Weer in Vietnam en tips over het zuiden

Hallo,

Over 1,5 week ga ik voor drie weken naar Vietnam. Ik heb dit zeer last minute geboekt (vorige week) en me eerlijk gezegd niet zo goed geïnformeerd vwb het weer. Ik zie dus nu pas, in een andere topic, dat de kans op veel regen en orkanen ook aanwezig is. Hoe groot is deze kans en waar moet ik rekening mee houden? Ik kan zeker beter in het zuiden blijven of niet?

Tevens vroeg ik mij af of iemand mij tips kan geven over kustplaatsen of eilanden waar er mooie stranden zijn met eventueel duikmogelijkheden (geen eis) maar die niet al te toeristisch zijn (liever prachtig en verlaten zonder duikmogelijkheden dan toeristisch met duikmogelijkheden) en waar je, bij voorkeur, ook nog wat andere dingen kunt doen.

Vanzelfsprekend wil ik ook wel wat leren over de échte Vietnamese cultuur, dus als iemand tips heeft over waar ik in het zuiden dan vooral heen moet gaan hoor ik het ook heel graag.

Ter verduidelijking, ik reis alleen, deels om te onthaasten maar uiteraard ook om het land en de cultuur/mensen te leren kennen. Ik ben een 35-jarige man, geen hardcore backpacker (maar zeker ook geen "Phuketter’!) en ben afgelopen jaren in Indonesie, Filipijnen en Thailand (rustige kleine eilandjes) geweest.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Geert

Hallo Geert,

Dat is inderdaad een "last minute "reis.
Maar denk dat je er echt geen spijt van zult krijgen.

Het weer.
Hoewel niemand het kan voorspellen waag ik me er ook niet aan.
Maar ik ga uit van gemiddeldes en mijn ervaringen in deze periode ( geloof 3 of 4 reizen in oktober en november ).

Je reist aan het einde van het regenseizoen, dus je kan wel eens een flinke bui verwachten, maar deze zijn dan hevig maar niet zo lang ( denk aan 0.5 uur ), uit ervaring.

Temperaturen zijn vooral in het zuiden en noorden prima en in centraal Viet Nam kunnen deze wat lager zijn, maar toch zeer aangenaam.
Probleem met het midden is dat er, wanneer er orkanen komen, deze veelal in het midden aan land komen.
Denk dan aan Hoi An en omgeving.

Maar daar wordt je wel voor op de hoogte gehouden zodat je dan nog altijd je plan kan trekken.

Eiland?

Ik wil je 3 opties vast geven.

Natuurlijk kom je dan weer de naam Phu Quoc tegen.
Je kan je daar begeven in het tourisme, maar ook helemaal terugtrekken op stille mooie eilanden.
Ook het bos is een aanrader.

Snorkelen en duiken kan je hier ook in ruime mate.
Op internet kan heel veel informatie vinden over dit eiland

Con Dao

Misschien meer wat voor jouw?
Verwacht hier echt niet hordes touristen, maar vooral mensen die graag duiken en snorkelen.
Houden van natuur ( regenwoud ), geschiedenis ( de gevangenissen ).

Uitgaan is hier zeer beperkt tot enkele terrasjes.

Deze site is volgens mij de beste voor informatie voor Con Dao; toen ik er was in 2010 of 2011 werkte er een nederlands meisje en was zeer behulpzaam.
Dus schroom je niet om misschien met hun contact op te nemen voor meer informatie.

http://www.dive-condao.com/

Nam Du

Ik las gisteren de Vietnamese krant en zie nu je vraag en denk nu, misschien iets voor Geert.
Ik moet je wel schrijven dat ik hier nog nooit geweest ben, dus even alles via internet.

Ik ga er geen verhaal over houden, maar denk dat je via wat links zelf even moet kijken of het je wat lijkt.
Misschien is er iemand die daar wel geweest is om je te helpen met zijn of haar ervaringng.

de links

http://www.thanhniennews.com/travel/nam-du-islands-another-mustvisit-destination-in-kien-giang-32357.html&lt;div class=“lazyYT” data-youtube-id=“dbXl5tCVAQs” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Even nog wat opmerkingen van mij.

Ik denk wel dat je weet dat duiken; huren van uitrusting, boot, gids enz wel aan de prijs kan zijn.
Prijzen van Divedive zijn een beetje de gemiddelde prijzen in Viet Nam dus hoop dat ze je niet tegen vallen?

Hoop dat je de komende dagen nog meer tips zult krijgen, maar dit is even een aanzet.

gr.
Ton.

Ton, wat geweldig!!! Ontzettend bedankt!!! Waar zouden Vietnam-reizigers zijn zonder jou :wink:

Ik heb nog twee vragen. In een andere discussie gaf je aan dat je je twijfels hebt over het principe airbnb in Vietnam omdat Vietnamezen geen buitenlanders in huis mogen nemen. Weet je hier inmiddels al meer over? Ik ben eigenlijk van plan 2 of 3 nachten in HCMC te boeken via airbnb.

Een andere vraag. Ik kreeg als tip de Ho Chi Minh trial. Wat vind jij hiervan?

Groeten,
Geert

Hallo Geert,

Begin nu met blozende wangen aan mijn reaktie op je reaktie; bedankt hiervoor.

AirBnb

ik moet je eerlijk schrijven dat ik hier niet verder op in gegaan ben omdat er geen reaktie op volgende .
Ga zomeet dit metten navragen.

klopt dat ik schrijf dat een Vietnamees huis eigenaar geen tourist mag laten overnachten zonder toestemming ( permit ) van de plaatselijke polite.

Dit is een maatregel om prostitutie tegen te gaan in beginsel.
Natuurlijk is dat in een miljoenenstad zoals Saigon en Hanoi niet 100% te controleren, maar in kleinere steden wel ( via verraden, afgunst enz. komt het dan wel uit denk ik )

HCM Route

Is een prima tip, maar dan wel heel anders dan wat je in je eerste post wilde.

Dan volg je een route vanaf het noorden naar het zuiden en dan langs de grens Viet nam / Laos en Cambodja .
Is een heel mooie route, maar dan geen strand.

Kan je ook combineren en een gedeelte langs de kust en een gedeelte via de HCM route te doen.
Maar deze optie kost je wat meer dagen ( lagere reissnelheden ), iets meer ervaring met het regelen van lokaal vervoer, wat minder comfort bij een overnachting.

Wil je deze combinatie, dan kan ik wel wat ideeën van de hand doen met opties van routes.
Word dan wel helaas mogen, want ik moet zo meteen naar een afspraak.

gr.
Ton.

Hallo Geert,

Heb 1 minuut geleden een mail naar Viet Nam gedaan over meer informatie over Airbnb.
Denk dat ik morgen je er meer over kan melden.

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

Ik heb me er wat meer in verdiept en ook hier weer, ik had mezelf iets beter moeten laten informeren. Ik had er een iets ander beeld bij.

Benieuwd wat voor informatie je nog verkrijgt over airbnb. Ik denk dat ik iig maar wel voor in Ho Chi Minh City iets ga boeken. Of heb je nog tips voor leuke guesthouses/hotels daar?

groet,
Geert

Ton, toch nog een aanvullende vraag. Ik sprak net een collega die in 2012 een maand in Vietnam is geweest en die vond het noorden veel mooier qua natuur en dat ze veel mooie wandelingen en fietstochten hebben gemaakt. Nu zit ik er aan te denken om toch een verdeling te maken. Wat denk jij? Zinvol of teveel? Ik heb dus geen zin om van hot naar her te racen en elke dag meer bezig te zijn met plannen dan met leuke dingen doen en ontspannen.

Hallo Geert,

Je vorige vragen gingen voornamelijk over strand en eiland en welke de leuk zijn om te bezoeken.

ik ging er eigenlijk al vanuit dat je van noord naar zuid wilde gaan of omgekeerd.
En dan een afsluiting op het strand van enkele dagen.

Je hebt 21 dagen, weet niet hoeveel effectief in Viet Nam , maar ik ga even uit van 20 ( ivm met internationale vluchten )

Dan zal je een keuze moeten maken om wat te over te slaan.
Zelf denk ik dan aan centraal Viet Nam ( Hoi An en omgeving ).

Misschien een idee?

Het noorden ongeveer 10 dagen.
Met Hanoi, Mai Chau of Sapa, Ninh Binh provincie ( met bijv. Tam Coc, Hoa Lu ) , Halong Bai.

Het zuiden de overige dagen
Met Saigon, Delta, eiland,

In Viet Nam is alles mogenlijk.

Wil je fietsen / wandelen in bergen en dalen, daar overnachten dan is het noorden de plek.
Wil je fietsen , wandelen langs rivieren, drijvende markten, varen over de rivier en daar ook overnachten, dan is het zuiden de plek.

Wil je strand en eilanden dan is de meeste keus in het zuiden, hoewel Cat Ba natuurlijk ook een optie is in het noorden.

Wat denk je ervan, je hebt dan wel alles wat je in je eerste post vroeg en kan je het advies van je collega ook volgen.
Gaat dan wel ten koste van de HCM route.

AirbNR
Heb nog geen bericht gehad , maar ga ervan uit dat dat morgen wel komt.

Advies voor verblijf Saigon.
Ik denk dat er op de site er vele worden gegeven.
Je kan natuurlijk ook een nieuw topic beginnen voor advies.

Ik zelf verblijf altijd, al meer dan 10 jaar, in hotel Continental, maar denk dat je dit niet bedoeld voor een overnachting.

gr.
Ton.

Je hebt gelijk, Ton. Ik ben gewoon niet zo duidelijk geweest. Ook niet mijn sterke kant moet ik zeggen. Maar ik vlieg dus op Ho Chi Minh terwijl iedereen schijnbaar in het noorden schijnt te beginnen. Kom ik dus ook iets te laat achter :slight_smile: En ik ga voor rust en mooie stranden, maar wil natuurlijk wel een paar mooie wandelingen of tripjes doen waardoor ik de natuur en de cultuur van Vietnam echt goed leer kennen. Anders zou de keuze voor Vietnam helemaal een rare geweest zijn.

Maar goed, omdat ik dus op Ho Chi Minh vlieg (de 22e) zit ik nu een beetje in dubio over wat de route moet worden. En om nog duidelijker te zijn. Ik vlieg niet terug vanuit Vietnam maar vanuit Manilla omdat ik daar een vriend heb wonen waarmee ik ook nog 1 of 2 tripjes in de Filipijnen ga doen. En aangezien ik nog geen ticket van Vietnam naar de Filipijnen heb (zal waarschijnlijk rond 14/15-11 worden), ben ik daar erg flexibel in. Jouw voorstel is dus zeker een goede optie alleen dan wellicht in omgekeerde volgorde. Of is het beter om direct naar Hanoi te vliegen en dan af te dalen?

Vwb hotels zal ik inderdaad even in een ander topic kijken.

Heel veel dank weer!!!

Hallo Geert,

Je bent heel duidelijk geweest, kan ook aan mij liggen dat ik wat over het hoofd heb gelezen.

Mijn optie.
Ik denk dat je dat even zelf moet bekijken wat voor jouw het prettigst is.

Wil je beginnen met strand , dan gewoon je aankomen het zuiden, strand en dan door naar Hanoi en daar de wandelingen.
Beginnen in het noorden dan natuurlijk wel wel vliegen op hanoi in het begin en eindigen in het zuiden.

Ander argument voor reizen van zuid naar noord of omgekeerd.
Misschien wel net zo belangrijk als het eerste, is met welke maatschappij wil je vliegen op manilla en tegen welke prijs.

Niet alle maatschappijen vlieg en van hanoi en van Saigon.
Maakt de prijs niet uit dan heb je natuurlijk de keuze.

Maar met een een budget, dan kan dit ook meespelen natuurlijk.
Dus dit ook even meenemen dan.

AirBnb

Ik heb een mail gekregen van Viet Nam.

Dear Mr Ton and Mrs Gert,

We are here counting the days to see you :slight_smile:

Regarding Airbnb, it just started in Vietnam short time ago. Can you give us a few days to double check.

We will give you our feedback soonest.

All the best,

Nhi

Weet niet of het voor jouw nog interessant is om op deze enkele dagen te wachten, maar zal in ieder geval haar antwoord wel in dit topic plaatsten.

Nog even iets voor een overnachting in Saigon.
misschien heb je al ergens gelezen dat er in Saigon aan een metro wordt gewerkt.

Dat betekend dat die werkzaamheden op sommige plekken 24/7 zijn en op andere vanaf zo’n 6 uur in de ochtend beginnen.
Misschien ook iets om aan te denken bij regelen van een overnachting?

Laat het hier weer even bij en misschien tot een volgende keer :slight_smile:

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Na HCMC en Con Dao Islands zit ik nu in het schattige maar helaas natte Hoi An. Desalniettemin is het heerlijk hier. Verblijf in het prachtige Macu Boutiqie Resort. Voor 30 euro per nacht echt perfect.

Maar mijn vraag: ik twijfel, met het oog op de tijd, of ik naar Hue moet gaan. Ook de weersvoorspellingen zijn niet bepaald goed. Of zijn de Perfume river en de Imperial Enclosure een must-see? Dan trotseer ik de regen wel.

Tweede vraag: heb je ervaring met de omgeving ten noorden van Ha Giang? Ik hoor er goede verhalen over maar het schijnt echt lastig te reizen zijn en dat je hoe dan ook een motorfiets moet huren. Ik twijfel tussen daar heen gaan of omgeving Sapa. Tips zijn weer van harte welkom :slight_smile:

Groeten,
Geert

Hallo Geert,

Wow, je bent echt naar Con Dao gegaan, is voor mij nu 3 jaar geleden.
ben heel erg benieuwd naar je ervaringen daar te lezen na je vakantie.

Hue
Of het een must is kan ik natuurlijk niet zeggen omdat dit echt iets persoonlijk is.
Maar kan wel een idee geven van wat je zou missen en dan kan jezelf de afweging maken.

Wanneer je naar Hue gaat, ga je veelal voor de citadel en de mausoleums.
Denk bij het bezoek aan de citadel aan een groot complex met diverse gebouwen met beelden van de keizers die daar gewoond hebben.
Lijkt een beetje op pagode achtig iets per keizer per gebouw en sommige gebouwen staan beelden van meerdere keizers.

Door de oorlog is het wel wat gehavend hier en daar.

Sommige mausoleums zijn echt mooi en je kan dan echt de rijkdom zien aan het park erbij.
Helaas is dit wel in de open lucht dus met slecht weer en regen word je nat.

Nu ga ik waarschijnlijk iets schrijven waar, of, mensen andere ideeën over hebben, of waar je misschien de rest van je leven spijt van hebt.

Gezien je vraag, zou ik Hue overslaan.
Ik denk dat je je wel een idee kan vormen hoe het er ongeveer eruit ziet na bezoeken aan pagodes en tempels.

Hoop met de volgende beschrijving niemand tegen zijn hoofd te stoten.
Maar denk aan iets ongeveer aan een pagode, maar dan ipv een Boedha beeld het keizerbeeld , om je een heel simpel beeld proberen te geven.

Ha Giang,

Ik heb wel in die omgeving gereisd, maar is wel wat jaren geleden en heb dit met een prive reis gedaan met prive vervoer en gids.
Toen der tijd was het een gebied met zeer weinig touristen en even nagekeken op internetn blijkt dit nog steeds zo te zijn.

Dat betekend dus dat je voor bijna 100 % afhankelijk bent van lokaal vervoer of een georganiseerde trip moet nemen.
Een motor huren kan ook, maar daar kleven allerlei nadelen aan ( je verliest dan meteen al je dekkingen van al afgesloten verzekeringen )

Ook kost het wat reisuren.

Is een prachtig gebied en zeker de moeite waard,
Maar gezien je tijdsspanne denk ik dat je met een bezoek aan Sapa een heel goed alternatief hebt.
De temp. kunnen wel wat laag zijn, maar je kan dit dan natuurlijk het beste checken daar omdat je in Viet Nam bent.
In Hia Giang is het waarschijnlijk nu best wel fris, denk aan de herfst hier.

Ander alternatief is natuurlijk mijn stokpaardje.
mai Chau en zo naar Tam Coc en weer naar Hanoi.
( moet je eerlijk schrijven dat IK Mai Chau mooier , praktischer, vind dan dan Sapa )

Hoop je met deze post te helpen?

gr.
Ton.

Ton,

Ik schrijf dit vanuit Hue. Vlak voordat ik jouw bericht las sprak ik een Argentijnse dame die al jaren in Saigon woont en mij aanraadde wel naar Hue te gaan omdat een tocht over de Perfume river waanzinnig is. Vond zij. Dus toch maar gedaan. Blijf ook maar 2 nachtjes en wilde ook een keer met de trein. Ben trouwens wederom verbaasd dat ik in een hotel waar ik 19 euro per nacht voor betaal (het Serene Palace hotel) een service en een kamer krijg van heb ik jou daar. Zit dit ook gewoon te tikken achter een computer die in de kamer staat. Onvoorstelbaar. Op Con Doa kreeg ik voor 3 euro minder een stuk minder comfort. Maar goed, daar kom ik op terug. Zal later een wat uitgebreider verslag doen van mijn reis.

Nu het volgende dilemma. Van een vriend mocht ik een hike en overnachting bij een stam in de bergen bij Sapa absoluut niet overslaan. Hij is vorig jaar 5 weken in Vietnam geweest en dat was het mooiste wat hij ooit in zijn reizende leven heeft gedaan. Maar ja, iemand die al jaren in Vietnam komt en alles kent, jij, neem ik uiteraard ook zeer serieus! Ik zag inderdaad dat Mai Chau wat makkelijker te bereizen is. Al viel de treinreis vanmiddag van Danang naar Hue me alles mee. En ik las in de lonely planet dat je ook bij locals kunt slapen, zij het redelijk modern (wat mij niet uitmaakt) en dat de omgeving super is. Dus ik neig er licht naar om jouw advies te volgen. Het wordt waarschijnlijk een last minute call (ben er ook nog niet uit of ik eerst naar Halong Bay ga en dan naar Chau Mai/Sapa of andersom).

Nu de concrete vraag. Jij gaf aan dat het praktischer was om te regelen. Wat kan ik dan het best doen? Qua tour/overnachtingen. Zijn er bepaalde tours vantevoren te regelen? En wat maakt voor jou de Mau Chai/Tam Coc trip net wat mooier dan de Sape e.o. trip?

Bedankt weer!

Groeten,
Geert

Hallo geert,

Zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen.

Mai Chau vs. Sapa

Mijn voorkeur is dus echt persoonlijk en ik vind Sapa ook helemaal geweldig.
Maar mijn keuze gaat naar mai chau.

Waarom?, vraag je me.

Voor mij geld vooral de afwisseling in natuur, mogelijkheden, veel minder touristen, makkelijker te bereizen ( minder reistijd ) enz.

natuur en mogelijkheden

Mai chau ligt in een vallei en dus betekend ook dat er bergen zijn natuurlijk.
Grote voordeel van een vallei is dat het wat vlakker is en het prima geschikt is om door de vallei te fietsen en zo de omgeving te verkennen.
Natuurlijk kan je ook de bergen in en zo heb je een mooie uitkijk over de vallei.

In de bergen heb je ook weer diverse grotten welke je kan bezichtigen.

In deze omgeving heb je ook diverse minderheden ( bevolkingsgroepen met een eigen identiteit ), maar de thai zijn wel in de meerderheid.
In de dorpen kan je een een home stay pakken en inderdaad zijn deze wat luxer dan dan de mensen zelf hebben.
Maar dat is in heel Viet Nam eigenlijk wel zo.

Heb je dagen over dan is het heel makkelijk om via bijv. Hoa Lu naar Tam Coc te gaan.
Daar kan je dan weer varen over de rivier en onder wat grotten door en zie je de bergen a la Halong op het land.
Is wel touristisch ( Trang An is ongeveer gelijk maar wat minder touristisch ) , maar betekend ook wel een snellere verbinding naar Hanoi ( vanaf Tam Coc ).

Tour en overnachting
Naar Mai Chau kan je dit in principe helemaal alleen doen en zonder een touroperator.
Maar heb je wat minder tijd, dan kan een tour je wat tijd besparen.

Je hebt dan de keuze uit een prive tour, groep tour of een gedeelde tour ( bedoel dan dat een gedeelte van een groeps tour koopt en dan dan ergens afhaakt en zelf verder gaat; onderhandel in het laatste geval echt heel goed over de prijs en voorwaarden en route want anders ga je betalen voor dingen die je niet afneemt ).

Misschien is een soort starters pakket iets voor je, dus de enkele reis naar Mai Chau en een eerste overnachting bij een homestay.
De mensen van die homestay kunnen je vanaf daar overal mee verder informeren en de volgende en de volgende enz.

Aanraders Mai Chau

Even een kleine opsomming
Lac Village, pom Coong Village, Grotten ( Mo Luong, Chieu, Lang enz. )

Halong eerst?

Zou zelf eerst gaan voor Sapa of Mai Chau en dan eindigen in Halong en Hanoi.
Denk dat dit een relaxter einde is van je Viet Nam reis.

Dus eerst wat reizen in de bergen en dalen, overnachten in Hanoi, dan varen in Halong en daar rust hebben, aankomen in Hanoi, overnachten en de dag erop naar Huis.

Kijk nu al uit naar om je reis te lezen op onze site.
Wat ik een beetje proef is dat Con Dao niet een 1 ster keuze en advies was?
maar ben benieuwd.

Nog heel veel plezier in het noorden van Viet Nam en hoop dat fans van Sapa ook je van advies willen voorzien?

gr.
Ton.