Wie kan mij helpen bij de volgende vraag?
Vanaf eind september wil ik naar Zuid Afrika waar ik vrijwilligerswerk wil gaan doen.
Ik ben nog niet zeker van het project maar weet dus ook nog niet of ik met een organisatie ga of het zelf regel.
In dat laatste geval zal ik zelf ook mijn visum moeten regelen en ik ben op zoek naar informatie en tips.
Eerst wou ik 4/5/6 maanden naar ZA gaan maar ik neig nu toch naar langer dan 6 maanden en dan heb ik dus wel echt een vrijwilligersvisum nodig want verlengen bij Home Affairs kan maar 1x 90 dagen (totaal 180).
Wie weet hoe dit zit en waar ik dit kan doen en hoeveel mij dit gaat kosten?
Hallo,
Ik hoor het al, leuke plannen!
Een vrijwilligersvisum is inderdaad de beste optie, deze kun je in 1 keer aanvragen voor 2 jaar. Je hebt daarvoor in ieder geval een brief van de lokale organisatie nodig en een brief waarin staat dat je voor het werk niet betaald krijgt.
Mbt de kosten van de visumaanvraag zal het wel meevallen. Succes
Dankjewel.
En waar kan ik dat aanvragen?
Online of moet ik naar de ambassade?
Hoelang duurt het ongeveer en wat zou ik nog meer nodig hebben?
Die brief van de lokale organisatie is gelukkig geen probleem.
Zuid afrikaanse ambassade in Den Haag, kan even duren. Je moet wel een contractje hebben met een organisatie waar vrijwilligers werk daar gaat doen. SA ambassade alleen open in de ochtend. Enne…vriendelijk zijn ze overig niet echt daar…
groet, annemieke
Hoi,
Dit visum moet inderdaad worden aangevraagd bij de Zuid Afrikaanse ambassade in Den Haag. Ik zou me eerst concentreren op het vinden van het leuk vrijwiliigerswerk. De betreffende organistie weet vaak exact welke documenten er nodig zijn.
De vereisten voor het aanvragen van een visum willen nog wel eens veranderen, maar zodra je de goede documenten bij elkaar hebt is het aanvragen heel goed te doen.
Succes
Bedankt!
Ik heb misschien een heel erg leuk project gevonden maar omdat ik direct bij het project ga zonder tussenorganisatie en ik ook nog eens de eerste internationale vrijwilliger ben weten zij niet hoe het werkt met zo’n visum.
Ik weet nog niet 100% zeker of ik daar heen ga maar het klinkt wel als een geweldig project
Een contract/brief zal geen probleem zijn, die willen ze zeker voor mij opstellen.
Volgens mij heb ik op de website van de ambassade nu wel gevonden wat je nodig hebt.
Dan moet je gewoon alles meenemen daarheen en dan afwachten?
Volgens mij zijn ze nooit echt aadig op de ambassade, welke dan ook…
Is de kans dat het wordt afgewezen groot of krijg je hem inprincipe altijd wel als verder alles in orde is?
Bedankt voor het meedenken!
In pricipe zullen ze je aanvraag nooit afwijzen. Ik vind het zelf altijd wel meevallen met de gemoedstoestand van de medewerkers. Het is alleen soms wat frustrerend dat de regels zo vaak veranderen.
Succes ermee, het gaat vast helemaal goed komen
Thanks!
Ik heb er wel vertrouwen in.
Zit nu nog in Zwitserland dus de aanvraag kan ik toch pas ergens in mei doen…
Dan heb ik ook vast wel een knoop doorgehakt over welk project ik wil gaan doen, haha.
Kiezen is moeilijk
Het kan zijn dat, als je de formulieren van de SA ambassade heb gedowload, je dan toch weer andere moet invullen. Bij ons waren die on line formulieren zeker niet up to date… Maar ja dat al weer heel lang geleden.
sucs6
Dat kan dan ter plekke?
Want voor mij is DenHaag nog best een eindje om meerdere keren heen en weer te moeten, haha.
Jazeker, maar verwacht niet dat jedaarna je permit kan meenemen, kan dan nog even duren.
Nee, dat snap ik.
Ik kan hem pas in mei aanvragen omdat ik nu in Zwitserland zit.
Maar ik neem aan dat dat vroeg genoeg is als je ergens rond 10 september wilt vertrekken?
Dan heb ik nog een paar maanden.
Moet lukken, ,aar je weet maar nooit. anders gewoon daarheen en binnen gaan zitten net zo lang je de permit hebt. Hebben wij ook na een aantal maanden gedaan. Dus suc6
Nog een vraagje maar wou niet meteen een heel nieuw topic openen dus hier even proberen of ik een reactie krijg. Als je naar Zuid Afrika gaat krijg je elke keer in elk geval 3 maanden een toeristen visum. Hoe vaak kan je zo’n visum krijgen? Ik bedoel dan eigenlijk hoelang moet je weer in NL zijn geweest voordat je weer die 3 maanden krijgt?
90 dagen! en geen 3 maanden er is verschil! Geen idee eigenlijk. Je kan het eenmaal tegen kosten nogmaals met 90 dagen verlengen.
Ja, 90 dagen ik weet het. Er is inderdaad een verschil. Het ging mij nu alleen om het feit hoelang je terug moet naar NL en dan weer terug zou kunnen komen.
Het zogenaamde “borderhoppen” zou wel niet van toepassing zijn voor Zuid Afrika - Nederland, dat zou namelijk wel een dure bezigheid worden. Maar toch zou ik niet te veel risoco nemen en op z’n minst een week in Nederland blijven.
Dankjewel.