Week Java: tijdsschema

Hallo reizigers,

ik zou graag jullie ervaringen/tips vernemen omtrent het volgende:
We zouden graag enkele zaken op Java gaan bezichtigen + een paar dagen naar Gili gaan. We hebben echter maar 11 dagen tijd, waarop dag 1 de aankomstdag is op Bali en dag 11 de vertrekdag (normaal pas 's avonds).

Volgende zaken zouden we graag willen doen:
Bij Yogyakarta: Dieng plateau en Borobudur
Bij Panangdaran: Green canyon
Bij Bandung: vulkaan Tangkuban Perahu en kratermeer Kawah Puti
Gili meno

Wat zijn de beste opties? Zijn deze zaken haalbaar in deze tijdspanne (ook rekeninghoudende dat tours en treintickets toch 1 dag op voorhand moeten geboekt zijn) of moeten er zaken weggelaten worden? Welke verbindingen kunnen we hebben qua trein?
Kunnen bijvoorbeeld alle tours tegelijk worden geboekt bij 1 bureautje in Bandung of Yogyakarta?
Hebben jullie ervaring met reizen op java eind maart/begin april qua weer?

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!

Naar mijn mening erg veel in zo’n korte tijd, je schrijft dat je start op Bali ga je dan meteen naar Gili Meno? en vlieg je dan naar Yogyakarta? en ga je dan terug vanaf Jakarta naar NL? In Pangandaran zou ik ook zeker de Green Valley doen is in Pangandaran bij Mini Tiga Homestay in een dag te boeken, zeer de moeite waard. Yogyakarta is een leuke stad waar je een flink aantal dagen kunt vullen met de vele bezienswaardigheden in de omgeving.

Ben het helemaal eens met Graatje: 11 dagen is te kort voor jullie schema. Zijn de vluchten al geboekt? Als je in Denpasar aankomt en de vluchten al geboekt zijn, dan zou ik voor deze reis kiezen om alleen Bali en Gili Meno te doen. Kun je nog dingen wijzigen dan zou ik ervoor kiezen om te vliegen naar Jakarta en (om eventueel tijd te besparen) een binnenlandse vlucht naar Bandung. Ik zou dan deze keer alleen Java bezoeken en de dingen doen die je daar wilt doen want anders hol je alleen maar van hot naar haar. Je kunt overal ter plekke tours regelen, dat is geen probleem. In/om Yogyakarta zou ik ook de Prambanan bezoeken en is een bezoek aan de Merapi vulkaan met jeep ook zeer de moeite waard. Behalve de Green Canyon is er in Pangandaran nog veel meer te zien, doen en beleven: bezoek aan Citumang, Spring Valley, bodyraften fietstocht door de kampongs enz (hangt er natuurlijk wel van af waar je interesses liggen ;-)).

In 11 dagen Java, Bali en Gili is niet te doen tenzij je binnenlandse vluchten neemt. Je zou een binnenlandse vlucht kunnen nemen van Denpasar naar Yogyakarta om het Dieng plateau en de Borobudur te bezoeken. Ik zou dan liever de Borobudur, Prambanan (kan op 1 dag), Taman Sari en het paleis van de Sultan, vogeltjemarkt en Jalan Malioboro (kan ook op 1 dag) gaan bezoeken. Het Dieng plateau is leuk maar kost je ook een hele dag vanuit Yogyakarta. Pangandaran zou ik dan niet doen. Dit ligt behoorlijk uit de route en is in feite alleen met een auto met chauffeur te doen. Vanuit Pangandaran kan je eigenlijk alleen verder naar Bandung of weer terug naar Yogyakarta en die tijd heb je niet. Vanaf Yogya is het naar Pangandaran een dag rijden, dag rondkijken in Pangandaran en dan weer naar Bandung of terug naar Yogya. Kost je dus 3 dagen.
De Gili’s zijn prachtig maar je moet toch er rekening me houden dat je hier toch ook 3 dagen voor moet plannen. De boot naar de Gili’s vertrekt vanaf Oost Bali.

Je reist nog in het laatste stukje van de regentijd dus je kan wat meer regen verwachten. Het regent dan niet, zoals in Nederland, de hele dag maar meestal 1 soms 2 fikse buien. Het frist dan lekker op en daarna breekt meestal snel de zon weer door. Geen probleem dus maar tijdens zo’n regenbui ligt soms alles even stil (iedereen staat dan een halfuurtje te schuilen voor de regen).

Groeten,
Vincent