Tips voor rondreis (west) Amerika 3 weken september/oktober

hoi allemaal,

wij hebben plannen om half september 3 weken te gaan rondreizen in west amerika. We doen dit deels georganiseerd (met riksjatravel), dat wil zeggen dat de route wel voor een deel al vastligt, maar er kan ook nog zeker wel aan gesleuteld worden (volgorde, extra dagen enz.)

we hadden nu het volgende reisplan in gedachten, maar we zijn benieuwd of de ervaren amerika gangers nog tips hieromtrent hebben.

1 San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco - yosemite NP
4 Yosemite NP
5 Yosemite NP - Death Valley
6 Death Valley - Las Vegas
7. Las Vegas
8. Las Vegas - Zion / bryce
9. Zion - Bryce
10 Zion / Bryce - North Rim Grand Canyon
11 North Rim NP - Monument valley
12 Monument Valley
13 Monument Valley - South Rim Grand Canyon
14 South Rim grand canyon - Kingman
15 Kingman - LA
16 LA
17 LA

We hebben nu nog zo’n 4 dagen over. Hebben jullie tips waar jullie deze dagen extra zouden inzetten, of welke plaatsen er evt. nog bij te doen.

Verder twijelen we of we de route van LA naar San francisco nog willen rijden aansluitend. Is dit de moeite waard? We hebben eigenlijk geen zin om dan nog 2 dagen veel in de auto te zitten. Of we moeten starten in LA en eindigen in LA.

En hoe zit het met de temperatuur in de tweede helft van september, 17e en verder, is het dan niet te warm in de parken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Marloes

Hi en welkom op het forum.
De eerste dag SF zal de aankomstdag zijn en dan heb je nog maar 1 dag voor SF. Dat is kort. Ik zou hier een dag aan toevoegen.
Je moet zeker een reservering voor Yosemite hebben.
Death Valley zal heet zijn maar best uit te houden hoor. Yosemite naar Death Valley is een lange rit vooral omdat er zo veel te zien is onderweg.
Voor Zion zou ik 2 nachten uittrekken. Neemt nogal wat tijd.
Las Vegas-Zion
Zion
Zion-Bryce
Bryce-Page.
Ik zou niet zowel NR als SR bezoeken. Lodging aan de NR is ook heel moeilijk te krijgen.
In Page kan je gemakkelijk een volle dag doorbrengen. Glen Canyon Dam, Antelopope Canyons, Horseshoebend, Colorado Riverraft (smooth) etc.
Page
Page-Monument Valley. Overnachting daar. Mooist zijn sunset en sunrise. Een hele dag MV extra is echt niet nodig.
Een mooie route tussen LA en SF. Zeker aan te bevelen. Kan in 2 dagen:
LA-Cambria
Cambria-SF
Maar een derde dag is ook aan te bevelen.
Bryce en GC zullen niet warm zijn resp. op 8000’ en 7000’ Zion is heerlijk eind september. Ook met de kustroute zal weinig mis zijn maar het weer laat zich natuurlijk niet voorspellen.
Yeehaw

Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat we het dan toch iets anders gaan doen, vliegen dan heen toch op LAX denk ik, en dan de volgende dag met de huurauto naar San Fran in 3 dagen. En uiteindelijk nog 2 daagjes relaxen in LA voordat we terugvliegen.

we hadden voor de north rim gekozen omdat dit ons minder toeristisch leek dan de south rim, als het goed is hebben we wel gewoon een overnachting daar, dat is waarschijnlijk al ingekocht door de reisorganisatie, maar dat weet ik niet zeker, stond wel bij dat het snel vol is.

Maar ik weet eigenlijk niet of page nou in onze reis zit, we slapen er in ieder geval niet, of is dat aan te rijden vanuit een van de andere plaatsen dan?
Kan het even niet zo goed plaatsen.

Of misschien moeten we dan alleen de south rim doen en toch page erbij…

Ik heb even op google maps zitten kijken,
maar zoals ik het nu zie gaan wij vanuit the north rim rechtstreeks naar
monument valley en komen we wel vlakbij page, maar daar hebben we eigenlijk
geen tijd voor, dus misschien dan de north rim overslaan en vanuit springdale (bij zion en bryce) rechtstreeks naar page?

zou dat beter zijn?

<<Zou dat beter zijn>> Wat is beter? Tja. Ik kan alleen zeggen dat als dit mijn reis was ik NR zou overslaan en tijd in Page zou toevoegen. NR is schitterend, laat daar geen misverstand over bestaan, en de weg er naar toe en vooral het stuk van NR naar Page en Monument Valley via Lees Ferry, Marble Canyon en Navajo Bridges is zeer de moeite waard maar je tijd voor NR met slechts een overnachting zal beperkt zijn en je gaat ook nog naar SR waar veel meer faciliteiten zijn. (En veel meer uitzichtpunten langs de rim).

hmm moeilijk,

ik denk dat we page toch wel heel graag willen zien, heb even rondgekeken op internet en het ziet er wel fantastisch uit,

zal eens even overleggen met reisorganisatie of het mogelijk is.
We komen namelijk inderdaad toch ook al bij de SR, dus we zien al een groot deel van de grand canyon, zo zien we wel meer verschillende dingen denk ik (met page erbij)

hey marloes!

leuke trip! we hebben twee jaar terug ongeveer zelfde trip gedaan: SF -> Yos -> DV -> LV -> GC -> Page -> LA -> SF. Ga je deels kamperen of meestal motel/hotel?

In eerste instantie wilden we ook Bryce/Zion en Monument Valley uitgebreid bezoeken maar hadden er echt de tijd niet voor, dus mn eerste advies zou zijn die route inkorten of zaken achterwege laten, je zal alles zeer snel moeten doen en even stoppen onderweg is snel gebeurd! Ik wou echt graag Monument Valley zien maar achteraf tevreden dat we het niet opgenomen hebben! En inderdaad zoals reeds gezegd, doe maar één van beide Rims van de Grand Canyon, wij deden de SR en was indrukwekkend! Als je kunt zeker in de parken overnachten, jammergnoeg zal dit voor sommige parken reeds te laat zijn bvb Yosemite als je sept dit jaar wil gaan!

Wat er ook leuk is om te doen zijn de colleges, zijn in de Rose Bowl (LA) naar college football wedstrijd van UCLA gaan kijken en was echt leuke ervaring! Ook al zegt de sport je niks, de sfeer zorgt voor de ervaring! Daarom hebben net buiten San Fran ook Berkley bezocht, wat rondlopen op de campus, optredentje, sportwedstrijden= aanrader!

Leukste stad is San Francisco, konden we nog dagen blijven! LA viel ons wat tegen, hadden te veel tijd voor gerekend - Venice Beach was wel een hoogtepunt, heel het Hollywood kwartier een laagtepunt…

Het stuk tussen LA en SF is zeker de moeite, kun je met gemak een week over doen. Als je het in een aantal dagen doet wel leuk om in Santa Monica je stop te plannen.

Wat het weer betreft in september: aangenaam, niet té warm zelfs death valley was zeer goed te doen!

Mocht je nog tips voor onderweg of vragen hebben, stel ze gerust of pm me! ik heb nog veel info liggen!
Good luck!

Bedankt voor je reactie en tips, ga ze zeker eens goed bekijken.
Maakte me al wel klein beetje zorgen of het niet te veel is in 3 weken.
Misschien moeten we toch gaan kiezen, maar daar ga ik vnv nog eens goed induiken. ook omdat het toch allemaal forse afstanden zijn.
Nou hebben we dat vorig jaar in australie ook wel gedaan, maar deze afstanden zijn nog groter.

The north rim laten we toch wel vallen denk ik, dan in 1 keer door naar page.

Ik heb inderdaad al meer gehoord dat la een beetje tegenviel, volgens mij zijn we er nu 2 dagen, dat is prima dan denk ik he?

San fran doen we een dag extra, want dat schijnt dan wel weer leuk te zijn hoor ik overal.

We slapen overigens overal in hotels, B&B en motels, gaan niet kamperen.
in het stuk tussen la en sf slapen we geloof ik in morro bay en carmel, is dat leuk? maar dat kan nog aangepast worden allebei, zijn stops die de reisorganistatie erin heeft gezet, nog niet goed bekeken verder.

Nou misschien heb ik nog wel een aantal vragen, maar zal eerst eens goed de stops bekijken vanavond, en hoeveel tijd we precies waar hebben.

Zeg nooit “San Fran” of " Frisco" Dan krijg je ruzie in San Francisco of SF…

oke, ik zal het onthouden! :wink:

ps, net bericht terug van riksja…

de lodge in north rim was vol, dus die is eruit gehaald.
overnachting in page toegevoegd, we hebben hierna nog wel 2 nachten in mv, maar dat is misschien niet nodig dan?
aan de andere kant ook wel lekker om niet te gaan rijden en een beetje te relaxen bij hotel / zwembad, dus denk dat we het dan zo laten.

ook geven ze aan dat we de helicoptervlucht van tevoren moeten boeken voor 170 pp, is dat een normale prijs?

en laatste vraagje, ze hebben ons nu twee nachten in carmel gestopt, maar dan moeten we nogal ver reizen de eerste dag vind ik (van la naar carmel)
dus misschien nog extra stop iets van tevoren.
Welke stad / dorp zouden jullie dan aanraden?

onwijs bedankt voor alle reacties, helpt enorm!

vrienden van me hebben die gedaan en ik herinner me dat het indd niet aan de goedkope kant was…ik informeer even en laat het je weten hoeveel zij betaalden

wanneer landen jullie precies? is inderdaad een lang stuk als eerste dag!
wij stopten in Santa Barbara (was dit wat ik in vorige post bedoelde dus, niet Santa Monica), Pismo Beach en San Luis Obispo (alledrie tussenstops wel).

wij vertrekken zondag 18 september…

Welk hotel hebben ze geboekt voor Monument Valley? Als ik die touroperators een beetje ken zal dat niet in het prachtige The View hotel zijn of in Goulding’s Lodge. Vermoedelijk kiezen ze Kayenta en dat is 30 minuten rijden van MV Tribal Park en ik zou daar beslist geen 2 nachten willen zitten. Een nacht is echt genoeg. 2 nachten Page is veel beter.
Van LA naar Carmel is echt te lang. Probeer Cambria San Simeon of Morro Bay. Maar Carmel is wel een heerlijk plaatsje. Als je langer tussen LA en SF wil besteden zijn SB, Pismo Beach, Avila Beach ook prima maar SB ligt wel dicht bij LA . Wel leuk om er even doorheen te rijden. SLO is een studenten stad met behoorlijk wat night life. Wil je echt iets bizonders probeer dan Madonna Inn… maar als je maar 2 dagen neemt tussen LA en SF is Cambria eo aanbevolen.
Bedoel je de helivlucht over south rim van Tusayan a/p? Kijk eens op de site van Papillon.

dankjewel voor de tips wat betreft LA-SF, ook dit ga ik vnv op mijn gemak bekijken.

in monument valley slapen we in een saloonhotel, kleinschalig schijnbaar, in het plaatsje bluff, zegt je dat wat? heb nog geen naam helaas… wel een foto :slight_smile:
Ik zal die hotels die je noemde ook eens bekijken, ik wil namelijk best wat meer betalen als het goede hotels blijken te zijn!

Bluff ligt een uur rijden van Monument Valley Tribal Park. Ik ken Bluff vrij goed. Heb gelogeerd in Desert Rose en Recapture. Bluff ligt wel volledig uit de richting als je daarna naar SR gaat maar twee nachten Bluff is goed te doen. Je kan vanaf Bluff een dagtrip maken die je nooit meer vergeet.
Valley of the Gods (dirtroad)-Gooseneck SP-Moki Dugway-Muley Point (dirt road)-Natural Bridges NM-Comb Ridge-Edge of the Cedars-Bluff. Als je die dag echt iets bizonders wil doen ga dan naar House on Fire waar je om 11 am moet zijn voor het beste licht. Kijk maar eens op de site voor House on Fire. (hiken dus…) House on Fire Ruin - Mule Canyon, Utah
Bij de campground west van Bluff vind je rotstekeningen en een sunset borrel doe je bij…de begraafplaats in Bluff. Ook leuk is Bluff Fort Historic site in het midden van het dorp.
Yeehaw

nou hoe meer ik erover lees hoe meer vragen ik krijg, dus ik hoop dat jullie me nog even willen helpen :slight_smile:

we denken het nu als volgt te doen:

• van LA naar morro bay / cambria

• van cambria naar carmel

• van carmel naar SF

• San Francisco ( 3 nachten)

• Yosemite NP (2 nachten)

• Death Valley –> 1 nacht in Beatty hebben ze nu geboekt.
    Dat ligt ten noorden van het park, is de route hierbij wel mooi die je dan rijdt? we komen dan dus niet in het echte death valley park…

• In las vegas staan nu 2 nachten gepland, maar ik zit te denken of we dit misschien 1 nacht moeten doen, denk dat je het gezien moet hebben, maar volgens mij hebben we het snel gezien, is een hele dag dan niet zonde.
    Temeer omdat het maar 195 km rijden is dus je ook al op tijd in las vegas aankomt de eerste dag

• dan slapen we in Springdale bij zion NP, hier slapen we nu 2 nachten.
    Maar ik zie dat het nog 2 uur rijden is naar Bryce Canyon, dus misschien die nacht van las vegas hier nog inplannen?

• Page (1 nacht)

• Dan ga ik weer twijfelen, nu zouden we eigenlijk naar Monument valley (bluff) gaan, maar dat is inderdaad helemaal uit de richting, moeten we dit misschien toch niet overslaan en bij de rest meer tijd pakken. Hier twijfel ik nu echt over… Maar het is ook wel weer iets wat je niet wilt missen denk ik, moeilijk!! Vanuit bluff is het ook weer een takke eind naar de grand canyon terug namelijk…

De rest is duidelijk, gc rm, kingman, LAX 2 daagjes en dan naar huis.

Nou ben benieuwd weer naar jullie ervaringen

Een nacht in Beatty is merkwaardig maar zal wel ingegeven zijn door de goedkopere motels. Je wil echt Death Valley niet missen. Ze sturen je nu van Yosemite via Lee Vining en Tonopah naar Beatty. (Pas op, geen pompen tussen Tonopah en Beatty…) terwijl het nauwelijks langer rijden is naar Stovepipe Wells resort in Death Valley en een veel mooiere route. Us395 (Lee Vining-Lone Pine) langs de Eastern Sierras is prachtig. Nacht in DV en dan je tijd nemen voor de rest van Death Valley en naar Las Vegas. En voor Las Vegas, love it or hate it maar don’t miss. Of je hier een extra dag moet nemen moet je echt zelf uitmaken. Echt nodig is het niet vooral omdat Las Vegas-Springdale maar 3 uur rijden is (plus een uur tijdsverschil) .
Ik zou zeker een nacht Bryce plannen. Stargazing is hier geweldig (ook in DV trouwens).
Die extra dag in Bluff zou ik skippen alhoewel het een stuk langer rijden is tussen Yosemite en DV/Beatty dan tussen Bluff en GC. De hotels in MV heb ik je al gegeven en anders in Kayenta. (Hampton Inn is een redelijke keus). En ook een nacht in Page. Page heeft meer dan 20 motels.

bedankt voor je reactie weer!
Net de reisorganisatie weer gesproken.
Zij adviseren inderdaad de route bovenlangs bij death valley, en ze had het over de Tyoka pass?
We kunnen ook wel onderlangs maar dan zouden we seqouia erbij moeten pakken zei ze en dan slaap je daar ook een nacht. Is dat de moeite waard?
We konden ook wel in het park overnachten, maar dat was in september nog wel erg heet zei ze, dus dat raadde zij niet aan…

Ik denk dat we monument vally toch in zijn geheel gaan overslaan om ook wat meer rust in de reis te krijgen.
En dan een dag extra in springdale (en vanuit daar toch naar bryce rijden)
of een dag in Bryce plannen. Weten jullie in Bryce toevallig nog een leuk hotel? In springdale hebben we namelijk wel een relaxed hotel, dus misschien blijven we daar toch wel een extra nachtje.

woehoe we zijn der bijna uit!!
en als we monument vally skippen kunnen we las vegas ook gewoon zo laten staan, met extra overnachting, dat is toch ook wel leuk denk ik!

Marloes, je reisbureau is niet deskundig. Van Yosemite rijd je over Tioga Pass (niet Tyoka). Een fantastische route. Dan kom je bij Lee Vining and vervolgens neem je dan us395 naar Lone Pine. Vanaf Lone Pine 136/190 naar Death Valley. Je komt nog niet eens in de buurt van Sequoia Kings Canyon NP en er is geen doorsteek van Sequoia naar Death Valley. In de winter is Tioga Pass gesloten (hij is op dit moment nog steeds dicht) maar in september is er geen enkel probleem.
Geloof me maar dat Tioga Pass-Lone Pine-Death Valley en naar Las Vegas oneindig veel mooier is. Ik ken die hele omgeving als mijn broekzak. Tussen Lee Vining en Lone Pine is ook van alles te zien maar daar kom ik nog wel op als je besluit die route te nemen.
Een goede optie zou zijn om in Lone Pine te overnachten. Iets koeler dan DV. Ik zal je drie hotels geven, ze zijn allemaal goed. Laat het reisbureau daar maar een reservering maken:
1 Dow Villa: In het dorp
2. Bestern Western Frontier Inn. Vlak ten zuiden van Lone Pine
3. Comfort Inn. Bij de afslag naar weg 136.
In Lone Pine in de Alabama Hills zijn veel films opgenbomen. Er is een movie museum met de kop van het monster uit de film Tremors en Lone Pine ligt aan de voet van Mount Whitney, de hoogste berg in de 48 states Alleen in Alaska zijn hogere bergen).
Lone Pine heeft nog een echt westerntown uitstraling. de weg 395 tussen Lee Vining en Lone Pine is 4 baans.
Lone Pine is echt veel leuker dan Beatty.
de volgende dag kan je dan door DVNP naar Las Vegas rijden. De direkte drive is ca 4 uur maar je kan gemakkelijk diezelfde tijd in DV doorbrengen. Als je dit besluit zal ik je later een gedetaillleerde route door DV geven.
In Bryce zou ik Ruby’s Inn kiezen. Voor ouderen, zoals wij, is Best Western Grand meer geschikt. Naast BW Grand ligt Bryce View lodge. Een wat goedkopere optie.
Yeehaw