van Bali naar Yogyakarta

Wij gaan 4 maart naar Indonesië en willen gaan backpacken op Bali, Java en Lombok en gaan 26 maart weer naar huis.
We verblijven eerst drie nachten op Bali en willen dan met de trein naar Yogyakarta en dan misschien met een busje terug langs de bezienswaardigheden weer naar Bali. Dan naar Lombok met de boot en de laatste week op Bali.
Zou dit haalbaar zijn of hebben jullie andere suggesties?
Graag willen we ook informatie over de treinreis, evt een goed adres in Yogyakarta en hoeveel fooi geef je een privéchauffeur ongeveer?
Alvast bedankt ,Thea

Hey Thea,

Ik heb een jaar of 4 geleden ongeveer dezelfde reis gemaakt, ben toen met de bus vanuit Lowina naar Jakarta gereden…en dat was niet de meest fantastische busrit die ik ooit heb gehad, en daarom besloten om met de trein terug te reizen, ik weet niet precies de kosten meer maar weet dat ik als arme backpacker wel besloten had om 1e klas te reizen!!!
Qua fooi hang het uiteraard van de kwaliteit af, en met wie je meegaat, je moet afdingen op de prijs van de auto, zelf heb ik een paar keer met andere reizigers een auto+chauffeur gehuurd voor een euro of 15 (4 jaar geleden) waar wij onze chauffeur toen heel erg blij mee maakte was een flesje cola tussendoor en mee uit eten nemen aan het eind van de dag!(en dat hoeft niet veel te kosten! )

succes

gr

Remco

Auto met chauffeur voor 15 euro lukt op Bali (bijna) niet meer… Dan ben je toch meestal zo’n 300,000 - 350,000 rp kwijt voor een dagje.

Wat de reis van Bali naar Yogya betreft: ik heb alleen het stuk Malang - Yogya overland afgelegd, dat was in een travel zo’n 7 jaar geleden. De rit duurde een uur of 8. Een helse rit, zeker omdat onze chauffeur bijna niks zag (zo leek het!) en op een gegeven moment wilde gaan spookrijden op de snelweg. Mocht het je overkomen: keihard ‘(ke) kiri’ schreeuwen helpt!

Vorig jaar ben ik van Bali naar Yogya gevlogen. Dat kost zo’n 50 euro en duurt een uurtje.

Van Bali naar Lombok op en neer met de boot is goed te doen. Er gaan boten rechtstreeks van Padang Bay naar Senggigi/Gili’s en je hebt boten die via Lembah gaan. Het is totaal geen probleem om aan tickets te komen ofzo, je bent alleen (wederom) lang onderweg. (Al hangt dat natuurlijk ook van je precieze eindbestemming af :wink: )

kan me indenken dat de 15 euro ook niet meer lukt en als het al lukt,het kost mij vaak een half uur voor we op deze prijs kwamen…
Jenny leuk om te horen dat jij zo’n helse rit heb gehad(of niet leuk natuurlijk) ik dacht nl dat ik de enige was…ik zat in een 5-sterren bus (althans dat was wat ik geboekt had) en heb tijdens mijn rit toch ook wel wat aparte moment meegemaakt! zoals het spoor oversteken terwijl de slagbomal dicht is en het inhalen op een 2 baans weg inclusief tegenligger!, als ik het over zou doen dan neem ik denk ook het vliegtuig! kost iets meer maar scheelt veel tijd!

gr

Remco

Met de trein van Bali naar Yogya is sowiezo niet zo handig. Vanaf Bali moet je eerst op de boot naar Java. Vervolgens de trein naar Surabaya om daar over te stappen op de trein naar Yogya. De trein die naar Surabaya rijd, moet langs de modderstroom van Sidoarjo. Begin deze maand kon de trein er niet door omdat er een dam was doorgebroken. Maar of dat inmiddels hersteld is, durf ik niet te zeggen. Maar goed, de site van de Indonesische spoorwegen. Vertrekplaats op oost-Java is Banyuwangi.
Wat ik zou doen is vanaf Bali naar Yogya vliegen voor pakweg 3 tientjes. Tickets zijn makkelijk te krijgen op het vliegveld. In Yogya slapen in het Bladok losmen-Jalan Sosrowijayan (schoon, gezellig, klein zwembad en ongeveer 6-7 euro voor een kamer). Wij hebben vorig jaar via dit hotel een “mannetje” ingehuurd die ons naar de Borobudur en Prambanan heeft gebracht, maar je kunt dit ook met het ov doen.
Vanuit Yogya hadden we transport geregeld (ook via het hotel) naar Bali via de Bromo vulkaan voor 17 dollar pp.
Mocht je in Bladok willen overnachten, dan raad ik je aan om van te voren te bellen(staat in de Lonely Planet). Toen wij er verbleven was het iedere nacht vol!
Succes

wat een geweldige tips… Ik ga eind febr tot eind maart naar Indonesie en ik ga vanaf Jakarta richting Bali. Dus wie weet kom ik jullie nog wel tegen:)

Bezoek onze site eens www.rumahsenang.com