ik vroeg me af of het mogelijk is met een enkele reis naar zuid afrika te vliegen?
toen ik naar Australie vloog was dit geen probleem, maar toen ik van Australie naar Nieuw Zeeland vloog werd mij op het vliegveld in Melbourne al gevraagd een ticket uit Nieuw Zeeland te boeken anders mocht ik er niet naartoe vliegen.
Heeft iemand hier directe ervaring mee? Ik hoef geen “ik denk…” Antwoorden want daar heb ik natuurlijk niet zo veel aan.
Een vriend van ons die ieder jaar naar Kaapstad vliegt, heeft al drie keer zijn retourticket moeten tonen bij aankomst in ZA.
Misschien weet je dit, maar toch wil ik ook even wijzen op een verplichte inenting tegen gele koorts, als je vanuit een risicoland ZA binnenkomt (bv. als je via een tussenstop in Addis Abeba zou vliegen). Deze regeling is sedert 2011 van toepassing en uit eigen ondervinding weet ik dat dit gecontroleerd wordt bij aankomst in Jo’burg.
ik haal morgen mijn vaccinaties in het ziekenhuis, waaronder die voor gele koorts, ik vlieg via Addis Abeba. Ik zal tussen de 3 en 6 maanden in Zuid Afrika verblijven.
Dus je hebt dan een visa om zolang in ZA te blijven, want Max. Is namelijk 90 dagen. En verlengen is sinds kort onmogelijk geworden. Of je moet van te voren via de SA ambassade in Den Haag dit al geregeld hebben.
Er zijn sedert kort blijkbaar inderdaad nieuwe (verstrengde) regels, maar ik krijg daar eerlijk gezegd kop noch staart aan…
Ik heb niet de indruk dat het totaal onmogelijk geworden is, maar in ieder geval veel minder gemakkelijk dan vroeger. En zomaar efkes een weekje naar Namibië of Mozambique en dan terug naar ZA lukt ook niet meer.
Volgens mij bel je best morgen al eens naar de ambassade, daar zal men jou hopelijk een duidelijk antwoord kunnen geven. Misschien geeft men jou ook daar een visum voor 6 maanden? Je zal er dan wel voor moeten betalen, maar de verlenging in ZA kost tenslotte ook 425 Rand en daar moet je er soms lang op wachten - als je rondreist is het al helemaal moeilijk.
Bedankt voor je hulp. Ik zal vrijwilligerswerk gaan doen voor 3 maanden en kan dit, als ik het erg naar mijn zin heb, verlengen naar 6 maanden… Maar als de regels dit niet toe zullen laten zal ik 1 dezer dagen een vlucht van ZA naar NZ moeten boeken (mijn volgende bestemming) en dit doe ik liever nog niet… Moeilijke keuzes!
Helaas, border hoppen kon al jaren niet meer en nu sinds april dit jaar kan je ook niet even je toeristen visum verlengen, voor mog een keer 90 dagen. Dus ik zou bij de SA ambassade even navragen en een verzoek indienen om langer te blijven. Je kan in de ochtend tot 12.00 uur daar persoonlijk heen en ,s middags kan je alleen telefoneren. Suc6
Nee dat kan, maar wel 90 dagen, pas is 3 maanden is niet alrijd 90 dagen! Een dag te laat weg uit het land, je krijgt een boete en dan mag je voor 3 jaar ZA niet meer in.
ook een nieuwe regel.
Mij heeft men nooit naar mijn retour ticket gevraagd in Zuid Afrika, maar ik weet wel dat immigratie alle gegevens in hun computersysteem heeft staan. Hoe of wat weet ik niet, maar bij immigratie hebben ze op een keer al mijn gegevens laten zien.
Een vriendin van mij is vanuit Australie met een enkel ticket in Zuid Afrika aangekomen. Ze ging nadien over land naar Namibie reizen. Dat was niet genoeg bewijs, en ze heeft toen een vlucht naar Namibie moeten kopen op de luchthaven, anders mocht ze het land niet in.
Als je genoeg bewijzen hebt dat je het land gaat verlaten binnen de 3 maanden mag je binnen, dat kan ook een treinticket zijn of een geboekte reis overland. Het hoeft geen retourticket te zijn, btw.
Je krijgt inderdaad een stempel voor 90 dagen, en je zou het in principe kunnen verlengen. Maar een paar maanden geleden zijn de regels zodanig veranderd en onmogelijk geworden dat je niet meer weet hoe of wat. Dus als het nog lukt om zomaar in het land extra 90 dagen aan te vragen zou ik niet kunnen zeggen. Laat ons alleszins weten als het je gelukt is