Advies reisschema 3 weken Vietnam

Ik heb de laatste weken veel op dit forum gelezen en mijn voordeel gedaan met de vele tips die gegeven worden. Aan de hand daarvan heb ik een plan gemaakt. Nu hoor ik graag jullie mening, tips en aanpassingen.

Eerst even iets meer over mijzelf, ik ben 27 en reis alleen. Ik houd van natuur, daarnaast vind ik een keer een dagje strand wel fijn maar geen must, grote steden hebben niet mijn interesse, af en toe een tempel maar niet dagen lang. Ik heb nog niets geboekt, behalve de vluchten van en naar Bangkok.

1 juli Bangkok - Siem Reap
2 juli Angkor Wat
3 juli met de bus naar Phnom Penh
4 juli Phnom Penh (killing fields etc)
5 juli naar Saigon met de bus

• of vanuit Phnom Penh in 3 dagen over de mekong Delta naar Saigon, kan dit?
    6 juli cu chi tunnels
    7/8 juli mekong delta
    9 juli vlucht naar Danang en vervolgens Hoi an
  • of moet ik een dag extra in Saigon
    10/11/12 juli Hoi an (excursies, strand?)
    13 juli naar Hue met bijv ER
    14 juli Hue 's avonds vlucht Hanoi
    15 juli Hanoi
    16/17/18 juli tour naar Tam coc en cuc phuong of Mai Chau?
  • of is het beter om vanuit Hue de nachttrein naar Ninh Binh te gaan en vanuit daar Tam coc etc te bezoeken.
    19/20/21 juli Halong bay
    *kan ook 2 dagen
    21 juli nachttrein naar Sapa
    22/23/24 juli sapa
    24 juli nachttrein Hanoi
    25 juli Hanoi
    26 juli Vlucht Bangkok 9:00

Op een aantal plaatsen heb ik tijd over voor eventueel andere plaatsen. Is het verder wel leuk om en Mai chau en Sapa te bezoeken, of is dit teveel van het goede?
Hoe zit het verder met het weer in Juli, kan je wel naar Sapa en andere must see’s en moet je in Juli van te voren hostels/guesthouses boeken of kan dit ook ter plaatse?

Alvast bedankt!

Hallo L,

Bedankt dat je ons forum hebt bezoekt en je wat heeft kunnen helpen met je voorbereidingen.

Ik heb je schema bekeken
Ik beperk me even tot wat opmerkingen en niet met een schema, kan ik eventueel later wel doen als je dat wilt.

5-7
Ja, kan je doen door de Mekong Delta.

Dan dus een boot nemen naar Chau Doc, daar overnachten ( je komt dan laat in de middag aan ), daar de omgeving bekijken, weer overnachten in Chau Doc.
In de ochtend of middag naar Can Tho, daar overnachten,
In de ochtend naar Cai Rang en in de middag naar Saigon ( aankomst rond 17 a 18 uur ).
Dus overnachten in Saigon.

Dag erop dus Cu Chi + stad en overnachten Saigon.

Dag erop naar Danang vliegen en dan naar Hoi An en daar strand en enkele dagen rust en excursies.

Vanaf nu ga ik iets anders doen, dan je schema.

Zou met de ER wel naar Hue gaan vanaf Hoi An.
Maar dan vanaf Hue door naar Phong Nha naar Dong Hoi met de ER.

Dan kan je kiezen voor bus / trein / vliegen naar Hanoi.

Dan dus aankomst Hanoi, en daar overnachten.

Sapa of Mai Chau en Tam Coc enz.

Wanneer het mogelijk is om beide gebieden te bezoeken dan zeker doen.

Maar als je vraagt om mijn persoonlijke voorkeur, en je moet kiezen, dan ga voor Mai Chau.
Dan zie mooie natuur, zeer weinig toursten ( zijn allemaal in Sapa ), vriendelijke mensen; kortom ik vind dit een geweldige bestemming.

Wanneer ik diverse ervaringen lees van mensen die er geweest zijn, denk ik dat zij het met mij eens zijn.

Je zou dan bijv. de route zo kunnen doen ( vergt wel wat ervaring om door gebieden te reizen waar je de taal niet kent en en alleen maar lokaal vervoer is ).

Dan dus van Hanoi naar Mai Chau ( is een bus ) , daar wat verblijven, dan naar Cuc Phuong - Hoa Binh - Tam Cuoc - Ninh Binh - Hanoi - Halong.

Gezien je ook de trein of bus kan nemen vanaf Dong Hoi naar Ninh Bin, kan je dit ook zo doen.

Dong Hoi - Ninh Binh -Tam Coc - Cuc phuong - Hoa Binh - Mai Chau - Hanoi - Halong - Hanoi.

Ik denk dat ik je wat denkwerk heb gegeven, maar ben benieuwd wat je wilt gaan doen.
Zou het erg op prijs stellen om te te vernemen.
bvd

gr.
Ton.

Bedankt voor de snelle reactie! Het geeft idd stof om over na te denken, het liefst doe ik alles maar het moet natuurlijk bereisbaar blijven. Wanneer ik een nieuw schema heb zal ik hem hier nog eens plaatsen, voor eventuele extra aanvullingen en opmerkingen.

1 like

Hoi,

In grote lijnen zouden wij de zelfde dingen willen. Wij houden ook van natuur en niet van de grote steden. We reizen alleen met ons 1 jarige zoontje en daardoor zal ons reisschema ruimte moeten laten voor een aantal rustdagen. Tja het reisvirus heeft ons nou eenmaal te pakken. We zijn nu geneigd om midden Vietnam over te slaan en van HCM naar Hanoi te vliegen (of andersom als we besluiten de route andersom te doen). Alleen zouden we voor hem wel een paar dagen strand willen mee pakken. Is dit in de buurt van HCM ook goed te doen? Ik heb al meerdere dingen gelezen over Phu Quoc, is dit erg de moeite waard? het nadeel vind ik dat het weer vliegen is. Welke andere stranden zijn aanraders.
Alvast bedankt.

Hallo Peter en Rian,

Wanneer je in de omgeving van Saigon strand zoekt, dan kom je bijna altijd uit bij Pan Thiet.
Maar als je daar een beetje de zee in wilt met de kleine, is dat niet echt te doen.
De zee daar is nogal ruw, met hoge golven; ke bent dus afhankelijk van het zwembad van je hotel/ resort.

Je zou ook kunnen overwegen om bijv. de nachttrein naar Nha Trang om zo een vlucht te vermijden.
Zee in Nha TRang is veel rustiger, en vandaar kan je dan vliegen naar het noorden.

Andere lokaties in de Saigon omgeving zijn Vung Tau, 1,5 uur vanaf Saigon en Can Gio, ook 1,5 uur van Saigon.
Je zou even op internet kunnen kijken , of dat misschien een optie is voor jullie.

gr.
Ton.

We zijn zelf onze reis eveneens aan het uitstippelen en willen dan ook graag een graantje meepikken van de goede adviezen;-) Wij gaan zelf drie weken.
Onze optie is nu om vanuit Hanoi naar Mai Chau te reizen, dan naar Cuc Phuong, dan Ninh Binh en vervolgens met trein/bus terug naar Hanoi om vervolgens door te reizen naar Halong Bay.

Echter, heeft iemand enig idee of ik van Mai Chau direct met een lokale bus naar Cuc Phuong kan?

Hallo H,

Ja, je kan met lokaal vervoer naar Cuc Phuong, maar is wel even puzzelen welke je moet nemen.
Laat je goed informeren ter plekke.

Maar ik geloof dat jullie met zijn vieren reizen is het misschien net zo handig om een auto te huren.
De prijs is dan pp niet echt veel hoger en comfortabeler.

Lees ook dat je naar Ninh Binh wilt.
Hoop dat je provincie bedoeld, want in Ninh Binh stad is niet veel te doen.
Dan zou ik je Hoa Lu willen aanraden ipv Ninh Binh stad.

Ik hoop dat dit jullie weer wat verder kan helpen met de planning van het schema?

gr.
Ton.

Ton, we reizen met ons 2-en. Vanuit Mai Chau zullen we inderdaad goed het vervoer proberen te regelen. We willen inderdaad naar de provincie, maar om daar te komen met een busje/auto moet je natuurlijk wel een plaatsnaam aangeven. Daar lopen we even tegen aan welke plaats we moeten aanhouden om in Ninh Binh als provinicie terecht te komen.?

groetjes Pauline

Hallo Pauline,

Ik denk dat dit topic je ook wat kan helpen.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=156972&p=988456#post988456

En dan vooral de 5e post.

Ik denk dat, wanneer je Mau Chau bent, je het makkelijkst op Hoa Lu kunt reizen, zit je midden in de Ninh Binh provincie en vandaar kan je naar
alle plekken in de provincie en dus ook naar Cuc Phuong, Tam Coc enz.
Bovendien is er de stad zelf en de omgeving ook veel te zien.

gr.
Ton.

Nou mooi dat de Cu Chi tunnels op jullie programma staan,zelf had ik het genoegen deze tunnels te bezichten.
Eerst krijg je een korte zwart-wit film,daarna word je door de gids begeleid door het aangrenzend bosgedeelte.
Het vernuft hoe de vietnamezen al die gruwelijke boobytraps en valkuilen maakten waren indrukwekkend.
Ook nog ff vermelden dat je via je hotel deze excursie kan boeken,de Cu Chi tunnels liggen op een uurtje rijden met de bus vanuit HCMC.
Succ6 nog met je reisvoorbereidingen lele 86,en laat ons nadien even iets weten hoe je reis was verlopen !
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam.

Ik heb inmiddels de binnenlandse vluchten geboekt en besloten om gewoon van Hue naar Hanoi te vliegen en vanuit daar te kijken waar ik allemaal heen wil. Ik heb nog niet veel reiservaring in Azie en heb daarom gekozen om niet alleen door ontoeristisch gebied te gaan reizen met lokale bussen.
Wanneer ik terug ben zal ik zeker even wat laten weten, alleen dit duurt nog wel meer dan een half jaar :wink: