Treinreis Jakarta-Bandung en Bandung-Yogyakarta

Hallo luitjes,

ik heb nog even wat informatie gekregen over de treinreizen op Java, maar ik vroeg me nog even wat af:

a) kan iemand mij vertellen welke trein ik het best kan nemen vanuit Jakarta; Parahyangan of de Argo Gede ?

b) en vanuit Bandung; Lodaya ? Beiden zijn Executive-treinen en gaan vroeg (ochtend) zodat we een redelijke tijd aldaar zijn (zowel Bandung als Yogya).

Groetjes en alvast bedankt, Indesco:dag:

Luitjes :chin:, lijkt wel een Indo site hiero :tear:

Argo Gede is eksekutip, Parahyangan eksekutip + bisnis (1ste + 2e klas)
Maakt alleen iets uit in de prijs.

Lodaya is OK, eksekutip + bisnis, je komt op een lekkere tijd in Yogya aan, omstr. 16.00 uur, regelmatig vertraging. (30 - 60 min). Eksekutip kan steenkoud zijn door de AC, maar je krijgt een bordje lauwe KA nasi goreng. Bisnis is met fan, die matig werken of het niet doen, maar de ramen kunnen open. Ik neem altijd bisnis om het enigszins arrogante volk in de kelas eksekutip te mijden. Kan je ook af en toe een stinkstok opsteken, GG Surya bijvoorbeeld.

De Lodaya stopt in Kroya, ik kan je aanraden bij de verkoopsters, vaak oude vrouwtjes in sarong en kebaya, op het station, of die in de trein komen, een porsi nasi pecel te kopen, de lekkerste op Java. In de eksekutip treinen mogen geen verkopers van allerlei naar binnen.

Ik neem altijd 2 porsi pecel en heb dan nog trek. Er zit daar vaak jantung pisang in en dat is vreselijk lekker.

http://www.kabarindonesia.com/gbrberita/20080417142732.jpg

In 2007 heb ik de Argo Wilis genomen naar jogja , is een een ochtendtrein.
Je moet wel vroeg vertrekken en ik dacht dat je in de middag aankomt in Jogja .
Wat prettig is dat de station in Jogja een paar meter van Malioboro staat , waar je verschillende hotel van eenvoudig (bij de zijwegen) tot sterrenhotels kan vinden .
Je kan je treinticket kopen bij elke reisburo of via je hotelreceptie.
Bespaar je geld en moeite.

Hier een aanvullende info , geplukt van internet.

http://javatourism.com/catalog/product_info.php?products_id=261
Als je vroeg (in de ochtend) uit Gambir vertrekt , komt je voor 12 uur al in Bandung.

Ik ken 2 Melati 3 hotels in Bandung waar ik ooit gelogeerd hebt .
Hotel Karmila en Hotel Utari , ze staan in de buurt van Holliday Inn .
Bij " Dago Bawah" = Onder Dago , trouwens het stikt daar (in Dago Bawah buurt) van redelijk geprijsde Indonesische hotels.
De taxiprijs van treinstation naar Hotel Utari- Karmila zal in de buurt van 20-30.000 rupiah zitten. (ong. 2 eurie).

Wat leuk is dat je ook niet zo ver logeert van de verschillende outlets (vaak is het ook rotzooi spullen) , alleen bij Hermes(?), in de zijstraat van de dagoweg, waar je goede kwaliteit spullen kan kopen.
De outlets kan je vinden als je de Dagoweg(Ir H .Juandaweg) verder naar “boven” volgt .

Aanvulling: ARGO WILIS
Tarif Bandung - Yogyakarta : Eksekutif - Rp. 155.000
JADWAL:
KA 6 Berangkat : 07.00 (Bandung) Datang: 13.55 (Yogyakarta)
Bij een reisburo betaal je iets meer (20.000 rupiah) , bespaar je geld en moeite.
En als je onverwacht niet kan reizen (ziekte bijvoorbeeld- heb meegemaakt) kan je het laten annuleren en verder laten regelen door de reisburo.
Zie de voorwaarden.

Hoi luitje Boomaap, :slight_smile:

v.w.b. het kopen van nasi in Kroya; kan ik zomaar uitstappen dan of geven ze het door het raam aan je ? :wub:

Surya; dank je wel voor de tip van Argo Willis.

V.w.b. het hotel; ik denk dat we Duta Garden nemen (zowel Guesthouse als hotel) en deze ook aldaar weer bestellen voor de dag als we nogmaals in Yogja komen, nadat we naar Semarang zijn geweest.

Ja, onze route is weer een beetje gewijzigd; ik ben geinformeerd over het feit dat de afstanden toch wat langer zijn dan we dachten, dus Pangadaran en Cirebon zullen (waarschijnlijk) afvallen (snik :frown:) maar ja, je kunt niet alles zien en ik wil ook niet kapot op Bali aankomen. De belangrijkste dingen zullen we in ieder geval doen.

Indesco

Hallo,

Wij hebben diezelfde route gedaan in december 2008. Wij hebben voor de rit van jakarta naar Bandung 50.000 rupiah per persoon betaalt deze rit vertrok om 11.30 en we kwamen aanom 14.22 uur. We hebben Eksekutif gereisd met de Argo Gede.

De reis van Bandung naar Yogyakarta ook gemaakt. Wij hebben voor deze rit 155.000 rupiah per persoon betaalt. Deze rit vertrok 07.00 uur in de ochtend en kwam aan om 14.22 uur. Toen hadden we ook Exsekutif met de Argo Willis.

We hadden met de rit Jakarta naar Bandung 1 uur vertraging en met de rit Bandung Yogya helemaal geen vertraging die kwam zelfs nog vroeger dan gepland binnen.

Wij hebben altijd zelfs de kaartjes gekocht op het station en soms moet je inderdaad wel even de tijd daar voor nemen. Vorige keer moesten in Bandung zo’n uur wachten zo druk was het. Maar wij vonden dat persoonlijk niet erg omdat je daar kon zitten en we hadden een boek mee.

gr van Moira

Ja wel een beetje lui door die regen iedere dag :biggrin:

Je hebt voldoende tijd om uit te stappen, als het gedrang van de mensen die altijd in paniek raken als ze zijn aangekomen, over is. Voordat de trein vertrekt klinkt er door de luidspreker de “Big-Ben” en wordt iedereen verzocht in - of uit te stappen. Dan nog een keer de Big-Ben, er komt een man met een rooie pet, een pannekoek en een fluit zijn kantoortje uit. Blaast z’n longen uit ze lijf, gaat in de houding langs het perron staan, de trein zet zich schokkend en langzaam in beweging. Terwijl jij een prullenbak zoekt om dat bananenblad van de pecel weg te gooien. Isternie, dan maar naar 's lands gewoonte het raam uit. Eigenlijk heb je wel trek in nog eentje.

Overigens de Argo Willis stopt daar niet, die rost overal langs.

Maak daarvan gerust maar een paar honderd meter van, langs de tukan beca, taxi’s legaal en illegaal, de ojeg, dan de spoorwegovergang en dan het begin van de Jl. Malioboro.

Het is overigens opvallend dat u in Indonesia nooit iets aan cultuur of natuur doet, altijd maar in mall’s rondhangen, met SPG’s kletsen of alle hotels in een plaats af kijken wat ze bieden aan kamers en wat die kosten. In een Kijang met sopir rondrijden en als alles te veel wordt even naar de vrouwtjes voor een massage. Lekker leventje, maar oer- en oer saai, tevens typisch Indonesisch, een totaal gebrek aan fantasie.

NB De informatie hierboven gegeven komt uit uw eigen berichten, voor u weer in woede ontsteekt.:zon:

Dat hebben we ook eerst gedaan.
Ik moet eerst naar de station gaan (in dit geval Gambir-Jakarta) vanuit mijn logeer adres , is niet ver , kost ongeveer 15 minuten taxirijden en 15.000 rp taxirit.
Moet in de rij staan , moet nog eventuele calo’ s (ticketwedreverkopers) afwimpelen , een paar minuten tot iets meer wachten totdat je de kaarten hebt , daarna met de taxi terug .
Dat kost je tijd , moeite en klein beetje geld in euro .

Daarna heb ik gewoon door reisburo’ s laten doen , je kan hun bellen, of zelfs komen als je toevallig langs komt , of je laat de receptie van je hotel verzorgen.
De receptie v.d grotere hotels zoals Savoy Homann in Bandung verzorgt het ook , enze hebben een shutlebus (gratis) .
Ik heb door een reisburo om de hoek laten verzorgen , ze rekenen 15.000 rp ipv 20.000 .De service is goed , heb zelfs 2x geannuleerd en werd gewoon uitgevoerd.
Moet alleen 20.000 rp extra betalen .
Je kan bij reisburo’ s wederverkopers telefonisch bestellen en wordt bij je thuis/hotel gebracht .

Boomaap , blijf jij maar bij je eigen verhalen , jou eigen reiservaringen , jou ojeg en eventueel je Pecel .

Ik schrijf hier mijn eigen ervaring(en).
Dat het anders is dan jou ervaring , is ook duidelijk.

Ik ga ook geen komentaren leveren hoe je gaat reizen , met welke vervoermiddel , waar je slaapt , jou uitgavenpatroon en wat je daar eet omdat je het lekker vindt etc .

:zon02:

Nou commentaar lever ik wel, dit is tenslotte een forum. Omdat hetgeen u over Indonesië te melden heeft zo ontzettend saai en gemaakt is, dat valt mij op, vandaar. Als ik Indonesiërs in Nederland over hun geboorteland hoor spreken dan spettert het enthousiasme en bezieling ervan af, bij u lijkt de vlam gedoofd. Zou bij mij ook het geval zijn als ik iedere keer hetzelfde zou moeten doen. Bijvoorbeeld het eten, U laat hiero ergens een waarschuwing tegen het eten in uw land uitgaan. Heel vreemd voor iemand van daar. De gemiddelde Indonesiër terug komend uit het buitenland weet niet hoe snel hij in zijn favoriete warung moet komen om zijn lievelingskostje te eten. Dat afwijkende maakt u natuurlijk wel tot een interessant verschijnsel, zeker geen dorpsgek zoals wel hier beweerd wordt. Het heeft meer van iemand die acteert in een ketoprak humor gezelschap, als een verstrooide leraar of zo.

In plaats van de mensen naar een winkel te sturen waar het “goedkoop” is lijkt het me interessanter om naar de pasar te gaan, daar vindt het traditionele Indonesische leven ten slotte plaats. Zie je ook nog eens een sarong kebaya. Vanochtend heb ik nog even gekletst met een vrouwtje dat sirihpruimen stond te maken. Wat ook steeds zeldzamer wordt zijn mensen die hun warungkje pikulen. Maar in een “outlet” een goedkoop spijkerbroekie scoren of met een geile blik in de ogen met een SPG* dik onder de plamuur te staan OH’en is toch wel een beetje norak. Als een provinciaaltje dat naar de grote stad komt. :biggrin:

*) Sales Promotion Girl

NB. Die vriend van u heeft nog wel es een verhaal over die meiden geschreven

http://londoh.com/verh_spg.htm

Die zie ik ook als ik thuis de kleerkast opentrek. Twee stuks zelf. :slight_smile:

Eentje van de pasar in Suwug, gedragen bij verschillende tempelceremonies.

En nog een sjieke variant, op maat laten maken op de pasar in Ubud voor de bruiloft van een vriend.

Hi Yen,

Je moet een Volendams kostuum meenemen voor die ceremonies, en zeggen dat dat de “pakian tradisional Belanda” is. Reken maar dat je dan de pusat perhatian bent. Ze vergeten dat nooit meer van hun levensdagen.

http://www.stzk.nl/stzk/images/Verhuur/Nichtjegwendolyn%20(Small).jpg

Geweldig idee!

Helaas heb ik geen Volendams kostuum in de kast hangen. En ik denk dat ik mijn kebaya dit jaar ook maar thuis laat :slight_smile:

Hoe duur is by the way de trein van Jakarta - Bandung en hoe lang duurt deze trip?? :ninja:

Hallo,

Wij hebben 150.000 rupiah per persoon betaald en de treinrit was zo’n 5 uurtjes vanaf Jakarta.

gr van Moira

Okee thnx Moira. Op de site van de Indonesische spoorwegen zie ik dat de trip ongeveer 3 uurtjes duurt.

Nou zit ik me af te vragen of ik met de 1e of de 2e klas wil reizen. Ik wil liever niet in een koude trein zitten waar de ac volle toeren maakt. Wat zijn jullie ervaringen met de 1e of 2e klas treinen?

gr. Cintya

Jakarta-Bandung is inderdaad 3 uur Bandung-Yogya is 7 uur, met de eksektip trein (Alleen 1ste klas) 's nachts kan AC inderdaad te koud zijn. Overdag maakt het weinig uit. Ik zit liever in Bisnis (2e klas) met de raampjes open en de ventilatoren aan. Op de nachttreinen gaan die ventilatoren uit en de raampjes potdicht, daar druipt het uitgewasemde zweet vanaf, plus daarin aller ziekteverwekkende bacillen, zoals TBC enzovoorts :smiley:

Hallo Saudra-saudara y.t.h
Is het mogelijk om van uit Nederland een trein ticket Jakarta - Bandung te boeken ?
Net zoals met een vliegtuig ( domistic ) heb gehoord dat rond lebaran in September alles
Snel is vol geboekt, vaak ga ik altijd rond de kerst maar reis nooit met de trein
Graag reactie a.u.b
Groet / salamat
Chris

Hoi Lumpia,

volgens mij is dat niet mogelijk vanuit Nederland. Wat ik zo gauw op de site van de spoorwegen zag, kan het alleen via bij het station en/of met een gsm vanuit Indonesië.

Ik denk dat je **via **een reisburo/travelagent in Indonesia kan laten boeken.
Probeer de "grotere jongens " in Jakarta zoals Panorama Tours , Bayu Buana Travel etc .

Voor mijn “Sumatra Reis” Jan 2009 heb ik diverse aanbiedingen gekregen , zoals het huren van auto , pakkettour(incl hotels), het boeken van vliegticket en Pelni .
In hun site staat ook vermeld het boeken van treinreizen.