Na het lezen van diverse topics op dit forum zouden wij graag gebruik willen maken van de ervaringen van alle ervaren Australië-reizigers die op dit forum actief zijn
Wij drieën (nu 35, 33 en 2,5 jaar oud) willen ergens half november voor 2 maanden met een campertje door WA reizen. Het zal een camper worden waarmee je ook op (goede) gravelwegen mag rijden en dus kan kamperen in de NP, we zijn hierover reeds in contact met TotallyCampers. We zullen in Perth aankomen en willen zowel het zuidwesten als het noorden bezoeken (tot aan Port Hedland of uiterlijk tot aan Broome). Qua zuidwesten tot aan Esperance en bijvoorbeeld via het binnenland terug.
Enkele vragen:
Is het gezien de temperaturen en de drukte i.v.m. de AUS zomervakantie (dec/jan) beter eerst naar het noorden te reizen of juist beter in het zuidwesten te beginnen?
Is deze route in 2 maanden goed te doen, rekening houdend met een kind van dan 3,5 jaar oud?
Heeft iemand goede tips qua relaxed verblijf aan bijvoorbeeld het strand voor onze laatste paar dagen voordat we terugvliegen vanaf Perth?
Wat zijn de ervaringen met betrekking tot de verschillende vliegmaatschappijen?
maar eens een voorzichtige start, je hebt uiteindelijk nog even. Allereerst leuk dat jullie via Totally Campers huren. Doe Ester en Rene maar eens de groeten, als je ze nog spreekt/skypet. Ik zou eerst naar het noorden gaan. Daar is het het warmst en zal het bij tijd en wijle mogelijk afzien worden. In het zuidwesten zijn de temperaturen veeel gematigder. Een leuke site om dat te checken is www.weatherzone.com.au. Daar kun je rechts boven op de homepage een plaats intikken, waarna een hele rij mogelijkheden krijgt. Klik je dan op averages, dan zie het het weer van het hele jaar met temperaturen, regenval, minima en maxima. Voor Broome ligt het van november tot januari rond de 33, voor Esperance rond de 26.
Wij zijn een keer onderweg geweest naar Tom Price, maar in Exmouth omgedraaid omdat het overdag lange tijd 40 graden was en 's nacht bijna niet afkoelde. Dat lijkt me zeker met een kleine, die het allemaal niet snapt, geen pretje. Wat dat laatste betreft, als je echt op het laatst nog wat relaxte dagen wilt hebben, zou ik inland naar Esperance rijden en dan terug langs de kust naar Perth. Want ook in het zuidwesten is het inland zomers knap warm. Kijk eens naar Hyden (Wave Rock, Hippo’s Yawn). Ik durf het bijna niet te vragen, maar een paar maanden eerder gaan zit er zekerniet in?
Qua vliegtuigmaatschappijen gaat onze voorkeur uit naar Emirates. Toen we daar eenmaaal mee gevlogen hadden, wilden we niet anders meer. Kijk trouwens ook bij Qantas, want Emirates en Qantas zijn een samenwerkingsverband aangegaan waarbij Emirates vlucht voor Qantas doet. Dus je boekt Qantas en stapt in een Emirates toestel.
Er valt nog heel, erg veel te zeggen over reizen door WA. Wij hebben er bij elkaar een jaar rondgereden.
Maar voordat ik er dieper op inga, zou ik als ik jullie was een globale route bepalen, met kilometers erbij en op grond daarvan een dagplanning maken. Echt van dag 1 tot en met dag 60 ofzo. Kijk onderweg naar attracties, Pinnacles, Kalbarri, Monkey Mia, Ningaloo Reef , Karajini, Broome. (Port Hedland zou voor mij het eindpunt zijn, gezien de beschikbare tijd) Kalbarri en Karajini zijn prachtige nationale parken. Monkey Mia is voor de kleine wellicht leuker dan voor jullie, erg georganiseerd allemaal. In Bunbury, ten zuiden van Perth is oo een dolfijnencentrum waar er wat ontspannener aan toe gaat.
Ik neem aan dat jullie via Totally Campers de Hema kaart al hebben of snel krijgen. Stippel daarop je route uit. Blijf in elk gavel van de korte stippellijntjes (4wd tracks) af en geloof over een jaar niet alle Australiërs die, als je ernaar vraagt, zullen zeggen dat het een ‘good gravel road is’. Het kon wel eens tientaallen kilometers wasbord rijden worden. Maar de route die jullie doen kan (vrijwel) compleet over asfalt.
Veel plezier met plannen.
Willem
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord! Gisteravond heeft Ester van TotallyCampers ons gebeld. We hebben een zeer prettig gesprek gehad waarbij onze vragen keurig beantwoord zijn. Ook hebben we haar jouw groeten gedaan. Ester vertelde al dat je lang in AUS hebt rondgereisd, leuk hoor!
We zijn eens gaan neuzen op weatherzone, een informatieve site idd. Naar aanleiding van de feedback van jou en Ester is de planning nu om begin oktober tot half december te gaan, waarbij we direct naar het noorden rijden om daarna langs de kust af te zakken. Het zal dan uiterlijk tot aan Port Hedland zijn idd. Het zal nog wel warm zijn maar op deze manier waarschijnlijk iets beter te doen. Als het goed is kunnen we nu tevens iets van het wildflower seizoen zien? We zijn nu aan het nadenken over de exacte huurperiode van de camper, daarbij is de route en wat we willen zien natuurlijk belangrijk. We hebben nog geen HEMA-kaart maar weten al wel globaal wat we willen zien in het noorden en zuid-westen.
We denken om in 3 a 4 dagen van Perth inland over the great Northern Highway naar Port Hedland te rijden en vanuit daar de route naar beneden te maken (met de zon in onze rug).
Ten noorden van Perth willen we in ieder geval het volgende zien (in willekeurige volgorde):
Cervantes
Shark bay
Kalbarry NP
Coral Bay
Pinnacles
Monkey Mia
Cape range NP
Ningaloo reef en NP
Exmouth
Carnarvon
Karinjini NP
Port Hedland
Ten zuiden van Perth:
Rothnest Island
Bunbury
Margaret River
Denmark
Albany
Esperance
Kalgoorlie
Waverock
Busselton
Cape le Grand NP
Fremantle
Ten aanzien van het reizen willen we het graag relaxed aan kunnen doen, dat wil zeggen ergens wat langer kunnen blijven als we willen. Komen we met een 60 dagen camperhuur met wat we in ieder geval willen zien dan in jouw ogen goed uit? Ook al weten we dat pas echt als ons reisplan concretere vormen krijgt. Al zijn we geen types die een reisplan per dag uitschrijven ;-). Afhankelijk van de duur van de camperhuur zullen we dan vervolgens onze tickets gaan boeken.
allemaal goede bestemmingen. Ben alleen bang dat je voor het wildflower season nog steeds te laat bent. Dat begint in het noorden en zakt dan langzaam af. Zo heeft Perth een eigen Wildflower Festival dat eind september, begin oktober wordt gehouden. Maar het is heel wisselend. Het kan door een koude winter worden vertraagd en er zijn hele slechte jaaren als ze 's winters te wenig regen hebben gehad. In 2004 zijn we in augustus in Adelaide aangekomen en als een speer overgestoken naar Kalgoorlie. Daar vandaag hebben we de maand september op ons gemakje de wildflowers bekeken.
Zie de reisverslagen 31 (omhoog geschoten op 2 oktober) en 32. En de foto’s in de rubriek ‘En Verder’, -> Flora -> Wildflowers 1, 2 en 3.
Wat ik bedoelde met eeen dagplanning is bijvoorbeeld:
Dag 1, aankomst, camper ophalen, boodschappen doen, flinke tuk doen
Dag 2 rijden
Dag 3 rijden
Dag 4 aankomst Karrijini
Dag 5 dag in Karijini
Dag 6 Port Hedland
En zet er de kilometers bij. Houd tussen Perth en Karajini de camera bij de haand voor het fotograferen van de enorme transporten van en naar de mijnen. In Coral Bay en Ningaloo Reefkun je snorkelen vanaf het strand, waanzinnig mooi. Coral Bay op zich is zo, zo, waarschijnlijk een druk en vol caravan park.
Fremantle is een van de gezelligste plaaatsen in Australië met de befaamde cappuchino strip. In Bunbury is, zoals ik al zei het dolfijnencentrum
In het echte zuiden van zuid-west is de Valley of the Giants, in en bij Pemberton zijn de Diamond Tree en Gloucester Tree, voormalige brandweeruitzichtpunten die je kunt beklimmen.
En bij Wave Rock hoort Hippo’s Yawn, maar dat zie je wel als je er bent.
En als je er op de weg naar het noorden toch bijna langs komt is New Norcia het best waard om even te bekijken.
Ik stop ermee, je moet zelf nog wat te doen hebben
Verder heb ik nog een Word bestand met veel tips over camperen. Als je dat wilt hebben moet je even in een privé bericht een e-mailadres sturen, dan hang ik het daar aan.
Overigens zijn alle bestemmingen die je hierboven noemt met elke auto bereikbaar.
Veel planpret,
Ik wilde je een pm sturen omtrent dat word bestand maar kreeg het volgende als antwoord
willem269 has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space.
Wauw, zalige planning, doet me enorm hard denken aan mijn eigen reis die ik er jaren geleden heb gemaakt. Eerst naar het noorden gaan is een heel goed idee, want het wordt er heter en heter. Pas wel op! In het zomerseizoen is het er niet alleen heet, maar het is er ook cyclonenseizoen! Pas dus bijvoorbeeld op in Karijini National Park.
Kennissen van me waren onderweg naar het park, maar moesten omkeren omdat er gevaarlijke flash floods waren. Pas daar ook mee op in het park zelf, ga niet hiken als er slechte weersvoorspellingen zijn, want dat is levensgevaarlijk.
Ikzelf ben in oktober geweest. Heb toen juist nog walvissen kunnen spotten ter hoogte van Rottnest Island. Breng in Shark Bay zeker een bezoekje aan Shell Beach en de stromatolieten. : )
Bedankt voor je reactie @Sandradegier, leuk en interessant!
De camper (TCC 5 Seater Hitop) hebben we ondertussen vastgelegd via TotallyCampers.
Het is een campertje waarmee je op (goede) gravelwegen mag rijden (geen 4WD).
Ondanks dat we pas over 11 maanden vertrekken zijn we alvast begonnen met het maken van een globale route m.b.v. Google Maps, het is de 1.0 versie laat ik maar zeggen Ik zal hem hier plaatsen om er zodoende een 1.1 , 1.2 etc. versie van te krijgen
Dag 1 Aankomst Perth
Dag 2 Camper ophalen + boodschappen
Dag 2 Rijden richting Dalwallinu (253 km)
Dag 3 Rijden richting Meekatharra (512 km)
Dag 4 Rijden richting Newman (422 km)
Dag 5 Rijden naar Nationaal park Karijini (280 km) (tom price niet?)
Dag 6 Verblijf Karijini NP excursies, wandelingen etc.
Dag 7 Verblijf Karijini NP excursies, wandelingen etc. (nog een dag in NP blijven?)
Dag 8 Reizen richting Roebourn Wittenoom rd, je ziet dan Millstream Chichester NP (278 km - 5 ½ uur (gravelroad)
of…
Dag 8 Reizen richting South / Port Hedland via Highway 95 (383 km)
Dag 9 Reizen naar Eighty Mile Beach (279 km) (moeite waard?)
Dag 10 Verblijf Eighty Mile Beach
Dag 11 Reizen richting Karratha (502 km) (te ver?)
Dag 12 Reizen naar Barradale Roadhouse, Yannarie (343 km)
Dag 13 Reizen richting Cape Range NP (255 km)
Dag 14 Verblijf Cape Range NP
Dag 15 Reizen naar Coral Bay (153 km)
Dag 16 Verblijf Coral Bay e.o.
Dag 17 Verblijf Coral Bay e.o.
Dag 18 Reizen naar Warroora Well, Lyndon (60 km)
Dag 19 Verblijf Warroora Well, Lyndon
Dag 20 Reizen naar Carnarvon (170 km)
Dag 21 Reizen naar Kennedy range NP Gascoyne Junction (174 km - 3 ½ uur) (is park de moeite waard?)
Dag 22 Verblijf Kennedy range NP
Dag 23 Reizen naar Carnarvon (174 km - 3 ½ uur)
Dag 24 Reizen naar Denham (330 km)
Dag 25 Verblijf Denham e.o. Shark Bay Money Mia etc…
Dag 26 Verblijf Denham e.o. (nog een dag langer verblijven?)
Dag 27 Reizen naar Kalbarri (375 km)
Dag 28 Verblijf Kalbarri NP
Dag 29 Verblijf Kalbarri NP
Dag 30 Reizen naar Tallering Nature Reserve (279 km) (is park de moeite waard?)
Dag 31 Verblijf Tallering Nature Reserve
Dag 32 Reizen naar Geraldton (137 km)
Dag 33 Reizen naar Northam (448 km)
Dag 34 Reizen naar Hyden e.o. (280 km)
Dag 35 Vervlijf Hyden e.o. (hierna wel of niet naar Kalgoorlie…?)
Dag 36 Reizen naar Esperance e.o. (382 km)
Dag 37 Verblijf Esperance e.o
Dag 38 Verblijf Esperance e.o
Dag 39 Verblijf Esperance e.o
Dag 40 Reizen naar Fitzgerald River NP (+/- 300 km)
Dag 41 Verblijf Fitzgerald NP
Dag 42 Verblijf Fitzgerald NP
Dag 43 Reizen naar Albany e.o. (+/- 250 km)
Dag 44 Verblijf Albany e.o.
Dag 45 Reizen naar Denmark e.o. (55 km)
Dag 46 Verblijf Denmark e.o.
Dag 47 Reizen Shannon NP (125 km)
Dag 48 Verblijf Shannon NP
Dag 49 Reizen naar Augusta e.o. (186 km)
Dag 50 Verblijf Augusta e.o. Nationale Parken
Dag 51 Verblijf Augusta e.o. stranden
Dag 52 Reizen naar Margaret River (43 km)
Dag 53 Verblijf Margaret River e.o
Dag 54 Reizen naar Busselton e.o. (50 km)
Dag 55 Verblijf Busselton e.o
Dag 56 Reizen naar Bunbury e.o (60 km)
Dag 57 Reizen naar Mandurah e.o (103 km)
Dag 58 Verblijf Mandurah e.o
Dag 59 Reizen naar Perth (83 km)
Dag 60 Perth, inleveren camper
De route (+/- 7700 km) ziet er dan ongeveer zo uit;
Nou, da’s een strak plan Tom. Er zitten wel flinke verplaatsingen in. En je zult je ervan bewust zijn dat je voor bepaalde delen wel tevoren informatie moet inwinnen. Eind oktober waren er waarschuwingen voor de weg Wittenoom - Roebourne vanwege beschadigingen. En dan bedoelen ze niet dat er ergens een kuil in zit maar dat je er met een 2wd camper echt niet door komt. Maar je heb alternatieven over verharde wegen. Verder heb je wellicht gelezen dat je voorzichtig moet zijn in Wittenoom (niet te lang blijven) vanwege de asbestvervuiling. Verder vraag je een aantal keren of iets de moeite waard is. Ik ben nog niet in een nationaal park of nature reserve geweest dat, als je natuurliefhebber bent, niet de moeite waard is.
Verder hoop ik dat je op plekken als Coral Bay, Eighty Mile Beach en Cape Range nog plek vindt, je bent er wel in de periode van de grote vakantie en met name in Cape Range is het aantal plekken beperkt. Dit zegt de website van WA National Parks er over: There are in excess of 112 camping bays in the Cape Range National Park, most of which are accessible by conventional vehicle. These sites offer easy access to the coast for swimming, snorkelling, fishing and other activities. Caravans and larger vehicles are welcome, however there are few facilities - no power, showers or cooking facilities. Many of the sites have toilets and picnic tables but you must be fully self-sufficient. Note: no wood fires or pets are permitted in the National Park. Due to the arid nature of the country it is essential to bring your own water. There are 4 camping bays that can be booked only online at www.dec.wa.gov.au. The other camping bays cannot be booked and are a first come first served basis. If you will be arriving between Monday to Friday, you can check availability for the camping bays at the DEC office in Exmouth . On a Saturday & Sunday, visitors need to make their own way to the entrance to the park to check availability of the camping sites. There is a DEC employee ranger stationed at the park from 8am all year round and they will will know what camping sites have availability. For more information please contact the local DEC office on 9947 8000
Probeer dus wel zo lang mogelijk tevoren te informeren of met grote drukte verwacht. Realiseer je verder dat in Karijini in december de gemiddelde temperatuur 40 graden is, net als in Wittenoom. Begrijp me goed, ik wil je niks afraden en je kunt er ook niets aan veranderen, je bent er nu eenmaal in die tijd.
Ik neem aan dat jullie, ivm de kleine, op caravan parks zullen overnachten, anders heb ik nog wel een aantal plekken waar je heel mooi ‘in het wild’, maar dan zonder water, electra en wc. Voor dat laatste is een pioniersschopje trouwens een heel handig hulmiddel…
Hallo,
Ik lees nog even uit nostalgie op het forum. Wij hebben in de zomer van 2012 west australie bezocht (met een jeep) en 2 meiden ven toen net 4 en 6 jaar oud. Het is een geweldige bestemming, ook voor kinderen. Wij reden van perth naar Darwin (toen winter en droog seizoen daar). Met een camper zal je al het moois kunnen zien onderweg. Onze jeep hadden we pas echt nodig in the kimberleys.
Onze langste rit was van Exmouth naar Karijini (670 km ofzo). Zelfs dat ging goed met nog een speeltuin en boodschappenstop in Tom price.
Wij hebben veel op campings verbleven, soms in een cabin. Bijna overal zijn speeltuintjes en een zwembad voor de kids.
In perth verbleven we buiten de stad in Scarbourough (appartement) om bij te komen van de reis. Heerlijk aan het strand, speeltuinen,… En ook gemakkelijk te doen om perth te bezoeken.
The pinnacles vonden de meiden erg fijn, je kan er leuk verstoppertje spelen!
Kalbarri is een erg aangenaam dorpje met leuk en veilig strand. De pelikanen komen hier meespelen op het strand. En het NP, zowel kust als kloof, heeft mooie lookouts met telkens korte wandelingetjes op kinderpraat.
In Monkey Mia hebben we drie nachten op de camping gestaan en elke ochtend naar de dolfijnen gaan kijken. Die komen trouwens meerdere keren per dag gedag zeggen. De zeiltocht was ook een topper voor onze meisjes, zeker als de dolfijnen gewoon meezwemmen naast de boot.
Coral bay is een pareltje, ook goed strand voor kids. Een goede plek om wat langer te blijven voor kinderen. Het zwembad op de camping was een topper. Wij zijn gaan snorkelen en de meisjes bleven op de boot en konden de vissen lekker voeren.
Exmouth moet je zeker doen. Wij sliepen op de kaap en van daaruit Turquoise bay en het NP doen. Of een plaatsje in het NP proberen te bemachtigen (op voorhand reserveren). De kangoeroes zijn hier volop van de partij. Ook walvistochten.
Karinjini en millstream zijn wondermooi, maar lange tochten ernaartoe. Lang leve de dvd speler in de auto! In Karijini zijn leuke wandeltochten met veel klim en klauterwerk, maar dat vinden de kinderen net leuk. Ook veel zwemmogelijkheden.
Hoger gaan jullie niet, dus hou ik hier maar op. Het zuiden hebben wij niet gedaan (te koud).
Wij waren 6 weken onderweg.
Nog meer kan je lezen op onze blog: http://met4downunder.blogspot.com
Veel plezier!
Leuk om te lezen Stephanie! Jullie zullen vast een super vakantie hebben gehad, we zullen je blog eens lezen
We twijfelen bij welke vliegtuigmaatschappij we de tickets zullen boeken. Daar onze dochter van (dan) 3,5 mee gaat willen we wel comfortabel reizen, daarbij ben ik net als mijn vriendin lang (1.93) We hebben het aanbod beperkt tot 3 maatschappijen, te weten; Singapore Airlines, Malaysia Airlines en Emirates / Quantas. Emirates / Quantas heeft vooralsnog de goedkoopste vluchten.
Het blijkt dat veel vluchten van Emirates richting AUS deels met de Boeing 777 worden uitgevoerd.
Op sites als http://www.airlinequality.com/ en http://www.seatguru.com hebben we al wel wat info kunnen vinden.
We lezen dat Emirates een extra stoel per rij heeft geplaatst in deze toestellen. i.p.v. 3-3-3 zie je nu veel 3-4-3 (dus 10 stoelen per rij) Dit heeft invloed op je eigen ruimte en de ruimte in het gangpad. Heeft iemand hier ook misschien ervaring mee?
wij hebben drie keer met Emirates gevlogen omdat we na de eerste ‘toevallige’ keer, vanwege ook eem gunstige prijs, niets anders meer wilden. Meer beenruimte, prima eten (een menukaart tevoren zodat je niet hoeft te kiezen als het karretje al naast je staat) en het beste entertainmentsysteem wat we tot nu toe hebben meegemaakt. Kijk eens op www.seatguru.com, dan kun je alle stoelbreedtes, beenruimtes etc nakijken. Dat die vierde stoel in het midden is geplaatst ten koste van de breedte van de stoelen kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Ik denk dat het in het type vliegtuig zit.
Wanneer was jullie laatste keer met Emirates?
Ben er nog even ingedoken
Als je hier Emirates Seat Reviews - SKYTRAX enkele reviews over de BOEING 777-300ER leest dan denk ik toch echt dat ze tegenwoordig met 3-4-3 vliegen.
Heb hieronder nog even enkele gegevens opgezocht over de toestellen, gemeten in inch;
Singapore Airline
AMS – SIN B777-200ER (Refitted) (772) V1
Pitch 32 Width 19
SIN – PER B777-200 (Refitted SR series) (772) V2
Pitch 34 Width 17,5
Emirates
AMS - DXB Airbus A380-800 (388)
Pitch 32/34 Width18
SXB – PER B777-300ER (77W) Two Class
Pitch 33/34 Width 17
laatste keer was 2011; maar in 2002/2003 twee keer met Garuda naar Australië gevlogen met stopover op Bali. Kort na de ‘Bali bombing’ toen het toerisme op Bali tot het nulpunt was gedaald, terug naar Amsterdam had ik 4 stoelen in het midden, mijn vrouw drie aan het raampje. We zijn nog nooit zo uitgerust in Amsterdam aangekomen. Maar ik bedoel te zeggen, de vier stoelen middenin zijn niets nieuws. Australische vrienden zijn vorig jaar met Emirates naar ons toe gevlogen (en weer ter) en hadden niets dan lof.
Ik had het nooit eerder gedaan maar heb daarnet in Google: ‘beste luchtvaartmaatschappijen’ ingetikt. Nee, ik verklap het niet, tik het zelf maar eens in. En nee, ik heb geen aandelen, ben niet van plan er dit jaar mee te vliegen. Maar als je er verder in duikt, helemaal snappen doe ik het niet. Volgens mij zijn Singapore en Garuda ook hele goede keuzes.
En ken je de site www.seatguru.com ook, waar je kunt zien welke stoelen beter of minder goed zijn. Ze zeggen jammer genoeg niets over de passagiers achter en voor je…
Nou, we gaan er nog eens rustig over nadenken en ticketprijzen in de gaten houden, die zullen ook nog wel gaan schommelen.
Een gunstig vluchtschema is ook wel belangrijk om naar te kijken natuurlijk, we houden het in de gaten iig. Ik zie ook dat Emirates de beste is geworden http://tinyurl.com/ovpqkdy, maar goed degene die idd voor of achter je zit kan je vlucht behoorlijk beïnvloeden haha. Hoe fijn is het dan als je 4 stoelen voor jezelf hebt, heerlijk
Seatguru, Seatexpert etc. staan in de favorieten.
Nou, we hebben de tickets geboekt. We vliegen met Singapore Airlines en we vertrekken op 30 september, 1 oktober aankomst Perth. Via AirBnB hebben we een leuk huisje geboekt voor 2 nachten om wat bij te komen, zal onze dochter ook wel appreciëren Op 2 oktober halen we de camper op om hem in alle rust te ontdekken, war in te richten, voorraad boodschappen inslaan etc. De volgende ochtend zullen we via de Great Northern Hwy richting het noorden rijden en kan de reis beginnen. We hebben inmiddels een Camps Australia Wide 7 gekocht om de voorpret nog meer aan te wakkeren.
Zijn er spullen die jullie uit NL meenemen en onmisbaar of bv niet te verkrijgen zijn tijdens dit soort reizen? Ik las bv wel eens iets over een NL verdeel/stekkerdoos om bv meerdere apparaten tegelijk op te laden. Dat soort dingen
Ha Hannez,
beetje laat, maar toch. Inderdaad is een ‘wereldstekker’ wel een heel nuttig accessoire. Verder zou ik het niet weten, tenzij je verslaafd bent aan Edammer kaas, drop en pepermunt. Of zware shag, maar daar mag je maar weinig van invoeren.:dag:
hello,
ik vertrek rond 10 augustus vanaf Perth naar darwin voor 1 maand. daarna door naar the outback en cairns. doe ik er goed aan deze reisperiode de westkust te pakken? lees veel ervaringen die van darwin naar perth rijden namelijk, maar die route sluit wat ongunstiger aan in mijn plan.