vliegen met een optie op retourticket?

Een beetje Zuid-Afrikaanse kafka. Ik ga voor 4 maanden naar Zuid-Afrika en vertrek op 5 november. De ambassade zei me eerst dat ik een dossier voor een visum moest aanmaken omdat ik langer dan 3 maanden blijf. Geen probleem, tot ze gisteren mailden dat een visum voor 4 maanden toch niet bestaat, dat ik enkel ter plaatse een verlenging kan aanvragen.

Geen probleem, behalve dat ik al een retourticket heb voor die 4 maanden. Ik zou dus nog een extra ticket moeten hebben, dat binnen de 3 maanden blijft, om te kunnen vertrekken (anders zeggen ze soms dat je niet in orde bent). Ik denk er nu over om op de dag van mijn vertrek een optie te nemen op een terugvlucht, die ik dan na aankomst (binnen de 48u) kan annuleren (gezien ik sowieso de verlenging zal aanvragen).

Heeft iemand hier ervaring mee? Is een optie voldoende om te staven dat je binnen de 3 maanden blijft? Of moet ik toch een volledig ticket boeken? Ik moet dan wel een annulatieverzekering afsluiten, en ik heb al geïnformeerd, en blijkbaar is ‘ergens langer blijven’, geen goeie reden om te annuleren…

Alle tips zijn dus welkom ;o)
Thx!

Nee gewoon je tickets behouden. Ze vragen niet naar je ticket als je het land in komt. En je zegt gewoon dat je voor holiday komt, en dan krijg je je 90 dagen ( dus geen 3 maanden!! ), anders kom je in de problemen namelijk, visitors permit in je paspoort. Nooit zeggen dat je 4 maanden wilt blijven! Maar dan moet je wel al na 1 maand moet je alwel beginnen om de visitors permit te verlengen. Anders heb je die niet op tijd binnen. En je moet een goede reden hebben om te blijven ( ik nog meer door dit mooie land reizen bijvoorbeeld!!) en voldoende geld natuurlijk. Maar de mensen van de doane en home affairs niet wijzer dan ze zijn, anders kom je in de problemen.

Kijk op www.services.gov.za. Onder Services for foreign nationals.

De eerste visitors permit is kosteloos, de tweede kost je geld. En veel tijd! Om deze te krijgen.

Suc6

Of ga aan het einde van de 1e 3 maanden ergens de grens over. Bij terugkomst krijg je dan een nieuw visum, waarschijnlijk niet voor 3 maanden maar voor 1 maand. Precies genoeg toch?

Bedankt voor de tip! maar sinds juni zijn de regels voor ‘borderhopping’ veranderd en vooral veel strenger geworden. Je krijgt enkel nog 3 of 7 dagen om het land terug te verlaten. Dus geen risico om te nemen.

En Annemieke, bedankt voor jouw inbreng ook, maar er zijn al mensen geweest die niet mochten vertrekken omdat ze op voorhand een retourticket hadden dat buiten die 90 dagen viel, waardoor ze in regel niet in orde waren. Ik kan me voorstellen dat ze er niet altijd naar vragen, maar dan nog is mijn ticket te vroeg geboekt, en zouden ze er bij de verlenging moeilijk over doen, als ze zien dat ik dat in juli al geboekt had.

Ik probeer nu bij Qatar Airways na te gaan of ik 2 maal mag wijzigen. Een keer voor mijn vertrek, zodat ik binnen de 90 dagen blijf, en 1 keer na aankomst, als ik mijn verlenging aanvraag, en de vlucht terug naar achter kan zetten… Kleine kost, maar beter dan een nieuw vliegticket… thumbs up ;o)

nee Martijn dat trucje werkt niet! Je krijgt geen nieuw visitors permit meer.

Hmmz das wel jammer dat het niet meer kan. Tis alweer een tijdje geleden maar een vriendin van me kreeg een nieuw visum voor 1 maand. Jammer dat dit loophole is verdwenen!

Annemieke, hoe lang moet je dan nu ZA het land echt uitzijn voor je opnieuw een visum van 3 maanden kunt aanvragen?

Je kan niet border hoppen naar de omringende landen, je krijgt dan geen nieuwe visitor permit. Je kan als al je al binnen het land verblijft een verlenning van nog maals 90 daen aanvragen bij Home affairs, maar begin hier al mee na 1 maand verblijf.
Staat niet op de site van Home affairs hoe lang je buiten ZA moet verblijven., Dus geen idee.