Wie kent de Mai Chau Vallei?

dag beste mensen, wat ontzettend leuk om al jullie berichten te lezen. ik ben aanhet plannen voor onze reis naar Vietnam van 23dec. - 7 jan. met onze 3 grote kinderen. ik ben alleen super laat met alles, ben een hele slechte planner. alleen de retourvlucht is geboekt. we willen zoveel zien en dat maar in 14 dagen. hopeloos. dus we moeten keuzes maken. 1 daarvan is om vanuit Halong Bay naar de Cham Vallei te gaan, ten W. van Hanoi. dat schijnt een mooi alternatief te zijn voor sapa en dichterbij. ook zijn daar gastgezinnen te vinden. ik hoop dat iemand daar ervaring mee heeft.

en… is het echt nog moeilijk om voor die periode binnenlandse vluchten te vinden? ik ben er geloof ik iets te relaxed onder geweest, dus moet als een speer boeken. probeer dat dan toch maar via een Vietnamees bureau te doen.

en nog een vraag, we hebben eigenlijk maar 3 dagen voor HCMC, de dag van aankomst gaan we rustig wat touren ofzo, 1 dag cu chi en misschien de Cao Dai? en de 3e dag op en neer naar de Mekong Delta. is dat laatste niet wat jammer? of is het wel heel erg een must.
jullie zijn allemaal kenners, gaaf hoor. groet, B

Hallo B,

Zo te lezen ga in en out vanaf Hanoi?

Dit betekend dat je een vlucht nodig hebt van Saigon naar Hanoi minimaal.

Ik kan uit je verhaal niet uitmaken welke vluchten je meer wilt nemen, want 14 dagen over de weg gaat niet vanaf Hanoi en dan ook Halong Bay en ook Saigon en de Delta.

Wil je alleen de 2 grote steden en omgeving of nog ergens anders een stop?

Tickets zijn nog wel te krijgen, heb snel even gekeken, maar de supersavers zijn eruit, dus is wat duurder.

Maar ik een vraag.
Wat is in godsnaam Cham Vallei?
De Cham zaten voornamelijk in het zuiden, dus ten westen van Hanoi?
Ik hoop dat je me daar iets wijzer over kan maken en mijn kennis kan verrijken.

Gezien je maar 3 dagen Saigon hebt, zou ik de Cao Dai schrappen of het moet echt een bewuste keuze zijn?

Ik zou 1 dag Delta wel doen. ondanks wat slechte referenties van andere reizigers.
Kijk even voor mijn foto’s voor Cai Be op deze site en vraag je af of dit iets voor jullie is.
Ik denk het wel, varen, lekker eten, klein commercieel fabiekje, ancient house, optreden met tradionional misic. hartstikke leuk. Met gids voor 2 personen 180 dollar + 10 dollar pp extra voor eten ( prijs jan 2011 ).

Comfort is uit te kiezen voor restaurant en boot type.

Cu Chi voor oudere zonen altijd leuk. Je mag zelf schieten met diverse geweren.
Kan ook met speedboot ipv bus of auto.

Heb nog wat meer wensen en iets van planning , lat het even weten.
Misschien kunnen we je meer advies geven.

gr.
Ton.

hallo Ton, dank je wel alvast voor je reactie.

ik vond de Mai Chauvallei in het Capitool boekje over Vietnam. het ligt 140 km ZW van Hanoi en schijnt een mooie vruchtbare vallei te zijn, omrind door de uitlopers van het Truong Songebergte. onderweg daarnaar toe vanaf Hanoi kom je langs Hoa Binh, en Moc Chau ligt er ook in de buurt.
het sprak me aan omdat er gastvrije mensen wonen die wonen op paalwoningen. En veel daarvan bieden hun huis als verblijf aan. ik dacht dat het wel een leuke manier zou zijn, ook voor de kinderen, om kennis te maken met het leven in de bergen. de natuur lijkt me daar wel mooi. maarja, zeker weten doe ik het niet. vandaar mijn vraag.

wij vliegen aan op Saigon en gaan weer retour vanaf Hanoi. dus we moeten een behoorlijke weg afleggen in die 2 weken, liefst dus mbv vliegtuig. 't kan niet anders. en als route had ik gedacht: Saigon (3 dagen) - Dalat (wonen vrienden, 2 dagen) - Hoi An (2) - Hue (1)- Halong Bay (2) - Mai Chau vallei (?, 2 dagen) - Hanoi (2 dagen)

wat is dat voor leuke tip? Cu Chi met speedboot, nooit van gehoord? dat zal de jongens giga aanspreken. kan je daar iets meer over vertellen?
groetjes, B

hey ,

net even op google gezeten … Mai Chau blijkt ook fiets - en wandel-mogelijkheden te bieden …
zal voor de volgende keer zijn .
deze keer beperken we ons tot het nabij gelegen Ninh Binh

Geert,

Hallo B,

Het kan , met een speedboot naar de tunnels.
Maar denk niet meteen aan een miami vice boot o.i.d., maar denk meer vietnamees.
Een snelle boot, maar het zitgedeelte is overdekt, maar je kan wel achterop de boot staan en de wind vangen.

De boot gaat met 40 km/hr over de Saigon rivier en de tocht duurt net zolang als met een auto.
Dit is wel een prive trip en echt wel beduidend duurder dan over de weg.

Onderweg leg je dan aan in een dorpje en je bezoekt daar natuurlijk ook de markt en gaat kijken bij een "ancient house " , die ook gebruikt wordt als school voor de minder bedeelde kinderen.

De bewoonster geeft daar Engelse les en na de thee en fruit proberen de kinderen hun geleerde engels op je uit; hartstikke leuk.
Met je bezoek; deze tour , ontvangen ze wat geld waardoor de bewoonster weer pennen en zo voor kan kopen en het pand kan onderhouden.

De boot vertrekt in Saigon, bij Dong Koistreet aan de rivier, legt aan bij de tunnels, en eindigt weer bij Dong Koi street.

Even over Mai Chau.

Ik was je eerste stukje aan het lezen en was in de war gebracht omdat je het over " de Cham vallei" had in de omgeving van Hanoi.

Daarom mijn vraag en reaktie; Cham in noord Viet Nam?

Ik denk dat je je daar hebt vergist en Mai Chau en Cham misschien door elkaar hebt gehaald?

gr.
Ton.

hi,
dan moet ik het verkeerd hebben opgeschreven. suf.
het moet idd Mai Chau zijn, de beschr. heb ik in mijn vorige bericht gedaan. maar ik denk dat niet veel mensen het kennen want ik krijg geen reactie. betekent wel dat het niet toeristich is, of niet interessant genoeg kan ook.

lijkt me erg leuk, die tocht per boot. vooral voor de kinderen natuurlijk. ik ga het eens even bekijken of het mogelijk is.

qua vaccinatie hoef je toch niet zoveel? ik denk aan hep.A, DTP en buiktyfus? Malariapillen hoeft denk ik niet zo nodig. en sommigen adviseren ook nog rabies en hep.B. wat heb jij gedaan?
gr.
b

Hallo B,

Vaccinaties, je denkt goed, hep.A, DTP en buiktyfus.
Dit moet je minimaal laten prikken.

Malaria pillen blijft moeilijk, ik ben geen arts en hen niets medisch in mijn achtergrond, maar ik heb slik het niet.
Maar dit is heel persoonlijk, dus als de GGd zegt slikken, maak zelf je afweging en misschien zeggen ze het niet voor niets.
Ik slik het niet, maar dat is mijn overweging.

Keuze zal je zelf moeten maken.

Wat betreft Hep B; deze wordt gegeven wanneer je in contact komt met patienten, dus niet relevant voor jullie. Is een medicatie voor verpleegkundigen die in de ziekenhuizen e.d. werken.

Mai Chau

B, ik denk ( ben er dus niet geweest ) dat dit deel ook heel mooi kan zijn ondanks dat er weinig mensen zijn geweest.
Dus laat je daarom niet afschrikken en kijk op andere sites en maak je keuze.
Ik hoop stiekem wel om van je te lezen hoe het was?

Ik vind het jammer dat de meeste mensen aan noord Viet Nam ook alleen maar denken aan Hanoi, Halong Bay en Sapa.

Sommige gaan nog naar Ninh Binh e.o. maar dit zijn er minder.

De nationale parken wat zuidelijker van Hanoi bieden zoveel en zijn makkelijker te bereiken dan Sapa en goedkoper.

Ik ben in 2005 voor het eerst in Sapa geweest en later in 2009.
Vond het verschil vergelijkbaar aan Nha Trang in in 2005 en Nha Trang in 2011.
Veel touristischer.

Misschien dat je met Mai Chau een nieuw Sapa aanboort en 1 van de eerste bent die daar geweest bent toen het nog bijna tourist vrij is?

gr.
Ton.

hoi Ton, wat leuk is het toch om hier over te kletsen, vind je niet?
de voorpret is al het halve werk.
ik vind het ook zo leuk dat er nog ze veel dingen te doen zijn in Vietnam waar je niet meteen de hordes toeristen ziet lopen. de meeste toeristische dingen doe je natuurlijk wel, hoort er nou eenmaal bij, maar je kunt volgens mij ook nog best wel een andere kant op.
aan de andere kant…je ziet door de bomen het bos niet meer.
maarja, gewoon de knoop doorhakken en gaan met die banaan.
voor ons de 1e keer met kids in Azie, dus hoe dan ook, 't wordt altijd spannend en bijzonder.
dank je wel voor al je tips. ik kom vast nog wel met andere vragen. jij weet in ieder geval wel waar je het over hebt.
groetjes, B

Hoi Voogsgeerd,

Wat leuk om je voorpret te lezen! Wat betreft vaccinaties, klopt dit, maar zelf ben ik ook voor hepatitis B gegaan. Ik heb voor een ‘cocktail’ gekozen waarmee ik meteen voor toekomstige reizen goed ben ingeënt. Maar ik raad altijd wel aan om naar het GGD of de KLM Travel Clinic te gaan en je volledig te laten informeren. En bescherm je goed tegen muggen (malariapillen worden inderdaad alleen maar in bepaalde gebieden aangeraden) met Deet of haal zelf in Vietnam antimuggenspul.

Zelf heb ik inderdaad ook niet gehoord van Mai Chau, maar het klinkt wel heel interessant. Wie weet, een nog onontdekte highlight! Laat je van tevoren wel goed informeren wat je daar moet doen om geen problemen met autoriteiten te krijgen (te denken valt aan dat de medewerkers van het hotel je paspoort 's avonds moeten laten zien aan de autoriteiten om te weten waar je verblijft). Hier kan soms nog wel wat misgaan als je van de gebaande paden afwijkt.

Heel veel voorpret gewenst!

Groetjes, Anne

Hallo B,

Zoals jij en Anne-Jitske al schreven de voorpret is al leuk.

Ik ga nu over 4 weken weer terug ( wordt de 14e keer ) en zie Viet Nam ( even een vergelijking ( wiskundig )) als Pi.

Je weet nooit wanneer ie repeterend wordt. als het het ooit al wordt.

Wens je ook veel plezier met het uitdokteren van je route en schema.

gr.
Ton.

fijn vooruitzicht allemaal. ik zit nu middenin de planning voor onze reis en ik toch nog wat verschillende vragen. misschien weet 1 van jullie daar antwoord op:

1. we zijn maar 3 dagen in Saigon (incl. onze dag van aankomst om 07.oo uur) en willen daarvan 1 dag toch een stukje Mekong Delta meepikken. De 1e dag is acclimatiseren en rustig wat rondtouren in de stad. Nu wil onze organisatie op de 2e dag heel veel dingen doen en ik vraag me af of dat niet te veel is. onze 3 kinderen zijn niet meer piepjong (van 17,22 en 24 jaar), maar toch. voorstel is in de ochtend naar de Cu Chi tunnels en 's middags met de fiets naar het War Remnant M., het reunification Palace, Notre Dame Cathedral en Central Post Office. lijkt mij nogal veel.
    2)wij zijn op oudejaarsavond in Hue. Zou daar nog wat voor ons te beleven zijn die avond/nacht? en zo ja, waar? (dit is duidelijk een vraag van onze dochter)
  2. we zijn heel kort in Hue, wat is dan absoluut een aanrader om te gaan zien? mausoleum van Kai Din, of De Citadel, of tochtje over perfume river?
    4)mijn zoon is eet geen vis (lastig dus), als we een boottocht maken bij Halong Bay incl. lunch, diner etc, is het dan mogelijk om iets te vragen dat geen vis is? (en ook geen hond ajb)
  3. heeft iem. wel eens een cooking class aan dek van de jonker gedaan terwijl deze terug vaart naar de haven? (via Phoenix Cruiser)
  4. 1 hele dag Hanoi en eindeloos rondtouren. ook hier vraag ik me af of het niet te veel is: langs het mausoleum (kunnen niet naar binnen, gesloten op vrijdag), een houten huis + de one pillar pagode, temple of literature, naar West Lake om naar de pagode Tran Quoc te gaan, dan de tempel van Quan Thanh, na de lunch een fietstocht door de Old quarter en daarna nog naar het museum van National Fine Arts. volgens mij is dat echt te veel, vooral nog dat museum aan het eind van de dag.
    graag jullie advies hierover.

ik hoop niet dat ik te veel vraag
alvast bedankt dat jullie de moeite nemen om mijn vragen te bekijken.
groet,
B

Hallo B,

Je hebt je belofte gehouden; je bent terug gekomen met meerdere vragen :slight_smile:

vraag 1, Cu Chi en stas Saigon.
Even een gekke vraag, mijn kinderen zijn niet meer zo piep?
Ik hoop dat ze niets mankeren en wel wat over conditie beschikken?

Maar even alle gekheid op een stikje.
Lijkt heel wat, de city tour, maar valt reuze mee. Alle, door jouw genoemde lokaties, liggen vlakbij elkaar.
De kerk en het postkantoor liggen bij elkaar en dit duurt hooguit een half uur ( is al heel lang ).
Amper 5 minuten fietsen vind je het palace; reken op 1 a 2 uur voor de bezichtiging ( kelder vind ik het interessantste ). Weer een minuut of 10/15 fietsen vind je het museum; reken op 1 uur max. Dus kan makkelijk en is normaal.

vraag 2 Hue oud en nieuw
Ik ben er niet geweest met oud en nieuw, maar vind dat Hue een goed uitgaans stadje is.
Er zijn echt vele bars te vinden en je daar ook alle nationaliteiten.
Je dochter zal je echt niet vervelen, wel moet ze misschien een vest ( is waarschijnlijk wat ouderwets ) o.id. aantrekken.

Ook organiseren veel ( denk alle ) hotels wel iets, maar denk dat voor deze leeftijd dit niet echt aansprekend is?

vraag 3 Hue e.o.
Kan je bijna allemaal combineren.
Normaal reken ze voor de citadel 3.5 a 4 uur ( voor een groep ).
Prive duurt het ( in ons geval ) 2.5 uur.

Wij deden de volgende route
Werden opgepikt in ons hotel( aan de rivier ) met de boot naar de Thien Mu pagode.
Vandaar met de auto naar de citadel, lunch en dan naar het mausoleum met de auto.
Waren rond 15:00 uur weer terug bij het hotel.

vraag 4 eten
Wanneer je niet a la carte kan eten en de reisorganisatie heeft een diner/lunch gereserveerd staan er schalen met vlees en vis; dus gescheiden van elkaar. geld ook voor de groentes enz.
Dus geen probleem.

vraag 5
hier moet ik passen; heb ik niet gedaan

vraag 6 Hanoi

Eigenlijk hetzelfde als voor Saigon.
Ligt allemaal redelijk bij elkaar, en t/m de lunch is het eigenlijk vrij relaxt.
Is natuurlijk een beetje afhankelijk van je belangstelling ( lees tempo ).

Het kunstmuseum is echt voor liefhebbers van kunst en vooral abstracte kunst; kan je schrappen wanneer je dat niet echt boeit.

Over de fietstocht zit ik te dubben.
Je kan eigenlijk prima zelf zelf doen na de lunch ( laat je daar dan afzetten door het reisbureau ).
Dit natuurlijk wanneer je het kunstmuseum schrapt, anders dus lunch en museum en dan zelf de oude wijk.

Aan de andere kant heb je zo wel snel een idee en kan je misschien wat later het op eigen gelegenheid bekijken en weet je enigszins de weg.
Ga, wanneer je op een terras gaat zitten, geen "Bia Hoi " bestellen, is niet echt hygiënisch bereid ( = een eufemisme ).

Ze zullen ook misschien wel gevraagd hebben of je naar de “water puppets” wil gaan.
Zelf vond ik het maar 10 minuten leuk en ben toen gegaan, maar smaken verschillen.
Zou even kijken op You tube, zo heb je een idee of je daar 1 uur of langer wil naar kijken.

Ik hoop dat je vragen wat beantwoord zijn?

gr.
Ton.

super Ton, dank je wel voor je reactie.
mijn kids hebben hopelijk een goede conditie, maar zeker weten doe ik het nooit. Onze puber van 17 beweegt hier thuis zo weinig mogelijk. dus voor hem zal het goed zijn. en voor de oudste 2, 22 en 24 jaar, zal het prima te behappen zijn.
onze dochter is dus 24 en ze zit al enorm te azen wat wij voor ‘bijzonders’ gaan doen met oud en nieuw. ik vind het al bijzonder genoeg om het op zo’n plek te vieren, dus voor mij is alles ok. en zij is klaar voor de nachtclub, vuurwerk en bubbels en heeft bij wijze van spreken haar mooie jurkje al klaarliggen. en daar moet ze volgens jou dus een vest overheen doen? je bedoelt tegen de kou of om gewoon degelijk gekleed te zijn.

ik had natuurlijk nog noit van een bia hoi gehoord, is dus een of ander drankje. hebben ze daar ook gewoon een colaatje? ik ga kijken of ik een handzaam woordenboekje kan regelen. Om bijv te kunnen aangeven dat we geen hondenvlees willen eten of dat het niet ‘too spicy’ moet zijn. want beetje spicy daar zal voor onze begrippen hier vast al scherp genoeg zijn. ik hou er wel van hoor…

tot snel weer,
groetjes,
b

Hallo B,

Fijn dat mijn antwoorden je wat verder kunnen helpen.

Bia Hoi is eigenlijk gewoon bier, maar dan thuis gebrouwen, vandaar het hygiëne aspect.

Met de vest bedoel ik de de eventuele wat tegenvallende temp. rond 24 uur.
Misschien dat je als vader dit niet echt onprettig vind :-). ?

gr.
Ton.

haha, nee idd. maar ik als moeder ook zeker niet.
goed weekend.

Hoi B,

Veel goede tips heb je gekregen zeg!

Een woordenboekje is altijd handig. Wat ik ook vaak meeneem, is ‘Point It’, verkrijgbaar bij vele reisboekhandels. Dan kun je door middel van plaatjes aangeven wat je wil. Maar over het algemeen spreken de Vietnamezen (met name deze die met toeristen te maken hebben) wel Engels! Ook kun je er cola, sinas, en dergelijke bestellen.

Groetjes, Anne

1 like