We willen komende zomer met drie kinderen van 11, 9 en 2 een reis maken door Java en Bali. We starten in Yogyakarta en willen het reizen voor de kinderen niet al te vermoeiend maken. Zo blijven we ongeveer een week in de buurt van Yogya (voor stad en omgeving), willen vervolgens door naar Kalibaru en Sukamada en van daaruit de minst vermoeiende weg door naar Bali. Hoe pakken we dit aan? Ik las net ergens dat vliegen van Yogya naar Surababy en daar een bus nemen niet handig is omdat de busjes al weg zijn als het vliegtuig aankomt. Wie heeft andere tips? Ook voor het vervolg van onze reis (oversteek per veer naar Bali).
Er gaan ook 's avonds laat nog bussen vanuit Surabaya. Geen idee of ze helemaal doorgaan naar Kalibaru, maar je kan overwegen naar Probolinggo te gaan en daarvandaan verder te reizen. In theorie kun je er in twee uur zijn vanaf het vliegveld, maar ik heb er een kleine 4 uur over gedaan.
Je kan (als je dat wilt) vanuit Probolinggo naar de Bromo gaan. In Probolinggo is volop vervoer naar het oosten.
dankjewel Jenny voor je goede tips! Je bent lekker actief op het forum!
Hoi,
Omdat jullie met een kleine zitten van 2 zou ik er voor kiezen om in Yogya een taxi/travel te nemen die jullie (in redelijke luxe) in 2 dagen naar Kalibaru rijdt. Je wordt op de dag van vertrek opgehaald, je gooit je spullen achterin de auto en je heb nergens omkijken naar.
In 1 dag gaat ook maar, omdat het een rit is van minimaal 10 tot 12 uur en de Javaanse wegen niet de beste van de wereld zijn, ben je gebroken als je daar aankomt. Bovendien het is vakantie, op tijd stoppen voor een drankje, een hapje en een eventuele extra overnachting horen daarbij.
In Kalibaru is het vrij eenvoudig om vervoer te regelen naar Sukamade, in het verleden ben ik eens achterop een truck naar Sukamade gereden.
Jaren later heb ik deze trip nog eens overgedaan met ons gezin in een Landrover, waar mijn zoon, toen een jaar of 6, het nog steeds over heeft, omdat de weg er naar toe lang, zwaar en voor kinderen erg avontuurlijk is en als beloning de schildpadden die ’s nachts het strand op komen.
De volgende dag zou je kunnen doorrijden naar Ketapang om gelijk de ferry naar Bali te pakken, maar net zo leuk is om nog een nachtje in Kalibaru door te brengen en de volgende dag met de trein, in een uur of 2, naar Banyuwangi te rijden en dan op de ferry naar Bali te op te stappen.
Nog makkelijker is om te overwegen om in Yogya de hele trip naar Bali te regelen, genoeg reisbureautje die jullie tegen een redelijke prijs in een dag of 5 van Yogya naar Bali willen rijden. Met een stop voor de Bromo en Kalibaru, eventueel zijuitstapjes naar Sukamade en Ijen. Daarna met de ferry van Ketapang naar Gilimanuk op Bali, rechtstreeks door naar je plaats van bestemming.
Wij zijn net terug, en hebben vanuit Yogyakarta de nachttrein (1.00 uur) genomen naar Surabaya. Heerlijk relaxed zitten. Je kunt de stoel naar achteren doen, een voetenbankje, deken en kussentje erbij. Dit is beter zitten dan in een vliegtuig. De volgende morgen de trein genomen van Surabaya naar Kalibaru. We kwamen 's middags om half 3 aan in Kalabaru.
Een lange reis, maar goed te doen. Je kunt ook een overnachting nemen in Surabaya, en dan de volgende dag verder gaan. Wij vonden de trein zeer prettig om mee te reizen.
Vanuit Kalibaru hebben wij vanuit Rumah Senang ( waar wij zaten) vervoer geregeld naar de boot voor de oversteek naar Bali. Dit is ongeveer twee uur rijden.
Je kunt daar voor Rp 6000 p.p tickets kopen en binnen een half uur ben je in Bali.
Dankjewel Sabine! Wij hebben ook plannen om naar Ruma Senang te gaan. Hoe is dat jullie bevallen? Hebben jullie nog trips geboekt?
Rumah Senang is super goed bevallen. Wat een aardige mensen. Mooie kamers, lekker eten en heerlijk relaxed.
Wij zijn naar de Ijen Vulkaan geweest. Een zware tocht maar erg indrukwekkend. En de dokar tour hebben wij gedaan. Was ook erg leuk.
De trip naar schildpadden hebben wij niet gedaan, omdat wij deze vorig jaar in Maleisië hebben gedaan. We hebben ook een wandeling met de tuinman gedaan. Een echte aanrader.
Wat ook een aanrader is om een fietstocht in Yogyakarta te doen.
Wanneer gaan jullie?
klinkt super! Wij gaan pas in juli 2012 maar omdat we ontzettend hard moeten sparen (met 3 kinderen) oriënteren we ons nu al zodat we weten hoeveel we ongeveer opzij moeten zetten. En omdat onze oudste twee tegen die tijd 11 en 9 zijn en de jongste 2 moeten we ook nog kritisch kijken naar de manieren van vervoer en de excursies. Af en toe zullen we moeten splitsen denk ik. Heb je nog meer aanraders?
Wij zijn ook begonnen in Yogya, Ik zou persoonlijk geen week blijven in Yogya, maar drie dagen, en dan langer in Kalibaru.
In Ubud zijn we naar Ubud bungalows geweest, en in Sanur in Bali berg villa. dit is ook een aanrader.
Verder zou ik een dag een chauffeur met evt gids huren, en je laten brengen wat je graag wilt zien. Dit kost rond de Rp 450.000.
Je moet even kijken wat je graag wilt zien. Sommige accommodaties zitten wel snel vol. Het is wel hoogseizoen.
Wij gaan volgend jaar w.s ook weer die kant op.