Backpacken Java en Bali

Hallo,

Ik wil volgend jaar in juni een maand gaan backpacken door Java en Bali. Nu vraag ik mij af hoeveel tijd ik nodig heb om van de ene naar de andere plaats te komen.

Een van mijn stops is in Malang op JAva. Ik wil van daaruit de Bromo vulkaan bezoeken. Vervolgens wil ik van Malang op Java naar Lovina Beach op Bali. Is dit realistisch om op 1 dag te doen? Is er een busverbinding vanaf Gilimanuk op Bali naar Lovina Beach?

Ik hoop dat jullie antwoorden kunnen geven op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Vincent

Je kan in Malang een tourtje boeken waarbij je de Bromo met zonsopkomst bezoekt en dan doorreist naar de ferrie naar Bali. Een erg lange reisdag (vertrek rond 1 uur 's nachts) maar het kan.

Wanneer je eind van de middag aankomt in Gilimanuk is er geen vervoer naar Lovina. Bussen zijn er sowieso niet, en bemos alleen in de ochtend.

Taxi’s zijn er voldoende, maar je zult wel de hoofdprijs moeten betalen…

Ik zou als ik jou was, zou ik een overnachting pakken in Oost Java (Kalibaru bijv. waar een paar mooie Nederlandse guesthouses zijn) of meteen als je op Bali aankomt. Dan kan je de volgende dag door naar Lovina.
Op Bali zijn de afstanden kleiner dan op Java maar veel wegen op Bali zijn erg smal (en druk) en, als je naar het noorden gaat, ga je door de bergen dus dat gaat (zeker 's avonds en 's nachts) niet zo snel. Zeker als er weer eens een vrachtwagen is gekanteld, uit de bocht is gevlogen of iets staat te laden of lossen, dan kan je zomaar een tijdje vaststaan.

De weg tussen Gilimanuk en Lovina loopt grotendeels langs de kust. Valt dus wel mee qua bochten en bergen.

Beste Mensen,

Sorry voor mijn late reactie. Heb veel problemen ervaren met de site en kon daardoor een tijd lang niet inloggen. In elk geval bedankt voor jullie antwoorden. @villa ditya heb je namen van de Nederlandse guesthouses in Kalibaru? Ik neem dan liever een overnachting op Java zodat ik de volgende dag door kan reizen.

Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid met treinreizen?

@Villa Ditya zie ik het nu goed dat jij in Yogyakarta zit? Tijdens mijn rondreis kom ik ook in Yogyakarta. Ik wil hier vijf dagen verblijven. Ik wil Yogya gebruiken als uitvalsbasis voor de Borobodur, Prambanan en natuurlijk om Yogya te bezoeken. Heb ik aan vijf dagen genoeg voor Yogya? Weet jij toevallig goedkope guesthouses in Yogya en heb je hier namen van?

Hoewel de vraag niet aan mij gericht is, toch een antwoord :slight_smile:

Ik vind 5 dagen Yogya een mooie tijd. Er zijn mensen die bv de Borobudur en Prambanan op één dag willen bezoeken, maar dan geniet je er niet echt van.

Je kan met de bus (via Magalang) naar de Borobudur reizen, je kan ook een taxi nemen. Rondom de Borobudur liggen meerdere kleinere tempels, als je de tijd hebt kun je deze ook bezoeken.

Wanneer je verblijft in de buurt van Magalang, kan je daarna op eigen gelegenheid naar Wonosobo en het Dieng Plateau. Dat is ook weer een redelijkere uitvalsbasis voor de rit naar Malang.

In Yogya zelf mag uiteraard een bezoek aan de vogeltjesmarkt, het kraton en fort vredeburg niet ontbreken. Ook de nachtmarkt en de batik ateliers zijn leuk om te bezoeken.

Voor mij is Yogya toch wel m’n favoriete Indonesische stad!

Bedankt voor je antwoord Jenny. Ik had zelf al zo’n idee dat Yogya en alle bezienswaardigheden daar een bezoek van meerdere dagen waard is. Datzelfde idee heb ik ook van Ubud op Bali. Ook daar wil ik meerdere dagen verblijven. Ik denk ook daar aan een periode van rond de vijf dagen.

In totaal wil ik Java en Bali doen in 4 weken. Volgens mij is dat een mooie periode om alles te kunnen zien en niet te veel te hoeven haasten.

Bedankt voor je antwoord Jenny. Ik had zelf al zo’n idee dat Yogya en alle bezienswaardigheden daar een bezoek van meerdere dagen waard is. Datzelfde idee heb ik ook van Ubud op Bali. Ook daar wil ik meerdere dagen verblijven. Ik denk ook daar aan een periode van rond de vijf dagen.

In totaal wil ik Java en Bali doen in 4 weken. Volgens mij is dat een mooie periode om alles te kunnen zien en niet te veel te hoeven haasten.

Vijf dagen in Yogyakarta is goed om de belangrijkste bezienswaardigheden te gaan bekijken. Hou er rekening mee dat de toegangsprijzen voor de Borobudur, Prambanan en Ratu Boko hoog zijn (20 dollar bijv. voor de Borobudur; wordt verhoogd naar 25 dollar).
Reizen per trein is goed te doen en is, zeker nu een groot gedeelte van de spoorlijnen allemaal dubbelspoor zijn, een stuk veiliger dan vroeger.
De meeste toeristen die in Yogya verblijven kiezen voor een guesthouse op Jalan Prawiratoman (in de buurt van Jalan Malioboro). Ik heb heel vroeger wel eens overnacht in Metro Guesthouse.