Op 12 juli vertrek ik samen met mijn vriendin via abu dhabi naar indonesie voor 3 weken.
Ik kom op 14 juli in de ochtend aan in Jakarta en vertrek op 3 augustus vanaf Denpasar weer naar huis.
De verdeling staat nog niet helemaal vast, maar mijn idee het volgende: 11 dagen java, 3 dagen gili en dan nog 6 dagen op Bali.
Wij hebben ervaring met het zo veel mogelijk doen in een korte vakantie en dit is ook hier de bedoeling, voor ons is het zien, beleven en proeven van de bevolking/cultuur belangrijker dan het relaxen, dat kan de laatste twee dagen op Bali wel.
Is een dag in Jakarta de moeite waard? Ik hoor van verschillende bronnen dat dit best overgeslagen kan worden. Wij landen in de ochtend op jakarta (zondag, rond 7 uur) en worden daar eventueel opgevangen door een vriend.
Momenteel ziet ons reisschema er als volgt uit:
dag 1 Aankomst Jakarta en dan meteen door naar Bogor
dag 2 Bogor en omgeving (botanische tuinen, zomerpaleis)
dag 3 Bus van Bogor naar Bandung
dag 4 Bandung en omgeving (Maribaya watervallen, theefabriek, hotsprings)
dag 5 Trein van Bandung naar Yogyakarta
dag 6 Yogyakarta en omgeving
dag 7 Tour naar Borobodur
Na de Borobodur willen we richting de Bromo vulkaan. Heeft iemand tips hoe we daar het beste naartoe kunnen reizen? Via een georganiseerde tour of is het goed te doen op eigen gelegenheid?
Dan willen we ook nog naar of het Dieng plateau of Ijen. Wat raden jullie ons aan… en is dat allemaal haalbaar in 10 dagen?
Daarna gaan wij in ieder geval naar Bali of Gili (wat is de beste manier?). Wat is beter om eerst te doen? Ik heb het gevoel dat ik 3/4 dagen naar Gili wil en daarna nog Bali verkennen in 6 dagen aangezien ik ook vanaf Denpasar terug naar huis vlieg. Van bali weet ik nog niet zoveel behalve dat ik niet in kuta wil zitten en dat seminyak leuk schijnt te zijn.
overige vragen:
wat is jullie advies met betrekking tot het slikken van malarone op de Gili eilanden ?
Alle tips/bezienswaardigheden/mooie plekjes op onze route zijn heel erg welkom?
Ik vind het prachtig om cultuur af te wisselen met bergwandelingen/beklimmingen
Ik slik geen Malarone op de Gili’s. Gewoon smeren met DEET en bedekkende kleding dragen vind ik voldoende. Maar het beste ga je voor een persoonlijk advies naar de GGD en niet naar een forum.
Kijk even in de tientallen andere draadjes met bezienswaardigheden op je route. Jouw rondje is een van de meeste bereisde routes in Indonesie.
Wat het bezoek van de Bromo betreft: de meeste mensen boeken in Yogya een tourtje wat je naar de Bromo brengt, en de volgende dag afzet bij de boot naar Bali. Dit is relatief goedkoop. Houd wel rekening met twee erg lange reisdagen. (En hoe goedkoper de tour, hoe meer mensen. Dat gaat vaak ten koste van het comfort.)
Genoeg mogelijkheden om te wandelen. Op Bali bijvoorbeeld een beklimming van de Gn. Batur. Ook bij de Gn. Batukaru kun je mooie tochten maken. Behalve de Bromo kun je misschien ook Kawah Ijen bezoeken?
Hoewel veel mensen in 10 dagen over Java willen racen, zou ik er zelf minstens 2 weken voor uit trekken, en liefst zelfs 3. Je kan dan meer wandelen en genieten van de natuur, en je ook beter onderdompelen in de cultuur. Pelan-pelan, ofwel rustig aan.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de meeste vragen al beantwoord zijn op het forum. Toch vraag ik me nog steeds af hoe we het best de Bromo kunnen gaan bekijken.
We zijn met z’n vieren, 2 kinderen van 16 en 11.
Welke route zou voor ons het best te doen zijn. Via Yogya schreef je dat je 2x om 3.00uur op moet staan.
Je raad ook aan een tour naar Probolinggo en van daaruit ook met een tour?? naar de Bromo. Aan welke tijden moet ik dan denken?
Ik dacht zelf van Yogyakarta naar Malang te reizen en daar een tour te boeken naar Bromo. Is het ook te doen om vanaf de Bromo direct door te reizen naar Lovina?
Een aantal opties voor de Bromo naar Bali. De belangrijkste:
Je vertrekt vanuit Probolinggo (of omgeving, zie kaart). Je moet om 3 uur je nest uit. je bekijkt de zonsopkomst bij de Bromo, en de volgende dag ga je óf naar Ijen, óf naar Bali. Ga je naar Ijen dan word je naar een plantage in de omgeving van de vulkaan gereden om te overnachten en ‘moet’ je nog een keer om 3 uur op. Ga je naar Bali dan word je de middag/avond na je bezoek aan de Bromo bij de ferrie naar Bali gedropt.
Je vertrekt vanuit Yogya per tour. Je zit ongeveer 16 uur in een busje, en je wordt dan afgezet bij Probolinggo. Daar moet je om 3 uur op voor de zonsopkomst bij de Bromo. De tour (dezelfde tour dus) brengt je verder zoals hierboven staat beschreven.
Je kan op eigen gelegenheid van Yogya naar Malang reizen, bijvoorbeeld per travel, bus of trein. Reistijd 10-12 uur. Vanuit Malang bezoek je de Bromo. Je moet rond 1 uur opstaan om op tijd te zijn voor de zonsopkomst. Daarna kun je terug naar Malang, of door naar Bali.
Vanaf de ferry of Bali kun je per taxi naar Lovina.
Ik heb zelf begrepen dat er bij bromo een hostel/hotel is waar je voor alle andere toeristen al kan beginnen aan de klim, is dit waar of is het een fabeltje, ik kan er verder namelijk weinig over vinden.
Is 11 dagen java, 3 dagen gili en dan nog 6 dagen op Bali een beetje een juiste verspreiding, om moet ik bv langer op gili zijn?
Wat maakt het uit of je eerder dan anderen kan beginnen aan de klim? Het uitzicht is pas interessant wanneer het licht begint te worden, anders zie je toch weinig. En tegen die tijd ben je écht niet meer alleen.
Ik vind 20 dagen veel te kort voor Java-Bali-Gili. De Gili’s zijn alleen maar strand, dat zou ik eerder op Bali bezoeken omdat je reistijd dan korter is en je effectief meer kon doen. (Daarnaast vind ik de Gili’s te druk en massaal geworden de afgelopen 5 jaar, dat is uiteraard ten koste gegaan van de charme van de eilanden.)