Advies reisschema + tips eiland

Hallo!

Wij vertrekken over 2 weken naar Vietnam en hebben een planning gemaakt waar we wellicht toch weer van af gaan wijken, maar ik ben benieuwd wat jullie hier zo over denken?

25-6: 's middags aankomst in Bangkok
26-6: 's ochtends vroeg aankomst in Hanoi
27-6: naar Halong Bay, daar 1 overnachting
28-6: terug naar Hanoi
29-6: Hanoi
30-6: Ninh Binh
1-7: Ninh Binh, 's avonds nachttrein naar Hue
2-7: Hue
3-7: Hoi An
4-7: Hoi An
5-7: Hoi An, 's avonds nachttrein naar Nha Trang
6-7: Nha Trang
7-7: Mui Ne
8-7: Mui Ne
9-7: Mui Ne
10-7: HCMC
11-7: HCMC
12-7: Mekong Delta
13-7: Mekong Delta
14-7: Vanaf MD naar Ha Tien, ferry naar Phu Quoc
15-7: Phu Quoc
16-7: Phu Quoc
En dan via Cambodja weer terug naar Bangkok.

Verder vraag ik me af of iemand tips heeft voor een mooi niet te druk eiland dat een beetje in onze route past? We hebben nu Phu Quoc in de planning staan, maar ik vraag me af of dat verstandig is aangezien we daar in het regenseizoen zitten? Hebben jullie nog andere/betere ideeën? :slight_smile:

Groetjes Lisanne

Hey Lisanne

Leuk schema, ziet er goed uit.

Misschien overwegen om je strandvakantie in Mui Ne te verleggen naar de stranden van Danang/Hoi An. Ik hen niet echt iets tegen Mui Ne, ben er al meerdere keren geweest, maar eigelijk is er niets te zien (buiten die rode duinen, maar dat is ook 2x niets) en in elk resort zit je tussen de Russen (spreken enkel Russisch en niet de aangenaamste medegasten).

Van het regenseizoen ga je waarschijnlijk maar weinig last hebben, buiten een stevige regenbui af en toe.

Veel plezier!!

Hallo lisanne,

Zal eerst even over je schema beginnen t/m Hoi An.

Neem aan dat je niet Ninh Binh stad bedoeld, maar de provincie.
Stadje is niet zo bezienswaardig, maar de omgeving wel.
Denk aan Hoa Lu , Tam Coc, Trang An, Bai Dinh pagoda, enz.

Regenseizoen
Dat is een moeilijke vraag.

Het feit is dat je daar midden in zit, maar is per lokatie anders en ook per jaar.
Er zijn natuurlijk ook dagen zonder regen en je dan geluk kunnen hebben wanneer je dan net die dagen op een eiland zit.

Ik heb eens pech gehad buiten het regenseizoen in de normaal de droogste maand in het jaar.
Heb toen ( 4 of 5 jaar geleden in Mui Nee ) 3 dagen alleen maar regen gehad zonder een enkele droge periode.
Het strand was totaal weg geregend ( gespoeld ) en zijn toen , hadden nog nachten staan, “gevlucht” naar Saigon.

Maar wil je op lokatie met de minste kans op regen dan is Hoi An wel de aangewezen plek, zoals Duke schreef.
Maar daar zit je al enkele dagen en daar nog de dagen van PQ erbij te nemen wordt het wel wat lang om daar te verblijven alleen voor strand. Neem aan dat je wat meer wilt zien van het land?

Ik weet niet waarom je Viet Nam wilt afsluiten met een strand op een eiland, of is het ook mogelijk om dit te schrappen, dus dan van Mekong Delta naar Cambodja?

Dan zou ik naar Mai Chau gaan icm met Ninh Binh.
Waarom Mai Chau

Je kan dan flexibeler reizen omdat je geen trein hoeft te boeken, dus je vertrek ook vaststaat, als het weert tegen zit.
Voor enkele dollars kan je naar elke plek in de regio waar je naar toe wilt.

Dit is ook meteen het voordeel van PQ.
Je kan wat makkelijker je verblijf daar afbreken wanneer het eventueel te lang blijft regenen naar je zin of je hebt het wel gezien.
Je gaat met de ferry naar Rach Gia en vandaar naar Chau Doc, overnachten daar, en dan een boot regelen naar PP.

Dus zo bekeken is PQ nog niet eens zo’n onverstandige keuze; je kan alle kanten op.

Er is nog wel een ander eiland dat mooi en bijna geen touristen heeft.
Nadeel dat dit eiland net in jullie periode normaal de meeste regen valt.

Ben er eenmaal geweest en niet in juli, maar in januari 2011, dus gebruik even de statistieken.
Een ander nadeel is dat je niet flexibel bent en dus je afhankelijk bent van je boeking vooraf, je er naar toe vliegen en terug.

Maar een heel mooi eiland, bijna geen touristen, geschiedenis met de gevangenissen, mooie nationale natuurparken, duiken, vissen, misschien schilpadden enz.

Denk dat het je dan het schema moet veranderen en je budget moet aanpassen?

Voor het schema zou ik dan op 14-7 vliegen vanaf Can Tho naar Con Dao en dan op 17-7 naar Saigon ( overnachten ) en dan de bus of meteen door vliegen naar PP.

Ik weet niet of je dit wilt, maar is een idee.

Nu even over de Mui Nee / Phan Thiet opmerking van Duke.

Hij heeft helemaal gelijk dat de russische touristen oververtegenwoordigd zijn, reken op 95% minimaal.

Maar dat heb je ook in alle populaire badplaatsen in Viet Nam, niet altijd in deze percentages.
Maar Nha Trang en Danang gaan wel in deze richting; PQ ook bijna.

Maar de russen die Viet Nam bezoeken zijn toch wat anders dan de russen die naar Turkije gaan naar de "all inclusive ".
Dit bestaat , nog, niet in Viet Nam.

Maar wat ik wel jammer vind van Duke is dat hij schrijft dat er , buiten het strand, niet veel te beleven is in Mui Nee.
Ik kan het wel begrijpen omdat het niet allemaal spectaculair is, maar je kan echt wel een dag vermaken.
Maar bijv. van de rode duinen hoef je niet afv te glijden , maar je kan er wel mooie foto’s maken, je kan naar de school waar HCM les heeft gegeven, Cham towers,Fairy stream, witte duinen, Panh Thiet markt, Phan Thiet haven en daar verse vis eten voor weinig.

Laat het hier even bij.

gr.
Ton.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide reacties, heel fijn!

Naar aanleiding daarvan denk ik dat het logischer is om 1 dag langer in Hoi An en 1 dag korter in Mui Ne te plannen. Dan hebben we alsnog een volle dag (en eventueel iets langer) in Mui Ne, en dat klinkt wel genoeg zo. Hoi An lijkt mij leuker, en dan hopen we daar maar op mooi weer! Dan kunnen we eventueel het strand-gedeelte ook daar plannen en Phu Quoc laten zitten - daar ter plekke maar even zien hoe dat loopt.

Mai Cau begint nu ook erg aantrekkelijk te klinken en ziet er prachtig uit op foto’s! Reis je daar makkelijk met OV heen vanaf Ninh Binh, of lukt dat weer beter vanuit Hanoi? En Ninh Binh staat er inderdaad in voor de omgeving (o.a. Tam Coc). Kan je dit makkelijk bezichtigen vanuit de stad Ninh Binh (waar we met de trein kunnen komen)? Zou deze twee wel graag meenemen in de planning, wauw :slight_smile:

Hallo Lisanne,

Ik denk dat ik je aan het twijfelen heb gebracht daar Mai Chau te noemen?

Het is inderdaad heel mooi en persoonlijk vind ik het mooier dan Sapa en ook veel makkelijker te bereiken; geen gedoe met dure trein, veel minder westerse touristen.

Even over Mai Chau

Ik denk dat je wel weet dat ik bijna altijd alles gepland heb en veelal prive reis?
Dus ben even afhankelijk van Hanoi ( vrienden ) en internet want is zijn volgens mij nog niet zoveel mensen hier naar toe gegaan.
Voor mij is het weer enkele jaren geleden, dus even zo omdat je al snel vertrekt.

Met het OV is het makkelijk te doen en kost bijna niets, en vond dit op internet en heb het laten verifiëren in Hanoi.
Zij wisten niet de exacte prijzen , maar schreven wel dat deze niet veel anders zijn en misschien verdubbeld.
Betekend dus niet 1.5 euro, maar iets van 2 a 3 euro pp.

Had ze verwezen naar deze site

ook vind ik dit een heel goede tip van deze site en deze geld niet alleen voor dit avontuur, maar voor alle openbare vervoersstations, zowel trein als bus.

Be warned that some people have found it tricky to obtain a ticket from the desk at My Dinh and while it’s possible to buy a ticket on the bus be prepared to overpay.

Komt erop neer dat je buiten de stations ( bus of trein ) mensen van een reisbureau je aanspreken en je aanspreken en vragen waar je naar toe wilt.
Dan zeggen ze bijv. dat dat ticket niet te krijgen is ( uitverkocht ) en ze je wel kunnen helpen.
Via hen kan je dan dat ticket kopen tegen een meerprijs ( commissie ) of ze bieden je een andere busdienst aan die wat duurder is , maar beloven dat je er ook komt. Volgens hen is je idee geen optie meer doordat het uitverkocht is.

Geen aandacht aan besteden en gewoon het station in gaan en daar het ticket kopen, is ie wel uitverkocht, dan kan je hun opties overwegen.

Maar wanneer je beide wilt, want Mai Chau en Ninh Binh omgeving is ook makkelijk te doen met het OV.
Probleem vind ik dat je ergens een dag vandaan moet toveren; vind dat je wel moet overnachten in Mai Chau.

Je bent al het schuiven met Hoi An en Mui Nee, en zou dit zo laten.
Dus waarvan dan?

Als ik naar je schema kijk dan is dan de oplossing eigenlijk te vinden in geen overnachting in Halong bay, maar een daar een dagtrip van te maken. Dan overnachten in Hanoi en dan naar Mai Chau en door naar Ninh Binh provincie.

Zo heb je toch een idee van Halong Bay en spaar je ook nog geld uit.
Dit zou je bijv, kunnen besteden in een wat luxer verblijf in Mai Chau ter compensatie?
Denk zelf aan Mai Chau lodge.

http://www.maichaulodge.com/Default.aspx

Kamer met berg uitzicht is rond de 100 usd, maar die heb je dus bespaard door de overnachting in Halong bay te schrappen en je houd dan volgens mij nog geld over door de kamer te boeken voor het overige vervoer door Ninh Binh provincie.
Ook kan je dan gewoon weer verder op je geplande schema.

Ik hoop dat ik je nu niet meer aan het twijfelen heb gebracht, maar dit is even een optie voor beide, wauh :chin:

gr. Ton.

Super! Heel erg bedankt voor alle informatie! Ik wil Mai Chau er sowieso in krijgen, alleen nog even zien hoe inderdaad :slight_smile:

Ben ijverig aan het meelezen. Ik ga in Sept en ga dezelfde route volgen behalve Phu Quoc, maar we gaan weer wel naar Sapa! Voor de rest dezelfde plaatsen.

De nachttreinen vind ik wel een goede optie , al heb ik die eigenlijk wel gezien. Scheelt wel een hoop tijd en net als jou moet ik ook puzzelen met de dagen, dus is wel een optie.
Hoe zit het met de dagtreinen, zijn die ook de moeite waard? Is er veel te zien onderweg?

Hallo Hans en Inge,

Leuk dat je mee aan het lezen bent en hoop dat we je zo ook verder kunnen helpen.

Nu even het treinen on Viet Nam.

Je moet je dit wel anders voorstellen dan treinen in Europa.

Ik ga nooit met de trein in Vietnam, wanneer ik het kan vermijden.
Neem wel de trein naar Sapa dus en heb 1 x een trein genomen, op een niet te lange route, om ervaring op te doen voor deze site.

Wanneer je gaat of wilt gaan reizen met de trein dan zou ik echt gaan voor de avond of nachttrein; zeker voor lange routes.
Neem dan ook een cabin , en liefst voor 2 personen.

Je kan anders de pech hebben met een cabin voor 4 personen dat je een moeder met een baby van 2 maanden als medepassagier erbij krijgt en je niet echt uit gerust aankomt. Even het slechtste scenario.

Het reizen met de trein bijna gelijk aan vliegen ( soms is vliegen goedkoper), alleen met en nachttrein bespaar je op een overnachting.
Nu terug naar je vraag van een dag trein reis.

Denk dat dit afhankelijk is van welke route.
Van Hanoi Naar Lao Cai , kan ik me iets bij indenken.
Dit is te overzien en je ziet het landschap steeds veranderen.

Maar bijv. van Ninh Binh naar Hue is het geen optie volgens mij.
Deze rit kost je 12 a 13 uur en na een uur ben je wel uitgekeken.
Wel heb je leuke passages , maar voor de overige uren is het vrij eentonig; zal je net zien dat je die mist omdat je in slaap bent gevallen voor de leuke dingen:nod:.

Misschien is dit filmpje een verduidelijking?

Mijn advies zou zijn op korte stukjes een dag trein overwegen , langere een nachttrein.
Is je budget voldoende dan gaan vliegen, denk dan aan ongeveer voor 2 nachtritten met de trein aan 100 a 200 usd meer voor 2 personen, miet er natuurlijk een vliegveld is op de route , anders komen er transfer kosten bij.

Hoop dat is wat je wou weten?

Is het niet zo en heb je eventueel nog aanvullende informatie / hulp/ advies over je vakantie nodig, laat het even weten.
We zullen je proberen te helpen.

gr.
Ton.

1 like

Dank je Ton, hier kan ik wel wat mee. Als ik meer vragen heb hoor je het zeker!

1 like

Hoi Ton, Wij lopen nog tegen een ‘probleem’ aan wat betreft Mai Chau en Ninh Binh (Tam Coc e.d.). We waren van plan om zaterdagochtend met de bus van Hanoi naar Mai Chau te gaan, de middag daar te hebben en er te overnachten, de volgende dag met de bus naar Ninh Binh te gaan en daar ook nog een dag en nacht te hebben. Nu krijgen we echter te horen dat er zaterdag geen bus beschikbaar is naar Mai Chau? Kan dat kloppen, of is het een trucje om ons een tour te verkopen? Kunnen we zaterdagochtend naar dat busstation gaan en gewoon een ticket kopen, of gaat dat echt niet lukken? Of wat zijn anders de alternatieven? We willen het het liefst zelf regelen, maar als dat onzeker of onmogelijk wordt zullen we misschien met een tour moeten? Alvast bedankt!

Of wat ik nu bedenk… Op Travelfish hierboven zie ik dat de bus naar Mai Chau nog om 14:00 en 14:45 rijdt. Dan moet het toch ook mogelijk zijn om vrijdag van Halong City naar Hanoi (4u) te gaan en aansluitend meteen naar Mai Chau? Ik zie zo snel geen tijden voor Halong-Hanoi, maar aangezien die bussen regelmatig rijden… Moet je zo’n busticket naar Mai Chau eigenlijk van tevoren kopen of is er toch wel plek? Sorry voor de vele vragen, haha!

Hallo Lisanne,

Ik begrijp dat je in Hanoi bent.

Ben je ook het busstation binnen gegaan?
Niet , dan is dit een truc om je een duurder busticket aan te smeren, bussen rijden echt elke dag en dus ook op zaterdag.
Zou natuurlijk helemaal onlogisch zijn om dan niet te rijden wanneer het grootste deel van Viet Nam vrij is, om het OV dan op een route niet te rijden.

Hier even de busstations waar je moet zijn.

Coaches depart at anytime in a day from Luong Yen Station (No. 3 Nguyen Khoai Street), or Gia Lam Station (Located on Nguyen Van Cu Road, Long Bien District) and My DInh Station (My Dinh Town, Tu Liem District). Besides, passengers are advised to go inside the station to buy tickets of reliable coach firms instead of waving coaches outside the station.

Kan je geen direkte busverbinding Mai Chau boeken ( dus binnen in het station aan het loket ), dan gaan voor een ticket naar Hoa Binh.
Van Hoa Binh ; kost je rond de 4 USD pp max…
Dan een ticket naar Mai Chau en deze gaan ook elke dag!
Everyday, local buses run from Hoa Binh town to Mai Chau Valley at 6 a.m, 12 p.m and 4 p.m. It costs about 35000 to 45000 VND.

Natuurlijk kan je dit nu boeken bij de officiële busstations, met de datum van komende vrijdag, geen probleem.
Wel goed controleren dat de datum klopt, want door taal problemen kan deze wel op de datum van vandaag staan ipv van de datum waarop je wilt reizen.

Ik denk, ben er van overtuigt, dat het zo moet lukken.

gr.
Ton.

We vonden het zelf ook nogal raar dat er zaterdag geen bus zou zijn, dus zijn inderdaad nog maar even langs het busstation gegaan en het kon gelukkig wel gewoon. Alleen konden we vrijdag pas een kaartje kopen, dus dat is wel een beetje raar dan. Maar komt vast goed, bedankt!

Wij zijn weer terug in Nederland en hebben een geweldige vakantie gehad! Wat een prachtig land is Vietnam :slight_smile: Ik heb een deel van de foto’s geüpload voor Ton en mogelijke andere geïnteresseerden: http://www.wereldwijzer.nl/album.php?albumid=5769 (Ze staan wel precies andersom - wij zijn begonnen in Hanoi, nu de laatste foto)

En nogmaals bedankt voor de hulp! In het bijzonder voor de tip van Mai Chau, dat was zo ontzettend mooi en waren we anders niet gekomen!

1 like

Hoi Lisanne,
Ik heb je foto’s bekeken in je album,vooral de avond foto van Angkor Wat (Cambodja) vond ik heel mooi !

Hallo Lisanne,

hartstikke fijn om te lezen dat je een geweldige vakantie hebt gehad en je er van genoten hebt.
Ik denk dat je nu ook begrijpt dat ik Viet Nam in mijn hart hebt gesloten.

Moet je ook bedanken voor de mooie foto’s, zien er echt mooi uit.

Ben ook zelf super blij dat Mai Chau je ook bevallen is, is voor mij ook altijd weer een gok om mensen een gebied te adviseren waar ik enthousiast over en dan hoop ik dat het hen ook bevalt
Smaken kunnen verschillen.

Ik hoop dat je mensen, die Mai Chau overwegen, kunt helpen met je aktuele ervaringen op deze site?

Nogmaals bedankt voor je foto’s en positieve ervaringen over Viet Nam hier te plaatsen.

gr.
Ton.

Bedankt! :slight_smile:

Wat betreft Mai Chau: wij hebben dit met het openbaar vervoer gedaan, en de ervaring was wel dat de tijden op travelfish (die link staat hierboven ergens geloof ik) niet klopten. Daar hadden we gelezen dat de bus (onder andere) om 9:00 en 14:00 vanuit Hanoi zou vertrekken, maar toen wij er om 8:00 waren zou de eerste om 13:00 vertrekken. Ik weet dus niet wat verder de precieze tijden zijn, maar het leek er in ieder geval op dat hij om 13:00 ging en dat er geen bus om 9:00 was.

Toen hoorde een man dat we naar Mai Chau wilden en stuurde hij ons naar een rij met minibusjes, en zei dat we op de borden erboven moesten kijken waar die van Mai Chau zou vertrekken. Er stond alleen nergens een bordje met Mai Chau boven, dus hoe we dat hadden moeten regelen weet ik nog steeds niet. Toen hoorde een chauffeur van zo’n busje dat we naar Mai Chau wilden en die riep ons, die zou wel regelen dat we daar kwamen. Dus zijn we daar maar ingestapt (we hadden ook geen zin om nog 5 uur te wachten op de gewone bus), en heeft hij op de eindbestemming van zijn bus gezorgd dat we in de juiste bus terecht kwamen, die ons netjes in Mai Chau afgezet heeft. Onze ervaring is dus dat je het daar maar een beetje rond moet vragen, haha. Duidelijk was het in ieder geval niet.

Toen we in Mai Chau aankwamen stonden er al een paar mensen op scooters klaar om ons mee te nemen naar een homestay. Dat waren we toch al van plan, dus we hebben dat gewoon gedaan. Konden eerst even kijken hoe het eruit zag en dat was prima, en de mensen waren heel vriendelijk! Volgens mij hebben we daar 150.000 dong betaald per persoon per nacht (inclusief maaltijden). We konden daar ook fietsen huren, dus zo hebben we de (prachtige!) omgeving daar verkend!

Toen wilden we na ons verblijf in Mai Chau richting Ninh Binh en we hoopten dat dat gewoon vanaf Mai Chau kon (in plaats van weer terug via Hanoi), maar daar konden we ook niet veel over vinden op internet. We hebben dat daar gevraagd aan de man van onze homestay, en die heeft dat netjes voor ons geregeld. Dat is dus ook een optie, en heeft wel redelijk wat tijd gescheeld! Dit was wel drie uur lang een hoop gehobbel in een veel te vol busje, dus als je snel wagenziek wordt ofzo zou ik dat niet aanraden. Anders dus ook gewoon weer ter plekke navragen, dan kan er vast wat geregeld worden.