Treinreis Jakarta - Bandung - Yogyakarta

Hallo,

Even wat korte reisinfo: Op 16 september vliegen we in totaal met ons 6e naar Jakarta. Daar overnachten we 17 en 18 september en op 19 september willen we met de trein van Jakarta naar Yogyakarta.

Nu heb ik al heel wat speurwerk (oa op dit forum) gedaan naar de treinreis van Jakarta naar Yogyakarta. Ik ben er al achter gekomen dat de mooiste treinreis via de zuidelijk route gaat en dat dit middels een overstap in Bandung is. Nu is het zo (wat ik via ticket.com gevonden heb) dat de overstap in Bandung niet op elkaar aansluit. De trein in Jakarta vertrekt om 5:00 uur en komt aan in Bandung om 8:35 uur. De trein in Bandung (Argo Willis) vertrekt om 8:30 uur naar Yogyakarta. Deze trein kunnen we helaas niet halen. Pas in de middag (15:45 uur) vertrekt er weer een trein naar Yogyakarta maar dan zien we niet veel van de reis omdat het al vroeg donker wordt.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of bovenstaande klopt en misschien andere reistijden weet. Zelf overweeg ik om een taxi/lijnbus van Jakarta naar Bandung te nemen omdat ik gelezen heb dat dit maar 2 uur rijden is. Dan zouden we rond 5:45 uur een taxi/lijnbus kunnen nemen zodat we in Bandung de trein van 8:35 uur kunnen halen. Ik lees dat de treinreis van Bandung naar Yogyakarta het mooiste gedeelte is dus hoop niet te veel te missen als we voor een taxi/lijnbus kiezen. Heeft iemand misschien een indicatie wat deze taxirit zou kosten en hoe de lijnbus in zijn werking gaat?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hoi Ilse,

Ik zou aanraden om niet in Jakarta te slapen, maar meteen vanaf het vliegveld van Jakarta de bus te nemen naar Bandung. Dan kan je daar rustig slapen en hoef je niet al te vroeg op te staan om de trein naar Jogja te nemen.

De minibusjes (genaamd ‘travel’, voor iets van 12-18 personen ofzo) van verschillende bedrijven rijden vanaf de luchthaven in ongeveer 2,5 tot 4 uur (bij normaal verkeer) naar Bandung. Ze zijn er onder andere van de bedrijven Cititrans en X-trans. Ze rijden allemaal naar verschillende plekken in Bandung, maar altijd wel in de buurt van het centrum, nooit meer dan 5 km van het station (dus dan kan je makkelijk met een taxi verder naar je hotel).

De prijs van zo’n busje is denk ik momenteel zo’n 100.000 rupiah per persoon enkele reis (dus iets van 7 euro).

Groeten,

Erwin

1 like

Hoi Erwin,

bedankt voor je reactie!

We verblijven 2 nachten in Jakarta omdat dit de geboorteplaats is van een van de personen waarmee ik op vakantie ga. Ook woont er in Jakarta familie die we gaan ontmoeten. Vandaar dat we aan Jakarta gebonden zijn.

Ik blijf nog even kijken wat de mogelijkheden zijn. De minibussen bieden ook geen garantie qua reistijd. Misschien moeten we maar een overnachting nemen in Bandung zodat we relax onze vakantie starten en een dagje minder naar Yogyakarta…

Ah oké, dat had ik niet begrepen. Ik zou zeker een overnachting in Bandung doen, als je inderdaad de treinreis wilt meemaken. Het kost je al bij al dan dus wel veel tijd om van Jakarta naar Jogja te reizen, dus je zou ook vliegen van Jakarta naar Jogja kunnen overwegen.

Als je wel met de trein wilt, en dus een overnachting doet in Bandung, kan je vanaf heel veel plekken in Jakarta zo’n busje nemen naar Bandung. Het overzicht van de vertrekpunten van Xtrans bijvoorbeeld is hier: Xtrans Shuttle Pelopor On Time Shuttle | Beranda , of van Baraya Travel hier: http://www.baraya-travel.com/service . De website van Cititrans lijkt er uit te liggen, maar dat is gewoonlijk ook een goede optie.