Ik heb een visum tot 5 augustus,maar wil een rondreis maken tot en met 9 augustus. Is het voldoende als ik naar Swaziland en dan weer terug naar zuid Afrika ga voor mijn visum te verlengen of moet ik dat anders doen. Ze zeggen als je naar een andere land gaat bijvoorbeeld Swaziland of Lesotho en dan terug dat is voldoende. Wie kan mij hiermee helpen?
Nee die info klopt zeker moet. Je moet dan echt op 5 augustus Zuid Afrika uit! Of je moet gelijk als in ZA bent gekomen, om je via te gaan verlennen, kost je wat geld en veel tijd.
Ga je niet op 5 augustus het land, maar later dan krijg je een boete als je bij de paspoort controle, gelijk cash te betalen kan op lopen tot zeker R 1000.00 betaal je niet, ga je op de zwarte lijst en kom je ZA niet meer in. Om je moet dan de boete op de SA in Den Haag betalen en je betaalbewijs de volgende keer meenemen en laten zien. Anders kom jpeg het land niet in!
anemieke -Thatch22, country guesthouse
Hoi Anemieke,
Bedankt voor je reactie,we gaan het visum maar verlengen.
Groetjes Hettie
Zelf zijn we hiermee nog nooit geconfronteerd, omdat we maximum 90 dagen in ZA bleven, maar het is misschien interessant om na te gaan hoeveel de “boete” kost als je te lang blijft vergeleken met de tijd/kost/moeite enz om bij Home Affairs een verlenging aan te vragen. Nogmaals: heb hier geen persoonlijke ervaring mee, alleen veel daarover gelezen en dit is een intuitieve tip. Sorry als het niet zou kloppen.
Swaziland en Lesotho tellen niet mee voor een verlenging - Namibië, Mozambique, Botswana blijkbaar wel maar dan moet je volgens mij toch iets langer dan vier dagen in 1 van deze landen blijven.
Wat ik anderzijds niet goed begrijp: hoe komt het dat je nu al een visum tot 5 augustus hebt? Is dat een toeristenvisum of een ander? Want ook daar kunnen grote verschillen bestaan. Normaal gezien krijg je een stempel in het paspoort als je binnenreist…
Groetjes, Toetske
Nee die landen tellen ook niet mee Toetkse!
bedankt voor het reageren,mijn dochter loopt een half jaar stage vandaar haar visum tot 5 augustus.
groetjes Hettie
-
-
- Updated - - -
-
Bedankt voor je reactie,Gr Hettie
Dat is dan blijkbaar nieuw! Een vriend van ons was vorig jaar om diezelfde reden twee weken in Mozambique en drie jaar geleden in Namibië…
Hettie, wellicht loont het de moeite om het eens na te vragen bij Home Affaires of op de ambassade.
Groetjes,
Toetske