Ik ben voor over een paar maanden een reis door Vietnam en Cambodja aan het uitstippelen en zit dan krap in de tijd in verband met werk. Het liefste zou ik Hoi An en Nha Trang aandoen, maar dat gaat waarschijnlijk echt niet lukken, kan iemand me advies geven welke van deze plaatsen ik zou moeten kiezen? Zelf vind ik snorkelen wel erg gaaf, maar is dit de moeite om daarvoor Hoi An te laten schieten?
Bedankt voor de tips tot nu toe, meer tipsbm zijn altijd welkom uiteraard! Uitgaan is helemaal niet belangrijk, het gaat echt om cultuur, natuur en het reizen…
Ondanks dat al iets geplaatst heb, wil toch weer even reageren.
Ik zou zelf ook voor Hoi An kiezen, zoals de meeste mensen.
Maar voor snorkelen moet je naar Cham Island, is de betse lokatie daarvoor.
Maar ik snap de negatieve reacties op Nha Trang niet?
Klopt dat het richting Benidorm gaat, maar de stranden staan in de top 10 van mooiste de stranden ter wereld. Je kan er heerlijk snorkelen en vertoeven op eilanden waar je amper touristen ziet ( misschien 25 over de gehele dag, maar deze zijn binnen 1 uur weer weg ).
Misschien dat de herkomst van het gros van de touristen er wat mee te maken heeft waarom sommige mensen de sfeer in Nha trang niet prettig vinden.
Maar deze kan je bijna helemaal ontwijken wanneer je ze wilt vermijden.
De omgeving van Nha Trang is mooier en de zee met zijn eilanden ook, Hoi An kan daar niet aan tippen.
Alleen Hoi An is knusser, en deze touristen overheersen daar niet.
Heeft en leuk en mooi strand en met Cham Islands al toetje.
Dus vandaar toch mijn voorkeur voor Hoi An, hoewel Nha Trang echt maar een "fotofinish "is voor mij voor wat betreft natuur, cultuur en geschiedenis.
Waar kan ik dat lijstje vinden dan waar nha trang in staat als top 10 strand.
Het is een aardig strand maar past bij lange na niet in de top tien van de wereld.
Bedankt voor alle info, enig idee hoe je vanuit Hoi An bij de Cham Islands komt? Ik kan er weinig over vinden zo, kun je er op eigen gelegenheid naartoe, worden er toertjes aangeboden? (en zo ja, speciale snorkeltoertjes of “gewone” toertjes naar de Cham Islands?) Ik lees net dat je al 14 keer in Vietnam bent geweest, dus je weet er vast meer over!
Ow en Ton, nog een vraagje, wellicht dat je hier ook antwoord op weet, wij willen ook graag een stukje van onze reis met de nachttrein doen, wij hebben eigenlijk 2 opties:
Hanoi naar Danang en Hoi An naar HCMC. Zijn deze twee opties mogelijk met de nachttrein en hoe zou jij deze stukken afleggen (toch met het vliegtuig of met de nachttrein goed te doen?)
Ik zat even je eerste vraag te lezen en je schrijft over een paar maanden.
Ik hoop wel dat dit ergens vanaf maart is; anders kan het weer je misschien nog wat tegen zitten in Hoi An. In maart heb ik nog geen slecht weet gehad; 25 overdag minimaal en 20 in de avonduren, dus prima.
Je kan in alle reisbureautjes wel iets boeken voor Cham Islands, geen enkel probleem.
Alle soorten en maten trips is er te koop dus wat je wens ook is, kan daar geregeld worden.
Vervoer Hanoi - Danang en Danang - Saigon.
Ik kan een heel verhaal opschrijven over treinen, maar denk dat je zo’n beetje al je vragen over treinen op deze site kan vinden.
Mijn persoonlijke voorkeur is toch het vliegen; prijzen tussen trein en vliegen zijn marginaal.
Komt wel een extra hotel overnachting bij natuurlijk ( bij het vliegen ).
Ik neem eigenlijk altijd een vlucht rond 8-9 uur, ligt aan het vluchtschema, en dan ben je laat in de ochtend weer op de plaats van bestemming.
Maar als je bijv. het stuk van Hanoi naar Hue ( Hue vliegveld en niet Danang vliegveld ) zou vliegen kan je dan verder naar Hoi An door de Hai Van pas.
Zo heb je meteen een leuke trip erbij zitten en je bent dan toch rond de klok van 5 in Hoi An.
Dit is een beetje afhankelijk van hoeveel je stopt onderweg voor foto’s en de duur van je lunch, drukte op de weg enz.
Dan zou je het stuk Hoi An ( auto naar Danang ) - Danang - Saigon kunnen treinen.
Heb je beide.
Hopelijk zijn je vragen voor zover enigszins beantwoord?
Die nachttrein is ook vooral omdat ik het leuk vind om te doen, en omdat het praktisch is om 's nachts te reizen, zou houdt je een dag over en dat is wel prettig aangezien wij nogal krap in onze tijd zitten.
Wij gaan niet in maart, het zal later in het jaar worden, ik weet dat de weersomstandigheden dan niet op hun best zijn daar, maar ik heb er toch wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Dat Nha Trang in de top 10 staat , al jaren overigens komt van de grootste reisorganisatie ter wereld Expedia en gekozen door Expedia Australië.
Ik heb even de eerste geplukt van google want om ze alle 1500000 er neer te zetten was wat veel werk.*
Al deze pagina’s hebben exact hetzelfde lijstje, dat is wel heel toevallig.
Ik blijf bij mijn mening dat nha trang hier niet bij hoort. Het is misschien wel het mooiste strand van Vietnam.
Ik vind het niet vreemd dat een uitslag overal ter wereld hetzelfde resultaat vertoond.
Zou eerder verbazend zijn wanneer het niet zo was.
De steden zijn blij met deze uitkomst en publiceren dit in hun landelijke en regionale bladen.
Zeker omdat Expedia dit onderschrijft.
Natuurlijk kan jouw mening afwijken, maar de meerderheid heeft hiervoor gekozen; lijkt wel politiek.
Dus ik stop er nu mee, want anders verzeilen we in een uitzichtloze discussie waar ik, en andere mensen waarschijnlij ook geen zin in hebben om deze te volgen ( lezen)?
Off topic: inderdaad, iedereen heeft zijn/ haar eigen smaak. Maar het is wel goede reclame voor Vietnam
@Lydia: zelf heb ik deze trajecten met de bus gedaan, maar de opties die Ton aangeeft, zijn wel goede. Als je besluit met de nachttrein te gaan, kun je deze het beste een paar dagen van tevoren boeken, zodat je softsleepers hebt. Iets duurder, maar valt nog te overzien. Dat reist het fijnste en dan heb je een schone wc. Ik heb zelf ook een keer de hardsleepers genomen. Die zijn ook te doen, maar je hebt uiteraard geen schone wc. Ook heb ik een keer via een nachtbus gereisd en dan is de wc helemaal een drama: een wc met een Frans toilet waarbij je moest zorgen dat je niet onder plas van anderen kwam te zitten en al helemaal niet onder je eigen plas. Tja, dat zijn de dingen die bij het reizen horen en achteraf hun charme hebben
Inderdaad, dat heeft zo zijn charme ;). De nachtbus gaat het niet worden, het is voor mijn vriend zijn eerste verre reis en dat vindt hij toch net iets te ver gaan, de nachttrein heb ik hem nog van kunnen overtuigen ;). Het worden dus ook softsleepers en we boeken alles van te voren, het wordt een vrij luxe rondreis ;).
Ikzelf had zowel Nha Trang als Hoi An op mijn planning staan maar ik denk om Nha Trang helemaal te schrappen. In plaats van de nachttreinen/bussen te nemen, pakken we dan gewoon een vlucht van HCMC naar Da Nang voor 60 euro… scheelt heen hoop tijd. We verblijven dan langer in Hoi An (bijv aan strand) + richting Cham Island; daar heb je geen hotels of wel??
Alleen; wij zullen in de periode van 30 aug t/m 6 september in Hoi An zijn, is het dan een beetje strandweer? Het is niet de beste periode, dat weet ik, maar is de zon wel eens te zien?? Ton, ik hoop dat jij wellicht hier antwoord op kunt geven? Of iemand anders de begin sept in Hoi An is geweest?
Wij zijn in september in Hoi An geweest. Je zal daar waarschijnlijk regen krijgen maar ook erg veel zon. We hebben totaal geen last gehad van de regen, terwijl we dit wel bijna elke dag hebben gehad. Je zal dus ook flink kunnen verbranden aan het strand… :zon02: