Willen een reis plannen met onze twee kids (8 en 11).
Vliegen via Bangkok, volgens mij is dan de goedkoopste manier om op Java te komen met Air Asia naar Surabaya.
Is dit niet onhandig? Want wij willen vanaf Yogya naar Bali.
Mijn eerste vragen:
Hoe lang te blijven in Surabaya, 1 of 2 nachten?
is het net zo gemakkelijk als op Bali om chauffeurs te vinden, want wij willen geen georganiseerde reis, en het liefst ook niet 1 chauffeur voor de hele rit.
Of is het beter om het eerste stuk Surabaya-Yogya met de trein te doen, zo ja, weet iemand een goede site waar ik hier meer info over kan vinden?
We willen een paar nachten in Yogya blijven, Villa Pondok Terra, dan naar hotel Saraswati bij de Borobodur, misschien nog Losari Coffee Plantation, en dan verder richting Bali.
Hoeveel dagen heb je normaal gesproken nog nodig van Yogya naar Bali, waneer je max. ca. 3 uur per dag wilt reizen.
En wat zijn leuke stops? Hadden zelf gedacht aan Candi Sukhi, Bromo en Malang, maar misschien nog 1 tussen Malang en Bali?
Misschien veel vragen voor de eerste keer, sorry, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Accommodaties heb ik bijna allemaal al gevonden, is niet het grootste probleem.
Indien je niet meer wenst te reizen als drie per dag zal je toch tegen wat probleempjes aanlopen. De gemiddelde reistijd over Java per auto of trein is meest niet dan 50 kilometer uur.
De afstand Soerabaja/Jokja zal ongeveer 7 uur zijn. Om van Jokja naar Bali te reizen en dan in b.v. Denpassar aan te komen bedraagt totaal ongeveer 20 uur.
Het beste reizen is per executief trein. Redelijk luxe treinen met een zeer koude airco. Dekens voor de koude worden uitgedeeld.
Reizen per trein gaat zeer eenvoudig en vrij nauwkeurig. Een dag van te voren een plaats reserveren. Informatie te verkrijgen op de meeste stations.
Wil je wat minder tijd voor het reizen kwijt zijn ga dan van Bankok n aar Jokja, anders moet je twee keer met dezelfde trein.
Wil vanaf Jakja naar Malang zal je met de nachttrein moeten. vetrekt omstreeks 24.00uur vanuit Jokja. Wil je dit niet moet je via Soerabaja. Vanaf Soarabaja is er geen luxe trein naar Malang. Dit kan alleen maar met de economictrein. Niet aanbevolen door het soorwegpersoneel. Dit i.v.m. het op onverklaarbare wijze zoekraken van bagage.
De mogelijkheid is dan dit met een shuttelbus te doen.
Vanaf Malang ri. Bali krijg je hetzelfde. Advies met een shuttel naar Soerabaja en dat met de luxe trein b.v. naar Kalibaru.
De bromo kun je vanuit Malang gaan bezichtigen. Veel chauffers met busjes die je dat terplaatse aanbieden.
In Malang kun je je plaats voor de trein naar Bali reserveren. wel in Soerabaja instappen.
In een keer door vanaf Malang naar Bali ben je 15 a 16 uur onderweg.
Dus een tussenstop in b.v. Kalibaru is aan te bevelen.In Kalibaru kun een gecombineerde trein/boot/bus kaart kopen die je naar Denpassar brengt.
Hoepelijk kun je hier iets mee. Anders stuur even een p.b.
De mogelijkheid is natuurlijk ook nog om vanuit b.v. Jogja met het vliegtuig naar Denpassar te gaan.