Tips Safari

Hallo iedereen. Ik ga een vakantie voorbereiden en heb al veel waardevolle informatie gelezen hier. Toch blijf ik met enkele vragen zitten. Mijn eerste vraag is of iemand mischien een tip heeft voor een goedkope vlucht naar Kenia, zo tussen 15 en 30 augustus.
Verder heb ik al wat informatie verzameld voor een safari en de kosten daarvan. Wat er steeds bij staat is dat excursies uitgesloten zijn van de prijs. Hoeveel kost bijvoorbeeld een nachtsafari? Tot slot de vraag wat een gangbare fooi is voor een chauffeur en in een lodge. Daar heb ik echt geen idee van omdat ik nooit erder in Africa, laat staan in Kenia ben geweest.
Alvast bedankt voor jullie inbreng :thumbsup:
Groet, Monnick

Je hebt nogal wat vragen M, was je al aan het voorbereiden?

Richtlijn voor een fooi voor een gids is 3 euro per persoon per dag op prive safari.
Ben je in een groep van meer personen, reken vanaf 2 euro per dag.
Heb je als een groep en/of een hele lange safari geboekt, kun je een mooi bedrag ineens geven die iets lager ligt dan die 2 euro. Reken voor kinderen ongeveer de helft van een fooi.
Minder fooi mag, meer mag ook, maar helemaal niets geven is “not done”.

1 like

Hoi,

Wij gaan zelf eind juli met ethiopian airlines vanaf Brussel naar mombassa.
We hebben op de site “budgetair.nl” geboekt en dit was de voordeligste op dit moment.
Nu worden er ook met arke fly erg voordelige vluchten naar mombasa aangeboden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Voor ons is het ook de eerste keer dus ik begrijp je vragen. Ik heb ook al veel info opgezocht en aan ervaren kenia-gangers veel gevraagd maar er blijven toch ook altijd veel vragen over. Ik begrijp dat heel goed want het is toch spannend om voor het eerst naar donker afrika te gaan en alles op je af te laten komen ipv controle te houden/hebben over het grootste deel van je vakantie.
Maar misschien is dat ook wel het mooie eraan en kunnen we daar wel veel van leren.
Hoe dan ook: ik wens je een supervakantie!!

1 like

Beste Monnick,
Turkish Airlines heeft ook een goede prijs naar Kenia, je gaat via Instandbul naar Nairobi. Alleen je komt wel rond midden in de nacht in Nairobi.En ook op terug weg ga je 0300 uur Keniaanse tijd, dat is 0200 uur Nederlandse tijd.Verder een fooi,is het niet een recht maar een waarderen van diensten als je denk dat je goede service gehad heeft, dan is het 2 euro’s prima.

Als je nog meer willen weten niet aarzelen, mail info@clenatravels.nl

Safari Njema.
Clenatravels.

1 like

Ontzettend bedankt iedereen!! Tot nu toe was ik begonnen met het aanvragen van offertes voor een safari omdat dat toch een groot deel van de totale kosten is. Voor de safari hebben we een aantal parken die we in combinatie in een week tijd kunnen bezoeken. Welke parken zouden jullie aanbevelen?? Natuurlijk willen we de Masai Mare niet missen maar hoe zit het met Samburu?? Is dat park de moeite waard? Of zijn er andere parken interesanter zoals Abardere, Mount Kenia of lake Nivashe?

Samburu is erg mooi, veel leewen en andere unieke diersoorten, maar wel ver weg en erg warm.
Niet te vergelijken met Lake Nakuru en Lake Naivasha, maar veel te ver om alleen in combinatie met de masai mara te doen.
Je zal waarschijnlijk een nacht halverwege de week in een van die parken of in Nairobi slapen (?)
Een nachtje is genoeg om de afstand te breken.
Succes…

Het is gelukt :zon02:
We hebben een vlucht geboekt op www.turkishairlines.com een week safari bij www.magicalsafari.com daarna een week aan het strand van Mombasa.
We hebben nog een retourvlucht van Nairobi naar Mombasa na de safari en weer terug op onze laatste dag vakantie.
Dit alles bij elkaar kost met volpension ongeveer 4600 Euro voor ons drieen, twee vowassenen en onze dochter van 7.
Niet gek dacht ik zo.
Alle tips zijn nog altijd welkom:thumbsup:.

Dat klinkt niet gek, inclusief vluchten en volpension, is het een campingsafari?
Meer tips:
Neem naast je bankpas contant geld mee en een credit card als je die hebt.
Soms worden bankpassen geweigerd, is er stroomstoring of zijn er simpelweg geen pinautomaten in de buurt.
Wissel je contante geld in Kenia om in shilling, dan krijg je er het meeste voor.
Traveller cheques zijn een ramp in Kenia…

1 like

Bijzonder informatief, mijn dank. In eerste instantie hadden we in gedacht een campingsafari te doen vanwege de enorm hoge prijzen van safaris. We verblijven nu voor maar iets meer geld in lodgus, voonamelijk Sopa Lodgus. Het is spannend genoeg voor ons en bovendien heb ik rugklachten. De helft van het totaal budget gaat op aan de vluchten dus ik meen dat we geen slechte deal hebben gemaakt. Zeker als je het bedrag vergelijkt met het boeken bij Nederlandse reisbureau. Het is zo ook beter voor de lokale bevolking heb ik al gelezen.

Ga er maar vanuit dat je een mooie deal hebt gesloten.
Sopa Lodges zijn wat grootschalig, niet de duurste, maar wel een prima kwaliteit.
Er zijn prive campingsafaris die duurder uitkomen dan wat jullie betalen in augustus.
Ook goedkoper, maar dan zit je wel met acht man in een busje.

Waar gaat de week safari naartoe?
Samburu en Masai Mara?

In het kort is dit onze safari:

Aankomst Nairobi - Samburu (Sopa)
Samburu
Samburu - Aberdere (Outspan?)
Aberdere - Lake Nukuru (Nakuru Lodge)
Lake Nukuru - Masai Mara (Sopa)
Masai Mara
Masai Mara - Nairobi - Mombasa (vlucht)

Een week strand

Mombasa - Nairobi - Nederland
Alle hotels volpension

Kan iemand iets vertellen over Outspan lodge?

dit hotel heeft wel een website
www.aberdaresafarihotels.com
het lijk me een goed hotel

1 like

Hoi

Een nachtsafari kan je ter plaatste bij boeken en kost 1500 Ksh.
www.kws.org

Nu de prijs meevalt maken we plannen om een ballonvaart te maken en zeer waarschijnlijk ook een nachtsafari. Het beste lijkt me dat te doen in Samburu of in de Masai Mari?. Wat zijn jouw ervaringen mwende? De link www.kws.org werkt niet en als de prijs die je noemt wel klopt doen we het zeker.

Hallo Monnick
Toevallig heb ik een keer informatie aangevraagd bij de Kenyan Wildlife Service voor een selfdrive.
Masai Mara en Samburu vallen beiden niet onder de KWS.
Samburu valt onder de Samburu gemeenschap en Masai Mara onder de Masai gemeenschap.
De prijzen van 1500 shilling voor een nachtsafari trek ik sterk in twijvel, maar ik kan ernaast zitten en ben dus ook erg benieuwd naar de onderbouwing van MWENDE (hoewel deze dus in ieder geval niet van toepassing op de Masai Mara en Samburu).

Jullie hebben een mooie safari in het vooruitschiet voor een redelijke prijs.
Samburu en Masai Mara vind ik persoonlijk de mooiste parken van Kenia.
Als je alle lodges zelf vanuit Nederland zou boeken, of bij een Nederlandse touroperator zoals Neckerman, zou je een flink bedrag bij moeten leggen.
Even reëel: het is toch geen schande dat er ook iets overblijft voor het lokale reisbureau?

O ja, in Sopa Samburu lopen de olifanten vaak dwars door de lodge heen, tussen het restaurant en kamers. Dus uitkijken voor overstkend wild :wink:

Ik zie het, de site is tijdelijk uit de lucht (das niet zo verwonderlijk hoo rin Kenya)

Je kan ze ook op FACEBOOK vinden, gewoon zoeken naar KWS.
Er staan best leuke tips op soms

Een nachtsafari heeft altijd iets heel speciaals, zelfs al zou je niks zien, de geluiden zijn een ervaring op zich…

http://www.safariweb.com/kwild/northern.htm

ELK park in Kenya valt onder KWS

en wachtg ewoon even tot de site weer werkt (eergister deed hij het nog en de 1500 ksh pppt stond in de prijslijst.
:zon02:

Van de volgende email ontvangen: fwambui@kws.go.ke

"Dear,

Our tariff rates will not change this year, so in September the tariffs will remain as they are. Samburu Is a wildlife park as well but it is not managed by Kenya Wildlife Service. It is managed by the Samburu local authority.

Flora Wambui
Warden Parks & Reserves"

Hetzelfde geldt voor de Masai Mara.
Masai Mara valt onder het management van de Narok City Council.

De 1500 shilling pppt is net als de 1000 shilling voor een boottrip op L Naivasha de fee voor een KWS ranger.

Na het betalen van de parkentrees mag men tussen 6 uur 's morgens en 6 uur 's avonds game drives maken voor 24 uur in totaal.
Voor een nachtsafari moet met opnieuw entreegeld betalen (belachelijk maar waar!) die minimaal $ 50 per persoon zijn, en daar komen de eventuele kosten van een ranger, kes 1500 nog bij.

1 like

Het is een beetje teleurstellend dat een nachtsafari het zo duur is, maar het klink wel logisch.
Iedereen bedankt voor alle tips!

Aha, dan toch weer iets niews geleerd. Zo zie je, nooit te oud om te leren. Ben ook al een tijdje niet op’‘echte’’ safari geweest. (wel Naivasha,Hell’s gate + mount Kenya, maar de GROTE parken niet, ik wacht op mijn resident prijzen)
Gewoon lekker Kilifi’en (vis eten recht uit zee, zonsopkomst genieten , waterproject, etc etc )

:drugged: Sorry :drugged: