Reisschema 29 dagen Thailand - hulp van harte welkom!

In mei/juni gaan mijn vriendin (26) en ik (27) voor de tweede keer naar Thailand. Vijf jaar geleden waren we voor het eerst in Thailand en hebben toen een aantal van de bekendste sights gezien (Bangkok, Chiang Mai, Ayutthaya, Kanchanaburi, Phang Nga Bay, Koh Samui). Deze keer willen we natuurlijk andere dingen zien. We zijn liefhebbers van zowel natuur als cultuur, houden van Thais eten en willen op het eind van de reis nog wat snorkelen of eventueel duiken. Het uitgaansleven is niet aan ons besteed.

We hebben voorlopig de volgende reisroute opgesteld:
25 mei - Arrival in Bangkok
26 mei - Bangkok
27 mei - Bangkok
28 mei - Bangkok - Umphang (via Mae Sot)
29 mei - Umphang
30 mei - Umphang
31 mei - Umphang
01 jun - Umphang - Sukhothai (via Mae Sot)
02 jun - Sukhothai
03 jun - Sukhothai
04 jun - Sukhothai - Isaan (Chiang Khan)
05 jun - Isaan (Chiang Khan - Pak Chom)
06 jun - Isaan (Pak Chom - Sangkhom)
07 jun - Isaan (Sangkhom - Khon Kaen)
08 jun - Isaan (Khon Kaen - Phimai - Phanom Rung)
09 jun - Isaan (Phanom Rung) - Khao Yai NP
10 jun - Khao Yai NP
11 jun - Khao Yai NP
12 jun - Khao Yai NP - Bangkok Airport - Surat Thani Airport - Khao Sok NP
13 jun - Khao Sok NP
14 jun - Khao Sok NP
15 jun - Khao Sok NP
16 jun - Khao Sok NP - Koh Phi Phi
17 jun - Koh Phi Phi
18 jun - Koh Phi Phi
19 jun - Koh Phi Phi
20 jun - Koh Phi Phi
21 jun - Koh Phi Phi - Phuket Airport - Bangkok Airport
22 jun - Bangkok Airport - naar huis

Het idee is om het eerste deel (Bangkok-Umphang-Sukhothai) met het openbaar vervoer te doen, in Sukhothai een auto te huren voor de Isaan en Khao Yai en die in Bangkok weer in te leveren op het vliegveld. Van en naar het zuiden van Thailand zijn we van plan te vliegen.

[ul]
[li]We hebben enkele vragen over onze reisroute. Hulp is ontzettend welkom!
[/li]In plaats van Umphang-Sukhothai-Isaan-Khao Yai kunnen we dit deel van de reis ook in omgekeerde volgorde doen. Dus na de eerste dagen in Bangkok een auto huren en dan via Khao Yai en de Isaan naar Sukhothai rijden, daar de auto inleveren en naar Umphang gaan en daarna terug naar Bangkok en het zuiden. Maakt dit iets uit? ik kan me voorstellen dat er praktische voor- en nadelen zijn.
[li]In onze route gebruiken we Mae Sot enkel als doorreisplek om van/naar Umphang te gaan. Is het aan te raden een nacht in Mae Sot te blijven om daar wat meer te kunnen zien? Zo ja, waar kan er wel een dagje af?
[/li][li]We zijn nog bepaald niet zeker over onze Isaan-route. Is dit een aardige route? Trekken we er wel genoeg tijd voor uit? Suggesties voor dit deel van de route zijn méér dan welkom! We twijfelen ook aan de reisafstand Sukhothai->Chiang Khan. Dit zou volgens Google Maps zes uur rijden zijn. Is dat realistisch? Alleen mijn vriendin heeft een rijbewijs, dus we kunnen niet afwisselen…
[/li][li]Khao Yai: zijn drie nachten hier genoeg? En is het de moeite waard om in het NP zelf te overnachten (in een park bungalow)? We hebben ons eigen vervoer dus dat zou praktisch prima kunnen.
[/li][li]Koh Phi Phi: misschien de meest logische plek aangezien we niet van plekken met (te) veel toerisme houden, maar het schijnt de beste plek te zijn om vanaf het strand te kunnen snorkelen. Aangezien het relatief rustig zal zijn op Phi Phi (we zijn er half juni; nog voor de Europese zomervakantie en net in het regenseizoen) zal het wellicht meevallen met de drukte als we een rustige plek op het eiland zoeken? Heeft iemand een goed alternatief voor Phi Phi, waar je mooi kunt snorkelen vanaf de kust? We hebben zelf gekeken naar oa Koh Ngai en Koi Kradan, maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn in juni; meeste accommodatie is dan gesloten.[/ul]
[/li]
Last but not least: sommigen sullen stellen dat het wat ‘too much’ is een dag-tot-dag-planning te hebben. Dat is misschien wel zo, maar uit ervaring weten we dat we het prettig vinden op vakantie niet te veel/lang te hoeven nadenken over waar we de volgende dag zullen slapen. Dat levert dan toch weer stress op, en dat is het laatste wat je wilt op vakantie ;-). Daarnaast moet je sommige zaken (vliegtickets, autohuur, eventuele park bungalows nationale parken) toch van tevoren regelen lijkt me. Dus vandaar ons idee met een dagschema te werken. Zoveel mogelijk wel flexibel, zodat ervan afwijken eventueel mogelijk is.

Alvast ontzettend bedankt voor de feedback!

Hee Galapagos,

Je schrijft: We zijn nog bepaald niet zeker over onze Isaan-route. Is dit een aardige route? Trekken we er wel genoeg tijd voor uit? Suggesties voor dit deel van de route zijn méér dan welkom! We twijfelen ook aan de reisafstand Sukhothai->Chiang Khan. Dit zou volgens Google Maps zes uur rijden zijn. Is dat realistisch? Alleen mijn vriendin heeft een rijbewijs, dus we kunnen niet afwisselen…

Sukothai-Chiang Khan in zes uur is denk ik wel reeel, misschien worden het er zeven. Eventueel kun je Loei overwegen als slaapplaats. Dat ligt op zo’n drie uur van Chiang Khan.

Ik ben een groot liefhebber van het leven op en rond de Mekong. Pak Chom en Sangkhom zijn mijn favorieten, al zijn ze wel inwisselbaar.
In Chiang Khan kun je een brommer huren, en de rijstvelden richting Loei verkennen. De mensen in de buurt zijn enorm vriendelijk, al spreken ze geen woord engels. De stroomversnellingen bij Chiang Khan stellen niet veel voor. Er is een heuvel op korte afstand van Chiang Khan voor schitterende uitzichten over de Mekong.

Hans.

de route opzich ziet er prima uit, en je keuze voor Umphang is naar mijn mening ook een hele juiste keuze trekkings daar zijn naar mijn mening mooier dan in de omgeving van Chiang Mai omdat het er minder toeristisch is en vanwege de adembenemende watervallen van Thi Lo Su

Dank voor jullie feedback!

@hans2007: volgens Google Maps is Sukhothai->Loei een half uurtje minder ver rijden dan Sukhothai->Chiang Khan. De route die we eigenlijk bedacht hadden gaat namelijk binnendoor, Sukhothai->Nakhon Thai->Dan Sai->omhoog richting Mekong en dan de Mekong volgen naar Chiang Khan. Volgens iemand van Travelfish zou dat een erg mooie route zijn.

Misschien moeten we maar gewoon een lijst van accommodaties in de Isaan maken en dat ter plekke kijken hoe ver we komen om vervolgens ter plekke (ff bellen van tevoren) de accommodatie te regelen.

We hebben nu dus zes dagen uitgetrokken voor het stuk van Sukhothai naar Khao Yai NP, via de Mekong tot Sangkhom (of eventueel Nong Khai?), vervolgens via Khon Kaen naar Phimai/Phanom Rung en dan dus door naar Khao Yai. Zijn die zes dagen voldoende? Of kunnen we beter ergens anders een dagje overslaan (Umphang?) en dan een dag extra in de Isaan nemen?

@dirkpie: dank voor je reactie, en fijn om te horen dat Umphang een goede keuze is. We hebben overigens nog wel even zitten twijfelen tussen Umphang of de regio Sangkhlaburi. Sangkhlaburi is wat lastiger in te passen in onze route, maar lijkt ons ook aantrekkelijk. Zijn er noemenswaardige verschillen tussen beide plekken? (behalve dat Umphang heel afgelegen ligt)

ik ken Sangkhlaburi niet maar ik denk dat Umphang meer bergachtig is en daardoor wat ruiger
als je een dag lange in de isaan wil blijven zou ik persoonlijk een dag sukhothai laten valen dit is behoorlijk kleiner dan ayutthaya en kan je in een volle dag eigenlijk wel geheel zien

Dat is wel een goed plan. Het idee was om vanuit Sukhothai een dagtocht naar Si Satchanalai te doen. Maar we kunnen na de tweede nacht in Sukhothai natuurlijk ook meteen doorgaan richting Isaan, met een tussenstop bij Si Satchanalai. Dat is sowieso wel handig, want Sukhothai-Chiang Khan blijft wel een behoorlijke afstand om om één dag te doen denk ik.

Hoi,Ikzelf ben er vroeger al eens geweest,heb het wel gedaan met de bus van Bangkok naar Mae Sot.
In dezelfde busstation kun je overstappen op een ander bus die je naar Umphang brengt,reistijd dacht ik 33/4uur.
Ik kan je geen hotel of guesthouses aanbevelen,omdat we toen sliepen in een karendorp daar terplaatsen.
Als ik je een goede raad mag geven,zeker niet vergeten de watervallen van Thi lo su(de mooiste waterval van Th)te bezoeken,vondt het echt prachtig alsook de takhobi grot.
Over de trekking 3daagse,dit hebben we geregeld in Mae Sot,daar heb je verschillende reisbureaus waar je eventueel inlichtingen kunt nemen.Mag ik je feliciteren met de keuze die je hebt gemaakt om Umphang te gaan bezichtigen.Ik heb nog wat een paar sfeer beelden over dit prachtig landschap

http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=4104&d=1269442840

http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=4109&d=1269442907

Over de trekkings 3dagen:wij waren toen met Zwitsers en Italianen opgescheept.Een echt verhaaltje:toen wij 5a6uur aan het trekken waren in de bergen,kwamen we een primitieve stam tegen waar we een nachtje verbleven.
Toen we ons geinstalleerd hadden in één van de hutjes gingen we daarna aan het kampvuur zitten,waar voor ons ogen een varkentje werd geslacht(ik had er compasse mee)die als avondmaaltijd diende.
Toen werd aan het kampvuur gezegd dat deze bevolking nooit s’avonds sliepen.omdat ze dachten dat ze s’nachts werden overvallen door een andere stam(ergens in de gebergte)
Als ze op jacht gingen gebruikten ze toen:pijl & boog en een kattapult (het laatste:om dieren uit de bomen te schieten!)Ik had toendertijd een horloge met muziek bij,die ik heb geruild met de stamhoofd van het dorp.
Toen het alarm van mijn horloge weerklonk aan het kampvuur,was de man geintresseerd,hij pakte mijn geschenk aan en beet met zijn (zwarte)tanden op het uurwerk.
Ik kreeg een zelfgemaakte kapmes en een kattapult als geschenk.
Toen we gingen slapen kreeg ieder van ons een deken(nachten in de bergen kunnen soms wel koud zijn)moet je wel bijvertellen dat het deken wel helemaal onder de vlooien was.Dus goed geslapen,"forget itt"we hebben heel de nacht last gehad van jeuk.Mijn verhaal speelde zich af in het jaar 1983 zal altijd bij mij blijven deze mooie tijd.

Hee Galapagos,

Zes dagen is krap, een nacht Chiang Khan, twee nachten Pak Chom of Sangkhom. Dat zeg ik dus ook omdat het mijn favoriete plaatsjes zijn, het leven is daar zooooo relaxed.
De bizarre beeldentuin Sala Kaew Kuu nabij Nong Khai mag je niet missen, misschien kun je die wel inplannen in je route, en dan toch Khon Kaen halen ? 1 nacht Khon Kaen, en dan 1 nacht Phimai, en dan ben je er op dag zes.

Persoonlijk vind ik het maar niks om elke dag te moeten in- en uitpakken, daarom reis ik in een wat rustiger tempo. Ik verken de plaatsen te voet, dan zie je altijd t meest. Lao Khao is de specialiteit van de streek, rijstwhisky met een percentage van 60 procent of meer, meestal thuis gebrouwen. Don’t try this at home, zou je tegen sommigen zeggen.

hans.

Thanks voor je reactie! Ik hou zelf ook niet zo van elke dag de tas in- en uitpakken. Een dagje extra Isaan heb ik er al in weten te passen (dagje eerder weg uit Sukhothai). Wat we zouden kunnen doen is het volgende:
03 jun - Sukhothai - Si Satchanalai - tussenpunt
04 jun - tussenpunt - Pak Chom/Sangkhom
05 jun - Pak Chom/Sangkhom
06 jun - Pak Chom/Sangkhom
07 jun - Pak Chom/Sangkhom - Khon Kaen (evt. via Nong Khai)
08 jun - Khon Kaen - Phimai - Phanom Rung
09 jun - Phanom Rung - Khao Yai NP

We blijven dan dus drie nachten op dezelfde plek en verkennen de boel vanuit die plek. Is dat een haalbaar plan? Dan resteren natuurlijk de volgende vragen;

• Wat is een leuk tussenpunt tussen Sukhothai en Pak Chom/Sangkhom? Bij voorkeur op de route die we al van plan waren te nemen (via Dan Sai en dan langs de Mekong en Chiang Khan richting Pak Chom/Sangkhom).
  • Welke plek is het best om jezelf drie dagen te baseren? Pak Chom of Sangkhom?

Hee Galapagos,

Als tussenpunt zou ik kiezen voor Chiang Khan.
Vevolgens naar Sangkhom, naar Buoy’s Guesthouse, de locatie aan de Mekong is prachtig, het eten uitstekend, de rooms basic.

Jullie hebben een auto, er liggen op 11 en 13 kilometer van Sangkhom twee watervallen, vraag Buoy welke het mooist is op dat moment, een van twee droogt op in april, naar het schijnt.
Verder kun je even illegaal naar Laos, bijvoorbeeld naar een eiland in de Mekong, wat technisch gesproken Laos is, maar nobody cares.

Hans.

Dank voor de tips! Gaan we zeker veel aan hebben!

Chiang Khan is wellicht te ver… We willen 's ochtends eerst nog langs Si Satchanalai voor we richting Isaan gaan. Bij elkaar zou dan zo’n 8.5 uur rijden zijn volgens Google Maps. Zeker omdat alleen mijn vriendin kan rijden (ik heb geen rijbewijs) en we ook nog wat willen zien onderweg (Si Satchanalai) denk ik dat Chiang Khan niet haalbaar is vanaf Sukhothai?

Is er wellicht een plek die beter bereikbaar is op de eerste dag waar we zouden kunnen overnachten?

Hee Galapagos,

In of rond Lom Sak moet je wel kunnen overnachten, het ligt op een soort van kruispunt van grote wegen. Er moeten hotels zijn waar normaal gesproken Thaise truckers overnachten. Vaak zijn die netjes en niet duur.
Namen weet ik niet, ik reed er ook maar doorheen.

Hans.