Toeristenvisum verlengen

Ha! Daar was ik weer… m’n vriend wilde alvast een afspraak maken in Cape Town, maar toen vond hij deze informatie op het internet: Please not that you simply should not apply for an extension of stay withing three months of coming to South Africa otherwise Home affairs SA may conclude that even before entering SA, you were intending to extrend the visa which might be in contrast to what you might have said in the consulate of in the port of entry.
Dus het lijkt ons niet handig om al een afspraak te maken. Echter als je daar bent en je maakt een afspraak en je moet dus die 5 weken wachten zoals jij hebt moeten doen… dan ben ik toch te laat om het volgende visum aan te vragen omdat dit binnen 30 dagen tijdens je eerste visum moet… wij willen ook zo snel mogelijk gaan reizen, we kunnen niet een paar weken wachten in kaapstad voor een afspraak…
Ik hoop dat je me verder kan helpen, hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken? Ik heb net ook de ZA ambassade een mailtje gestuurd…

Groetjes!

Ha! Daar was ik weer… m’n vriend wilde alvast een afspraak maken in Cape Town, maar toen vond hij deze informatie op het internet: Please not that you simply should not apply for an extension of stay withing three months of coming to South Africa otherwise Home affairs SA may conclude that even before entering SA, you were intending to extrend the visa which might be in contrast to what you might have said in the consulate of in the port of entry.
Dus het lijkt ons niet handig om al een afspraak te maken. Echter als je daar bent en je maakt een afspraak en je moet dus die 5 weken wachten zoals jij hebt moeten doen… dan ben ik toch te laat om het volgende visum aan te vragen omdat dit binnen 30 dagen tijdens je eerste visum moet… wij willen ook zo snel mogelijk gaan reizen, we kunnen niet een paar weken wachten in kaapstad voor een afspraak…
Ik hoop dat je me verder kan helpen, hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken? Ik heb net ook de ZA ambassade een mailtje gestuurd…

Groetjes!

Dat zou inderdaad kunnen, lijkt me logisch.

Bedenk ook wel het volgende: Je komt binnen op de return ticket met een datum die binnen de 90 dagen valt. En je zal dan waarschijnlijk nadien je ticket wijzigen. Hoe lang wil je nadien nog blijven? Ik heb de laatste weken vaker gelezen dat een visum niet tijdig wordt geaccepteerd door home affairs. Toch niet voor dat je eerste visum vervalt. Ze geven wel een bepaalde tijd aan, maar die wordt vaak niet gehaald, geloof me.

Aangezien je enkel in ZA kan blijven met een geldig visum, ben je dan eigenlijk illegaal in het land (als je verlenging niet tijdig aankomt). Als je kan wachten is dat ok. Maar als je op een bepaalde datum terug in Nederland moet zijn, en je verlenging is er nog niet, krijg je een ban opgelegd. Dus best even overwegen hoe lang je nadien wil blijven.

Als je een afspraak maakt eens in Cape Town en die datum valt na die 30 dagen, maak je toch de afspraak en ga je met die officiele afspraak brief naar VFS. Je zegt gewoon dat je geen afspraak meer binnen die bepaalde termijn kon maken en in principe laten ze je dan toe als een walk in. Maar je moet wel een afspraak gemaakt hebben en het geld betaald. Ik zeg ook in principe, want je weet nooit hier.

Wanneer vertrek je? En wil je reizen binnen ZA of ook naar de buurlanden?

Dankjewel voor de informatie!
In principe kan ik een half jaar blijven… ik heb geen verplichtingen waarvoor ik terug moet naar Nederland… we willen het liefst wel eind feb terug zijn in Nederland, maar dat zou dan precies goed uitkomen met een half jaar visum in totaal.(mits ik m’n vriend mee kan nemen naar Nederland… volgende probleem… visum schengenland ;)) ik heb een ticket geboekt waar ik een verzekering op heb afgesloten, dat ik deze voor 100 euro om kan boeken, omdat ik (eigenlijk nog steeds niet) precies weet wanneer ik nou terug ga. Dit is dus afhankelijk van het visum. In principe alleen Zuid Afrika, maar als er tijd voor is dan wil ik ook naar Namibië en misschien Botswana of Zimbabwe. ligt er even aan of m’n vriend weer moet werken en of m’n reismaatje ook nog ergens in de buurt is…