In Januari 2013 gaan wij naar Thailand voor de 5de keer:cheer:
We hebben al aardig wat gezien van het mooie land en denken er nu aan om de volgende vakantie de Isaan voor een dag of 10 te gaan verkennen. Heeft iemand tips voor ons wat we echt moeten gaan zien? We denken eraan om een auto te huren. Daarna lijkt Koh Lipe ons leuk om een dag of 10 door te brengen. Misschien nog een eiland in deze regio. Ik heb begrepen dat Kohl Lipe nog niet zo heel toeristisch is. Ons budget voor accomodaties is overigens ongeveer 40 euro per nacht, tips daarvoor zijn ook welkom. Vorig jaar hebben we Koh Chang, Koh Mak en Koh Kut bezocht. Lekkere rustige eilandjes, is Koh Lipe te vergelijken met de rust op deze eilandjes? Geen idee hoe we er het beste kunnen komen vanuit de Isaan, als iemand tips heeft horen we het graag!
Hee Tessy,
In ieder geval moet je een glimp (of meer) opvangen van het leven op en langs de Mekong. Het best verken je een stuk van de weg die erlangs loopt, en verblijft dan in twee steden. Bevalt het, pik je er nog een derde bij.
Tips voor steden : Nong Khai en Sangkhom.
Bij Nong Khai vind je Sala Kaew Kuu, een beeldentuin met bizarre beelden.
Dat is sowieso een bezoek waard.
Hans.
Hans, dank je wel, gaan we zeker doen! Iemand anders nog tips?
Je zou vanaf Bangkok via Khao Yai National Park naar Khorat kunnen rijden, vanuit Khorat tripjes maken naar de Khmer-tempels van Phanom Rung en Phimai.
Vervolgens via Khon Kaen en Udon Thani door naar Nong Khai. Bij Udon Thani in de buurt vind je Ban Chiang, waar je eeuwenoude archeologische opgravingen kan vinden (mocht je daarin geinteresseerd zijn). Nong Khai is een relaxt stadje aan de Mekong, waar je naast de beeldentuin, ook de Tha Sadet markt kan bezoeken, een leuke lokale markt.
Je kan dan verder langs de Mekong (en komt dan ook langs Sangkhom wat Hans aangeeft) naar Chiang Khan en Loei.
Vanuit daar kan je dan verder rijden naar Phitsanulok/Sukhothai en uiteindelijk de laatste rit naar Chiang Mai. Daar zou je de auto weer kunnen inleveren en terug kunnen vliegen naar Bangkok of de nachttrein nemen. Een mooie route.
Vergeet in Phitsanulok niet te gaan eten in een restaurant met âvliegende groenteâ ! Dit kan alleen 's avonds. Ze bouwen op tussen de clock tower en de Nan rivier. De kok gooit de groente tien meter de lucht in, en jij moet 'm vangen. This is Thailand !!!
Hans.
Hans en Dave, bedankt voor jullie tips.
Dave, kan ik via Vieng Travel een auto huren?
Ja hoor, dat kan, wij werken samen met Budget ?
Mocht je een auto huren via Viengtravel, dan ben ik even benieuwd of jullie ervaring hebben met het rijden in Bangkok. Het kan in het centrum natuurlijk erg druk zijn met verkeer. Anders is het ook mogelijk om de auto op te halen bij Suvarnabhumi of hij kan eventueel afgeleverd worden bij het Viengtravel-kantoor (dichtbij Suvarnabhumi).
Belangrijke tip alvast: als automobilisten in Nederland met hun lichten knipperen, betekent dat dat je voor mag gaan en dat ze vaart zullen minderen. In Thailand dus niet !! Knipperen ze hier met hun lichten, dan betekent het dat ze niet zullen stoppen, maar door zullen rijden. Houd hier rekening mee !!
haha inderdaad Hans, maar je vergeet erbij te vertellen dat je dan boven op een oude camper moet staan gekleed in vrouwenkleding inclusief nep borsten! Ik heb by the way gevangen!
Hey Mikey,
Toen ik er was kreeg je alleen nep-oren op ! Maar je bent toch wel met me eens dat je t niet moet missen ???
Hans.
Ik vond het inderdaad een leuke ervaring! Wij hebben tegen de schemering ook nog een flinke riksjatour gemaakt waarbij er letterlijk honderden vogels rond vlogen of op gebouwen zaten. Vervolgens hebben we gegeten op een boot. Was een erg leuke avond!
Kan de foto hier geplaatst worden ?
hahaha, ik zal vanavond eens goed zoeken⊠stay tuned!
Hee Mikey,
Die vogels waren waarschijnlijk zwaluwen, die van de rijstvelden komen
om op daken en vooral electriciteitsleidingen te overnachten.
In Phitsanulok viel het me niet op, in Nan des te meer.
Tussendoor hebben zwaluwen altijd tijd om te poepen, dus oppassen !
Hans.
Dave, heb je even een PB gestuurd!
PB beantwoord
Je kan je reis beginnen vanuit Bangkok met een gehuurde wagen,je kan dan halt houden in Pimai (provincie Nakorn Ratchasima) daar kan je de beroemde ruines van de Khmer tempel bezoeken Tessy! !
Ook kan je in de Sai Ngam park de Banyan Tree bewonderen (allemaal met elkaar verstrengelde bomen)
Niet ver van Korat, vind je daar het pottenbakkersdorpje Dan Kwian.
Het dorpje telt talloze aardewerk winkeltjes die langs de kant van de weg te vinden zijn, voor het merendeel tuinversieringen, maar ook enkele sieraden. Het is de moeite van het bezichtigen waard Tessy!
50 km voorbij de stad Surin vind je Prasat Hin Sikhoraphum, een overblijfsel van een khmer tempel. Niet zo mooi als Pimai maar toch wel leuk om even te kijken.
In Ubon Ratchathani kan je het nationaal museum bezoeken.
Het museum bevat attributen uit de Khmer, hindoeĂŻstische en Laotiaanse cultuur.
Over een prachtige route via de provincie Amnat Charoen(heb daar nog halt gehouden om te overnachten) komen we in de provincie Mukdahan.
In Mukdahan kan je volgende bezienswaardigheden vinden,Phu Manorom; een tempel ongeveer 4 kilometer ten zuiden van Mukdahan.
Zaterdag en zondag de Indocine market aan de Mekong(heb daar wat uurtjes gesleten )
Mukdahan Tower; voor een mooi uitzicht over Mukdahan, de Mekong en Laos gaat u naar de bovenste verdiepingen van de toren. Tevens is binnen het gebouw een historische tentoonstelling te vinden dacht dat je 50 bath entree moet betalen.
Mukdahan heeft ook een mooie tempel die de moeite waard is om bezocht te worden namelijk de Wat Yod Kaew Siwichai; in deze tempel kunt u een grote zittende Boeddha vinden.
Via Nakhon Phanom kan je halte houden in Nong Khai.
In Nong Khai kan je misschien het Boeddhapark ( Sala Kaew Ku) bezoeken of de belangrijkste tempel in Nong Khai âWat Pho Chaiâ alsook de bostempel"Wat Noen Phra Nao"
Dit heb ik allemaal gedaan met de motor verleden jaar.(das al heel lang geleden in mijn ogen!)
In het verleden heb ik ook met de auto gereden vanuit Bangkok,vond het op den duur gevaarlijk dat bumper aan bumper plakken in het centrum van Bkk is niets voor mij.
Oja was het nog vergeten te melden op de weg van Ubon naar Mukdahan tussen ban toket en Nikhom kham soi vind je nog een mooie tempel namelijk de Wat Punya Noson* 800 meter verwijderd van het stadje Nikhom kham soi(je vind daar verschillende beelden van Boedhaâs ,echt rustige kant om een uurtje te verblijven)
Jeetje George wat fijn al die tips.
Heel erg bedankt hoor, begin er steeds meer zin in te krijgen!
Nou Tessy er zijn nog verschillende plaatsen waar ik nog nooit ben geweest na al die jaren.
Isaan is zo groot dat je wel (bij manier van spreken ) maanden zelf een paar jaar nodig heb om alles te bekijken.
Zou weet ik dat in verschillende dorpjes zoals Pu Wiang(tussen Khon Kaen en Nong Bua Lamphu) veel armoe heerst.(daar is de lach van de Thai ver te zoeken)
Maar normaal als je ergens voorbij rijdt in de Isaan word je altijd verwelkomd met een lach.
Toen ik bij mijn ex -lief in Ban Toket was,hadden ze in het plaatselijke schooltje naast het huis nog nooit een farang gezien.
De Directrice kwam ff me vragen om mij even voor te stellen,wat ik natuurlijk had gedaan.
Ook heb ik met het klasje sânamiddags gesport (volleybal aan het net) vond het heel tof.
Moet je maar eens proberen in Bkk,daar zijn ze de toeristen gewoon en maalt er niemand over.
Maar de Isaan das andere koek ! moet je beslist bezoeken,Tessy!!
Inderdaad George, we hebben al aardig wat van de wereld gezien, o.a. Costa Rica, Indonesië, Nepal en zijn heel wat armoede tegengekomen. We zoeken eigenlijk nooit de echte toeristische gebieden op. Hoe leuk is het om uitgenodigd te worden door een local die je vertelt over hun manier van leven, werken, geloof, rituelen e.d. Het heeft ons tot tevreden mensen gemaakt die het geluk hebben gehad hier geboren te zijn en van al dat moois in de wereld te genieten!
We hebben er fijne contacten aan overgehouden.
Hai Tessy, Leuk dat jullie ook naar de Isaan gaan. Ik ga in december en lees dus de info die jij krijgt mee. Daarnaast heb ik de trotter reisgids, daar staat ook nog bruikbare info in. En âgo whit the flowâ zul je als reiziger ook weten, levert ook mooie ontmoetingen en ontdekkingen op. Welke oren ga jij opzetten tijdens het âgroenten vangenâ, ik begin met een paar singhaâs dan maakt het me allemaal minder uit.smkiek.