Tips & trucs 1e opzet Vietnam reis

Beste forumleden,

Wij, Paul & Ingrid, zijn gek op Azië en zijn bezig met een reis voor maart 2017. Op zich zijn we flexibel qua reisperiode, maar willen de extreme warmte in HCMC vermijden en maart schijnt beter te zijn dan februari.
Wij vinden het belangrijk om een goede mix te hebben tussen cultuur en natuur maar houden ook enorm van rustmomenten aan het zwembad en vooral van lekker eten en ook zelf kokkerellen. Hele lange reisdagen met bus of in een trein zijn niet zo aan ons besteed, extreme luxe hoeft ook weer niet maar zeker ook niet té primitief.
Ik heb een eerste opzet gemaakt maar twijfel een beetje of we hierdoor niet teveel gaan missen in dit uitgestrekte land.

Gekozen voor een langere periode in Hoi An zodat we daar ook tevens full moon meemaken en een strandmogelijkheid hebben ipv nog een x extra reizen naar een eiland. Eigenlijk is de tijd in Hoi An iets te lang naar mijn zin maar toch aardig wat dingen om te ondernemen … Nu maar hopen dat maart daar een prima idee is.
Over Hué twijfel ik door best veel negatieve recensies, kan nog niet met zekerheid zeggen of dit echt een must see is. Maar goed, wat dan??
Ninh Binh lijkt me heerlijk om te gaan vertoeven zo ook Hanoi.

Hebben jullie tips of aanpassingen om tot een betere opzet te komen?

1 maart AMS – HCMC
2 maart aankomst HCMC, relazen zwembad middag en met schemering naar Bitexco toren
3 maart HCMC stadswandeling
4 maart HCMC excursie tunnels (eventueel met Cao Dai?)
5 maart HCMC – binnenlandse vlucht Hué
6 maart Hué Royal Citadel en paar graftombes
7 maart Hué trein of bus naar Hoi An
8 maart Hoi An fietstocht boerendorpje Tra Que
9 maart Hoi An scootertocht Marble Mountains met boedhistische tempels in de grotten
10 maart Hoi An kookworkshop
11 maart Hoi An Full Moon Festival
12 maart Hoi An
13 maart Hoi An
14 maart Hoi An – transfer Da Nang – Hanoi binnenlandse vlucht
15 maart Hanoi
16 maart Hanoi – Halong Bay
17 maart Halong Bay - Hanoi
18 maart Hanoi
19 maart Hanoi – excursie of zelf treinen Ninh Binh, Tam Coc Caves en Bich Dong Pagoda beklimmen
20 maart Ninh Binh Cuc Phuong National Park en Endangered Primate Rescue Centre
21 maart Ninh Binh – fietsen en Van Long Nature Reserve, einde middag trein/transfer Hanoi
22 maart Hanoi
23 maart Hanoi vliegveld– AMS
24 maart aankomst AMS

Dank alvast voor jullie moeite!

Met groet,
Ingrid

Februari is iets minder warm dan maart, maar dat terzijde.
Je kunt de warme in het noorden wel gebruiken en maart is op zich een mooie maand voor geheel Vietnam.

Mooi schema!
Ik mis alleen SaPa vallei en zondagmark van Bac Ha, maar dan krijg je een drukker schema door er bijvoorbeeld 12,13 en 18 maart voor op te offeren.

Ik zou zeker Con Dai bezoeken. Uniek en je bent toch in de buurt. Zorg voor een zo vroeg mogelijke excursie naar de tunnels, voor de drukte uit.

Hue zou ik niet overslaan. Ik ben er twee keer geweest en beide keren prima vermaakt.

De bus zou mijn voorkeur hebben tussen Hue en Hoi An.
Je zou op deze dag al de Marble Mountains kunnen bezoeken, je komt er toch langs.
Of afhankelijk van het tijdstip van de vlucht naar Hanoi, zou je op die dag ook de Marble Mountains kunnen bezoeken. Maar het klimmen maakt je wel zweterig.

Trang An grotten zijn een alternatief voor Tam Coc. Let wel op dat 19 maart een zondag is en dat kan behoorlijk druk/gezellig zijn.

Hier heb ik meer tips gegeven over Ninh Binh en Hoi An:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=183271

Johan

1 like

Hallo Johan en andere reizigers,

Dank voor je reacties, ik heb de link naar je Ninh Binh en Hoi An reactie gelezen, heel waardevol! Op je advies laat ik zeker Hué in het programma staan, ben ook iets enthousiaster geworden door lezen van reisverslagen.

SaPa vallei is bewust uit het programma gelaten, dit lijkt iets minder bij ons te passen en ondertussen is dit een vrij toeristisch gebeuren geworden heb ik gelezen.

De busrit tussen Hué en Hoi An ga ik zeker bekijken, alhoewel de treinrit me ook wel aansprak door de mooie uitzichten. Of is dit ondertussen aangepast en ga je standaard door de tunnel en is er weinig uitzicht meer?

Trein van Hué naar Da Nang nemen, dan aan linkerkant zitten!
. Train ( A/C and soft seat —upmarket) —Through Hi Van —tunnels and along beach( great trip again)—Cost $5USD—2-3 hours—book at same place!—go to “www.seat61.com” for all train schedules , costs throughout VN—train stops at Danang —Hoi An has no station —taxi varies 150,000VND—250,000VND—depending on numbers —allow 30 minutes Danang Station to Hoi An!

Groet,
Ingrid

Beste forumleden,

Ik heb gepuzzeld om ook Mai Chau op te gaan nemen in onze voorlopige reisroute, hieronder mijn 2e opzet. Wel wat aanvullende vragen, hoop dat jullie hier een beeld bij hebben…

Zou april ook een goede maand zijn om te reizen, ipv maart? (scheelt een hoop vakantiedagen door de NL feestdagen)

Is deze planning te doen incl Mai Chau?

Hoe kom je van Ninh Binh in Mai Chau? Via privé transfer en regel je dat dan vooraf in NL, of gaat er bv een lokale bus en is die ok?

Hoe kom je daarna weer van Mai Chau in Hanoi? Daar te regelen of vooraf in NL actie ondernemen?

Nog niet zeker om naar Halong Bay te gaan, is ook mede afhankelijk van het weer en of we daar nog trek in hebben na al het moois in Ninh Binh en Mai Chau.
Is er een ander alternatief voor Halong Bay om een dagje naar toe te gaan als excursie vanuit Hanoi? Anders worden het wel veel laatste dagen in hectische stad…

5 april AMS – HCMC
6 april aankomst HCMC, relaxen zwembad middag en met schemering naar Bitexco toren
7 april HCMC stadswandeling
8 april HCMC excursie tunnels (eventueel met Cao Dai)
9 april HCMC – binnenlandse vlucht Danang - Hoi An
10 april Hoi An fietstocht boerendorpje Tra Que
11 april Hoi An kookworkshop
12 april Hoi An
13 april Hoi An Fullmoon festival
14 april Hoi An
15 april Hoi An – bus met fotostops Hué
16 april Hué nachttrein 21.33 hrs Ninh Binh
17 april Ninh Binh 10.00 hrs, naar Bưu điện Tỉnh Pagode en Van Long Nature Reserve
18 april Vroeg boot Tam Coc daarna of Thai Vi Temple of Bich Dong Pagoda of Mua Caves
19 april Ninh Binh transfer Mai Chau Lodge
20 april Mai Chau
21 april Mai Chau
22 april Mai Chau – Hanoi
23 april Hanoi
24 april Hanoi – Halong Bay
25 april Halong Bay - Hanoi
26 april Hanoi - AMS
27 april aankomst AMS

Dank alvast! Groet, Ingrid

Iemand ervaringen / tips & trucs om met mij te delen om de meest fantastische vakantie ooit te beleven? Zie mijn vragen en aanvullingen in vorige post hieronder …

Hallo Ingrid,

Sorry, zag je post pas net.

April is een prima maand voor Mai Chau en het gehele noorden.
Wel natuurlijk een kans op regen, maar met prima temperaturen ( rond de 25 ).

Van Ninh Binh naar Mai zijn niet echt veel kilometers.
Je kan de bus nemen maar je kan ook een minibusje nemen.
Gewoon te plekke, Ninh Binh of Tam Coc regelen.

Zie dat je in het geweldige Mai Chau Lodge verblijft, misschien kan je via hen vervoer regelen voor een mooie prijs?

Ik zou zelf gaan voor een dagtrip naar Halong Bay.
Je kan dan ook die foto maken van de kippen, die je overal ziet.
Dan heb je nog een nacht in Hanoi om je vakantie met, misschien, een fijn en lekker diner af te sluiten.

Nogmaals sorry,
Ton.

Hi Ton en andere forumleden,

Geen sorry nodig Ton, ben erg blij dat je de tijd en moeite neemt om te antwoorden! April gaat het niet worden, vallen terug op de maand maart. Mai Chau Lodge is een wens, helaas alleen transfers naar en van Hanoi mogelijk. Alles is nog onder voorbehoud, we hebben nog niets geboekt.
Heb een extra reisdag gevonden, wat vind je van dit (met name laatste) gedeelte vanaf Hué?

• Voldoende tijd in Hanoi en Mai Chau of teveel tijd in Ninh Binh?
  • Ik zou liever het heen en weer gereis van en naar Hanoi beperken maar wil ook graag weer in een lokale trein overdag zitten en de drukke stad omzeilen voor een rustige afsluiting.
  • Ik overweeg nog nachtrein van Hué rechtstreeks naar Ninh Binh, dat zou dan op 15 maart zijn (1 volle dag Hué en diezelfde avond nachttrein pakken)

Ontzettend bedankt voor je tips! Groet, Ingrid

Do 2 maart AMS – HCMC
Vr 3 maart aankomst 07.10 AM HCMC, relaxen zwembad met schemering naar Bitexco toren
Za 4 maart HCMC stadswandeling
Zo 5 maart HCMC excursie tunnels (eventueel met Cao Dai)
Ma 6 maart HCMC – vlucht Danang – transfer HoiAn (08.30-09.50 €64| 09.55-11.15 €64)
Di 7 maart Hoi An bv fietstocht boerendorpje
Woe 8 maart Hoi An bv kookworkshop
Do 9 maart Hoi An
Vr 10 maart Hoi An bv Tra Que
Za 11 maart Hoi An Fullmoon Festival
Zo 12 maart Hoi An – Hué bus met fotostops incl Marble Mountains
Ma 13 maart Hué
Di 14 maart Hué –vlucht Hanoi (10.50-12.00 € 70)
Woe 15 maart Hanoi stadswandeling I
Do 16 maart Hanoi transfer Mai Chau Lodge 8 AM (11.30 aankomst) Mo Luong cave en jacuzzi/sauna
Vr 17 maart Mai Chau wandeling / fietsen?
Za 18 maart Mai Chau transfer 13 PM - Hanoi aankomst 16.30
Zo 19 maart Hanoi stadswandeling II
Ma 20 maart Hanoi – trein Ninh Binh 09.00 uur | aankomst 11.18 uur
Di 21 maart Ninh Binh naar Bưu điện Tỉnh Pagode en Van Long Nature Reserve
Woe 22 maart Ninh Binh Tam Coc Caves daarna Thai Vi Temple of Bich Dong Pagoda of Mua Caves
Do 23 maart Ninh Binh – trein Hanoi 13.14 uur | aankomst 15.33 uur
Vr 24 maart Hanoi - Halong Bay
Za 25 maart Halong Bay - Hanoi
Zo 26 maart terugvlucht 09.00 AM (aankomst NL zelfde dag)
Ma 27 maart aankomst AMS bij terugvlucht in de avond

Hallo Ingrid,

Bedankt voor je begrip.

Is eigenlijk een dilemma wat je hebt.
Of een lokale trein of gereis naar Hanoi 1 x vermijden.

Helaas kan ik je met die keuze niet helpen, die moeten jullie zelf maken.

Maar persoonlijk denk ik dat je dit schema moet aanhouden.
De reden is dat je zeer mooie onderbrekingen hebt met Hanoi.

Hanoi gaat zoo niet vervelen.
Anders zou je relatief best lang in Hanoi zijn aan 1 stuk, en zo onderbreek je een misschien ontstane "sleur " ( hoop dat je me begrijpt met wat ik bedoel ).

Ben benieuwd naar jullie keuze.

Gr.
Ton.

Ps.
Begrijp dat Mai Chau Lodge alleen vervoer kan regelen van en naar Hanoi.
Laat me even weten wanneer je dit toch wilt ( dus van Hanoi naar lodge en verder naar een andere bestemming ).
Ik kan dit wel regelen via hun zusterbedrijf ( zitten in dezelfde holding ).

Hallo ingrid,

Wij gaan binnenkort naar Mai Chau. Mijn hotel gaf de volgende prijzen aan: prive transport tussen Mai Chau en Ninh Binh $80 enkele reis. Ook gaf de eigenaar aan dat er 's ochtends een rechtstreekse bus gaat van Mai Chau naar Ninh Binh (en wellicht v.v.).

Shuttle bus tussen Hanoi en Mai Chau gaf hij als prijs $14 (enkel), $23 retour. Bij MC Natureplace bedraagt de prijs 200.000 VND voor een enkele reis.

Groet,
John

Hallo john,

Bedankt voor je inbreng.
Denk dat jouw informatie Ingrid kan helpen met haar planning.

Gr.
Ton.

Hallo John, enorm bedankt voor het delen van je info. Ben erg benieuwd in welk hotel jullie verblijven…

Via Mai Chau Lodge heb ik ook deze info gekregen:
We have shuttle bus service from Ha Noi _ Mai chau – Ha noi only , the price : VND 787.500/ per person.
NOTE : Shuttle Bus is only Pick up customer & leaving Hanoi City every morning arround 07:30am to 08:00am. They will be arrival Mai Chau Lodge at arround 11:30am. After Lunch, Shuttle Bus will leave Mai Chau Lodge at 13:00pm to go back to Ha Noi City. They will arrival Hanoi City before 17:00pm.

Groet en een goede reis, veel plezier!
Ingrid

Hallo Ingrid,

Het hotel heet Mai Chau Valley View. Retour is op dezelfde dag. Vertrek tussen 8-8.30 vanuit Hanoi, retour om 15.30 vanuit Mai Chau. Prive transfer: enkele reis $85 (car innova), $100 (ford transit). Retour $135 (2 dagen, 1 overnachting). Overigens kreeg ik van mijn hotel in Hanoi (3B) ook een prijs van $14 voor een enkele reis met de shuttle bus.

Groet,
John

1 like

Hi John, dank je! Wauw, ziet er ook heerlijk uit Mai Chau Valley View. Wij gaan nu de puntjes op de i zetten en op zoek naar gunstige vluchten begin maart. We kijken er enorm naar uit! Groet, Ingrid

We zien prima vluchten én tijden via Cathay Pacific, gaan dit weekend boeken voor de Economy Supersaver tarieven. Graag nog een beroep op jullie kennis…Is Hanoi ook op bepaalde dagen autovrij in het centrum?

Groet, Ingrid

Hallo Ingrid,

De verkeersdrukte in Hanoi zijn niet de auto’s, maar de motors.
Even uit de losse pols , maar op elke 400 motors 1 auto ( gevoelsmatig ).
Deze hebben echt geen luwe dag; ook de auto’s niet; zijn vaak voor touristen.

Heb je overigens ook gekeken naar de tarieven van Quatar Airlines?
Vrienden van mij hebben in maart gevlogen op Saigon VV voor 425 euro.
Nu gaat 1 van hen terug, viel ook voor het land, op 20-8-2016 voor 631 Euro.

Gr.
Ton.

Dank je Ton, ergens gelezen dat ook Hanoi weleens autovrij was … maar dat is echt onhaalbaar :-). Onze vluchten met Cathay zijn geboekt, hiervoor gekozen omdat andere maatschappijen té late aankomsten hadden óf te lange overstaptijden. Dit was voor ons het meest gunstige en ook de prijs heel reëel.
Hotel in HCMC is Grand Silverland & Spa geworden, mooie aanbieding met ophaalservice vanaf vliegveld. Las hier op de site ook hele goede recensies

Ben nu aan het zoeken voor binnenlandse vluchten, staat me bij dat dit via Vietnam Airlines gaat maar was het nou mét of zónder streepje qua website?

Groet,
Ingrid

Hallo Ingrid,

De site van VA.

Gr.
Ton.

Cảm ơn bạn một lần nữa Tôn!

Graag gedaan.

Hi Ton en forumleden,

Nog eens zitten stoeien op een rustig einde van onze vakantie, het gedeelte na Hué naar Hanoi. Wat vind je hiervan? Zo hoeven we niet meer Hanoi in en spreekt mij eerlijk gezegd wel aan.
Jammer kan zijn dat Ninh Binh nu in een weekend valt, maar als we Van Long en Trang an op begin of einde van de dag zetten is het hopelijk te doen met druktes.
Hoe vind je de dagindeling voor Ninh Binh?

Woe 15 maart Hanoi stadswandeling I
Do 16 maart Hanoi stadswandeling II
Vr 17 maart Hanoi transfer Mai Chau Lodge (bv Mo Luong cave en zwembad|sauna)
Za 18 maart Mai Chau (bv wandeling Lac Village | Pom Coong | naar Xa Linh H’mong bergstam)
Zo 19 maart transfer Mai Chau Lodge na lunch – Hanoi
Ma 20 maart Hanoi - Halong Bay
Di 21 maart Halong Bay - Hanoi
Woe 22 maart Hanoi
Do 23 maart Hanoi 09.00 uur trein Ninh Binh 11.18 uur naar Nguyen Shack (bv Trang An Caves 2 uur en Engelse les 17 uur)
Vr 24 maart Thai Vi Temple, Bich Dong Pagoda, Mua Caves
Za 25 maart Jeepexcursie Van Long Nature Reserve boot, Hoa Lu, boeddhistisch tempelcomplex Bai Dinh
Zo 26 maart Ninh Binh middag 14.30 uur transfer naar vliegveld, vlucht om 19.35 uur
Ma 27 maart aankomst AMS

Merci maar weer,
Groet,
Ingrid