ik heb een vraagje ik ga over 4 weken voor 10mnd naar kaapstad, om daar af te gaan studeren.
nou heb ik een vraagje over het visum. ik heb de ambusade en consulaat gebeld en die vertellen mij, dat als je er stage loopt (dus gewoon in nederland blijft in geschreven en geen lessen volgt of geld verdiend) dat je dan geen visum nodig hebt. dus dat je zonder daar heen kunt en na 90 dagen naar de zuid afrikaansse ambasade moet om je verblijf te verlengen.
is dit zo, heeft iemand er ervaring mee??
graag reactie hier of op mijn e-mail ([EMAIL=“esmaralda90@hotmail.com”]esmaralda90@hotmail.com)
ja, het klopt dat je een visum krijgt voor 3 maanden. Je kunt hem verlengen bij de ambasade daar. Het is echter wel zo (tenminste in Port elizabeth), dat het erg lang duurt voordat je geholp wordt… Mij koste het een hele dag. en hou daarbij rekening dat je tussen de afriakanen staat, die zich minder dan 2 keer in de week wassen…
ook moet je een brief meenemen van de organisatie waar je werkt en nog belangrijker!! JE TICKET TERUG NAAR NEDERLAND!!! Zij moeten er zeker van zijn dat je terug gaat.
ik hoop dat je zo voldoende info hgebt…
succes! het is een gaaf land! ik ben er eerder ook 10 maanden geweest, en ga dit jaar weer voor een jaar!
Ik weet niet zeker of dit wel helemaal klopt - of mogelijk heb ik het helemaal verkeerd, maar je kan een visitors permit officieel 1x verlengen met 3 maanden? Dus een maximum van 6 maanden in totaal? Het kan zijn dat dat anders is als je het bij de ambassade verlengt.
Voor verlenging is het allerbelangrijkste je ticket terug. Ook een brief van je universiteit is nodig, en ook een brief van je stageadres. Zorg ervoor dat er altijd gesproken wordt over een Practical Internship en dat het duidelijk is dat je er helemaal geen geld voor krijgt, ook al kan het zijn dat je onder de tafel een klein zakcentje krijgt.
In Kaapstad moet je naar het Department of Home Affairs - reken er inderdaad maar op dat het je 2x een halve dag gaat kosten en dat het niet supercomfortabel zal zijn. Wat vrienden van mij gedaan hebben is in Belville je verlenging aanvragen. Kost je misschien 1 uur ofzo in de auto, maar scheelt je vaak 2 uur in de rij staan.
Oh, en je moet 30 dagen voordat je je visum verlengt al een nieuwe hebben aangevraagd. Anders gaan ze moeilijk doen, moet je brieven gaan schrijven e.d. Ik zou 5-6 weken na aankomst al kijken naar wat nodig is voor een verlenging.