allereerst excuses voor het herhalen van een mogelijk eerder gepost onderwerp - doorverwijzingen naar en forum met een gerelateerd onderwerp worden daarom ook op prijs gesteld - maar ik heb een vraag betreft het visa in Zuid Afrika.
Ik vertrek 1 februari voor 7 maanden naar Zuid Afrika waarvan ik er 5 zal doorbrengen in East London voor een stage en de andere 2 als vakantie. Nu heb ik van de Zuid Afrikaanse ambassade begrepen dat je in het totaal maar 6 maanden kunt verblijven in het land dus… nouja ik denk dat de wiskunde erachter niet erg ondoorgrondelijk is.
Volgens de ambassade krijg je op moment van aankomst op het vliegveld een “internship permit” die geldig is voor 90 dagen, na 45 dien je naar Home Affairs te gaan om de nog lopende 90 met nog eens 90 dagen te verlengen - dit door een bedrag van +/- 35 euro te betalen en 48 uur van je vrije tijd in te leveren aan de supersnelle Zuid Afrikaanse ambtenaar -
daarna is het echter volgens de ‘o zo helpvolle telefonist’ aan de overkant niet meer mogelijk om nog maar een minuut langer in Zuid Afrika te blijven.
Daarom mijn vraag; zijn er echt geen alternatieven? hoe zit het met boetes als je er wel voor kiest om ‘illegaal’ een maand extra te blijven en… ZIJN ER ECHT GEEN ALTERNATIEVEN???
Reacties - met name in de vorm van antwoorden/ verwijzingen - zijn zeer welkom!
Je enige optie is: boek een goedkoop ticket naar Zambia/Malawi en kom daarna terug onder een tourist’s visum (90 dagen). Aangrenzende landen mogen niet meer, er moet minstens 1 land ‘tussen’ zitten.
nouja dat beantwoord dan ook meteen mijn vraag waarom je dus niet meer kunt ‘borderhoppen.’ Toch vraag ik me in deze situatie af wat er gebeurd als ik dan na 7 maanden weer op het vliegtuig stap terug naar huis. De stempels in me paspoort zullen dan zijn:
90 dagen internship permit Zuid Afrika
90 dagen verlenging internship permit Zuid Afrika
x dagen tourist’s permit Zambia
90 dagen tourist’s permit Zuid Afrika
Staan ze dan op het vliegveld niet een beetje raar te kijken dat je heen en weer bent gereist?
Doen ze eigenlijk niet zo moeilijk over (tenminste, niet gehad en reisgenoten ook niet). Een bekende van me woont op die manier al 4 jaar in Zuid-Afrika, eerst bordenhoppend, nu op deze manier
oke geweldig! dan nog een vraag; ik heb begrepen dat een van de belangrijkste onderdelen voor het verlengen van je internship permit van 90 dagen bij Home Affairs is dat je je vliegticket laat zien. Die zal in mijn geval staan op 1 september 2009. M.a.w. ik heb een ticket die bewijst dat ik een maand later pas vertrek uit Zuid Afrika dan dat officieel mag (als ik 1 februari aankom moet ik officieel 1 augustus vertrekken.)
Loop ik dan geen kans dat ze bij Home Affairs mijn aanvraag voor verlenging in eerste instantie al afkeuren omdat dit niet overeenstemmig is? De eis met betrekking tot de vliegticket op de site van Home affairs luid:
Entry requirements:
A return / onward ticket.
Dit zegt echter niet veel over de periode waarmee die ticket retour moet gaan. Ik heb geen persoonlijke ervaring met de - door veel mensen ervaren als absurd bureaucratische - ambtenaren van de Zuid Afrikaanse ambassade. Vandaar de vraag.
Vandaar dat je ervoor zorgt dat je een reis naar Zambia/Malawi hebt geboekt en dat ticket laat je vervolgens zien. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf de verlenging niet heb gebruikt maar meteen over de grens ben gegaan en een paar dagen later weer terug om weer 90 dagen te krijgen.
Ze zijn inderdaad behoorlijk bureaucratisch daar en als ze iets niet snappen bij je aankomst op het vliegveld wordt je al even ‘vriendelijk’ apart genomen naar een kamertje (let op: het is niet alsof je gemarteld wordt maar ze konden het best wat aardiger brengen :P).
Zeer nuttige informatie Thole:nod:! Het komt er in mijn geval dan op neer dat ik twee opties heb.
**De eerste: **
bij aankomst in Zuid Afrika gewoon een reis permit aanvragen voor 90 dagen
na 30 dagen naar -bijvoorbeeld- Mozambique reizen, daar blijven voor een paar dagen en dan terug voor een internship permit -met contract van mijn stage verlener als rede- voor een nieuwe 90 dagen
deze verleng ik dan na 45 dagen met nog eens 90 en laat ik mijn ticket terug naar Nederland zien (die dan wel overeenkomt met de datum 1 september omdat ik er dan al een maand zit)
De tweede:
bij aankomst in Zuid Afrika een internship permit aanvragen voor 90 dagen
een ‘goedkope’ retour ticket boeken naar Zambia/Malawi(/Madagascar?) die vertrekt op de afloopdatum van de 180 dagen/ 6 maanden.
dan verleng ik deze 45 dagen met nog eens 90 (en laat ik die retourticket naar het gekozen land zien als bewijs. )
weer aangekomen in Zuid Afrika een paar dagen/dag later vraag ik gewoon een tourist permit aan voor de resterende maand.
Heb je misschien nog tips of opmerkingen waarop ik moet letten bij deze twee situaties, hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat het ‘borderhoppen’ naar Mozambique faalt? en waar ligt dit meestal aan?
Alvorens ontsettend bedankt voor de moeite (ik denk dat veel mensen -waaronder voornamelijk ikzelf- veel aan deze informatie hebben!:))
Mozambique mag dus niet meer; voorheen was het zelfs mogelijk om naar Swaziland of Lesotho te gaan (ja echt…) maar om te voorkomen dat mensen de grens over gingen voor een dagje en vervolgens terug kwamen, mag dit sinds ca. 2 jaar niet meer.
Voor ons was het eigenlijk simpel omdat we ZA als ‘thuisbasis’ gebruikten; we zijn 2x een week weg geweest, dat was gewoon toegestaan en geen enkel probleem maar we hebben het vantevoren wel voorgelegd aan de ambassade in Den Haag.
Duidelijk! ik moet dan maar die extra vliegticket boeken dan kost het misschien wat meer, dan loop ik ieder geval nagenoeg geen risico dat er iets mis gaat.