Boottocht Bali-Lombok, vlucht Bandung-Yogya e.a.

Hallo,

Ik vertrek binnenkort naar Indonesie en heb nog wat vragen waar misschien forumbezoekers het antwoord op weten.

Weet iemand of er vluchten gaan van Bandung naar Yogyakarta? Ik wil nl graag die treinreis Jakarta-Bandung maken en erna door naar Yogya. Ik vind alleen de treinreis Bandung-Yogya te lang omdat ik na ca 5 dagen Java doormoet naar Bali wegens verplichtingen daar.

Nog een vraag; weet iemand hoe de overtocht (ca 5u) is van Bali naar Lombok? Ik wil die graag maken maar ben op dat moment met wat mensen die wellicht iets meer luxe verlangen. Is deze overtocht goed te doen?

Ik heb veel in Zuid-Amerika gereisd en ervaren dat contacten daar leggen vrij gemakkelijk gaat door hostels. Ik heb het idee dat in Indonesie (en wellicht de rest van Azie) mensen minder snel in hostels verblijven ivm de lage prijzen van hotels. Vermoeilijkt dit contacten leggen met anderen reizigers? Zo ja, hebben jullie tips waar je die wel zou kunnen ontmoeten? Of een kleine situatieschets hoe het in Azie werkt?

En tot slot, heeft iemand nog een tip voor het mooiste National park in Oost-Java?

Alvast dank voor de informatie,

Groet M.

Er zijn momenteel geen vluchten van Bandung naar Yogya.

Er zijn verschillende manieren om van Bali naar Lombok over te steken.

De langzaamste is de reguliere ferry, welke van Padangbai naar Lembar gaat. Officieel doet deze boot er geloof ik 5 uur over, in de praktijk heb ik er altijd (veel) langer over gedaan. Er zijn verschillende ferries (ookal is het dezelfde maatschappij), en sommige boten zijn confortabeler dan andere boten. Verwacht er niet te veel van, soms heb je een redelijk confortabele ruime met van die nep-leren stoeltjes en evt airco, soms is het fijner om buiten op een houten bankje te zitten.

Perama tours heeft eigen boten, waar je dus alleen met touristen op zit. Deze gaan van Padangbai naar Sengigi/Gili’s. De airco staat niet op standje vrieskist, je krijgt een hapje en een drankje, de boten gaan op tijd, al met al meer comfort.

Snelste (en duurste) optie is een CAT/speedboot, deze doet er 2-2.5 uur over.

Vliegen kan natuurlijk ook.

Ik ben nooit in Z-Amerika geweest, maar ik heb geen moeite met het leggen van contacten met andere reizigers en de locale bevolking. Soms ontmoet je mensen in je guesthouse, vaak in de bus of de trein en soms tijdens het nuttige van je maaltijd. Eigenlijk overal dus :wink:

Het is altijd makkelijker om mensen te ontmoeten wanneer je alleen reist, dan wanneer je samen reist.

Dank voor de reacties! erg duidelijk en snel!

Om tijd uit te sparen kan je met de Lodaya Malam reizen, als je eksekutip (1ste klas) reist kan je misschien wel een beetje slapen. Het spoor in Indonesië is erg smal (1067 mm tegen 1435 mm bij ons) en doet de treinen nogal schudden. Maar sommigen vinden dat lekker, ze rijden gelukkig niet zo snel. Vertrek uit Bandung 20.00 uur, aankomst Yogya 04.13, als je geluk hebt is de trein te laat, dat is vaak het geval en wordt het net licht in Yogya.

Jenny, is de boot van Peramatours ook comfortabel en zo ja, hoe lang doet deze er over om naar Lombok en/of Gili te varen ?

Indesco

PS. wij dachten zelf aan Gili-Cat/Blue Water Safarie of Bounty Cruise (hoewel deze volgens mij alleen naar Gili Air gaat) aangezien wij vanaf Bali naar Gili Trawangan willen gaan.

Ik weet niet wat jouw definitie van comfortabel is, maar ik vond het een prima boot. Goede stoeltjes en bankjes, alleen de steiger om de boot op en af te klimmen is een beetje wiebelig. (Maar er is hulp voor de bagage.) Veel backpackers, maar ook andere reizigers.

De boot doet er ongeveer 2.5 uur over, geloof ik. Dat is van Padangbai naar Sengigi, voor Gili moet je overstappen in een klein bootje en dan komt er een half uurtje bij. Zit allemaal bij de prijs in.