Ik had deze vraag ook al in de reisrubriek gezet, maar daar is het erg stil. Dan nog maar een keer in het cafe!
Hallo,
Dit jaar gaan we nog een keer met de kinderen naar Thailand, alleen willen we nu de Oostkant doen. Ik ben daar als eens geweest maar dat is bijna 25 jaar geleden en wil daar graag nog eens naar toe.
Omdat we met zijn vieren gaan zijn er toch een paar dingen die de kinderen willen doen die niet in het oosten liggen.Oa Kanchanaburi en Chiang Mai.
Als we aankomen in Bangkok ( 21/7) willen we daar 1 dag en nacht blijven en dan door naar Kanchanaburi om daar een paar dagen bij te komen op een riverraft.
Maar dan??? Het plan was eigenlijk om dan naar
Chiang Mai te gaan en eventueel de gouden driehoek. Dagje fietsen bij Dave en vandaar uit naar het oosten te gaan. Maar is dat handig?
Vorige keer zijn we vanuit Bangkok naar het oosten gegaan en terug via Phitsanulok naar Chiang mai.
Hebben jullie ideeen?
Wat we nu vaag hebben is Bangkok, Kanchanaburi, Chiang Mai, Nong Kai, Khorat en nog meer ??? dan nog naar een eilandje niet al te ver weg voor de laatste 3 dagen. bv Koh Samet is niet al te ver weg. Zondag willen we weer in Bangkok zijn voor de weekend markt en dan maandag overdag nog een dagje met Dave mee fietsen en maandagnacht vliegen we weer terug. We zijn in totaal maar 3,5 weken in Thailand.
Alle suggesties zijn welkom. We reizen met een backpack.
Groetjes,
Karen
Hee Karen,
Verbeter mij als ik het niet goed begrijp, maar ik denk dat je op zoek bent naar “het oude Thailand gevoel”.
Je kiest echter reisdoelen uit die op de nodige uren reizen van elkaar liggen.Chiang Mai is natuurlijk altijd goed in te passen dmv de nachttrein.
Je reisdoelen in Isan (Oost-Thailand) lijken een beetje een blok aan je been.
Misschien zou je moeten proberen om “het oude Thailand gevoel” dichterbij je andere reisdoelen te zoeken.
Twee plaatsen komen mijns inziens daarvoor in aanmerking: Phetburi en Sangkhlaburi.
Phetburi ligt op een uur of drie van Bangkok met de trein. Sangkhlaburi ligt op een uur of vier met de bus vanuit Kanchanaburi.
Sangkhlaburi heeft een prachtig stuwmeer, en een prachtige houten brug die S’buri verbindt met een dorp waar de Mon wonen, een Birmese minderheid. De Birmese invloeden in dit stadje zijn groot, en je ontmoet er veel Thaise , maar weinig westerse toeristen. Ook kun je naar de 3 Pagoda’s Pass, aan de Birmese grens, dat is een uurtje met de bus.
In Phetburi zijn veel tempels uit allerlei eeuwen. Op de heuvel staat een koninklijk paleis, en er zijn twee mysterieuze grottempels op 1 km en 4 km uit het centrum. Kijk uit voor de vele aapjes die er rondlopen, heb je een plastic tas bij, dan komen ze die halen.
Beide zijn typisch Thaise plaatsen waar je “het oude Thailand gevoel” kunt beleven.
Vanuit Kanchanaburi kun je voor weinig geld een minibus boeken naar S’buri en P’buri.
Voor Phetburi moet je de minibus naar Hua Hin hebben, en vragen of ze je in Phetburi eruit gooien.
Mocht je perse willen vasthouden aan het oorspronkelijke plan, dan raad ik je aan om een binnenlandse vlucht te boeken
naar Udon Thani, vanuit daar is het een uur (of iets langer) naar Nong Khai. Dat lijkt me dan het meest logische startpunt,
al kan ik niet in je portemonnee kijken.
Hans.
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie. We zijn dit weekend met de kaart van Thailand bezig geweest om te kijken wat je voorstelde. Zit inderdaad niet al te ver weg en is zeker interessant. Onze dank hiervoor. Kun je met een minibusje vanuit Kanchanaburi die kant of of met een gewone bus. Moet je ook dezelfde route weer terug of kun je vandaar uit verder. Op onze kaart van 20 jaar oud staat maar een weg. Dus heen en terug. Weet jij dat?
Verder willen we toch misschien naar het Noord oosten naar NongKai en vandaaruit een paar dagen naar Laos. We zijn nog aan het dubben. Kijk Chinag Mail kunnen we gewoon overslaan. Kinderen wilden er graag nog een keer heen, maar het hoeft niet.
Groet,
Karen
Hee Karen,
In Kanchanaburi is een grote prijzenslag aan de gang, ik was er in januari.
Ik logeerde in VN guesthouse, en daar hebben ze een bord met prijzen voor de minibus.
Je wordt bij het guesthouse opgehaald. Hua Hin bijvoorbeeld was 400, en Ayutthaya 300 , geloof ik. Allemaal spotprijzen.
Sangkhlaburi was ook 300 meen ik. Daar kun je ook met een grote bus heen voor minder nog.
Er is inderdaad maar een weg, en je moet dezelfde route weer terug.
Ik heb geprobeerd dat te ondervangen met een bezoek aan Thong Pha Phum, wat halverwege ligt.
Maar daar was niet zoveel te beleven. De Kwai rivier loopt er doorheen, en er staat een mooie tempel op de heuvel,
en er zijn hotsprings op 20 km ten zuiden van de stad, maar daar is weinig aan…
Phetburi staat er dus niet op het bord in K’buri, maar ligt op de weg naar Hua Hin.
Ik raad je aan om met de trein terug te reizen naar BKK, dat is drie uur over een mooie route.
Ik ben trouwens ook een groot fan van Nong Khai, dus ik weet wat je doormaakt nu…
Hans.
Hoi Hans, VN guesthouse is geweldig, zijn we 3 jaar geleden ook geweest en is nu eigenlijk ook weer de bedoeling. De minibusjes daar wist ik, hebben wij toen ook gedaan naar ayuthaya. Toen helemaal niet naar de andere gekeken, maar super om te weten dat we vandaar uit kunnen gaan. We hebben ons lekker ingelezen en eigenlijk is dat precies wat we zoeken. We kijken wel hoe lang we daar blijven. Nog een tip voor een guesthouse daar?
Misschien gaan we toch daarna weer terug naar Bkk en vandaar uit naar Nong kai. We zullen zien. Heb je nog meer tips want deze over s’ buri is top, zijn we blij mee.
groet,
Karen
In Sangkhlaburi is P-guesthouse de beste keuze. Telefoneer even van tevoren, en google het even. Dan weet je het…
Deze plek is altijd vol, en in het weekend weet je niet wat je ziet, meer dan veertig tenten heb ik geteld.
Allemaal Thai die een weekendje weg gaan.
Een kamer kost 300 baht, met gedeelde (hurk) toiletten. Aircon met westers toilet kost 800 baht.
Er is eventueel nog een optie: Een (nieuwe) kamer tegenover P-guesthouse. Deze had ik voor 500 baht.
Omdat je met kinderen reist, vind ik het belangrijk om je reis compact te houden.
Net als over Phetburi ben ik ook enthousiast over Prachuap Khiri Khan.
Dat ligt echter alweer een paar uurtjes verder, en ik zeg altijd: Meer reizen = minder genieten.
Hans.
Even door het bananenveld en je bent er, staat niet op de website, als je geinterresseerd bent, vraag de manager.
1 like
hans2007.
Bedankt voor alle informatie die je hier geeft.
Ik ga er misschien nog ooit wel eens gebruik van maken.
Zelf ben graag in Isaan is daar zeker ook mooi om te zijn maar overleg goed met je kinderen wat zij verwachten van een Thailand reis?:chin:
Hoi Hans en Fransjes,
We zijn er 3 jaar geleden al geweest dus ze weten precies wat ze kunnen verwachten. Ze zouden eerst alleen op vakantie gaan met vrienden, totdat ze hoorden dat we nog een keer naar Thailand naar Thailand gingen. Vandaar dus met zijn vieren.
Hans nog een vraag. We landen 's morgens om 7 uur in BKK. We waren eerst van plan een nacht te blijven, maar willen nu toch waarschijnlijk meteen naar Kanchanaburi. Heb jij daar ervaring mee. Ik weet dat je van af het vliegveld dan naar Thonburistation moet, maar weet jij of er vanaf het vliegveld ook een andere ( betaalbare) manier is? Vanuit Kanchanuburi gaan we dan idd naar S buri. P guesthouse ziet er voor ons doen luxe uit, dus dat is ook leuk. Is daar best wel veel te doen dus 2/3 dagen moet te doen zijn.
Nou Charoxx,
Er zijn een paar manieren om iets te regelen:
Ik weet dat minibussen vanuit K’buri rijden op Suvarnabhumi, dus omgekeerd moet het ook kunnen.
Vind je niets of iets duurs op het internet, probeer het dan via je resort.
Hans.
Hoi Hans, super gaan we proberen. Resort?? We komen net aan of bedoel je VN guesthouse?
Zelf vond ik het meer en de houten brug erg mooi, je kunt een boottocht maken op het meer.
Die gaat naar de verdronken tempel, als je een boottocht van een uur neemt.
Ik heb de bus genomen naar 3 Pagoda’s Pass, er is een leuke Birmese markt omheen.
Verder kun je in S’buri genieten van lekker Birmees eten: Het lekkerste wat ik at was: Birmese bonensalade
in Burmese Inn, vlakbij de betonnen brug. Denk aan: Witte kool, bonen , pinda’s, knoflook voor een week,
drie pepertjes, en gefermenteerde (verrotte) theeblaadjes. Klinkt beroerd ? Nou proef maar eens …
Hans.
VN guesthouse kan ook
Hoi Hans, haha die bonenstaken gaan we zeker proberen!! Heb al contact gehad daarnet met VN minibus is geregeld. We hebben er zin in!!! Had net gekeken voor de trein, maar die is net weg als we aankomen en dan moeten we wachten tot half 2. Geen optie dus als je om 7 uur land. Dus lekker luxe met de minibus. Kan er ook nog wel bij. 

Bonenstaken is bonensalade natuurlijk😜