Top 5 Vietnam

wat is jouw top 5 van Vietnam?
misschien handig voor anderen om een indruk te krijgen van de plekken die ze niet mogen missen. een kleine toelichting is zeker handig voor mensen die er nog niet geweest zijn :slight_smile:

de mijne:

1. Sapa… 2 woorden : Magisch… wonderschoon

2. Hanoi… gewoon erg mooi en knus tegelijk

3. hoi an… een sprookje…

4. mekong delta… geweldig gebied… veel natuur, groen en water natuurlijk

5. mui ne… fairy stream… ( kleine attractie daar maar ohh zo prachtig)

hmmm…mn andere fotos kon ik niet uploaden…maar deze is van Sapa :slight_smile:

Hallo Sara,

Mijn top ziet toch wat andert uit.

1 Saigon; een wereldstad optima forma
2 Hoi An ; leuk pittoresk en geweldig strand
3 Hue ; vol met cultuur en geschiedenis
4 Mekong; mooie natuur en geweldige mensen
5 Nha Trang; mooie eilanden, bruisend, schitterde stranden, omgeving enz.

Jullie missen Sapa en Halong Bay in het rijtje.

Sapa
Is mooi vanwege de vergezichten, de natuur.
Is veel te touristisch aan het worden wat betreft de bevolking.
De authentiek is aan het verdwijnen.

Halong Bay
Je moet het gezien hebben maar na een paar uur is het voldoende om een indruk te hebben.
Voor mij is een langer verblijf wat alles van hetzelfde.

Ik wou binnen de 5 blijven, dus vandaar mijn voorkeur.

gr
Ton.

Voor mij het volgende :

1 Mekong : geweldige mensen en groen groen , water water …
2 saigon : uitgaan, eten
3 Hoi An : Wat een rust ondanks veel toeristen en mooie omgeving
4 Hue : cultuur en geweldige mensen.
5 Nha Trang : stranden, veel meer te doen 's avond

Ik heb Nha Trang op laatst gezet, want stranden heb je overal daar : Qui nhon, Lang co, Phan thiet, Vung tau, Long Hai en jungle beach, Phan Rang (waar zeezout winning wordt gedaan, echt schitterend uitzicht, als die geoogst wordt.).

Hee, leuk topic! :slight_smile: :chin:

Hier mijn top 5:

1 Mekong Delta: wat een geweldige mensen wonen daar toch! En heerlijk om daar veel te varen.
2 Hoi An: een ontzettend sfeervol stadje.
3 Mui Ne: een hele aparte vegetatie: anders dan in de rest van Vietnam. Ook bijzonder vind ik de gele, rode en witte duinen waar je vanaf kunt glijden! En Fairy Stream is heel mooi!
4 Sapa: supermooie natuur en heel gaaf om zo in contact te zijn met de mensen van de stammen aldaar.
5 Hanoi: grote, maar knusse stad en heerlijk om te winkelen!

Net als Ton zou ik er dingetjes aan toe kunnen voegen, zoals Halong Bay, waar wij na een vermoeiende busreis van Hue naar Hanoi ineens door een sprookjesachtig gebied aan het varen waren. Ik heb er wel even over gedaan om mijn top 5 te bedenken, want Vietnam is in z’n geheel zo’n gaaf en mooi land! Ik ben er niet voor niets verliefd op geworden…

Maar wat ik eigenlijk het meest gaaf en bijzonder van alles vond, was het contact dat ik had met de locals en het leren kennen van hun cultuur.

Groetjes, Anne

Mijn top 5 komt ergens in oktober. :wink:

1. Sapa… Prachtige omgeving en natuur. Jammer dat het erg toeristisch wordt (is), zoals al gezegd.
  2. Hanoi… Stad, maar toch een dorp waar je uren kunt rondzwerven.
  3. Mekong Delta… Mooi om te beleven hoe men daar leeft en tevens om te genieten van een prachtige waterrijke omgeving.
  4. Hoi An… Rustig authentiek stadje.
  5. (omgeving) Hue… Leuk stadje met buiten de stad een leuk en makkelijk te ontdekken platteland (bv. per fiets). Daar krijg je een beeld van VN zonder toeristen.

Als 6e dan Halong Bay en oa Catba. Persoonlijk had ik de rotsen na 2uur wel gezien.

Gek he Bart, zn gevoel heb ik ook. de eerste indruk van Ha Long bay is : echt prachtig, zo mooi…maar dan uren op een bootje…hoef ik ook weer niet.’
Maar ik vind het toch een must-plek, als je in Vn ga.

vroeger éénmaal Vietnam bezocht(1980)dat is al lang geleden.
1/Halong Bay
2/Cu Chi Tunnels
3/Ho Chi Minh City

• Ha long bay: gewoon om de rust en stilte! (maar een dag hier vertoeven is al meer dan genoeg)
  • Tam Coc: vond ik persoonlijk een zeer mooi gebied! natuur.
  • Hue: cultuur en geschiedenis vind je hier genoeg!
  • Mekong Delta: zeer mooi om het leven hier te zien! hierdoor zal ik dit jaar een 5daagse toer met een easy rider maken.
  • Hoi Ann: gewoon oud en gezellig stadje!

hoewel ik al 3 keer ben geweest en dit jaar voor de 4de keer terug ga in 4 jaar tijd. Is dit land voor mij een liefde geworden! Ik heb al meerdere dingen gezien en vind alles prachtig aan dit land!

Sapa is ook zeer mooi, maar wordt verkracht door het toerisme! ik vond het centraal hooggebergte veel toffer dan.

Hallo Vertizoo,

Jouw argumentatie van de plaatsen zou ik geschreven kunnen hebben.

Ook voor Sapa heb ik dit al diverse keren vermeld, maar je bent de eerste die dit bevestigd.
Blijft natuurlijk wel dat de vergezichten uitzonderlijk mooi blijven.

Wanneer ben je overigens weer in Viet Nam?

Gr.
Ton.

dag ton,

de verzichten in sapa zijn zeker indrukwekkend!
ik vertrek op maandag 17oktober richting bangkok en vlieg op 19oktober naar vietnam! dit jaar zou ik een mekong trip doen richting cambodja. Maar ik zou dit doen met een easy rider. hij heeft een voorstel gedaan voor 5 dagen!

ik kijk er al terug naar uit!
als kind wou ik altijd naar vietnam gaan. (door de serie: tour of duty) nu ik er ben geweest wil ik er ieder jaar naar toe!

en jij?

Hallo Vertizoo,

Jij gaat eerder, ik ga pas op 22-12 en ben 23 dagen in Saigon, met een onderbreking van 3 dagen Con Doa en 1 dag Vung Tau.

Ga wel met vietnamese vrienden dagtrips maken naar hun ouders.
Ook ben ik bezig mijn haar te laten groeien om deze te laten knippen op een kappersschool in een dorp vlakbij Cu Chi.

BTW het wordt al mijn 14e reis naar Viet Nam en kan dus eigenlijk bevestigen dat ik het virus ook aardig te pakken heb.

Mag ik je en mooie en onvergetelijke reis 2011 wensen.

gr
Ton.

Ik zie toch dat de meesten 1 dag halong echt genoeg vinden. En als je het nou combineert met een wandeling op cat Ba eiland? Is dat een mooi eiland? Misschien hoort deze vraag niet echt bij dit onderwerp maar het viel me op dat iedereen het bijna noemde terwijl wij van plan waren 1 nacht op een boot te vertoeven en 1 nacht op het eiland cat ba. maar we kunnen er nog vanaf wijken :).

Hallo Elzemarieke,

Bedenk wel dat dit persoonlijke meningen zijn.
Er zijn er ook die Halong Bay geweldig vinden.

Zelf vind ik dus een tour van 1 dag meer dan voldoende.
Het eerste uur kijk je nog je ogen uit en vanaf dan ( voor mij ) lijkt alles hetzelfde.

Van de haven in Halong Bay is het al gauw een uur of 4 a 5 naar Cat Ba eiland.
Onderweg wordt er natuulijk weleens ergens aangelegd om te zwemmen of een vissersdorp te bezoek of een grot enz.
Dus Halong Bay en wandeling Cat Ba is niet mogelijk op 1 dag.

Cat Ba is wel een mooi eiland met veel natuur ( er is een natuur park ), ook de haven is mooi.

Een idee ( zeer goede optie )zou kunnen zijn om een tour te proberen te vinden bijv.

Hanoi naar Halong Bay en overnachting Cat Ba.
Dag Cat Ba verkennen en met de speedboot terug naar Hai Phong en dan naar Hanoi.

Ik zou echt niet weten of die zou bestaan deze tour? Misschien iemand??

Deze tour kan natuurlijk custom made geboekt worden bij een reisbureau, maar dan is de prijs natuurlijk wat hoger.

Op deze manier heb je 1 dag de Bay en 1 dag Cat Ba en ben je van Cat Ba in iets van 1 uur in Hai phong en 2 a 3 uur later in Hanoi.

gr.
Ton.

Mijn top 5 laat ik weten in november want dan zijn we 4 weken naar vietnam geweest. nog 9 weken wachten en dan is het zover >>>

Mijn top 5 is:

• Hoi An(incl. snorkelen Cham eiland en kam kim eiland met fiets pond), super gezellig stadje. Ben hier 5 nachten geweest en vond het geweldig. Leuk om een fiets te huren en naar kam kim eiland te gaan met de lokale pond!!!

• Sapa/bac ha. Gewoon super, zulke mooie mensen en prachtige natuur. Aanrader om een een kaart te kopen, scooter te huren en rond te toeren (pas richting Lai Chau en zijdal naar het noorden tot Ban Khoang , lopen naar Can Ho)

• Halong bay. Toer van 1 nacht, 2 dagen met cristina suite cruise. Erg toeristisch en druk, maar zo mooi en relexed. Grotten bekeken en gekayakt. Ik raad echt 1 nacht aan, want de reis naar Hanoi duurt ong. 3 uur. Als je 1 dag gaat zit je 6 uur in de bus en 4 of 5 uur op de boot!!! Wij gingen 12 uur aan boord en de volgende dag rond 12 uur weer aan wal.

• Old quater. Echt heel gezellig en leuk souvenirs kopen:)

• scooter toer rond Hue. Scootertje huren en lekker zelf rondtoeren. Wij hebben op de site van vietnamjourny een gratis fietsroute gedownload en deze met de sooter gereden (langs de tombes). Was super, veel mensen die naast me kwamen rijden om even een praatje aan te knopen. Zelfs bij ienamd thuis uitgenodigd.

Echt Vietnam is super!!!

hallo aan allen ,

tussen al jullie toppers toch een paar nieuwtjes gelezen …
vandaar volgende vragen :

traunoc , ik zag wondermooie foto’s ivm hon khoi salt fields ten N van Nha trang , maar phan rang die jij vermeld …zegt me niets …waar ligt dat ergens ? en heb je enig idee of er rond de jaarwisseling ook geoogst /geschept wordt ? of is die periode niet gunstig …vorig jaar in dezelfde periode in zuid-india viel er in ieder geval geen activiteit te bespeuren

Lieke, ivm cham-eiland & kan kim -eiland … moest je daarvoor ver uitvaren om te snorkelen ? kleurige vissen , variatie ? kostprijs ,
ivm fietsen groot eiland ? geregeld pondverbinding ? vaartijd ? kostprijs ?

Ton , …hoe zit het ondertussen met de haargroei ? kan je het al vlechten ?
ben je straks nog herkenbaar in saigon … ,

geert,

Hallo Geert,

Geen probleem je kan me dan wel herkennen, want ik heb dan al een mooie vietnamese coupe wanneer we elkaar treffen in Saigon.

Tegen die tijd dat er geknipt moet worden komt mijn haar net op mijn schouders ( achter )
Kan het je overigens wel aanraden om naar de kapper te gaan in Viet Nam.
In tegenstelling hier in Nederland ( misschien ook in België ) wordt je haar eerst gewassen en daarna geknipt.
In Viet Nam wort je eerst geknipt, dan wordt je haar gewassen en daarna krijg je een gezicht- en en schedelmassage ( weet niet het juiste woord? ).

Kan het niet laten om de andere vragen ook onbeantwoord te laten, maar zal niet te veel in details treden.

De zoutpannen liggen tussen Pan Thiet en Nha Trang ( vind ze niet zo mooi als ten noorden van Nha Trang ( is persoonlijk )).
Nee er wordt niet geschept.

Cham Island is amper 10 km uit de kust; maar volgens mij ( ga even van mijn koude gevoel uit )
is het te koud om te zwemmen/snorkelen ( gemiddeld 20 / 22 ) in december.

gr.
Ton.

Hi Geer,

Ik heb geen verstand van zoutpannen, het plaatsje Phan ri moet het zijn, ligt ten zuiden van Phan Rang, waar ik toen zoutbergjes zag. Maar als je de highway1 vanaf Phan ri naar het noorden rijdt, als je veel zoutpannen zien aan de kant van zee. Het is alleen mooi als die geoogst wordt.
Wat ik alleen begrijp, dat op die gebied zoutige grond, vandaar dat veel zoutpannen daar liggen.

Hallo Megareco,
Naar de snorkel/duik plekken was het ongeveer een uur varen, maar zoals ton zegt zou het wel eens te koud kunnen zijn rond december (wij waren er in juli). Ik vond het heel mooi, maar het was voor mij de eerste keer snorkelen, dus ik kan het nergens mee vergelijken.

cam kim eiland is heel makkelijk te berijken. Je stapt op de pond aan de kade van Hoi An (uitkijken dat je geen prive toeristenboot neemt maar 1 van de pondjes waar allemaal brommers opgezet worden en vraag even of ze idd naar kam kim gaan). Het pondje is heel goedkoop, omdat het voor de locals is, maar wij hebben de heenweg heel veel betaald omdat we van te voren vroegen hoe duur het was. Als het lukt moet je kijken wat de mensen zelf betalen, anders betaal je zoiezo teveel! Ik weet de prijs niet meer, maar je hoeft zeker niet meer dan 50.000 d te betalen. Misschien staat in de loneley planat hoe duur het ongeveer is (cam kim wordt er volgens mij in genoemd).
Het eiland is niet heel groot, maar het is leuk om rond te fietsen en naar het dagelijksleven te kijken. Even bij het schooltje kijken (ong. 11 uur gaan ze uit en dan zijn er zeker kinderen die met je willen kletsen!) en bij de houtsnijwerkplaatsen.

Ik hoop dat jullie in elk geval naar cam Kim gaan, echt een leuk uitje voor een ochtend of zo.

Groetjes Lieke