Ik heb gisteren gesproken met een collega over Kanchanaburi en dan over de River Kwai en de andere bezienswaardigheden in die omgeving. Hij gaf aan dit zeer toeristisch is en zeker niet de moeite waard om te bezichtigen. Hij is zelf al 4 keer in Thailand geweest en gaf aan dat ik dan beter richting het oosten van Thailand kan reizen ipv Kanchanaburi, als ik juist van wat ‘minder toeristisch’ houd.
Het was de bedoeling dat we met de nachttrein van Chiang Mai richting Bangkok zouden reizen en daarna af zouden zakken richting Kanchanaburi. In Kanchanaburi zouden we 2 nachten verblijven alvorens we door zouden reizen richting het zuiden.
Ik twijfel nu erg of we wel richting Kanchanaburi moeten gaan en niet richting het oosten. Daarnaast vraag ik me af of we het oosten van Thailand in 3 dagen (2 nachten) kunnen/moeten bezoeken. Ik ben bang dat het dan een geren en gevlieg wordt.
Een vakantie in kanchanaburi is zeker aan te raden, natuurlijk is het toeristisch aan de ‘brug’, kerkhoven en museums, maar wil je toerisme mijden moet je zeker niet naar Bangkok, Chiang Mai of één van de stranden in thailand gaan … Ik kom in thailand op vakantie voor meer als 10 jaar en woon in Kanchanaburi sinds 2 jaar, en ik kan je verzekeren, hier zijn plekken waar je geen toerist tegen komt, zelfs weinig of geen thaise toeristen, oa tempels, stuwmeren, bergdorpen, grensposten met Myanmar en zo veel meer. Tenzij je kennis van het land en de taal optimaal is zal je bijna altijd in de toeristische trekpleisters terechtkomen, hoe ga je anders voor je transport zorgen ? Isaan is een mooie regio, maar zonder transport kom je hier nergens tenzij je collega bedoelt dat je dan in één stad zal gaan verblijven, dichtbij een Centrall plaza shoppingmall, maar ik denk niet dat dit je bedoeling is. Wil je gaan rondtrekken in een regio heb je vervoer nodig, het minste is een bromfiets huren, en dit vind je nu eenmaal in de toeristsiche regio’s en niet tussen de rijstvelden of suikerrietvelden (isaan). De paden die nog niet platgetrapt zijn door het toerisme zal je vinden, maar niet als je geen vervoer hebt. Afstanden zijn hier groot wil je iets gezien hebben, en 400 km doe je hier (met de wagen) niet op 4 uurtjes, maar kosten je 6 uur. Maar, to the point, kanchanaburi is zeer zeker de moeite, mooie hotels, mooie natuur, vele watervallen (ik dacht 6 verschillende) een prachtig strand aan de rivier met parasollen en zonder westerlingen, de Hell fire pass is een mooie wandeling (gratis te bezoeken museum). Isaan is ook mooi, maar het gaat hier niet om 1 stad of provincie, maar of het hele noord-oosten en beslaat ongeveer 160,000 vierkante km, dus dan ben je effe aan het rondreizen. Maar in elk geval een fijne reis gewenst, en wil je informatie van een regio of stad, aarzel niet om het te vragen.
Kanchanaburi is zeker de moeite waard. Prachtige omgeving en hoewel de bekende bezienswaardigheden natuurlijk wel toeristisch zijn, zijn ze zeker nog de moeite waard om te bezoeken. Helemaal als je je een beetje in de geschiedenis verdiept en je van tevoren weet wat zich hier allemaal heeft afgespeeld tijdens WO II.
De Isan is ook prachtig en dit is het deel van Thailand wat nog steeds het minst door toeristen bezocht wordt. Maar 3 dagen/2 nachten is absoluut te kort om dit deel van Thailand te bezoeken. Isan is erg groot en hier moet je dus zeker meer dan 3 dagen voor uittrekken.
In de grote steden in Isan kan je ook een motorbike huren en er zelf op uit trekken, das geen probleem. Zijn er bezienswaardigheden in de buurt, zoals bijvoorbeeld Phanom Rung of Prasat Hin Phimai, dan kan je hier ook gewoon met openbaar vervoer naar toe.
Daarnaast rijden er tussen de meeste plaatsen bussen en kan je op sommige trajecten de trein nemen.
Oke, bedankt voor je reactie! Mogelijk gaan we alleen naar het Khao Yai NP en verblijven we hier 3 dagen. Tips over een leuk verblijf en tour zijn erg welkom!
Hmmm…vreemd! De reactie van lovekanchanaburi sprong er later in waardoor ik hem dus ook later las…
We willen ook niet volledig buiten het toerisme blijven, maar die enorme toeristische plaatsen zoveel mogelijk mijden. Het is me duidelijk dat de Isaan in een paar dagen doen, niet echt een optie is. Dat wordt een geren en gevlieg en daar hebben we juist geen zin in. Vermoedelijk wordt het dus alleen het Khao Yai NP. We zijn beide grote dieren- en natuurliefhebbers dus hoop dat we het hier naar ons zin gaan krijgen…
‘lovekanchanaburi’, ook bedankt voor je reactie!
Kao Yai is zeer zeker de moeite om te doen,(wel veel toeristen hier, dus niet denken dat je alleen rondwandelt in dit park) je kan hier ook meerdaagse trekkings doen, heb het zelf nog niet gedaan, maar denk dat je mischien deze link van thaiforestbooking eens bekijkt, dan heb je een idee van overnachtingsmogelijkheden. thaiforestbooking.com (ik kreeg melding van malware, maar ben evenzeer verder gegaan).
Mooi, maar toeristisch, is het italian style dorpje, Plaza Palio, fijn om een uurtje rond te slenteren en wat souvenirs te kopen.
Ga je naar Kao Yai voor meerdere dagen, dan moet je zeker een jungletrekking doen, dit kan je niet op eigen houtje, maar doe je best met een erkende en ervaren gids, ook best degelijke schoenen aandoen hiervoor, niet op je flip flops aan beginnen.
Dit is ook de buurt van de thaise cowboys, dus veel boerderijen die je kan bezichtigen en steakhuizen hier.
Ik heb zelf even gezocht en ben uitgekomen bij het Greenleaf guesthouse. Een kamer is hier zeer voordelig (300 Baht per nacht) en zij organiseren ook verschillende tours door het park. De kosten voor zo`n tour zijn 1500 Baht per persoon incl. entreekosten, lunch enz. Deze tour duurt dan anderhalve dag en op internet zijn hier goede recensies over te lezen… Het sprak me in ieder geval erg aan! Kennen jullie dit guesthouse en de tour die zij aanbieden?
Krung Thep, ik weet niet of jij soortgelijke tours kan vinden, maar dan hoor ik het natuurlijk graag! Ik weet niet of ik ook al daadwerkelijk iets vast ga leggen, maar ben wel benieuwd…
We willen vanuit Chiang Mai met de trein naar Bangkok en van daaruit met de trein of bus naar Pak Chong. Ik las dat je zowel met de trein als bus richting Pak Chong kan reizen. Weten jullie wat de beste/goedkoopste/comfortabelste manier is?
guesthouse is me niet bekend, maar probeer af te gaan op de recensies. Het is vrij goedkoop, dus verwacht niet te veel (airco, warm water ed) Ook wat je tour betreft, boek niet online of via het guesthouse, maar probeer op je eerste dag in het park wat meer te weten te komen van andere groepen die daar zijn met een gids.
Je kan met de trein naar Ayutthaya reizen vanuit Chiang Mai, van Ayutthaya kan je dan een trein richting Ubon Ratchathani nemen die stopt in Pak Chong (opletten, niet elke trein stop hier).
Trein is naar mijn inziens een comfortabele manier om te reizen als je de prijs afweegt tegen een vliegtuigticket. (binnenlandse vluchten kunnen goedkoop met Nok air, air asia)
Als je nog geen hotel hebt voor chiang mai, zou ik Luxhotel aanraden http://www.luxhotelchiangmai.com/en/index.php
normaal betaal je 700/nacht/kamer, maar als je onderhandelt en langer als een nacht blijft kan je aan 500/nacht/kamer. Hotel is ongeveer 2 jaar oud, mooie ruime kamers en je zit midden in het centrum vlakbij Thapae gate.
Oke, bedankt voor alle tips!
Krung Thep, bedankt voor je aanbod, maar ik denk dat ik er toch vanaf zie. De accommodatie is voor ons niet het belangrijkste…als het maar redelijk schoon is en dat blijkt zo te zijn volgens de recensies van die guesthouse. Misschien maken we geen gebruik van de tour die het guesthouse aanbiedt, maar maken we gebruik van een andere touroperator of het park zelf. We zien wel…
Lovekanchanaburi, we hebben al een guesthouse op het oog voor Chiang Mai, namelijk www.guesthousewildorchidchiangmai.com. We hebben dit guesthouse als tip gekregen van een vriend die hier afgelopen jaar zelf is geweest. Maar we nemen jouw tip in ieder geval mee! Ook bedankt voor je andere tips!
Nu Udon Thani heeft veel te bieden voor de toeristen,Phu Pra bat National Park is waarschijnlijk de bekendste en meest interessante park in de provincie Udon Thani, het bevat een verzameling van pre-historische grotten en spelonken .Het park ligt 50km noord oost van Udon Thani en gemakkelijk te bereiken met de motorbike.Wat me ook bij bleef toen ik Undon Thani bezocht was de mooie en adembenemende waterval genaamd"Thanngam" deze waterval vind je terug in de “Poilom park”(niet al te bekend bij de gewone toeristen)Wat ook de moeite waard is en ook nog niet bekend bij de toeristen is de Red Lotus Sea!! Enorm groot meer met lotusbloemen.
Ook in Nongbualamphu heeft men archeologische site’s waar men museums vind van Dinosaurussen,alsook een tempel hoog in de bergen waar een wassenbeeld museum aanwezig is.
Moet je er wel bijvertellen toen ik deze tempel bezocht wou ik een praatje maken met een boeddische monnik,ik dacht scheelt er iets met deze monnik,omdat hij niet terug antwoorden op mijn beleefdheidsgroet?nadien bleek het een wassen monnikbeeld te zijn.(kon in de grond kruipen van schaamte)natuurlijk mijn ex- vriendin wist dat ,maar ze liet me doen.(met de gekende gevolgen)ha ha h a!!
Nu Kanchanaburi heb ik al verscheide keren bezocht,in de Isaan kom je elke keer iets anders tegen.
Moest je eventueel van plan zijn om het Noord-Oosten te bezoeken,huur dan een motorfiets,want zoals verschillende mensen tervoren al hebben gemeld,het Isaan gebied is wel errug groot om te bereizen.