Beste experts,
Op onze eerste reis naar Indonesie (met kind van 3) zou ik wel wat tips kunnen gebruiken. We zijn er 3 weken en willen Bali zelf ontdekken. Maar dachten een kleine week Oost Java in de reis op te nemen.
Van Yog naar Bali in 5 dagen: is dat te doen? Iemand een tip voor privechauffeur, prijzen en route?
Bromo vulkaan staat hoog op de verlanglijst maar geen idee of ie goed toegankelijk is en daarmee haalbaar is te lopen met kind.
Nog tips voor leuke overnachtingsadressen voor onderweg? (evt ook voor Bali en Gili Islands)
Ik hoor heel graag van jullie!
Groet,
Lianne
1.alles is te doen-dat hangt meestal meer af van wat je al gewend/gedaan hebt en je incasseringsvermogen. Als je dit vraagt heb je dat vast wel-lijkt me zo. De logische route Yog-Bali (bedenk dan wel heel goed of je met die auto ook de ferry over wil-dat gaat je kosten!!-loopt vrijwel langsheen opstappunt Bromo. de reis zelf neemt 1 volle dag-opstijgen [als je daarvoor kiest) 2 dagen (vanwege rust en op+neer)dus er blijft van die 5 nou niet zo heel veel over. Kijk eens op JAVA-forumdeel voor vragen over verblijfsplaatsen (maar dat zullen Solo en Malang zijn-er is vrijwel niks anders)
2.hele Indo schoolklassen (lagere school) gaan erop-dus het is qua klimmen niet al te moeilijk. Maar de ene 3-jr is de andere niet. En je loopt/klimt toch wel rond de 7-9 uur in totaal-deels (want ieder wil de sunrise zien) in erg koude snijdende winden. ook hier weer-wat is de vroeger ervaring? hoe zeurderig is de kleine? hoe overbezorgd zijn de ouders? wat denk je te doen als het toch een te grote opgaaf gaat blijken? dacht je dan dat er een heli kwam?
7 uur klimmen de bromo op? Dat hoeft echt niet! Je kan je net een jeep van het uitzichtpunt naar de voet van de Bromo laten rijden. Je hoeft dan echt niet lang te lopen! Bovendien kun je ook met een paard naar boven.
Aan een tip zoals Schoentje hier neer schrijft heb je weinig, waarschijnlijk het meer simpele Googlewerk. Op deze manier kun Oost Java zien vanuit de lucht en dan houd het ook wel op. De titel van deze topic is ook wel wat onduidelijk want ik zou niet weten waarom je eerst naar Yogya zou moeten vliegen als je Oost Java wilt zien, je verliest toch zeker 1,5 dag van je vakantie alleen maar aan de vlucht Denpasar – Yogya en transport van Yogya naar Bromo, niet erg logisch allemaal. Ik persoonlijk zou het anders aanpakken.
De rondreis rond Bali zou ik in de buurt van Gilimanuk (West Bali) eindigen, je kunt dan al Oost Java in de verte zien liggen. De volgende dag rond 7:00 uur pak je de ferry naar Banyuwangi een tocht van een half uur. Om 09:00 uur neem je de trein naar Kalibaru een rit van 1,5 uur (kost ongeveer Rp 100.000 voor Eksukutif of Rp 30.000 voor ekonomi).
In Kalibaru is er genoeg te doen, koffieplantages, cacaoplantages, 2 nationale parken, schildpadjes kijken in Sukamade en redelijke hotels bijvoorbeeld Margo Utomo . Heb je het hier na een paar dagen wel gezien dan pak je de trein van 10:15 uur van naar Problinggo (het vertrekpunt naar Bromo) een tocht van ongeveer 3, 5 uur. (kost ongeveer Rp 100.000 voor Eksukutif of Rp 75.000 voor ekonomi).
Je bent hier rond 13:30 uur tijd genoeg om een leuk hotel te zoeken en transport te regelen die jullie de volgende dag naar Bromo zal brengen, of beter je regelt transport die jullie na het bezoek aan Bromo rechtstreeks naar het vliegveld van Surabaya kan brengen. Hier pak je een rechtstreekse vlucht naar Mataram op Lombok, je bent al te laat om rechtstreeks naar de Gili’s te gaan, maar je zoekt een leuk hotelletje langs het strand van Senggigi. De volgende dag pak je de taxi naar Banggsal waar je een ticket koopt naar het eiland van je keuze.
Dit is gemakkelijk te doen met een kind van 3, want wat is er leuker voor een kind dan met de trein mee en bootje varen. Bovendien heeft een kind vaak meer incasseringvermogen dan volwassenen die veel te vaak loopt te zeuren.
Waarom zou je aan mijn tips niets hebben, ik heb het zelf zo gedaan.
Ik ben gevlogen van Denpasar op Surabaya voor een paar tientjes en van daaruit naar probolingo gegaan.
Als je water van dichtbij interessant vind dan zou ik niet vliegen nee.
Je vliegt amper boven land.
Nooit gedacht dat het stellen van vragen tot zoveel onderling debat zou leiden. Ben wel erg blij met enkele antwoorden.
Nu wordt onze reisplanning (indien iemand nog die duidelijkheid zocht ):
Vliegen AMS- Yog, dan auto met chauffeur Yogj tot aan ferry nr Bali (6 d), dan Bali 11 d self-drive, dan Gili 4d, retour Bali, retour Denpasar-AMS.
Autotrip Oost-Java lijkt ons prachtig en daar trekken we graag wat meer dagen voor uit (helaas ten koste van Bali). Mede op advies van jullie, gezien de benodigde tijd.
Mocht iemand nog tips in accomm (Java, Bali, Gili), autohuur Bali of chauffeur op Oost-Java hebben: be my guest!