Tips voor werk in Izmir

Hallo,

Ik ben erover aan het denken om voor een paar maanden tot een jaar een te gaan wonen en werken in Izmir. Maar ik zou eigenlijk niet weten hoe ik dit aan zou kunnen pakken. Wie heeft er tips voor mij…
Ik heb Sociaal Pedagogische Hulpverlening gestudeerd en spreek engels en een heel klein beetje turks.

Alvast bedankt.

Waarom wil iedereen toch in Turkije komen werken,het is echt zeer moeilijk je papieren in orde te krijgen. Verblijfsvergunning, werkvergunning. Slechte lonen enz… en niemand die me wil geloven.
Als je hier niet kan komen werken als eigen baas, begin er nooit aan,en gouden raad. maar wie ben ik ???
Groetjes uit Kusadasi
franka

Ik kan de woorden van Franka alleen maar beamen. Werk vinden is niet zo heel moeilijk, maar om er van rond te kunnen komen is een tweede.

Voor jou zoveel andere turkse (geschoolde) mensen waarbij geen papierenrompslomp aan de pas komt.

Ik wil niet zeggen dat je het niet moet proberen, maar besef goed dat het moeilijk is om daar een baan naar wens te vinden.

Heel veel succes in ieder geval.

Hallo annaelisabeth
Het is inderdaad moeilijk om werk te vinden. Een mogelijkheid is om Engelse les te geven. Prive of op een school. Er zijn prive scholen te vinden waar ze geen papieren vragen of zelf maar een verblijfs vergunning.
Ik woon in Istanbul nu zo’n vier jaar en het lukt nog steeds. Alhoewel het in Istanbul moeilijker is rond te komen.
Succes

ik heb geen tips voor je…
mar als dit is wat je graag wil, kan je het op zn minst proberen…
succes ermee…

groetjes

filiz

Franka, ga ik ook akkoord !

En wat ik ook wel jammer vind: Als ik zo hoor van mn vriend dat hij bijna geen werk vind. Hij heeft nu 2 jobs en verdient nog bijna niets. Vind ik het jammer dat de buitenlanders het werk van de bevolking daar gaan innemen… Maar ja, wie ben ik…

ik begrijp het ook niet,wat zoek je nou in turkije om te gaan werken,de lonen zijn erg laag en je moet toch rond zien te komen,je leefd toch als nederlander en geeft dan ook meer uit met als resultaat dat het niet lukt met het inkomen dat je krijgt.
in nederland is zoveel werk dat er zelfs nu volop polen worden gehaald om het werk te doen,ik zou het niet doen en lekker op vakantie gaan naar turkije en hier een baan zoeken,je hebt een goede opleiding dus dat is geen probleem volgens mij,

groet carlos:confused:

Annaelisabeth,

Zoals hier boven al een aantal keren is gezegd: verwacht geen rozengeur en manenschijn. Ik werk nu zelf 3 jaar in Turkije, (geen eigen baas). Ik ben tevreden met mijn werk en mijn leven hier, al is het soms moeilijk om rond te komen, zeker aangezien het vaak maar seizoenswerk is.
Maar; als je het echt graag wil moet je het zeker doen, en waar een wil is…
Als je nog vragen hebt kun je me altijd mailen.

Groetjes Sonja

sorry hoor dames maar kijk is hoeveel buitenlanders er hier werken en de nederlanders van de soos leven.

als je iets voor je zelf kan beginnen moet je dat lekker doen en waar dat is maakt helemaal nix uit ik ga ook een cafe openen met me man en hij woont in izmir en ik ben een nederlander ? dus met andere woorden ik zou hier maar blijven werken in nederland en niet bij mijn vriend om de turken daar een baan aan te bieden alsof de economie in nederland zoo goed is nu het slaat helemaal nergens op hoor sorry maja dat is mijn mening .

Lezers,

Franka en alle anderen hebben gelijk;Turkije is leuk om op vakantie te gaan en er te wonen als je gepensioneerd bent;er rondkomen van een salaris is inderdaad niet haalbaar,er moet altijd geld bij,woon en werkvergunning kun je bij voorbaat wel vergeten.

Debbie:neem aan dat je vriend het cafe leid en dat alle papieren op zijn naam komen zodat jij in het hele stuk niet voorkomt en als de gendarme jouw aan het werk ziet in het cafe dan hebben jij en je man een probleem;hij kan een boete riskeren plus tijdelijke sluiting en jij kunt in het ergste geval op het vliegtuig gezet worden richting nederland.
Dat je nederlander bent kan dus in je nadeel werken…

Groetjes,

Hans.

hallo allemaal.

nou ik heb wel positief nieuws over werken in turkije. ik heb een super baan met werkvisum.oke ik heb er heel erg lang op moeten wachten maar het was het waard. en oke de lonen zijn laag maar ik kan me prima redden maar dat komt mischien omdat ik geen huisvestingskosten heb. als je vragen hebt kun je ze altijd stellen hoor. ik zou zeggen als je het wilt gewoon proberen dan kun ja achteraf niet zeggen had ik het maar geprobeerd. en als het niet lukt of tegenvalt weet je dat ook weer.

succes

Daar ben ik het mee eens, wie niet waagt wie niet wint. En dan deze “je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan, dan spijt van de dingen die je niet hebt gedaan!!”

Neemt niet weg dat Franka zeker een punt heeft want het is alles behalve gemakkelijk, het lijkt zo heerlijk, maar dat duurt niet lang…

Ook van mij nog even een positief bericht: OOK IK HEB EEN VERBLIJFS EN WERKVERGUNNING!! Eindelijk, heb er ook lang op meten wachten, maar nu is het dan eindelijk zo ver. Brango jij ook nog gefeliciteerd met je vergunningen.:thumbsup: :dope:

Groetjes sonja

Van Harte!!

hi sonja,

van harte eindelijk legaal aan het werk. wat een ellende he een werkvergunning. hoelang heb je erop moeten wachten. Ik 11 maanden snap niet dat jet zo lang moest duren voor een paar stempels???
maar ja voor hoelang heb je een vergunning gekregen. en wat voor werk ga je doen en waar??? hahah hoezo nieuwsgierig.

Ik ga hier niet verder op in en hoop dat velen die willen werken in Turkije een juiste en "legale"manier vinden;die er dus niet is.

Maar laat ieder levenservaring opdoen.

Groetjes,

Hans.

Hans hier heb ik dan toch even een vraag over. Ik heb namelijk een afspraak staan met het Turkse Consulaat en daar werd mij verteld dat het, indien ik over werk (in Turkije) beschik ik wel degelijk een werkvergunning kon krijgen, ga ik daar nu voor niets naar toe!?

Verblijfsvergunning was idd wel moeilijker, dat kon ofwel (volgens hun) door te trouwen (??) of door ik geloof 5 jaar in Turkije te verblijven op basis van visa’s…??? Daarna zou ik dan een Kimlik kunnen aanvragen??

Voor de goede orde,

1.Indien je trouwt met een onderdaan van turkse afkomst dan krijg je na 3 jaar een turks paspoort;met werk-verblijfsvergunning,je verliest dan wel je nederlands paspoort

2.Na 3 jaar aantoonbaar verblijf in een stad/dorp in Turkije(aangemeld bij de plaatselijke burgemeester) idem.

Linda;ze hebben je onjuist geinformeerd;maar ken jouw situatie niet,als je wilt kun je dat via mijn prive-box melden.

Groetjes,

Hans.

beste hans,

wat bedoel je met er is geen legale manier. Ik heb een visa gekocht zodat ik hier 1 jaar kan blijven en ik heb een werkvergunning gekregen voor 1 bedrijf staat ook in mijn ikamet dat ik alleen daar mag werken. ik ben daar ook werkzaam. bedoel je nu dat ik evengoed illegaal aan het werk ben. snap er niets meer van. ik dacht echt dat ik nu aan alle regels voldaan had. heb eerlijk gezged geen zin in problemen hier. moet ik nog meer doen om hier legaal te werken. hoop dat je me snel kunt antwoorden wordt hier nml erg zenuwachtig van.

groetjes brango

Brango: het werk dat ik ga doen is in een hotel in fethiye, dit hotel heeft mijn werkvergunning aangevraagd, ik heb ongeveer 6 maanden meten wachten totdat het eindelijk klaar was. En Hans ook van mij deze vraag, ik heb nu toch echt van de turkse overheid een vergunning gekregen, met aantekening in mijn ikamet. Dus hoe kan dit nu illegaal zijn?

Groetjes Sonja