4 maanden ZA zonder visum

Een touristenvisum voor Zuid-Afrika is 3 maanden geldig, maar is het mogelijk om het land binnen te komen als de retourdatum van je vliegticket 4 maanden na aankomst ligt? Ik weet dat ze hier in sommige landen moeilijk over doen. Ik was zelf van plan om na 2 maanden een buurland te bezoeken en dan weer terug te gaan naar Zuid-Afrika.

Wanneer ze er naar vragen kan je dit melden en dan is het in orde. Dat was in ons geval wel zo. Wij hebben op die manier 3 toeristenvisa op rij gehad en zijn in totaal 9 maanden in zuid-afrika geweest ( waarvan 2 maanden in Lesotho, weekje Swaziland, 2 weken Mozambique)

Bij de laatse keer dat we het land in wilde kreeg ik vragen terwijl mijn vriend mocht doorlopen. Het hangt er dus wel een beetje vanaf wie er aan de balie zit. Maar je bent echt niet de eerste die een rondje afrika maakt en zolang je een geldig retourticket hebt zou ik me geen zorgen maken

groetjes rudi

Ik ben na het verkrijgen van het 3 maanden toeristenvisum in Zuid-Afrika een week in Lesotho en een maand in Namibie geweest. Beide keren dat ik weer terug kwam in Zuid-Afrika was dat weer aan de hand van het eerder verkregen toeristenvisum. Er werd aan de grens zelfs op gewezen dat het bijna verlopen was. M.a.w. probeer er toch maar achter te komen hoe de regels precies zijn als je vier maanden weggaat.

misschien een idee om een reservering van een hotel/guesthouse in een buurland te hebben als “bewijs” dat je ook de buurlanden gaat aan doen.

het is gewoon erg afhankelijk van wie er achter de balie zit
Wij hadden ook een retour ticket waarop we na meer dan 3 maanden pas zouden terug vliegen ( geen vraag gehad)

Zoals bovenstaande zeggen het is mogelijk mits je een bezoek aan buurland breng van minimaal een dag, bij de douane krijg je dan weer een nieuw visum voor 3 maanden.
Vertrouw ons niet blind want het komt ook wel eens voor dat de loketmensjes zoiets hebben van toedeloe hier trappen we niet in dan heb je een klein probleempje… dus zoek het eerst goed uit voordat je 4 maanden ernaar toe gaat met toeristenvisum!

Misschien heb je iets aan deze topic, http://www.prikpagina.nl/read.php?f=467&i=57983&t=57863, die op zuid-afrika.pagina.nl staat.

I have read quite a few forums about Europeans coming over to South Africa. All western Europeans get a 3 months visa free of charge when they enter South Africa.

What gets to me the most is the fact that people from the Netherlands, Germany, etc just to mention a few abuse our visa system and drive over our border and drive back (sometimes the same day) into South Africa to get another 3 months visa (6 months) free of charge in South Africa.

The Netherlands, Germany and the Schengen States ask South Africans 45 Euros for a schengen visa just to visit or go on a holiday. We also just want to visit the Netherlands, Germany ect but we have to wait weeks to get appointments at the embassy and then still pay 45 Euros and fill in a very long form even if it is just for a weeks visit and spend money in your country.

Britain, Switzerland don’t charge South Africans anything for a visa so what makes Germany, the Netherlands (who colonized South Africa by the way) so special to ask South Africans 45Euros for a schengen visa???

South Africans have to pay to visit The Netherlands, Germany but people from Holland, Germany just flood Cape town every year free of charge!! Europeans can drive over my border and get another visa absolutly free of charge for another 3 months but **If I overstay my schengen visa in the Netherlands or Germany by just one day I will probably get deported or thrown into jail!
**
Until the day South AFricans can also travel without paying 45 Euros for a schengen visa to the Netherlands or Germany my advise to you and especially anybody from the Schengen States would be PAY FOR YOUR VISAS IF YOU WANT TO STAY ANOTHER 3 MONTHS OR LEAVE MY COUNTRY!

:tssk: Zuid-Afrika is een van mijn favoriete bestemmingen.
Ik weet dat je geen hele volksstammen over 1 kam mag scheren maar wanneer ik dat voor het gemak toch doe…snap ik na dit berichtje meteen weer hoe het toch komt dat de gemiddelde blanke Zuid-Afrikaan zo laag op mijn lijstje van favoriete volken staat.

Beste Jack
Het spijt mij oprecht dat mijn regering samen met al die regeringen van al die andere Schengen landen samen hebben besloten dat u/jij voor je visa moet betalen.
Ik zal ze gelijk een briefje sturen dat ze daarmee moeten ophouden. Want we willen toch echt heel graag dat u/jij al uw geld in ons mooie landje komt besteden.
Ik zal er gelijk even een briefje bij doen om te vragen of mijn nederlandse en duitse reiscollega’s voortaan betere afspraken met elkaar kunnen maken over het bezoeken van Kaapstad.
Heel begrijpelijk dat u het vervelend vind om onder de neus gewreven te krijgen dat wij uw land mogen bezoeken.
Zoland uw regering ons geen geld vraagt voor een visum kunnen wij niets anders doen dan een beetje langer in uw land blijven om die 45 euro uit te geven.
Waarom schrijft u uw regering geen briefje zodat wij allemaal maar 3 maandjes kunnen blijven? Wel jammer voor al dat geld dat uw economie dan misloopt van die mensen die langer hadden willen blijven…
Maar dan hoeft u zich niet meer zo achtergesteld te voelen…En dat zou natuurlijk wel zo fijn zijn

bytheway. Heeft de regeling van Britain niet iets te maken met het heerlijke commenwealth systeem waar veel landen van profiteren (behalve wij) :slight_smile:

Hi Bolletjeom

You said “de gemiddelde blanke Zuid-Afrikaan zo laag op mijn lijstje van favoriete volken staat”.

Did I say I was white, black or mix raced? What has colour of your skin got to do with me making an observation about the unfairness of the visa situation???

Maybe you are right it has got to do with the colour of your skin because the Netherlands/ Germany use to welcome white South Africans free of charge during 1952 till 1982 (Apartheid) . When the Dutch government knew Apartheid was coming to an end at the beginning of the 80s the Dutch government quickly decided to ask South Africans money for visas (why are they scared of black people?? ) but they were happy to grant white South Africans visas free of charge during the majority of Apartheid.

If you don’t believe me check this link from the New York Times:

Not to forget the founder of “Apartheid” Hedrik Verwoerd was a Dutch immigrant to South AFrica, so by you saying you don’t find white South Africans nice I guess you don’t like Dutch people either because the Dutch colonized South Africa as well as Britain and many Dutch people moved to South Africa after the Second World War to start a new life in South Africa. It was the South Africa government that welcomed the Dutch nationals in South Africa with open arms once again!! :nod: (But maybe you forgot that part of your own history??)

Like I say Britain, Ireland and Switzerland just to mention a few European countries allow South Africans visa free travel so why do The Netherlands and Germany think they are so special to ask South Africans 45 Euros just to visit the Netherlands/Germany?

**You can come to South Africa for free we charge you nothing, and we welcome you to South Africa, **but for a south african who wants to travel to the Netherland you first have to make an appointment at the Dutch Embassy, wait for weeks to get the visa, fill in a long form, pay 45 Euros and if you have family members in the Netherlands it is even harder to get a visa, because the family members in the Netherlands have to write a letter inviting you and the family in the Netherlands would have to go to their local council to get a letter from them, and send that letter to you so you can hand it in to the Dutch embassy otherwise you can’t even get a visa at the Dutch Embassy to travel to the Netherlands to see your own family!

Cheers for now, you are always welcome in Sunny SOUTH AFRICA!

:

dag Jack

het feit dat je nederlands kunt lezen in combinatie met je naam gaf toch wel heel veel aanleiding om te gokken welke kleur je huid heeft.
En of dat uitmaakt? Nee, behalve dat de gemiddelde blanke zuid-afrikaan met een nederlandse achtergrond het genetisch bepaalde “zeuren” heeft georven :slight_smile:

en je hebt helemaal gelijk. ik ben ook niet zo dol op de gemiddelde nederlander ( met het gezeur). En helemaal niet op diegene die jaren geleden het nodig vonden om ons land te verlaten en hun wil en regels op te leggen aan andere volken omdat dit in eigen land niet meer geaccepteerd werd.

ik zie het nut niet in van jouw geschiedenis les en visum tirade. Waarom denk jij dat wij de geschiedenis niet kennen?
Denk jij dat degene die het nog niet kennen na het lezen van jou negatief getinte post in 1 keer staan te springen om de geschiedenis beter te leren kennen?
En wat denk jij dat wij…onschuldige, individuele vakantiegangers die een forum bezoeken in godsnaam kunnen doen aan een visum regeling??
Mijn eerste post was licht sarcastisch omdat je tirade een beetje op de verkeerde plek is. stop die energie in een brief naar je eigen overheid. of de onze.

Wat wilde je eigenlijk met deze post? je gal spuwen? of begrip?
Dat laatste zal lastig zijn. De basis voorwaarde voor een mens om begrip te kunnen tonen is een vorm van affectie voor de persoon die begrip vraagt. Dat valt niet mee als je bij de eerste ontmoeting alleen verwensingen naar je hoofd krijgt.

Maar Jack, Ik begrijp je punt.
Het is heel vervelend voor jou dat je moeite moet doen om Nederland in te komen en ik zal een volgende keer dat ik naar Zuid-Afrika ga heel dankbaar zijn dat ik er niet voor hoef te betalen.

groetjes

Uit betrouwbare bron weet ik dat het “borderhoppen” aan banden wordt gelegd.
Dat betekent dat een dag naar een buurland gaan geen oplossing meer biedt.
Een reguliere verlenging van 3 naar 6 maanden (je kunt dat ter plaatse regelen) is dus een betere oplossing.
Je kunt bij Home affairs terecht. verschiellende grotere plaatsen heben een lokale dependance daar voor.
In Kaapstad of Pretoria staan rijen Zimbabwanen dus daar kom je niet tussen.
Hans Oosterhof

Als je maar 4 maanden blijft, kan je zonder een enkel probleem een verlenging aanvragen bij de Department of Home Affairs. Dit kost je R425 (ongeveer 45 euro… lol).

Wat je mee moet nemen is:
-Geldig paspoort
-Geldig retourticket
-Bewijs dat je je financieel kunt redden (recent afschrift met minimaal 3.000 euro geloof ik, maar kan het me niet meer goed herinneren)
-Brief van stage adres/universiteit in het geval van een stage
-Soms bewijs dat je ergens verblijft etc, maar geloof dat dat niet echt nodig is.

Deze verlenging mag je officieel maar 1 keer maken. Let wel op, je krijgt een nieuwe visitors permit tot de datum van je retourvlucht! Dus mocht je langer willen blijven, verander die dan eerst! Tweede punt is dat je MINSTENS 30 dagen voor het eindigen van je huidige permit een nieuwe moet aanvragen. Ik zou het 45 dagen vantevoren doen. Zelf heb ik het een beetje op de laatste paar dagen af laten hangen, maar ze kunnen onzettend sloom zijn bij Home Affairs. Dus beter ietsjes eerder doen. En verwacht dat het je een halve/hele werkdag kan kosten.

Wat Borderhoppen betreft - hangt compleet af van de persoon achter de balie. Ik heb minder dan 20 uur in Namibie gezeten (met een combinatie van een paar dagen bij een Kamp aan de Orange River, ZA kant). Samen met een paar anderen naar Ai Ais gegaan, dag erna terug, Zuid Afrikaanse kennis beetje lullen met die vent, hop nieuwe permit. Mocht je geen nieuwe permit krijgen laten ze je gewoon het land weer in, maar moet je wel een boete van R1500-R3000 betalen als je het land verlaat. En je mag het land voor 2 jaar ofzo niet meer in. Ik hoor ook verhalen dat ze dreigen met gevangenis straffen, maar tot zover waren het alleen maar via via via verhalen.

Dan wat Jack betreft. Inderdaad lullig dat er verschillen zijn. Maar laten we ook eerlijk zijn, Nederland zou zonder toeristen nog steeds erg goed draaien, weliswaar minder dan voorheen, maar geen ramp. Zuid Afrika zou compleet in elkaar storten zonder de toerisme industrie. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben. Meeste “buitenlanders” die ik hier heb ontmoet spenderen alleen maar geld. Omdat je geen betaald werk mag doen (nou jja, je mag het wel doen, maar je krijgt niet betaald) en het niet bepaald eenvoudig is om een werkvergunning te krijgen, zonder een bedrijf te vinden dat je wilt sponsoren.

Maar moet zeggen dat ik nog lang niet terug wil naar Nederland :slight_smile:

Nog even samenvatting van wat ik je aan zou raden:
-Voor een verlenging van 3 naar 4 maanden niet eens over nadenken - naar Home Affairs gaan. En NOOIT zeggen dat je gaat werken, een stage is een practical internship :slight_smile:
-Mocht je na 2 maanden idd een ander land willen bezoeken, let dan goed op: Zorg dat je visum is afgelopen tegen de tijd dat je terugkomt en zorg ervoor dat je lang genoeg weg bent geweest om het een vakantie te noemen.

Ik had liever niet willen borderhoppen, maar ja, soms heb je geen keuze :slight_smile:

Groeten Jens