Mijn vriendin en ik gaan eind september op vakantie, waarbij ons oog is gevallen op Bali.
Bij het zoeken naar vliegtickets zit er 200 euro pp verschil in om naar Bali ipv Jakarta te vliegen. Dus toen vroegen wij ons af of java samen met Bali ook een optie is. Wij gaan 20 of 21 dagen, inclusief vliegdagen en willen deels op de bonnefooi rondtrekken. Wat is jullie advies? Beginnen in Jakarta en afreizen naar Bali en aan eind vlucht terug naar Jakarta. Of alleen focussen op Bali?
Wat zoeken wij? historie, cultuur, duiken en leuke activiteiten (surfen, bergwandeling etc)
Op Bali kan je je prima 20-21 dagen vermaken, maar de meeste mensen blijven er korter.
20 dagen voor heel Java en heel Bali is wat aan de korte kant, maar je kan kiezen om heen naar Yogya te vliegen en terug vanuit Bali. (Vanuit Jakarta gaan er dagelijks heel veel vluchten naar Yogyakarta/Yogya, dat kan je eventueel ter plekke nog boeken.)
In Yogya kun je naar tempels als de Borobudur en Prambanan, wandelen bij Dieng, en genieten van de stad. Daarna kun je via het oosten van Java naar Bali, en onderweg kun je de Bromo en Ijen beklimmen.
Op Bali is Munduk een aanrader als je wilt wandelen. Duiken kan mooi bij Amed, maar gezien de ligging is Pemuteran of Lovina misschien handiger.
Bedankt voor de reactie! Zon vermoeden had ik zelf ook al dat Java+bali teveel zou zijn.
Het lijkt me wel mooi om Oost Jave dan toch wel mee te pakken en vervolgens naar Bali te gaan.
Ik zag op air asia dat tickets maar paar tientjes kosten en inderdaad meerdere malen per dag gaan.
Is het alleen nog even de vraag of ik een ticket terug vanaf bali boek, of dat ik van bali eerst weer terugvlieg naar jakarta.
Is Jakarta een mooie stad? Want dan is het wat minder erg om daar terugweg nog even langs te gaan, maar als dat niks is, dan is het wel zonde want kost het wel weer een dag.
Hoogstwaarschijnlijk gaan we van yogyakarta naar denpasar. Voor vliegtickets is dat niet het meest gunstig maar vooruit. Daar zal ik even mee puzzelen.
Wat ik vaak zie is dat de vlucht vanuit Bali terugweg een overstap heeft in Jakarta. Is dit vergelijkbaar met een losse binnenlandse vlucht? Dus inchecken bij domestic, je koffers ophalen etc? Hoe zit dat als domestic flight vertraging heeft? Weet iemand dat?
Eerste hele globale opzet, 5 nachten yogyakarta, 5n oost java (vulkanen etc), 8n Bali en nog 2n in Jakarta en vanaf daar terug. Het is nog heel grof, maar het is een begin
Als je de tickets tegelijkertijd boekt dan is het één tickets. Je hoeft dan niet de bagage op te halen, je krijgt meteen je boardingpass en je hoeft maar één keer departure tax te betalen.
Als je domestic flight vertraging heeft, word je doorgeboekt naar een volgende vlucht. De maatschappij is verantwoordelijk dit af te handelen.
Wat Jenny zegt klopt. Je bagage wordt “doorgelabeld” en hoef je dus niet op Jakarta je koffers halen. Ook krijg je bij inchecken 2 instapkaarten. We altijd even vragen voor de zekerheid.
Ik zou inderdaad niet te lang in Jakarta blijven. Het Taman Fatahillah plein en Sunda Kelapa vond ik wel erg leuk maar dat kan je in een dag doen. Als je meer wilt weten over Midden Java dan kan je op onze website kijken.
Ik zal het voor zekerheid even navragen. Afgelopen zomer in Kenia had ik hetzelfde, maar werd het echt als losse binnenlandse vlucht gezien. Hoogstwaarschijnlijk wordt Jakarta er helemaal uit gelaten! Ik zal jullie site even bekijken.