Yogyakarta - Kalibaru

We gaan in juli een aantal weken naar Java en Bali.Nu zijn we van plan om na een paar dagen in Yogyakarta door te reizen naar Kalibaru. De vraag is alleen: hoe? Het liefste zouden we met de trein gaan, omdat we dat een aangename manier van reizen vinden, maar misschien is dit op java niet het geval? Ik vraag me af welke van de volgende opties de beste is:

• met de trein van Yogya naar Kalibaru (hoe? hoe lang duurt dat)
  • vliegen van Yogya naar Surabaya en dan verder met de trein of taxi
  • met de trein van Yogya naar Surabaya en dan verder met de taxi
  • eerst reizen van Yogya naar Malang en dan de volgende dag (met de trein?) naar Kalibaru

Heeft iemand tips/ ervaringen? We zijn met 6 personen.

Alvast bedankt!

Ellen

Hallo Ellen,

Ik heb vorig jaar zomer met mijn vriend samen het traject Yogya-Malang in een dag afgelegd (in een busje) en moet zeggen dat het een hele rit was (ongeveer 12 uur onderweg geweest). Ik had er niet aan moeten denken de dag erna meteen weer te moeten reizen… Ik zou dus, als je daadwerkelijk de dag erna weer verder wilt richting Kalibaru, niet voor je laatste optie kiezen.

Heb je zelf al gekeken wat de kosten zijn per alternatief? En hoeveel tijd je hebt? Met 6 personen zou het zomaar eens een behoorlijk prijsverschil kunnen zijn tussen de verschillende vervoersmiddelen. En willen jullie nog naar de Bromo vulkaan? Of liever tijd aan andere plekken besteden?

Zou het zelf wel jammer hebben gevonden om dit deel van Java over te hebben geslagen, dus ik zou persoonlijk de trein nemen, eventueel met een privebusje als aanvulling.

Hallo Ellen

Om met de trein van Jokja naar Kalibaru te gaan ben je via Soerabaja twee dagen onderweg.
Met het vliegtuig eveneens. Dit omdat je als je met het vliegtuig in Soerabaja aankomt niet de zelfde dag op tijd bent voor de trein Deze vertrekt namelijk om 09.00 uur.
Als je me het vliegtuig bent aangekomen zijn ook de busjes naar Kalibaru al vertrokken.
Met de dagtrein van Yokja naar Soerabaja en dan met een busje is een optie. Maar ook dan twee dagen.
Je kunt ook vanuit Jokja met de trein naar Kalibaru. Ook twee dagen en overstappen in Soerabaja.
Wil je via Malang zal je de nachtrein moeten nemen. Deze vetrtrekt omstreeks 24.00 uur vanuit Jokja en komt omstreeks 09.00 uur in Malang aan.
Vanuit Malang kun de de Bromo bezoeken. Vervoer hiervoor wordt terplaatse veel aangeboden.
Wil vanuit Malang verder naar Kalibaru zul weer terug moeten naar Soerabaja.
Op het station werd ons door het loketpersoneel geadviseerd dit met een busje te doen. Dit omdat er op het tijdstip dat je moet reizen geen luxe trein rijdt. Je zal je dan tussen de locals moeten begeven en de kans zou dan groot zijn dat er dan spullen van je op onverklaarbare wijze verdwijnen.
De busje vertrekken wel heel vroeg (04.0uur) en komen om 06.00uur aan op het station in Soerabaja, waar de trein naar Kalibaru om 09.00 uur verrtekt.

Tip; koop je treinkaartjes altijd een dag van te voren. Dan ben je verzekerd van een plaats in de luxe trein. Als je b.v. van Soerabaja nog door wilt naar Bali(denpassar) kun hiervoor de kaartjes voor de gehele reis kopen op het station. Voordeel zit ook de bootovertocht er als in.
Als je een busje huurt wordt er vaak gespoken over een dure overtocht. Deze overtocht kost per persoon slechts enkele euro,s
Vanuit Kalibaru kun je met de trein naar de boot. Daar staan weer bussen die je verder brengen naar Denpassar.

De kosten voorde treinreis zijn zeer gering. Jokja - Kalibaru iets van 20 uur per persoon.
Misschien kun voor hetzelfde geld een busje huren. Dan kun je langs waar je wilt en stoppen als jou dat uit komt.
Maar vaak zit je wel opgepropt in een busje.

Grt. GHAR1