Hallo geert,
Zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen.
Mai Chau vs. Sapa
Mijn voorkeur is dus echt persoonlijk en ik vind Sapa ook helemaal geweldig.
Maar mijn keuze gaat naar mai chau.
Waarom?, vraag je me.
Voor mij geld vooral de afwisseling in natuur, mogelijkheden, veel minder touristen, makkelijker te bereizen ( minder reistijd ) enz.
natuur en mogelijkheden
Mai chau ligt in een vallei en dus betekend ook dat er bergen zijn natuurlijk.
Grote voordeel van een vallei is dat het wat vlakker is en het prima geschikt is om door de vallei te fietsen en zo de omgeving te verkennen.
Natuurlijk kan je ook de bergen in en zo heb je een mooie uitkijk over de vallei.
In de bergen heb je ook weer diverse grotten welke je kan bezichtigen.
In deze omgeving heb je ook diverse minderheden ( bevolkingsgroepen met een eigen identiteit ), maar de thai zijn wel in de meerderheid.
In de dorpen kan je een een home stay pakken en inderdaad zijn deze wat luxer dan dan de mensen zelf hebben.
Maar dat is in heel Viet Nam eigenlijk wel zo.
Heb je dagen over dan is het heel makkelijk om via bijv. Hoa Lu naar Tam Coc te gaan.
Daar kan je dan weer varen over de rivier en onder wat grotten door en zie je de bergen a la Halong op het land.
Is wel touristisch ( Trang An is ongeveer gelijk maar wat minder touristisch ) , maar betekend ook wel een snellere verbinding naar Hanoi ( vanaf Tam Coc ).
Tour en overnachting
Naar Mai Chau kan je dit in principe helemaal alleen doen en zonder een touroperator.
Maar heb je wat minder tijd, dan kan een tour je wat tijd besparen.
Je hebt dan de keuze uit een prive tour, groep tour of een gedeelde tour ( bedoel dan dat een gedeelte van een groeps tour koopt en dan dan ergens afhaakt en zelf verder gaat; onderhandel in het laatste geval echt heel goed over de prijs en voorwaarden en route want anders ga je betalen voor dingen die je niet afneemt ).
Misschien is een soort starters pakket iets voor je, dus de enkele reis naar Mai Chau en een eerste overnachting bij een homestay.
De mensen van die homestay kunnen je vanaf daar overal mee verder informeren en de volgende en de volgende enz.
Aanraders Mai Chau
Even een kleine opsomming
Lac Village, pom Coong Village, Grotten ( Mo Luong, Chieu, Lang enz. )
Halong eerst?
Zou zelf eerst gaan voor Sapa of Mai Chau en dan eindigen in Halong en Hanoi.
Denk dat dit een relaxter einde is van je Viet Nam reis.
Dus eerst wat reizen in de bergen en dalen, overnachten in Hanoi, dan varen in Halong en daar rust hebben, aankomen in Hanoi, overnachten en de dag erop naar Huis.
Kijk nu al uit naar om je reis te lezen op onze site.
Wat ik een beetje proef is dat Con Dao niet een 1 ster keuze en advies was?
maar ben benieuwd.
Nog heel veel plezier in het noorden van Viet Nam en hoop dat fans van Sapa ook je van advies willen voorzien?
gr.
Ton.