's nachts nog naar Bogor of Bandung?

We komen vrijdagnacht 22 april rond 22.50 uur aan in Jakarta en willen eigenlijk liever niet de stad in. Is het te doen om dan op het vliegveld nog een minibus (we zijn met 7 personen) te regelen naar Bogor en daar dan te overnachten? Hoe lang is dat ongeveer rijden? En is het veilig als het zo donker is?
De volgende dag willen we dan met de trein verder naar Yogja. Daar hebben we drie dagen en dan vliegen we naar Denpasar waar we een huis hebben gehuurd.

Met name het eerste stuk: is dit te doen of is het toch beter de eerste nacht in Jakarta (of op het vliegveld) te slapen?

Bij v dank,
Groet Myra

Vanuit Bogor kan je niet rechtstreeks met de trein naar Yogyakarta. Je zal dan eerst naar Jakarta terug moeten of eerst naar Bandung met de bus moeten reizen om daar de trein naar Yogyakarta te nemen. Vanuit Jakarta moet je de noordelijk route nemen want anders moet je in Bandung overstappen en die sluiten niet lekker op elkaar aan.
De vlucht is vermoeiend en daar komt dan nog 5 uur tijdsverschil en een heel ander klimaat bij dus het lijkt me dus beter om de eerste nacht gewoon in Jakarta door te brengen zodat je de volgende dag (fris) verder kan reizen. De treinreis is leuk maar ook best vermoeiend. Kaartjes voor de trein moet je minimaal 2 uur van te voren op het station bestellen. Er zijn meerdere treinen. De meest gebruikte is de ARGO DWIPANGGA. Deze vertrekt om 8.00 uur 's morgens van station Gambir en is om 15.30 uur in Yogyakarta. Ik zie op de website https://tiket.kereta-api.co.id dat de goedkoopste klasse al zijn volgeboekt.

Als je toch alleen van plan bent om van Jakarta zo snel mogelijk in Yogya te komen, is vliegen dan geen optie? Op die manier verlies je de minste tijd en heb je het minste “gedoe”. Er zijn veel vluchten op verschillende tijdstippen beschikbaar voor die dag met vertrek vanaf de luchthaven waar je aankomt. De vlucht is gewoon vanuit Nederland te boeken via http://ticketindonesia.info/nl/index.php Het spaart je de kosten voor een hotelovernachting, huur busje en treinticket en je hebt meer tijd in het mooie Yogyakarta :dag:

Bijvoorbeeld: Jakarta (CGK) naar Yogyakarta (JOG) op zaterdag 23 april:

Lion Air JT-544 directe vlucht: vertrek 05:55 aankomst 07:05 voor € 36,44 per persoon enkele reis. Normaal ticket, wijzingen/refund mogelijk onder voorwaarden.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! We hebben eea heroverwogen.
Vliegen kan natuurlijk maar vinden we jammer van de treinreis. We denken er nu over om toch een dag in Jakarta te blijven. Dan de volgende ochtend om 08.00 uur de trein naar Bandung. En daar een paar uur rondlopen om dan aan het eind van de dag het vliegtuig naar Yogja te nemen. Dan doen we dus de treinreis van Bandung naar Yogja niet.

Nu is mijn vraag: is het leuker om de treinreis van Jakarta naar Bandung te doen met aansluitend vliegtuig naar Yogja.
Of is dan toch de noordelijke route met de trein het leukst?
En nog een derde optie is: trein van Jakarta naar Bandung en daar verder met een bus of privé chauffeur. Die laatste komt waarschijnlijk op minder mooie plekken dan een trein.
We willen vooral van het uitzicht genieten. Ik las dat iemand zei dat de route van Bandung naar Yogja juist het mooiste stuk is (ik dacht eigenlijk zelf van Jakarta naar Bandung).

Komt bij dat we nog 9 dagen op Bali zijn en daar de tijd hebben om tussen de rijstvelden te wandelen en zo.

Heb geloof ik moeite om te beslissen :slight_smile:
Graag jullie mening! Dank alvast

Ik heb de treinreis Jakarta - Bandung (twee dagen verbleven) en Bandung - Yogyakarta gedaan. Als je de tijd hebt en wil nemen is het lang maar prachtige route.

Ik ben van mening dat je het mooiste stuk mist als je besluit te gaan vliegen vanuit Bandung en inderdaad, met een bus / auto kom je niet op de mooiste plekken.

Ik zou dag Bandung skippen en uitgerust dag na aankomst de trein naar Jakarta nemen als je de tijd daarvoor wil nemen. Bandung is, net als Jakarta, druk. Als je er alleen een paar uur wil blijven zou ik 't niet zo snel doen.

*Naar Yogya moet het zijn i.p.v. Jakarta.