Java & Bali in september - tickets?

Hallo allemaal,

Wat begon als het idee om naar Bali op vakantie te gaan, is inmiddels uitgegroeid tot een ruwe planning om 3 weken te backpacken op zowel Java en Bali. Dit mede dankzij alle inspirerende topics en reisverhalen op dit forum.

Spannend is het wel, want we zijn beide (nog) niet heel ervaren op het gebied van reizen, laat staan backpacken.

Vanwege Ramadan en het Suikerfeest willen we (het begin van) de 2e week in september vliegen naar Yogyakarta. We hebben al aardig wat ideeën opgedaan wat betreft dingen die we op Java willen gaan zien: de Borobudur, de Prambananvlakte, zonsopgang bij de Bromovulkaan, en misschien het Ijenplateau.

Vervolgens zullen we per veerboot overstreken naar Bali. Ook hier zullen zeker nog wat dagtrips op het programma staan, bijvoorbeeld rondom Ubud, maar we willen aan het eind voornamelijk relaxen.

Ik hoop dat dit in 3 weken goed te doen is, zonder dat het haastwerk wordt. Mede met het oog hierop hebben we ervoor gekozen niet Jakarta, maar Yogya als startpunt te nemen.

Inmiddels heb ik diverse vliegticketsites en rechtstreekse websites van vliegmaatschappijen bezocht. Uitgangspunt tweede week september heenreis Amsterdam - Yogyakarta, 3 weken later terugreis vanaf Denpasar.

Anderhalve week geleden lag dit nog rond de 950 euro per persoon, maar helaas nu niet meer. Het goedkoopste dat ik kan vinden komt uit op een bedrag van zo’n 1.065 euro per persoon, via KLM. Is dat een redelijk bedrag? Zo nee, hebben jullie dan nog tips op het gebied van tickets? Andere tips zijn uiteraard ook welkom… :wink:

Len

Voor een KLM ticket is dat een redelijk bedrag. Met een andere maatschappijen kan het goedkoper.

Als je minder geld uit wilt geven, dan raad ik je aan ook eens te zoeken op tickets naar Jakarta, of naar Kuala Lumpur (Maleisië). Met een maatschappij als Emirates (echt goed!) zou je voor 750 euro klaar moeten kunnen zijn. Al boek je vrij kort voor vertrek, misschien is het duurder… Kijk ook eens op tickets vanaf Düsseldorf. Vanuit Kuala Lumpur of Jakarta kun je verder vliegen, bijvoorbeeld met een vlucht van Air Asia. Zie www.airasia.com. Vanuit Jakarta naar Yogya gaan zelfs zoveel binnenlandse vluchten per dag dat je ook pas na aankomst zou kunnen boeken.

Houd er wel rekening mee dat je op deze manier geld bespaart, maar dat de reis wellicht iets langer duurt. Als je via KL vliegt moet je rekening houden met een ruime overstap: KL heeft twee vliegvelden die ongeveer 20-30 min uit elkaar liggen. Er gaan wel transferbussen.

Goede reis!

1 like

Probeer ook eens te zoeken op aanbiedingen inclusief hotel, het kan wel eens zijn dat deze goedkoper zijn dan gewoon een vlucht te boeken. Laat vervolgens het hotel voor wat het is en trek rond volgens plan. http://www.bmair.nl/Aanbiedingen/Indonesie/Aanbieding-Indonesie-04.htm
Succes ermee.

1 like

Dank voor de tips. Ik ben nog eens verder gaan spitten en heb een alternatief gevonden dat ons (via Dubai) naar Kuala Lumpur brengt. Op Kuala Lumpur een overstap op een vlucht naar Jakarta en vandaar uiteindelijk naar Yogya.

Althans, dat is het idee.

Op de heenweg zullen we om 18:25 uur in Jakarta landen. Ik kan echter bij Air Asia of Garuda geen vluchten van Jakarta naar Yogya vinden die later vertrekken dan 19:20 en dat lijkt me te weinig overstaptijd.

Zijn er nog vluchten naar Yogya na 19:20?

Waarom niet direct van KL naar Yogya?

Een overstap in Jakarta van minder dan een uur als je nog bagage moet ophalen en een visum moet regelen is inderdaad niet verstandig! Je moet namelijk 40 minuten voor vertrek met Air Asia opnieuw ingecheckt hebben…

Een rechtstreekse vlucht van KL naar Yogya zou zeker het best aansluiten. Helaas kan ik hiervan maar enkele vinden (Air Asia, Lion Air en Malaysia) welke alle in de ochtend vertrekken, terwijl wij pas rond 14:00 op KL landen.

Vandaar het idee om via Jakarta te reizen. Maar als er 's avonds na 20:00 uur geen vluchten meer gaan naar Yogya, dan wordt het lastig.

Het klinkt allemaal ingewikkeld en erg veel moeite, misschien, maar als het lukt op deze manier kunnen we ongeveer € 250 per persoon besparen.

KL is een leuke stad om een nachtje te blijven. Het visum is gratis, en met de KLIA-express zit je binnen 36 minuten in de stad. Lekker hapje eten, en dan 's ochtends weer naar het vliegveld. Beter een nacht in KL dan een nacht in Bangkok :wink: Voor 250 euro zou ik het doen, maar ik vind KL nu eenmaal een leuke stad.

Andere optie zou zijn dat je je reis omdraait, en op Bali begint. Er gaan overigens ook vluchten van Bali naar Yogya, mocht dat handig zijn.

Probeer is bij Airstop , heb daar een ticket, vertrek op 11 sept van brussel naar Jakarta , met tussenstop en 3 weken later terug vanuit Denpassar ook met tussenstop voor € 705 , is wel een 3 maand geleden geboekt. Vanuit Jakarta neem ik de trein naar Yogyakarta , je moet toch iets beleven ook.

Kijk ook eens of je kunt vliegen op Singapore. Wij gaan ook naar Indonesië, maar hebben 1,5 maand van tevoren voor 605 euro per persoon nog een ticket kunnen boeken (Düsseldorf - Singapore, met Emirates). Na twee nachtjes Singapore (nog veeeeel leuker dan Kuala Lumpur ;)) vliegen we dan met een binnenlandse vlucht naar Jakarta, maar dat kun je natuurlijk veranderen naar elke stad (Yogya, Denpasar etc.).