Howzit?! Is er iemand die mij kan vertellen of ik m’n toeristenvisum kan verlengen in Zuid Afrika zelf of dat ik dan ook het land uitmoet? Ik las dat je de 90 dagen kan verlengen, maar dat je dit binnen 30 dagen moet doen… dus ik begrijp; eigenlijk vrij vlot als ik daar ben…kan dat in Cape Town of moet ik dan binnen 30 dagen het land verlaten? En klopt het dat dat alleen ik.Botswana kan of kan het ook in Namibië?
Hoor het graag… alvast bedankt!
Je kan het visum inderdaad in Kaapstad verlengen via VFS en je moet dat binnen de 30 dagen doen. Hier de link met alle info:
http://www.vfsglobal.com/dha/southafrica/visitor-visa-section-holiday.html
Je kan best wel zo snel mogelijk een afspraak maken, want in Kaapstad kunnen de wachttijden soms weken oplopen (in Pretoria bijvoorbeeld kan je vaak dezelfde week nog een afspraak maken, ik moest een tijdje geleden 5 weken wachten in Kaapstad).
Je kan het land verlaten, maar moet niet. Je kan het land wel niet verlaten als je visum al vervallen is en je je nieuw visum nog niet ontvangen hebt. Met andere woorden, je kan het land wel verlaten maar je krijgt een sanctie.
Je kan geen verlenging van een toeristenvisum aanvragen in een buurland, enkel in Zuid Afrika of terug naar je eigen land reizen en opnieuw inreizen.
Of het allemaal vrij vlot verloopt dat weet niemand ![]()
Aha okay… dankjewel! Ik wil eind augustus er weer heen vliegen… dus dan kan ik het beste al een afspraak maken als ik mn ticket heb… of kan dat niet online? Anders kan ik vragen of mn vriend daar een afspraak voor me maakt?
Met VFS moet je alles online doen. Je moet een profiel aanmaken, een formulier invullen, de betaling doen en dan kan je online een afspraak maken. Deze afspraak kan je niet wijzigen zonder opnieuw een betaling te doen. Dus als je zeker bent van een returnticket, en alle documenten die je nodig hebt, dan pas een afspraak maken, zou ik zeggen.
Wat je ook wel kan doen is als je geen afspraak meer binnen de termijn kan maken, toch een afspraak vastleggen op een niet gewilde datum en met dat afspraak formulier gewoon binnenwandelen. Dan zeg je dat er geen redelijke termijn meer mogelijk was om een afspraak vast te krijgen en normaal gezien helpen ze je dan verder.
Ik zeg, normaal gezien, want je weet nooit met de administratieve diensten.
Succes, en vraag gerust als je er meer over wil weten (ik heb er genoeg ervaring mee) ![]()
Borderhoppen is zeker niet meer mogelijk, zodra je in ZA bent er gelijk werk van maken, want net kost erg veel tijd… Suc6. En het land verlaten met een verlopen visitor permit nooit doen, je krijgt dan een ban om minimaal 1 jaar niet ZA binnen te kunnen komen.
Ha! Daar was ik weer! Bedankt voor alle info! Ik heb even de informatie opgezocht die je me gestuurd hebt, maar ik schrik van de service fee van 1350 rand?! Dat is wel erg duur, terwijl het visum zelf 450 rand is als ik het goed begrijp. Dit is natuurlijk een bureau wat er tussen zit… Ik reis veel naar India en ga dan zelf naar de ambassade in Den Haag om m’n visum te regelen. Is dit niet ook mogelijk vanaf hier, of moet je echt al in het land zijn? Of kan ik niet in Kaapstad naar de ambassade ipv dit bureau?
Ik heb net een ticket geboekt, 21 augustus vlieg ik… dus heb nog even de tijd ![]()
Alvast bedankt,
:dag:
Ik heb dat ondervonden met m’n reismaatje die dit jaar vast kwam te zitten in Duitsland! Doordat ik in Pretoria naar departments of home affair ben gegaan, heb ik het gelukkig kunnen regelen, en kon ze een paar dagen gelukkig toch komen! En dat voor drie dagen langer blijven, drie jaar geleden! Gelukkig goed afgelopen!
nu zijn de regels meer aangescherpt helaas, gaat niet meer zo makkelijk
Ja je kan het nu ook al regelen bij mijn weten bij de ambassade in Den Haag, in de ochtend zijn ze open om te vragen en in de middag alleen telefonisch bereikbaar. Dus vraag het daar, dan ontvang je de juiste info. suc6
Dit was in maart dit jaar… ik denk dat we echt gewoon geluk hebben gehad… ![]()
Super, ga ik regelen! Dankjewel!
Dit jaar gebeurt of 3 jaar geleden??
Zij was 3 jaar geleden te lang gebleven… dit jaar hadden we afgesproken in Johannesburg… en werd ze tegengehouden in Duitsland bij haar tussenstop… niets vermoedend… mailen en bellen hielp niet… maar ik ben het gaan regelen… eerst werd ik niet geholpen en het heeft de hele morgen geduurd… maar een paar traantjes doen wonderen… ![]()
nou je hebt echt mazzel gehad hoor, meestal gaat dit niet zo makkelijk
Dat realiseer ik me zeker… zij was samen met een vriend die dus ook 3 dagen te lang is gebleven toendertijd… en als het goed is heeft zij het ook kunnen regelen voor hem en reist hij binnenkort ook weer naar ZA…! Juiste persoon te pakken denk ik… ik werd alleen pas echt geholpen toen ik begon te huilen! Toen kwam er eindelijk iemand naar beneden die het verder heeft geregeld… haar bellen en mailen werkt echter niet…
Nee inderdaad mailen etc wekt niet, alleen geld
Ik denk niet dat je een verlenging van een toeristenvisum in Nederland bij de ambassade kan aanvragen. Uiteindelijk is het een verlenging. Ofwel moet je een ander soort visum aanvragen, zoals vrijwilligers of zoiets.
Je kan bij de ambassade in Zuid Afrika geen verlenging aanvragen. Alleen Home Affairs geeft een verlenging en daar kan je rechtstreeks geen aanvragen meer doen. Alles verloopt via VFS. En geloof me, sinds zij deze service geven, loopt alles veel vlotter. En ja, iedereen die via VFS een aanvraag doet moet 1350 Rand betalen. Ook al is dit voor velen een maandloon in Zuid Afrika.
Dus ofwel even met de ambassade in Nederland je opties bekijken, en anders zo vlug mogelijk bij aankomst in Zuid Afrika je verlenging aanvragen.
Betreffende je reismaatje, 3 jaar geleden zijn de regels gewijzigd, dus misschien dat zij / hij nog binnen de oude regels te lang gebleven was. En anders, misschien was de ban al opgeheven.
Succes alvast!
Je kan van te voren bij de SA ambassade vragen of je een langere visitors permit kan aanvragen, maar dan moet je wel een goede rede hebben, misschien kan dat toch, anders verlening in ZA aanvragen
Ik heb niks hoeven te betalen…
Okay bedankt voor alle info! Ik ga uitzoeken of ik het hier kan regelen… ik laat het hier wel weten dan zijn jullie ook op de hoogte of het mogelijk is vanuit NL ![]()