Trefpunt Kuşadasi: contactcentrum voor Nederlanders/Belgen wonende in Turkije

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een nogal uitgebreid verhaal geplaatst onder het kopje ‘wonen en werken in Turkije’. Mijn stukje is wel gelezen maar ik heb helaas nog helemaal geen reacties gehad. Ik plaats mijn verhaal hier nog een keer en kijk echt uit naar jullie reacties en/of tips. Alvast bedankt!

Hallo allemaal,

Zo’n 4 jaar geleden hebben wij (mijn man en 2 kinderen) de grote stap gewaagd en zijn wij geemigreerd naar turkije. Ik ben zelf Nederlandse en mijn man is van Turkse afkomst en is daar ook geboren en opgegroeid en voor mij destijds naar Nederland gekomen. Toch, ondanks dat hij de Nederlandse taal vlot onder de knie had en ook een goede baan had gevonden, bleef hij erg veel heimwee naar Turkije houden. Vandaar dat wij die beslissing hadden genomen om het in Turkije te gaan proberen. Maar wat hadden wij ons slecht voorbereid, en we hebben ook heel erg veel tegenslag gehad. Kortom het was een en al ellende
We wisten nog niet precies waar wij nu eigenlijk wilden gaan wonen, of in de geboorteplaats van mijn man, in Burdur of toch maar naar een badplaats zoals bv. Antalya of in Kusadasi waar mijn man jaren in een familiehotel had gewerkt. Ik ben zelf vertaalster van beroep en mijn man is hier in NL elektromonteur dus mogelijkheden zat dachten wij. Ik kon gewoon mijn werk blijven doen vanuit turkije en mijn man wilde dan een eigen bedrijf gaan opzetten in de elektrotechniek samen met zijn broer. Ik en de kinderen waren al naar Turkije vertrokken en wij verbleven zolang bij mijn schoonfamilie in Burdur. Mijn man zou de verkoop van ons huis en het verhuizen van onze spullen allemaal regelen in Nederland. Nog voordat mijn man naar Turkije zou komen overleed plotseling zijn broer met wie hij samen een bedrijf wilde beginnen. Onze hele wereld stond op zijn kop. Mijn man kon zich niet meer in Burdur vertonen zonder dat hij werd aangesproken door vrienden en kennissen die hun medeleven betuigden. Hij was er kapot van, net als wij allemaal. Wij zijn toen als een kip zonder kop naar Kusadasi vertrokken. Toen wij daar aankwamen midden in het hoogseizoen moesten we nog op zoek naar woonruimte. In de tussentijd verbleven wij bij familie van mijn man. Dat was een klein appartement waar we dan met z’n negenen moesten verblijven. Dit was in het toen snikhete kusadasi niet echt lang uit te houden, en we wilden dan ook z.s.m. iets voor ons zelf. Een vriend van mijn man bracht ons toen naar een vakantiepark met mooie huizen en 1 groot algemeen zwembad waar de bewoners dan gebruik van konden maken. Het zag er allemaal geweldig uit. We konden de villa huren voor €150 per maand! Maar er zat helaas wel een addertje onder het gras…toen mijn man als eerste wilde gaan douchen werd hij bijna geëlektrocuteerd! Ons huisje bleek dus toch niet zo mooi als het eruit zag en zeker niet geschikt voor kleine kinderen Daarnaast kreeg onze oudste dochter ook nog eens een koortsstuip waarop wij halsoverkop naar het ziekenhuis zijn gereden en daar een nachtje hebben moeten blijven. Daarna zat er voor ons niets anders op dan weer terug te gaan naar zijn oom en tante en opnieuw te zoeken naar andere woonruimte. Zoals ik al eerder zei, was het hoogseizoen, dus de huurwoningen waren moeilijk te vinden. Uiteindelijk hebben wij, blind uit wanhoop een zeer riante villa gehuurd van maar liefst 4 verdiepingen ! hoog. Het huis was alleen nog niet af. In de achtertuin lag een gigantisch gat wat dan het zwembad moest worden en binnen moest ook nog een hoop gebeuren. Het uitzicht was fantastisch, uitzicht op de zee van Kusadasi Verder had het huis 2 woonkamers, 2 keukens, 6 slaapkamers, groot dakterras noem maar op, maar veel was nog niet klaar. Voor dit stulpje moesten wij €350 per maand betalen. Dit is ook nog wel te doen voor onze begrippen maar zoals ik al zei, wij waren blind van de wanhoop en we wilden rust en ons hoofd helder krijgen. We hadden niet in de gaten dat de deuren bij de achtertuin en balkons nog niet goed op slot konden. Omdat dit huis nog niet af was sliepen wij noodgedwongen met z’n allen in de woonkamer. Er was nog geen airconditioning aanwezig en omdat het zo warm was hadden wij de deur van het balkon open laten staan. Jullie raden het al. Die nacht is er bij ons ingebroken. Wij hadden alles van waarde dicht bij ons in de woonkamer gehouden en de inbreker(s) heeft het gepresteerd om alles mee te nemen zonder dat wij ook maar iets hebben gemerkt. later hoorden wij van de plaatselijke politie dat veel inbrekers tegenwoordig een soort verdovingsspray gebruiken zodat de slachtoffers helemaal niets merken en ze gewoon ongestoord hun gang kunnen gaan. Mijn god we lagen daar te slapen met onze dochter van 3 en ons zoontje van 1 jaar oud. Het heeft daarna niet lang geduurd en zijn wij teruggekeerd naar Nederland. We wonen nu inmiddels weer 4 jaar in Nederland en sinds een aantal maanden begint het toch weer te kriebelen. Zoals ik ook in mijn onderwerp schrijf, kafa bozuk… dat zegt mijn man. Hij is in Nederland niet gelukkig maar kan in Turkije ook zijn draai niet vinden, althans dat leek dan zo. Als ik op onze emigratie terugkijk denk ik dat we inderdaad veel pech hebben gehad maar dat wij ons ook niet goed hebben voorbereid. Afgelopen krokusvakantie zijn wij een weekje naar Burdur geweest om toch te kijken of wij daar niet een leven zouden kunnen opbouwen met onze 2 kinderen. Maar ondanks dat ze, zoals in heel Turkije, ook in Burdur erg bezig zijn met opknappen en verbeteren,waan je jezelf toch 30 jaar terug in de tijd voor je gevoel. Het was voor ons al snel duidelijk dat het Burdur niet gaat worden. Ik heb mijn hart al heel lang geleden verloren aan kusadasi. Alleen al als je vanuit de bergen de zee ziet liggen, dan ben ik al verkocht. Alleen de ervaringen die wij daar hebben opgedaan hebben mij erg onzeker gemaakt of Kusadasi wel echt zo’n mooie plek is om te wonen.,…

Ik heb me de afgelopen weken gek lopen zoeken op het internet en allerlei verhalen op forums gelezen van mensen die in Turkije wonen, maar je leest maar weinig over levensverhalen van mensen daar in Turkije.

Ik vraag me bijvoorbeeld af, hoe is het nu echt om in Kusadasi of Bodrum, of Side of Antalaya of andere toeristische plaats te wonen? Wordt je dochter straks als ze groot is lastig gevallen door de hitsige turkse jongens daar in de barstreets en is er echt zoveel criminaliteit of hadden wij gewoon dikke pech? Hoe is het daar om als buitenlander te wonen, of om je boodschappen te doen, of wordt je telkens weer opgelicht? Hoe is het om het gehele jaar door daar te wonen. Hoe ervaren jullie het onderwijs daar voor jullie kinderen etc etc. Helaas kom ik hier niet zoveel van tegen op forums. Dit kan natuurlijk ook positief zijn en betekenen dat het eigenlijk allemaal gewoon geweldig is en jullie nooit meer terug naar Nederland willen.

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaring willen delen, ook de negatieve of waar je bijvoorbeeld gek van werd. Ik hoor het graag!

Verder vraag ik me af hoe de kansen zouden zijn voor mijn man. Sinds dat wij weer terug zijn in NL is mijn man hier zelf een eigen elektrotechnisch bedrijf begonnen.Dit gaat erg goed. Hij doet van alles op gebied van elektrotechniek zoals het vervangen van meterkasten of de gehele elektra van een huis, aanleggen en installeren van camera/alarmsystemen t/m het aanleggen van tuinverlichtingen en terrasverwarmingen. Noem het maar op. Zou hij ook goede kansen maken in bv. Kusadasi om een dergelijk bedrijf op te zetten?
Ook dit hoor ik graag!

hallo

Heb nu pas je bericht gelezen en ja je hebt echt wel pech gehad
Wij wonen nu 4 en 1/2 jaar permanent in Kusadasi en hebben nog geen dag heimwee gehad
Hebben ons eigen stekje gekocht en zitten midden de turkse bevolking,
daarmee bedoek ik geen inbrekers of andere moeilijkheden ondervonden
We doen ons best om ons in het Turks te uiten en dat stellen ze heel erg op prijs
Onder de bewoners is er ook sociale kontrole,wie hier niet hoort komt er ook niet in wat een hele geruststelling is,
We zijn met pensioen en hebben dus geen werk nodig en hebben hier ook geen kleine kinderen,dus scheelt wel
Verder zou ik iedereen aanraden om hier van het leven te komen genieten,er zijn natuurlijk overal minpunten maar dat valt wel mee
Vooral goed voorbereiden en goed op je hoede zijn van bij het begin
Het is niet al goud dat blinkt
Groetjes en s6 met jullie leven

Heb juist een mailtje gestuurd om op de hoogte te blijven van wat er allemaal te beleven valt in Kusadasi. Binnen 3 weken kom ik weer een weekje en misschien kan ik wel in contact komen met één van jullie…
Groetjes en een fijne zondag !

eccht jammer,want de periode zijn zo goed als alle nederlanders en belgen naar hun thuisland voor de feestdagen.
Wij dus ook,het is hier nu niet echt aangenaam regen en nog eens regen,
Hopelijk betert het tegen dat jij komt

Heb ervan gehoord dat het zoveel regent in Kusadasi. Geen probleem hoor, zolang ik regelmatig een nieuwsbrief mag ontvangen om op de hoogte te blijven…:wink: en wie weet wanneer ik in het voorjaar kom, zijn de meeste Belgen en Nederlanders terug.

wil je dan aub je mailadres doorgeven dan kom je op de lijst van leden

anne.poirier.dit.caulier@telenet.be

Hoi, ik heb ook een mail gestuurd naar trefpunt kusadasi maar nog niets vernomen. Groetjes Karin

Opnieuw denk ik er over om naar Kusadasi te emigreren, maar met 2 jongen kinderen moet mijn keuze wel definitief zijn.

Ik maak me vooral zorgen om mijn oudste dochter, die is nu 4 en gaat hier naar school.

Straks moet zij in Turkije naar school en ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat daar.
Het zou fijn zijn om met ouders in contact te komen die ook jonge kids hebben en die naar een turkse school gaan.

Leuk om misschien wat ervaringen te horen.

Groetjes

Hallo , ik ben Yeliz. Sinds 2011 hebben we in Kusadasi een woonst maar kunnen er helaas nog niet geen wonen alleen op vakantie :frowning:

Hallo Allemaal

Wat goed dat dit trefpunt bestaat! :chin:

Ik zou graag wat informatie willen omtrent het leven in Kusadasi, Ik kom volgende maand blijvend met mijn dochter van 11 die kant op(centrum) en mijn dochter zal daar in september dan ook scholing gaan volgen. We gaan eerst in huis bij mijn schoonzus daar en zoeken dan een woning en werk uiteraard.
Wij zijn wel al bekend met het Turkse leven, ik ben getrouwd met een Turkse man die nu zijn dienstplicht aan het vervullen is helaas en wij hebben al 2 jaar in Alanya gewoond. Nu 7 maanden weer in NL geweest waar we ons echt niet thuis voelen en dus weer vertrekken.
Ik heb al een verblijfsvergunning voor nog een jaar maar geen werkvergunning(die heb ik wel echt nodig).

Ik zou ook wat spullen willen vervoeren naar Turkije vanuit NL maar gezien de prijzen bij transporteurs is dat niet te doen aangezien het maar 1 m3 is en niet met ons in het vliegtuig mee kan. Weten jullie eventueel hier iets voor?
Ook voor vacatures en huurwoning zijn alle tips welkom :chin:

Nu hoop ik dat iemand mij kunt helpen. Wie weet kan ik in de toekomst ook het trefpunt en gasten helpen.

Mvg,

Mariska Sandı Rietvelt

Ik zou zeggen welkom in Kusadasi
Ikzelf Betsy en belgische en zoals we allemaal weten kan je pas een werkvergunning krijgen na 5 jaar in het land te wonen
Bij jou is het misschien anders mogelijk omdat je met een Turkse man bent getrouwd (kan je navragen op de ambassade)

Je kan voor vervoer een cargo dienst aanspreken en de koste vragen maar vergeet niet dat er hier da douanerechten bij komen
Dus laat alles wat kan daar en koop het hier nieuw,da’s zelfs goedkoper dan opsturen

Hoop een beetje geholpen te hebben op deze manier
Betsy

Huurwoningen zijn er zat,maar vraag me niet in welke staat ze zijn

Hallo,
Vraag: Mijn man heeft een baan aangenomen in Turkije, hij heeft zijn werkvergunning nu aangevraagd, deze kan hij w.s. morgen ophalen op de ambassade. Moeten wij (zijn vrouw en kinderen) ook elk een aparte verblijfsvisum aanvragen. (begreep van andere websites dat je voor een jaar 6000 euro per persoon op een rekening moet hebben), dat zou voor ons betekenen dat we 5 keer 6000 euro op een rekening moeten hebben? Of geld dit niet voor kinderen?
Zijn er ook Nederlanders of Belgen die tzt ter plaatsen mee willen voor de aanvraag in Aydin, ivm het Turks. We zijn hard aan het studeren, maar zijn nog lang niet in staat dit soort ingewikkelde kwesties te regelen.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Dag iedereen,

Ik ben Aline, 26 en droom ervan te verhuizen naar Kusadasi. Enkele praktische bezwaren doen me twijfelen.

Hoe valt het mee om werk te vinden? Een huisje?

Hoe verloopt de aanpassing?

Wat zijn zoal verschillen? Waarop moet ik zeker letten?

Alvast bedankt.

Groetjes.

Hallo Aline

Hoe oud ben jij?
Emigreren is niet zo simpel hoor
Werk kan je hier niet hebben als je niet eerst 5jaar hier woont
Een woonst vinden kan wel,maar is ook niet evident
hangt er allemaal vanaf wat je al hebt en of je alleen bent of niet
Denk daar allemaal eerst maar eens goed over na
Betsy

Hoii

Ik ben 26 :slight_smile:

Ik zou samen met een vriendin verhuizen.

Ik ben eerst van plan om er 3 maanden te verblijven om te zien of het mij wel voldoende aanstaat.

Groetjes.

Ik woon sinds november 2013 in Didim en heb er een appartement gekocht.
Ik ben getrouwd met een Turkse vrouw die weet hoe alles zo’n beetje in het werk gaat evenals een visumaanvraag ed.
Sinds de nieuwe wet er is, krijg ik nu een visum voor ruim 2 jaar. Ik had 'm inmiddels al voor 5 maanden, maar omdat m’n Nederlands paspoort verlengd moest worden, kon het nog niet voor een jaar. Al het papierwerk is rond en de sosiale verzekering ook inmiddels voor het geval ik in het ziekenhuis zou belanden, dan is alles gedekt.
De vraag die me steeds bezig houdt is het volgende:

Reizen per auto van een kennis naar Turkije

Heeft er iemand ervaring, of weet misschien iemand wat de mogelijkheden zijn omtrend het gebruik van een auto met Ned. kenteken en op naam van vriend of vriendin, die je mag gebruiken voor max. 180 dagen in Turkije?
Het schijnt erg moeilijk te zijn allemaal maar sinds de wetten weer zijn veranderd kan het best mogelijk zijn dat de regels zijn vesoepeld. Wie kan mij de procedure uitleggen als je bijv. een visum hebt voor een jaar, woonachtig bent in Turkije en de auto mag lenen van iemand uit Nederland en mag je 'm zelf de grens over brengen of moet de eigenaar dit doen die op het kenteken staat vermeld en mag de auto hier bliven terwijl de eigenaar terug vliegt naar Nederland? pfffft…Nogal wat vragen, maar het schijnt niet eenvoudig te zijn allemaal. Ik hoop dat er iemand is die mij daar een heel duidelijk antwoord op kan geven!

• Updated - - -

Hallo Mariska.
Ik heb vroeger spullen vervoert via een transportbedrijf ipv. een verhuisbedrijf en was niet veel kwijt daarvoor.
Het enigste vereiste was dat de spullen op een europallet moesten staan en evt. stapelbaar Daarnaast moet er een lijst op bevinden van gegevens van gewicht, aantal collie en inhoud. Het moet ook goed verpakt zijn. Bijv in plastic folie. Het bedrijf heet Frans Maas. Ik weet niet of ie ook op Turkije rijdt maar je kunt informeren. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. Groetjes Rene

Verleden week zijn we in Kusadasi aangekomen. Dankzij Betsy hulp is alles goed voorbereid en soepel verlopen. Bloemetje voor haar. Dikke pluim.
De laatste 4 dagen zijn we druk op onderzoek uitgeweest. Ook het advies centrum voor buitenlanders meneer Kareem kon ons wegwijs maken.
Maar het blijft leuk zelf dingen ontdekken, uitproberen etc…
Met de verblijfsvergunning blijkt dat de regering zelf nog niet eens over uit is over de ziektekostenverzekering. Dus we wachten even met de aanvraag. We hebben totaal 90 dagen tijd. W.s. over een maand weten ze meer. Dus haast maken we niet omdat we alle papieren en kopieen hebben klaarliggen. En wie in Nederland een ziekteverzekeringheeft 111 of 121 etc… die hoeft zich hier niet nogmaals te verzekeren. (verdrag TR-NL). Dus dat scheelt ook.
Wij hebben een villa aangekocht aan de rand van de stad. Het uitzicht is schitterend, hoog op de berg. Alleen de trap op en af (220 treden) is een flinke sport training. hahahaha. Een auto kopen kan nog niet zonder een Ikamet.
Alleen op onze Site hebben we niet veel buren (4 stuks TR). Wel aardige buren.
De rest staat nog leeg of zijn vakantie woningen.
Voor mijn kinderen (14 en 15) zijn er dan niet veel mogelijkheden voor vrienden op deze Site tegenover Adakule Hotel.
Misschien tips van jullie?

hoi Mariska
neem even kontakt op met apenootje ,die heeft denk ik een appartement te huur aan redelijke prijs
en is helemaal gemeubeld
Betsy

• Updated - - -