Met Kerst,
of iets er na , willen wij, 59/63 jaar oud naar onbekend Thailand met een huurauto. Wij zijn NIET geinteresseerd in toeristische bestemmingen,
en houden van natuur en stilte, gecombineerd met authentieke dorpjes. Nu zaten we te denken om richting Isaan te gaan en dan langs de Mekong af te zakken.
Een cruise van twee nachten over die rivier, thv. Vietnam, dan een paar dagen Laos in bij de 400 eilanden en dan nog 5 dagen Cambodja. Tempels of grote hotels willen we niet zien. Wie is er in de Isaan bekend en heeft goede tips. Wij zien graag de plaatselijke bevolking. We hoeven niet te backpacken dus we kunnen alle kanten op. Er wordt ons verteld dat we een chauffeeur en gids in Laos en Cambodja moeten nemen. Zijn hier namen van bekend?
Hee Josee,
Het zou goed zijn om deze reis niet met Kerst te plannen, maar bijvoorbeeld twee weken na Kerst.
Hier zijn verschillende redenen voor.
In Cambodja ontmoette ik Frank, een Duitser die Isan langs de Mekong per fiets heeft gedaan. Hij heeft dezelfde voorkeur
als jullie en ik. Ik heb dit traject gedeeltelijk gedaan. het stuk van Chiang Khan naar Nong Khai, daar was ik ergens rond het jaar 2000. Frankie goes to.....Isan: Chiang Khan - Sang Khom Ik deed het trouwens per bus, en verkende dan de omgeving met een brommer. Frank heeft zijn reis tot in detail beschreven, zoals je ziet op zijn pagina’s.
De laatste berichten die ik hoorde van Chiang Khan zijn dat het sterk is veranderd: Het is een soort toeristische plaats geworden voor Thai. Ik denk dat ik jullie moet adviseren om deze plaats tijdens het weekend (De Thai gebruiken het als weekend-uitje: Vreten en zuipen) te mijden. Zoals je op Frank’s video ook kunt zien, is het er door de week heel vredig, dus laat je vooral niet tegenhouden.
Hans.
Beste Hans, bedankt voor je mail. Wij willen met kerst weg omdat het dan toch vrije dagen zijn en we niet in de kou willen zitten. Het ligt ook aan de vliegtarieven. Is het er in het noorden dan zo druk? Eerst wat dagen Bkk en dan tot ong 2 januari accommodaties vastleggen en dan op de bonnefooi verder. Bedankt voor het attenderen van het reisverslag. Die bungalows zagen er prima uit, wellicht een idee om daar oud en nieuw door te brengen. Heb jij nog van dat soort adresjes onderweg? Ik moet het allemaal nog op de kaart uitdokteren. Altijd leuke bezigheid. Zijn we verplicht een auto met chauffeur te nemen in Laos en Cambodja of kunnen we dat wel ergens bij een grensovergang regelen? We zijn een paar jaar geleden koh samui uitgelucht en hebben op het vaste land via een plaatselijk reisbureau de bus genomen naar kao sok en aldaar bij een familie gelogeerd met 3 lodges, was onverwacht ,avontuurlijk en hartstikke leuk! Geef zoveel mogelijk tips door graag! We moeten wel weten waar we de huurauto kunnen inwisselen bij het verhuurbedrijf bij een van de grensovergangen.
Groet van mij.
Hee Josee,
Je zult zien dat de vliegtarieven met Kerst hoger tot veel hoger zijn.
Directe vlucht meestal zo’n 900 met kerst, en 700 op 15 januari.
Dat is een van de redenen waarom ik niet voor die datum zou kiezen.
Rond Kerst en eerste week januari is er tevens een hele grote piek in het binnenlandse transport
(via trein , bus en vliegtuig) , waardoor het reizen op de bonnefooi wordt bemoeilijkt.
Dit komt doordat ook de Thai vakantie hebben, en veelal of naar huis, of van huis gaan.
Dit valt ook weer samen met de toeristenpiek… Er zijn nog meer nadelen, ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb het idee dat je je sterk vergist in de afstanden.
Ik heb ook geen idee hoe lang je wilt gaan, maar je hebt het over vier landen. Dat is veel hooi op je vork.
Ook komen bepaalde ideeen van je helaas niet overeen met de Thaise werkelijkheid.
Een huurauto inwisselen aan de grens, daarvan heb ik nu, met 17 reisjaren achter de rug, nog nooit gehoord.
Ook is het ongebruikelijk dat je na het overgaan van een grens een auto met chauffeur neemt.
95 % van de taxichauffeurs spreekt niet of nauwelijks engels, dus communicatie verloopt stroef.
De Thaise werkelijkheid is er meer eentje van trein en bus, neem van mij aan, het is relaxter dan zelf rijden.
Vanaf de grens is het beter een bus te nemen naar een bepaalde plaats, en dan in die plaats een reisagent te zoeken.
Vaak weet je hotel of guesthouse iemand, of men regelt het persoonlijk voor je.
Vaak zijn dat mensen die redelijk tot goed engels spreken, in elk geval veel beter dan de taxichauffeurs.
Zorg er sowieso voor dat het vooraf duidelijk is wat je tijdens de rit wilt zien, en hoeveel je betaalt.
Degene met wie je afspreekt, moet alles weten en regelen.
Wanneer je nog dingen zittend in het voertuig wilt regelen, gaat dat vaak lastig, om de reden die ik al opgaf.
Hans.
Beste Josee,
Zowel in Thailand als ook in Laos kan je makkelijk auto’s huren en rijden.
In de meeste gevallen kan je op luchthavens terecht en ook op een andere luchthaven de auto achterlaten of op een vooraf afgesproken plek. In Udon Thani kan je vanaf de luchthaven overal heen.
In Laos kan je in Vientiane bij Europ Car terecht.
Rij in elk geval erg voorzichtig en vooral geen Nederlands rijgedrag vertonen.
In Laos, erger nog dan in Thailand vliegt verkeer van zijstraten, stoepranden en anders de weg op en hou daar rekening mee met je snelheid enz.
In Thailand rijdt men links (hoewel dit niet altijd duidelijk is, vooral in kleinere dorpen, en in Laos rechts.
De doorgaande wegen in Thailand zijn over het algemeen goed, dit is wat anders in Laos.
Wees ook voorzichtig met het rijden in de avond (liever niet).
Rond Udon Thani is veel te zien, parken, interessante dorpen met opgravingen enz. enz maar daar moet je naar eigen interesse maar naar google-en.
Vraag ook een Internationaal rijbewijs aan in NL voordat je vertrekt.
In Laos kan je veel routes rijden op onverharde wegen dus hou hier rekening mee met de keuze van de wagen (4WD).
Om naar de 4,000 eilanden te gaan heeft het geen zin een auto te huren.
Om naar Luang Prabang te gaan wel en hou rekening met de lange bergachtige rit.
Beter met een stop in Vang Vieng.
Veel plezier,
Inmiddels hebben wij een optie op een vlucht van 28 dec heen en 22 Jan. terug. De 29 ste komen we aan en ik vraag me af of we dan oud en nieuw in Bangkok moeten vieren of de 31 ste gaan rijden en gaan overnachten in/ bij Khao Yai national park. Dat moet toch niet een te grote afstand zijn. We zijn nu op zoek naar een guesthouse of homestay in die omgeving waar we tot 2 Jan. Kunnen blijven. Ik heb er inderdaad notie van genomen dat we Cambodja of Laos moeten laten vallen ,we willen het rustig aan doen, nog suggesties van mooie natuurparken in de Isaan?
Beste Hans, zelf heb ik het idee om ten oosten van de weg Udon thani - Vientiane te blijven en dan langs de Mekong naar het zuiden te reizen richting naklonk Phanam en mukdahan en vanuit die plaatsen een paar dagen de grens over te gaan. Zijn er daar langs de rivier homestay’s of questhouses?
Groet Josee
ik weet uiteraard je budget niet, maar hou er rekening mee dat links rijden niet evident is en wees ervan overtuigd als er iets gebeurt , een accident met de auto dat jij als farang altijd de rekening betaalt. ik heb al heelwat afgereisd in thailand maar heb zelf nog nooit met de auto gereden het verschil tussen een auto met chauffeur en zonder chauffeur huren is niet zo onoverkomelijk groot en voor de lange verplaatsingen maak gebruik van het openbaar vervoer en huur terplaatse een auto met chauffeur
een auto huren in Isaan is niet altijd goedkoop door gebrek aan concurrentie ,ga naar chianmai bijvoorbeeld huur daar een auto met chauffeur voor een of 2 weken en stuur hem terug vanaf de grensovergang luang prabang and Van Vieng zijn perfect bereikbaar met uitstekend openbaar vervoer. Veel plezier
Hee Josee,
Je schrijft: Vanuit die plaatsen willen we een paar dagen de grens overgaan.
Informeer even ter plekke of het legaal is wat je wilt, helaas is het dat waarschijnlijk niet. Je hebt sowieso een visum nodig voor Laos, ik geloof dat dat 40 euro kost, dat is naar mijn mening veel geld als je slechts enkele dagen daar wilt zijn.
Helaas heb ik slechts kijk op het gebied ten westen van de weg die je aangeeft.
Buoy’s guesthouse is echt een aanrader, je kunt zien in Frank’s video’s hoe dat er ongeveer uitziet.
Je bent echt van de wereld daar.
Nong Khai zelf is ook leuk, alhoewel iets toeristischer.
Phu Kradung is een Nationaal Park tussen Loei en Phitsanulok, daar moet het ook heel mooi zijn.
Hans.
Hans.
Beste Josee,
Heel veel plezier in Isaan,