Visum

Hee hallo,

afgelopen jaar ben ik al naar Zuid afrika geweest, alleen was dit voor 2 maanden. nu ga ik aankomend jaar voor 5 maanden. Hoe zit dit dan met het visum? Want toen ik deze de vorige keer haalde was deze geldig voor 90 dagen. Moet ik deze dan verlengen? Of vast in Nederland regelen?

Groetjes,
Carlien

Beste Carlien,

In totaal kun je op een visum 3 maanden in Zuid-Afrika blijven. Daarna moet je hem daar ter plekke verlengen. Dit kan onder meer bij home affairs in Kaapstad. Maar dit duurt allemaal wel even, maar goed: ik begrijp dat je al ervaringen hebt met het leven in Zuid-Afrika.

Groet,
Gerard

Inderdaad, dat zal dan wel even duren. maar als ik het gewoon vrijwil direct doe dan ga ik er vanuit dat dat goed komt.

Dankjewel voor je bericht,
weer een klein deeltje opgelost.

Mocht je nog vragen hebben, mail gerust! Wanneer ga je eigenlijk naar Zuid-Afrika? Ik zoek eigenlijk nog een reisgenoot, die in juni/juli ook in Zuid-Afrika is…

Groet,
Gerard

Ik vertrek 15 augustus, tot 21 januari ben ik in zuid afrika! eerst een maand vrijwilligerswerk doen op een weeshuis vlakbij durban, en daarna ga ik stage lopen in kaapstad, wat voor plek ik krijg weet ik nog niet.
Groetjes

Hallo,
Als ik 2 maanden vrijwilligerswerk ga doen in Zuid-Afrika, moet ik dan een visum in NL halen of kan ik dat beter ter plaatse regelen?
Alvast bedankt.

Groetjes

Voor 2 maanden hoef je geen andere permit te halen.
je krijgt op het vliegveld een visitorts permit voor 90 dagen, moet toch genoeg zijn. En zeg bij het inreizen nooit dat je vrijwilligers werk gaat doen, je gaat gewoon reizen om het land te leren kennen.

suc6

1 like

@Carolien

Je kan je visitors permit verlengen bij home affairs, doe dit op tijd zeker 1 maand voordat de eerste afloopt, er zijn wel kosten aan verbonden. 2 x 90 dagen moet toch voldoende zijn, maar ga niet te laat weg uit SA, dan krijg je een boete.

Of contact zoeken waar je stage gaat lopen, daar zijn speciale permits voor, maar dat moet je van te voren zelfs gaan regelen met het bedrijf waar je stage gaat lopen en dan nog via de SA ambassade in Den Haag, dus erg omslachtig allemaal.

Zeg ook niet bij in reizen in SA de ware reden van verblijf, maar gewoon vakantie en niet voor hoe lang.

suc6

Hallo caatje

Ik ben een jongen van 29jaar, en zit eraan te denken, om ook 6 maand naar zuid-afrika te gaan… Ga je alleen? Wil je me emailen dan?

[EMAIL=“scorentegenkanker@hotmail.com”]scorentegenkanker@hotmail.com ( emailadres heeft te maken, met een benefietwedstrijd die ik heb georganiseerd voor kinderen met kanker)

gr robert

Kan ik dat visum ook gewoon op Port Elizebeth krijgen? Of kan ik die beter in Johannesburg al halen. Moet daar namelijk overstappen. Sorry voor al de vragen hoor maar ga voor het eerst alleen op reis…
Avast bedankt.

Hoi Missy.

Een visum krijg je op de luchthaven waar je Zuid-Afrika binnenkomt. Daar krijg je een mooie groene sticker in het paspoort voorzien van wat stempels en dit toeristenvisum is drie maanden geldig.

Groetjes Remco.

1 like

Een toeristen visum, is geldig voor 90 dagen!!! ( en dat is zeker geen 3 maanden) En als je te laat uit het land vertrek krijg je een boete van rond R 800,-. Contacnt betalen!

Dus pas op die datum!:zon02:

De Home Affairs duurt even… Hoezo dat??

www.capetownrocks.nl/nieuws/home_affairs

Missy, je krijgt je toeristen permit voor 90 dagen waar je het land binnenkomt, in dit geval dus Johannesburg.

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dat nooit moet zeggen?

omdat je dan een werkvergunning nodig hebt en die krijg je niet.

Hoi Ivon,

De meeste personen zullen niet langer dan 90 dagen achtereen vrijwilligerswerk doen. Omdat het mogelijk is op een toeristenvisum 90 dagen in Zuid Afrika te verblijven besluiten veel mensen om geen vrijwilligersvisum aan te vragen maar op het toeristenvisum te komen.

Toch is dit niet heel erg verstandig aangezien zowel jij als de organisatie in dit geval strafbaar zijn. Beter is het om vanuit Nederland een vrijwilligersvisum aan te vragen voor de gehele periode. Enige extra vereisten zijn:

• Bewijs van voldoende financiele middelen (bankafschriften)
  • Bewijs van goed gedrag
  • Bewijs van goede gezondheid
  • Brief van de organisatie waar je vrijwilligerswerk gaat doen.

Het is het niet waard om hiervoor een risico te lopen. Mocht je informatie nodig hebben dan hoor ik het wel.