Tips over Isan? Hoe en wat?

Ik vertrek binnen 14 dagen naar thailand :zon02: en ik ben wat aan het kijken voor een reisroute.

Ik zou na een paar dagen Bangkok, naar Sukhothai gaan (met de trein??), en dan van daaruit eens naar de Isan gaan… Maar waar begin ik daar best? En hoe kom ik daar het best? :question:

In principe is alles per bus te doen en rijden ze tussen alle grote steden.

Je zou eerst richting Nakhon Ratchasima kunnen gaan, vandaar uit naar Ubon Rachatani, Yasothon, Mukdahan, sakon Nakhon, Nong Khai, en zo naar Udon Thani, en van daaruit naar Khon Kaen. Zo maak je een trip door de Isaan langs de rand van Thailand en door de Isaan weer terug naar Bangkok.

Lijkt het je wat ?

Zou de volgende route nemen:

Sukothai- Phitsanulok-Loei-Chiang Khan-Sangkhom-Nong Khai, en dan
Udon Thani- Nakhon Ratchasima.

Als je zoals ik, graag niet langer dan 3-4 uur per dag reist , is dit een route die te doen is.
In Nong Khai vermaak je je wel een paar dagen, ikzelf vind Sangkhom geweldig, vooral omdat het leven er bijna stilstaat.
In Chiang Khan en Sangkhom kun je het leven op en langs de Mekong
beleven. Ik vind dat zoooooo relaxed.

Goeie route Jan, leuke trip door de Isan…

Je zou Nakhon Phanom er nog bij kunnen doen, stad gelegen aan de Mekong. Dichtbij Nakhon Phanom bevindt zich de Phra That Phanom, een van de belangrijkste boeddhistische plaatsen in de Isan…

Leek mij ook, heb hem laatst weer voor de zoveelste keer gereden welliswaar met eigenvervoer, richting de (schoon)familie met hier en daar een afbuiging, of als dagtripje’s tussendoor. En wonder boven wonder zonder bekeuringen dit keer, ondanks de vele roadblocks, ook al blijft het altijd lachen om die 100 of 200 bath onder het dashboard te schuiven, kunnen ze :ninja: met ze allen weer even een bamisoepje of somtam eten.

Het lijkt mij idd een toffe route! Het enigste is dat alles redelijk ver uiteen ligt hé… Ik heb ook geen eigen vervoer zoals jij. Is dat dan nog steeds aan te raden? (Hoe graag ik er ook naartoe wil!)

Bedankt alleszinds ;).

Dit is echt iets aan jou persoonlijk gelegen en aan ieder vind ik, ik kan dan ook over eigenvervoer beschikken en kan daarbij natuurlijk alles zelf bepalen snelheid/stops, maar draai de hand niet om 700 tot 800 km. te rijden op een dag :unibrow:.
Ik probeer dat soort dingen altijd te relativeren met bv de vlucht naar Thailand waarbij je met zijn allen in dat >>> zit,geen kant op kan maar wel wetende dat als je er eenmaal bent :zon02::vak02: er weer zoveel mooie en fijne belevenissen zijn.

Ik wens je verder veel plezier en probeer anders de route van Hans of probeer een gedeelte ervan , but don’t forget to visit the real Thailand, the Isan.

ja hoor is goed te doen.
wij hebben alles met de bus gedaan en dit zijn steeds stukjes van 4 uur of korter.

Hoeveel dagen moet ik volgens jullie hiervoor voorzien? (op een rustig tempo’tje :smile:)
Samengeteld is het toch een dikke 1000km hé…

Ik ben ondertussen al zwaar aan het aftellen om te vertrekken :D.

Hoe lang ga je trouwens ?

En dan ja wat wil je per dag aan kilometers maken en hoelang wil je in een bepaalde stad/dorp blijven.
Een toch niet al te moeilijke rekensom lijkt me :biggrin:.

Ik kan zowel iets schatten inderdaad, maar ik wou toch raad vragen aan iemand die het al meerdere keren gedaan heeft :slywink:. Jij weet beter wat er waar allemaal te doen is hé.
Er zijn waarschijnlijk plaatsen waar je heel lang kan/wil blijven, maar andere steden daarentegen waar je na een dag al rond bent geweest?

Ik zit in totaal 23 dagen in Thaïland. Daarvan zijn zit ik er al zeker 3 in Bangkok, 1-2 dagen in Sukothai en ik zou ook graag nog een eilandje doen :vak02:

Als je nog nooit in Thailand hebt gereden ga dan niet gelijk van die groote stukken rijden ze rijden totaal anders als in Nederland zo ie zo links en verzeker je goed je blijft een buitenlander en bij een een ongeval wordt je snel als schuldige aan gewezen de taal ben je niet machtig waarschijnlijk dus wees voor al voorzichtig .
Maar met de bus kom je ook al een heel eind maar geniet voor al van het Isan ik zelf ben in Roi et geweest en was me ook goed bevallen
Geniet vooral van de Isan keuken heerlijk eten en de drankjes idem:THAILAND::cambodia:

:chin: Moest ik een reis plannen naar isan country dan zou ik eventueel het volgende doen:bkk-ubon rachatani(trein&vliegtuig) dan van ubon richting Mukdahan,vandaar uit met de bus naar Sakon Nakhon,dan gaan we richting Nongkhai.Om daarna via het saaie Khon kaen en Korat terug naar Bangkok te gaan(bus&trein of vliegtuig)Zo zou ik mijn reis plannen!groetjes:georgessiam.:dag:

Ja ja :chin:, ik heb het dan wel meerdere keren gedaan, maar zoals eerder aangegeven op totaal andere manier(eigenvervoer) en met de bedoeling om op (schoon)familie bezoek te gaan, dus is het puzzelen wat voor jou het leukste is, dat is voor mij moeilijk te bepalen. Als ik langs een bepaalde tempel,waterval of welke bezienswaardigheid kom kan ik even de U-turn nemen of afslag om dit te bekijken, of als ik op plaats van bestemming ben me dag tripje’s in plannen zonder afhankelijk te zijn.

Nakhon Rachasima, ubon Ratchatani, Udon Thani, Khon Kaen zijn redelijk grote plaatsen, dus zou je daar wat langer kunnen verblijven. Yasothon,Mukdahan(ligt ad Mehkong rivier) etc zijn vrij kleine plaatsen dus heb je in een dag wel gehad, je zal toch een beetje moeten surfen wat er onderweg in zowel de grote als minder grote plaatsen is wat jou kan boeien.

Als je een goede bestuurder bent van een voertuig kan je overal ter wereld rijden, deelnemen aan het verkeer betekent, inschatten,opletten en meegaan in de stroming. Het is dan even wennen aan het links rijden althans alleen als je andere weg/kruising nadert en het doorgaande verkeer wilt volgen kortebocht(linksaf) of langebocht(rechtsaf). Verder opletten op andere verkeersdeelnemers die rustig tegen de richting in (uiterstlinks) rijden.
Inhalen zou via de rechterzijde moeten maar men passeerd zowel links als rechts, en eigenlijk weet niemand wie er nou voorrang heeft.
In Bangkok bumperkleven is normaal want als je ruimte laat sta je de eerste 10 minuten te wachten totdat je er weer tussen kunt.

En goed verzekerd moet je overal ter wereld zijn.

Maar Jan ik kan ook auto rijden maar in Thailand is het zeker een avontuur op zich en als je moet wennen aan het verkeer zijn afstanden van 600km of meer zeer groote afstanden en Bangkok stad al helemaal
het was maar een tip maar geen verwijt
groetjes Fransjes
:thailand::cambodia:

Goede tip!!!

Daar was mijn antwoordt ook op gebaseerd.

Groet, >>>

:chin:Beste Jan,Ik ook kan auto rijden maar ik ben mijn leven nog niet moe!!Heb geen problemen met in de kleine steden te rijden;maar Bangkok is toch andere koek.Wat een zenuwachtig gedoe daar,(vooral in de avondspits in de week)Nu als ik in Bangkok ben neem ik het openbaar vervoer om me te verplaatsen.groetjes:georgessiam.:dag:

Beste George,

Mijn leven en dat van mijn gezin is mij heilig en nog zeker niet moe, vandaar dat ik liever zelf rij, dan die kamikaze buschauffeurs,taxichauffers,scootertaxi’s,tuktukchauffeurs.
Of het nou Amsterdam,Parijs,NewYork,Bangok etc is, i like to be in control.
Voel me als een vis in het water ook in BKK.

Beste Jan het hangt van persoon tot persoon af,misschien heeft het met mijn leeftijd te maken dat ik voorzichtig ben geworden,wie weet?Nu om problemen te vermijden ga ik met het openbaar vervoer in bkk.groetjes:georgessiam.