Visum

Hoi allemaal,

Sorry als er al veel topics over dit onderwerp zijn gemaakt.

Maar ik ga in september voor vijf of zes maanden naar Zuid-Afrika. Dan moet ik natuurlijk ook een visum aanvragen.
Misschien een domme vraag, maar wat houdt een visum precies in? Wat moet je dan allemaal invullen? En hoe vraag je een visum aan? Ik heb al gelezen dat het proces lang kan duren, maar hoe lang duurt het gemiddeld?

Veel vragen:slywink:
alvast bedankt!

Met welk doel ga je er naar toe? Een visum is eigenlijk niets meer dan toestemming van de overheid om je een bepaalde in een bepaald land te bevinden. Afhankelijk van het doel van je reis (toerist = 90 dagen zonder aanvraag in Zuid-Afrika), moet je een aantal papieren invullen/een (of 2) keertje(s) bij de ambassade langs.

Zie deze pagina voor volledige info over een visumaanvraag voor Zuid-Afrika:

http://www.dha.gov.za/visa_detail.asp

Bedankt voor je antwoord en de link!
Ik ga trouwens stage lopen:)

Dan zul je zeker weten een visum moeten aanvragen. Kijk ook even in het topic hieronder, daar staat beschreven hoe & wat :slight_smile:

Wanneer je aangeeft dat je op vakantie gaat kun je zonder visum rustig 90 dagen blijven en dat nog eens voor 90 dagen verlengen.
Wij hebben hier stagiaires en die zijn hier gewoon als toerist. Geen gedoe met visa dus.

Ha Hanso,
Kan je dit nog steeds doen? Geen visa aanvragen en dan je verblijf verlengen? Hoor het graag!

Jazeker als toerist, kan dit nog steeds, maar zeg nooit dat je stage loopt. En voor de tweede keer een 90 dagen visa aanvragen moet je wel al doen in je eerste maand, want het duurt even hier allemaal dat je de tweede visa ontvangt. Neem ook pasfoto,s mee. Voor de tweede keer zijn er ook kosten aan verbonden. Suc6

Ah bedankt voor de info! Nog 1 dingetje: moet je dan voor de eerste keer ook al gewoon een toeristen visum aanvragen of is dat niet nodig vanuit Nederland?

Nee die krijg bij de emigratie op het vliegveld, ( gratis) maar vertel ze nooit dat je stage gaat lopen maar gewoon op vakantie komt. En houd een hotel naam achter de hand als ze die vragen ( ze checken dit niet)