Mai Chau

vond een mooi bericht in de krant.
Eindelijk waardering voor dit mooie gebied, wat altijd is onder gesneeuwd door sapa en omgeving.
Maar dit is echt een bezoek waard en geen gedoe met trein , maar 3 uur met een bus vanaf Hanoi.

Agoda heeft Mai Chau nu in de de top 10 staan voor nieuwe lokaties die nog niet zo bekend zijn en het bezoeken meer dan waard zijn en door bezoekers aanbevolen worden.

Zelf heb ik eerder ,in diverse posts, dit gebied aanbevolen als alternatief voor Sapa voor mensen die een wat te krap schema hadden of als alternatief.

Sapa is heel mooi, maar Mai Chau en omgeving is voor wat betreft schoonheid helemaal gelijk waardig voor mij.
Ben in allebei de gebieden geweest.

Voordelen van Mai Chau zijn
Geen gedoe met trein en daarom goedkoper en je kan makkelijk naar Ninh Binh en zo verder naar het zuiden met bus en trein.
Eventueel vliegen naar saigon is geen probleem.

**Mai Chau Valley among top ten fresh destinations in Asia: Agoda **
[TABLE=“width: 100%”]

Last Updated: Monday, April 08, 2013 05:00:00

[/TABLE]

[TABLE=“class: floatLeft, width: 1”]

[/TABLE]
[FONT=Arial]

http://www.thanhniennews.com/2010/Picture/Apr082013/du-lich-mai-chau634760871450781250.jpg

A village in Mai Chau valley
Agoda.com, a leading global hotel booking site, has listed Mai Chau Valley in the northern province of Hoa Binh among the top ten “freshest” tourist destinations in Asia.
The valley is described by the website as “a semi-isolated village in Viet Nam, surrounded by limestone cliffs and green rice paddies, populated largely by members of the ethnic White Thai tribe. Vibrant, verdant green rice paddies surround the town on all sides, and dramatic hills rise up on either side of the valley. The town itself isn’t particularly stunning, but it’s when one gets out into the countryside or head up into the hills that the breathtaking views get better around every corner. There are also several interesting markets to check out, as well as some nearby caves.”
Other destinations in the list are: Tana Toraja in Indonesia, Nantou in Chinese Taiwan, Ella in Sri Lanka, Ipoh in Malaysia, Hakone in Japan, Damyang County in the Republic of Korea, Phonsavan in Laos, Kep in Cambodia and Khanom in Thailand.

[/FONT]

Gr.
Ton.

Beste, heb je ook verder tips van wat te doen in Mai Chau en hoeveel tijd we hiervoor moeten uittrekken? Wij zijn effectief van plan om hier naar toe te gaan ipv Sapa. In onze planning dachten we de eerste dag in de namiddag aan te komen (reis van Halong bay via Hanoi naar Mai Chau), de volgende dag in Mai Chau zelf (Tips over wat te doen? Met welke organisaties of op onszelf?) en de dag nadien te vertrekken naar het nationaal park Cuc Phong voor een 2-daagse. Lijkt je dit een leuke planning en voldoende voor Mai Chau (en omgeving) te bezoeken?
Alvast bedankt,
Hans en Laura

Beste Hans en Laura,
Het is een behoorlijke reis om in 1 dag vanuit Halong naar Mai Chau te gaan. Het is 3-4 uur van Halong naar Hanoi en dan nog zo’n 2 uur naar Mai Chau. Je zou ervoor kunnen kiezen om tussentijds 1 nacht te overnachten in Hanoi en dan de volgende ochtend een 2-daagse tour naar Mai Chau en natuurpark te gaan.

Succes met plannen
Gr. Carla

Hallo Hans en Laura,

Carla heeft gelijk en zou ook na je Halong Bay trip overnachten in Hanoi.

Dan is het een beetje afhankelijk hoe je het verdere verloop van je vakantie voor ogen hebt.
Wil je terug naar Hanoi en vandaar naar een andere plaats vliegen, wil je een nachttrein nemen of wil je vanuit Ninh Binh stad met de nachtbus verder?

Ik weet even niet je dagen wat je te besteden hebt, maar ik zou zeker minimaal 1 nacht, liefst meer besteden in Mai Chau en omgeving.
Wanneer je nog wat dagen hebt dan misschien ook naar Hoa Lu en Trang An en zo terug naar Hanoi of naar Ninh Binh stad voor een nachtreis naar bijv. Hue, Dong Hoi Hoi An.
Alles is een beetje afhankelijk wat je wilt in Mai Chau, maar je kan er trekkings doen, homestays, fietsen, boottochten, geweldige vergezichten enz.

Wil je Cuc Phuong erbij en dus een homestay in de omgeving Mai Chau + Cuc Phuong, dan gaat het wel , maar is weer krap en zou dan Cuc Phuong schrappen.

Hoe te doen.

Om in Mai Chau te komen kan je echt zelf en daar alles regelen, met lokale bus.

Ook de trekkings kan je zelf doen, misschien met het varen heb je wat hulp nodig.
Nadeel is wel dat dit wat tijd kost en van je tijd afgaat.
Met wat meer geld kan je dit besparen, dus dit is even een keuze.

Met welke organisatie?

Je kan het zelf, maar je kan het ook via een een bureau doen.
Bedenk wel dat het dan meteen wel duurder gaat worden , maar alles is geregeld, geen zorgen, enz.

Ik hoop dat er mensen zijn met goede ervaringen in deze regio die willen reageren.

Ik zal de eerste zijn.
Is niet de goedkoopste , maar ook niet de duurste.

Na al mijn Viet Nam reizen , alleen maar goede ervaringen.

Andere mensen met ervaringen?

gr.
Ton.

Wij hebben de keuze gemaakt om niet met een reisorganisatie, maar zelf naar Mai Chau te gaan. We zijn niet in Sapa geweest, dus ik kan geen vergelijking maken, maar Mai Chau is een erg mooie plek! Een grote vlakke vallei met rijstvelden midden in een mooi berggebied.

Vanuit Hanoi hebben we de bus genomen vanaf My Dinh bus station. Er gaan een aantal bussen per dag (±3) rechtstreeks naar Mai Chau, maar niet op het moment dat wij op het station waren. Daarom hebben we eerst de bus naar Hao Binh genomen (±2 uur) en daar aangekomen ging er gelijk een bus naar Mai Chau (toeval?). Die tweede bus was erg traag, maar wel een belevenis: de enige toeristen (natuurlijk), en naast ons gingen er 3 schoolklassen, kilos sinasappels, een motorblok, vele kartonnen dozen en bouwmaterialen in en op het busje.
Mocht er geen bus naar Mai Chau (of terug) gaan, kun je je ook bij Tong Dau, het kruispunt van QL15 en QL6, af laten zetten en vanaf daar een motorbike regelen naar Mai Chau: hebben we veel mensen in en uit bussen zien stappen hier.
Na aankomst in Mai Chau naar Ban Lac gelopen. Het was nog even zoeken waar we heen moesten, maar je bent er in 15-20 minuten. Dit is het dorpje waar alle homestays zijn. Die eerste dag hebben we de omgeving verkend en een gids voor een trekking de volgende dag gezocht. Wij hebben dit geregeld bij de Lodge: gewoon naar binnen gelopen, de lokale gids te spreken gekregen en met hem een route en prijs afgesproken. Je kunt ook bij je eigen homestay vragen of ze iets voor je kunnen betekenen. De tweede dag hebben we dus een trekking gedaan door de bergen, van bergdorpje naar bergdorpje met een privé gids, die we echt nodig hadden daar. In de vallei zelf kun je prima zonder gids rondlopen of fietsen.
De derde dag wisten we hoe laat de rechtstreekse bus naar Hanoi zou gaan en waren we in 3.5 uur weer terug in de hoofdstad.

Wij hadden het idee ongeveer de enigen te zijn die niet met een tour mee waren, dus het is niet heel makkelijk om alles ter plekke te regelen, het kost wat tijd. We waren hierop voorbereid en vonden het juist leuk om op deze manier meer met de lokale bevolking in aanraking te komen. Mai Chau is een erg relaxte, mooie, nog onontdekte plek en daarom absoluut de moeite waard om heen te gaan!

Hallo N,

Heel hartelijk dank voor je actuele informatie; denk dat ik mensen nog diverse keren naar deze reaktie zal verwijzen.

Ben ook blij dat je net zo enthousiast bent over Mai Chau als ik.
Misschien een tip voor andere mensen om Mai Chau ook in hun reis mee te nemen.

Heb je mooie foto’s misschien N?, dan kan je deze plaatsen op de foto afdeling van het Viet Nam forum.

http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=1043

Nogmaals bedankt voor je reaktie.

gr.
Ton.

Wij hebben onze reis via een reisbureau in Vietnam, Hanoi geboekt.
Zij hebben Mai Chau in ons programma opgenomen. Wij logeren daar bij een lokale familie. We brengen een bezoek aan verschillende dorpen met Thaise ethnics.
Wellicht is het mogelijk alleen die excursie bij Halong-tours.com te boeken.

Hallo Tsara,

Goed idee om Mai Chau erbij te nemen, geweldige lokatie.
Maar niet alleen Halong-tours.com, verkoopt reizen richting Mai Chau, maar er zijn natuurlijk ook nog vele anderen.

Wil dit even mededelen voor andere mensen.
Sorry dat ik je post hier even voor gebruik.

Wil je dit niet laat het even weten, verwijder ik mijn reaktie.

gr.
Ton.

iemand bekend met ethnic travel? http://www.ethnictravel.com.vn/3_days_Bai_Tu_Long_Bay.htm
Ben ook nog steeds aan het dubben hoe wij met onze drie tieners en beperkt in tijd (slechts krappe drie weken totaal) het noorden zullen doen. Ik neig naar Bai-Tu-Long 2 dagen, en daarna terug naar Hanoi van waaruit toch te kiezen voor trekking buurt Mai Chau ipv Sa Pa door de positieve verhalen (Ton) hier op het forum. Het duizelt me hoeveel aanbod er is. Kijk alleen al naar de combi’s die ethnic travel aanbiedt! Kan iemand even schieten?
Overigens eindigen in Ningh is dat een goede optie, en vanuit daar Sleeper of binnenlandse vlucht richting Hoi AN? Poehhh…ingewikkeld

Jolinde,

Ik ben met Etnic Travel naar Ha Long Bay en Bai Tu Long Bay geweest: 3 dagen, met een nacht op de boot in Ha Long Bay en een nacht bij de homestay in Bai Tu Long Bay. Het is een wat duurdere organisatie dan anderen die Ha Long Bay trips aanbieden, maar ze zijn (of in ieder geval waren) de enigen die naar Bai Tu Long Bay gaan. En het was goed verzorgd, wij hadden een kleine groep (± 8 mensen), goede boot en een leuke gids. Ik kan ze je zeker aanraden.

Groet, Nicole