Help! Langer blijven dan geldigheid visum. Consequenties?

Hoi allen!

Mijn vriend verblijft op dit moment voor 3 maanden in Z-A. Over 2 weken zoek ik hem op om aansluitend samen nog 3 weken rond te reizen. Dit betekent dat hij 14 dagen langer in Z-A blijft dan zijn visum (90dagen) toe laat. Aanvankelijk leek het makkelijk om een verlenging te regelen maar dit bleek ingewikkelder dan gedacht en is dus uiteindelijk nog steeds niet gelukt. Hierdoor lijkt nu de enige optie om het risico te nemen. Nu vraag ik me af wat hier de gevolgen en risico’s van kunnen zijn. En of er niet toch een manier is om dit op te lossen. Ik ben bang dat we straks op het vliegveld in de problemen komen. Hopelijk kunnen jullie ons helpen!

Als hij langer blijft dan zijn visum is hij illegaal in Zuid Afrika. Bij het uitreizen zal hij een ban krijgen om Zuid Afrika terug binnen te komen. Deze ban is minimum 1 jaar tot maximum 5 jaar. Hij zal geloof ik een document moeten tekenen bij het uitreizen in de luchthaven.

Heeft hij al acties genomen ter verlenging van zijn visum. Hij moet dat normaal 30 dagen voor het verlopen van zijn visum doen. Zo moeilijk is het niet, je moet via de website van VFS een afspraak maken en een bedrag betalen, daar staat ook op welke document je nodig hebt voor de aanvraag van de verlenging. Je moet het 30 dagen vooraf doen, om zeker te zijn dat je de verlenging ontvangt vooraleer je visum vervalt. Dit om te vermijden dat je illegaal in het land verblijft.

Dus als hij niet van plan is om binnen het jaar / al dan niet 5 jaar ooit terug te gaan naar Zuid Afrika is er in principe geen probleem.

verlening van je permit is moeilijker geworden en duurt lang. je moet er zeker al in de tweede maand van je verblijf mee beginnen. dus dat lukt je nu niet meer. je kan zeker later uitreizen, maar je krijgt een geld boete voor overstay. hoe hoog ligt aan hoelang je te lang bent gebleven en een ban om ZA weer in te komen van 1 tot 5 jaar. dus ja op tijd dus uit het land

Bedankt! Hij heeft het zeker geprobeerd. Maar die afspraak kon pas erg laat gemaakt worden. Dat was vorige week uiteindelijk maar toen hebben ze hem weer weggestuurd omdat de uitgeprinte bevestiging van een van de hotels niet duidelijk leesbaar was. Gedoe dus. Hij vertelde dat meer mensen op die manier weggestuurd worden. Het gaat dus blijkbaar echt niet zo makkelijk… maar het stelt me gerust dat het dan wel “mee valt”. Dankjulliewel!

Annemieke, die geldboete bestaat niet meer. Je krijgt tegenwoordig enkel een ban, sinds de nieuwe regels. Maar ja, hier komen ze vlugger uit met nieuwe regels met terugwerkende kracht dan je kan bijhouden :smiley:

Vreemd, pas mog gehoord van iemand die ook een boete kreeg.

ja het allemaal niet zo makkelijk meer, elk excuus die ze kunnen vinden pakken ze aan om je weg te sturen. Die ambtenaren misbruiken hun macht, maar ja is niets nieuws . Neem alle papieren in goede orde mee,molest teveel als te weinig. En zeker 3 kopieën voor de zekerheid, ook van je paspoort, maar dan wel alles bekrachtigd, door een officiële persoon. Ook vaak te vinden bij postkantoren. Suc6

Molest is meer

Dank voor alle reacties! Ik denk dat het dan wel goed gaat komen. 1 jaar land-ontzegging is te overzien. Ik maak me nog wel een beetje zorgen om de tour naar de Sani Pass. Vraag me af of dat gaat lukken, of het misschien verstandiger is dat niet te doen. Denken jullie dat ze daar met zo’n begeleidde tour bij de grensovergang streng naar kijken? Ervaringen mee?

ja is weer een grensovergang. dus maar niet doen.

kan ook 3 jaar worden als te laat weer weg gaat uit ZA.

Het zal waarschijnlijk 1 jaar zijn omdat hij maar 14 dagen te lang blijft… Maar we gaan het zien!

ik hoop het voor je.

Met Home Affairs in Zuid Afrika weet je nooit. Het kan gewoon ook 5 jaar zijn. Ik denk niet dat ze kijken hoe lang iemand langer dan toegelaten blijft, maar eerder hoe goed gezind ze op dat moment zijn. Uiteindelijk ben je illegaal in het land, ook al zijn het maar 14 dagen.
En betreffende de Sani Pass, als hij al over zijn visum is, zou ik deze prachtige rit toch maar links laten liggen. Je weet maar nooit.

Klopt helemaal Moonrise ze beslissen gewoon hoe hun pet staat.

Misschien is het toch nog de moeite waard om het via Home Affairs nog eens te proberen? Kost alleen wat tijd…

Anderzijds staat hier een interessante bewering in de laatste paragraaf over Zuid-Afrika. Ik kan niet beoordelen in hoeverre dat allemaal doenbaar is - misschien bij hen ook nog even informeren? Het zou niet slecht zijn om op die manier een officiële verlenging van 2 tot 4 weken te bekomen.

Groetjes,
Toetske

Zo zie je maar dat reisgidsen hun info ook niet altijd updaten. De wet is al 3 jaar geleden gewijzigd en je kan niet meer bij Home Affairs terecht. Alles loopt via VFS en alle info wat je moet doen staat op hun website. Enfin, niet dat dat altijd duidelijk is wat er staat, maar toch, daar moet je het maar mee doen :smiley:

Alleszins zijn er velen die hun visum proberen te verlengen als ze in Zuid Afrika zijn. Maar het probleem is dat men te lang wacht met de aanvraag te doen, en de wachttijden voor de verlenging kunnen een aantal weken zijn. Dan zijn ze vaak nog in het land terwijl je nog altijd geen uitsluitsel hebt over als je wel of niet een verlenging krijgt.

Hm oké, dus 5 jaar is ook nog mogelijk. Nou dan maar hopen op het beste.

Een officiële verlening is echt niet meer mogelijk. De eerste volgende afspraak kan pas plaats vinden als we al weer in NL zijn. Maar die link die jij stuurt toetstke is wel interessant. Een verlenging op die manier zou natuurlijk mooi zijn. Maar daar gaat het me niet eens zo zeer om dan… Het zou gewoon fijn zijn als we die grens heen en terug over mogen steken.

Ik kan niet zo goed beslissen over die Sanipass. Ik vraag me af wat het grootste risico hiervan is. Ik had het idee om het bij de grens gewoon te bespreken. En als het een probleem is hebben we pech gaan we weer terug naar beneden. Wat zou het ergste zijn wat er kan gebeuren?

Ze kunnen je slecht advies geven, die mensen weten helaas niet alles. Dan moet je in Lesotho blokven en kan je niet naar NL. Advies ga zeker niet die grens over.

info in de link is helaas helemaal achterhaald, dus houd je daar niet aan vast.
neem geen risico

Zoals al gezegd, de info in de link klopt niet meer. Trouwens, als een afspraak niet meer mogelijk is binnen te te wensen tijd, kan je altijd toch de afspraak maken, betalen en een ‘walk in’ doen. Uitleggen dat er geen afspraak meer mogelijk was binnen de tijd, maar wel officieel een afspraak gemaakt hebt, dan helpen ze je normaal gezien wel. Maar als zijn visum al binnen 1 of 2 weken vervalt, is het misschien sowieso te laat. Geen idee.

Betreffende Sani Pass, de grenspost is beneden voor dat je de pas begint te rijden. Die van Lesotho is boven aan de pas. Gaan jullie zelf rijden of met een groep mee?
Je kan het natuurlijk wel aan de grens bespreken, maar ik weet niet hoe streng ze zijn. Het kan zijn dat ze die ban daar al gaan geven, en dat zit je vast in Lesotho. Maar, dan neem ik aan dat je de grens niet overzal gaan :slight_smile:

Als jullie zelf rijden, kan je het bespreken, als je met een groep gaat, toch even met de organisator bespreken. Zij gaan er dagelijks voorbij en weten wel beter hoe ze aan de grens zullen reageren. Of kunnen jullie de Sani Pass niet doen aan het begin van jullie reis, als het qua route lukt? Dan is zijn visum misschien wel nog geldig en kan je die prachtige route wel rijden?

Ja daar heb ik ook al naar gekeken. Helaas kunnen we ons schema niet meer omgooien om eerder bij de Sani Pass te zijn. (vlucht P-E Durban is al geboekt). Goed om te weten dat de grensovergang al beneden is. Dan is mijn plan inderdaad zinloos. We wilden namelijk met een tour gaan. Ik ga de organisatie van de tour wel even een mailtje sturen. Je hebt gelijk dat zij het waarschijnlijk wel in kunnen schatten. Maar vermoed dat het hem niet gaat worden als ik jullie zo hoor.

@ Annemiek: Thanks voor je advies. Ik denk dat het er inderdaad op neer gaat komen dat we deze activiteit moeten gaan skippen. Jammer! Maar een mooie wandeling in die omgeving is sowieso ook geen straf :slight_smile:

Ik denk dat als je een wandeling maakt, dat je dan de grenspost wel kan omzeilen. Maar niet via de weg. Vraag even ter plaatse voor een mooie wandeling. De omgeving is inderdaad supermooi, niet enkel de route om te rijden.
Trouwens, ik dacht dat er ook tours waren die niet helemaal naar boven reden, maar wel een stukje en dan de rest te voet met een gids. Misschien is dat wel een mogelijkheid? Blijven jullie in Sani Pass backpackers?