sumatra wilde ik er ook bij maar schijnt moeilijker te reizen met kind en qua eten zit je daar ook niet helemaal goed?
Ik wil alles zelf regelen, dat scheelt een hoop kosten. Dit is mijn begin.

Overnachting 2 x in Yogyakarta

Door naar Sukuh 2 nachten

Door naar Batu 2 nachten

Door naar Bromo 3 nachten

Door naar Kalibaru 2 nachten

Welke plaats na Kalibaru is handig? Of kunnen we vanaf hier door naar Pemuteran?
Ik vraag dit omdat het misschien te weinig is wat we gezien hebben van Java dan? Is er iets waar we echt naartoe moeten?
Let wel het is een kind vakantie, dus lange afstanden liever niet.

Hoop dat iemand tips heeft, alvast bedankt

      • Updated - - -

Ow ja we willen een maand, dus ik zou nog 4 nachten in Java ergens tussen kunnen plakken

Ik vind 2 nachten Yogya veel en veel te kort. Ik zou al 2 dagen uittrekken om de stad te verkennen, en daarnaast zou ik Yogya als uitvalsbasis gebruiken voor trips naar bijvoorbeeld Dieng, Prambanan, de Borobudur, Parangtritis, enzovoorts.

Vanuit Kalibaru is het mogelijk om direct door te reizen naar Pemuteran. Je moet dan wel op tijd vertrekken. Tussen Kalibaru en Pemuteran zit niet echt iets wat leuk is voor een kind. Je moet een paar uur met de auto, dan 1,5 uur met de boot en dan 30-60 minuten met de auto. Ik weet niet of dat te doen is?

Heb geen idee van de grote stad :slight_smile: zover was ik nog niet maar zag in verschillende bouwstenen 2 nachten dus dacht dat is genoeg. Dan plak ik daar at aan vast. Opzich heeft ze costa rica 2 maanden geleden ook super goed gedaan. 1 Keer verdwaald en 8 uur onderweg geweest en 1 keer was de afstand best lang. 7 Uur ook heel goed gedaan maar liever niet Als ik lang auto rijden kan vermijden, graag. Beperken tot een uur of 5 a max 6
Dank voor je tip om dingen te doen vanuit Yogyakarta

Langer op een plek blijven geeft meer rust. Nu ben je om de dag je kleren in het pakken. Aankomen in een nieuwe stad, de weg vinden naar eten en de ATM, meteen weer weg… Zeker in een stad als Yogya is zoveel te doen!

Zie ook mijn websites voor tips:

Ik ben het helemaal eens met Jenny. Zeker met een kind is het fijn om ergens een aantal dagen op dezelfde plek te overnachten en vervolgens een aantal dagtochten te maken. Rondom Yogya is veel te doen en te zien. Ik zou minimaal 3 volle dagen voor Yogya inplannen en beter is om er 4 of 5 dagen te verblijven.
Vanuit Kalibaru zou ik meteen doorreizen naar Bali.

Waarom willen jullie naar Sukuh? Vanwege de Grojogan Sewu waterval en tempel? De waterval is spectaculair maar ligt niet aan de doorgaande weg dus daar verlies je een hoop tijd. Bovendien zijn er niet veel accommodaties te vinden. Er komen (nog) weinig Westerse toeristen.

Foto’s en allerlei informatie over Midden Java vind je op onze website. Met het huren van een auto met betrouwbare Engelssprekende chauffeur kunnen we je helpen; we kennen er een aantal die tevens gids zijn en dus van alles kunnen vertellen

Hallo Villa Ditya,

Sukuh is inmiddels wel afgevallen. Ik vond de accomodatie verre van bijzonder maar dacht dat de plek wel heel mooi zou zijn. In Costa Rica hadden we in 3 weken 9 plekken en vond het niet storend. Als de reis tijden niet te lang zijn is het prima te doen. Onze dochter sliep, of speelde met nieuw gekochte dingetjes of vroeg wat het allemaal was van wat ze zag.

Maar ik zie jullie prachtige villa en ga graag even in overleg hier :slight_smile: echt prachtig zeg en lekker rust en als we de drukte willen kunnen we zo naar Yogyakarta. Ik zie dat dit dus goed te doen is om een hele dag in Yogyakarta door te brengen.
Ik las ook na Yogyakarta solo bij reis organisaties, maar dat is maar een hele korte afstand?

Hallo Vanessa,

Dank je wel. Ons huis ligt inderdaad zoals je beschrijft: rustig maar als je wilt zit je binnen no-time in het drukke Yogyakarta. Onze villa is een prima uitvalsbasis om dagtochten naar de bekendste bezienswaardigheden (zoals de Borobudur) van Midden Java te maken. De villa wordt gerund door mijn schoonzusje en zij kan o.a. een auto met chauffeur voor het maken van dagtochten regelen. Rondom de villa kan je heerlijk wandelen of fietsen (er zijn fietsen in de villa aanwezig) en we hebben een paar fietsroutes in de omgeving helemaal uitgestippeld.

Solo is, net als Yogyakarta een sultansstad en heeft (net als Yogakarta) een Kraton (koninklijk paleis). Het Kraton van Solo is echter min mooi en minder goed onderhouden dan die van Yogyakarta. De sultan van Solo had vroeger sterke banden met (de koninklijke familie van) Nederland dus daar vind je nog wat van terug. De afstand tussen Yogya en Solo is zo’n 50 km.

Groeten,
Vincent

Dank je Vincent! We hebben samen gekeken op jullie site en willen zeker 4 of 5 nachten gaan verblijven. Wanneer we precies gaan is nog onduidelijk. Maar zeer waarschijnlijk volgend jaar.
Zodra we de juiste data hebben dan laat ik je dit weten.
Wij zullen dan een tussen stop maken in Solo voor de volgende overnachtingen.

Het plaatsje heet Klaten waar jullie villa staat?

Groetjes Vanessa

Hallo Vanessa,

Leuk om te horen en zodra jullie de definitieve periode weten dan horen we dat graag. Het plaatsje heet inderdaad Klaten. Klaten is bij sommige mensen met een Indonesische achtergrond nog bekend vanwege de suikerfabriek die in de koloniale tijd door Nederlanders is gebouwd. De suikerfabriek (met stoommachine) staat er nog steeds en wordt nog steeds gebruikt.

Groeten,
Vincent